Annons:
Etikettmobbing-i-skolan
Läst 2544 ggr
RipadalsGia
2015-01-28 17:05

Kolla hit och hjälp mig!

Hejsan! Jag skriver just nu en debattartikel om mobbning i skolan!

Jag har inga egna erfarenheter och undrar därför om någon har ett argument för mobbning? Tycker att det är så svårt att komma på, så skulle behöva hjälp!

Tack i förhand!

Annons:
Gronstedt
2015-01-28 17:12
#1

Argument FÖR mobbning? Det skulle väl vara den varma, sköna känsla som mobbare får när de ser sina offer vrida sig i plågor. Den trevliga gemenskap som mobben upplever när den kväser och fördärvar flockens hatobjekt. Den ljuva självrättfärdighet som herrefolket kan njuta av när undermänniskorna knosas ned på sin rätta plats.

Men jag hoppas att jag missförstått din fråga. Det finns inga argument för mobbning, bara förklaringar till varför det förekommer.

RipadalsGia
2015-01-28 17:28
#2

#1 

I en debattartikel måste man ha ett motargument för dem  som inte tycker som jag. Jag är inte för mobbning, jag skriver en debattartikel om hur man skulle kunna lösa mobbningen i skolan!

Gronstedt
2015-01-28 17:35
#3

#2: Om det ska handla om hur man skulle kunna lösa mobbingproblemet har du kanske mer nytta av att argumentera för och emot huruvida mobbningen är ett problem. Men vill du har argument för mobbning, så finns det några ovan. De som tycker om att mobba vill förstås inte avstå från detta nöje.

RipadalsGia
2015-01-28 17:53
#4

#2 

Tror ni missuppfattar, jag argumentera emot mobbning.

Men i en debattartikel måste det finnas ett motargument till alla dem som inte tycker som jag!

Calcifer
2015-01-31 13:57
#5

Då tycker jag det verkar vettigare att skriva en artikel som debatterar kring de olika metoder att se på mobbing eller bekämpa den. För annars blir det som Gronsdedt skrivit att man ska debattera MOT mobbing och FÖR den. Och förutom just mobbarna själva är det nog ingen som tycker mobbing är bra. 

En tanke kan ju vara att diskutera kring det här med att många vill ursäkta mobbarnas beteende med att "de mår säkert dåligt" eller "har det säkert svårt hemma", till skillnad från människor som jag som tycker att det finns inga ursäkter till mobbing precis lika lite som "jag var full" är en ursäkt till att vara otrogen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hannaj98
2015-03-17 18:38
#6

Förstår vad du menar! Du kanske redan är klar med den nu men jag tänkte svara ändå eftersom det verkar som att många missförstår. 

Meningen är ju att man måste kunna se det ur mobbarens perspektiv. Jag är absolut inte för mobbning och skulle aldrig i mitt liv mobba någon men mobbarna gör det ju av någon anledning. De kanske känner sig coola, känner att det är en lättnad att trycka ner någon annan när man själv mår dåligt. 

Det finns ju som sagt inte egentligen något positivt med mobbning men det jag skulle gjort var att säga typ "Många som mobbar andra känner att det får de själva att se bättre ut om de trycker ner någon annan, men detta får aldrig heller mobbaren att må bättre i längden eftersom….." 

Eller någon annan anledning till att mobbare mobbas och sen förklara varför de tänker fel när de tänker så. För man ska ju alltid möta upp motargumentet med ett argument om varför "de har fel och jag har rätt".

Annons:
Calcifer
2015-03-17 21:31
#7

Håller med, mitt råd är helt enkelt att du pratar med någon som mobbat tidigare i sitt liv och får dem att prata om varför. Annars kan du nog aldrig gå till botten med det. Alla offer, jag t:ex, har känslor kring vad som hände. Men jag kan inte svära på att jag vet exakt vad mina mobbare kände. Det finns rätt många fd. mobbare som skulle svara öppet om de bara fick vara anonyma, gissar jag. Försök hitta sådana personer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Vårnatt]
2015-05-29 20:55
#8

uppriktigt sagt tror jag att det blir lite svårt att skriva en debattartikel som ska ta upp varför inte / varför man ska mobbas (varför som motargument vad jag förstod det som). Det blir som att ha en debattartikel om varför misshandel är fel/ att vissa kan må bra av att puckla på andra. Tror att olika tillvägagångssätt, eller hurvida man ska agera emot mobbning eller inte kanske skulle bli lättare att skriva en debattartikel om :) Man kan ju tänkta att t.ex. de som blir mobbade utvecklas om de lär sig ta sig ur sig mobbningen själva exempelvis (skuldbelägga offret, relativt vanligt tänk i många sammanhang). Hoppas det går bra för dig!

Upp till toppen
Annons: