Annons:
Etikettmobbing-i-skolan
Läst 3243 ggr
CarolinaF
5/27/15, 6:04 PM

Min berättelse ska bli en bok

Hej allihopa!

Jag gick från kass 0 (eller 6års) till 9an i samma skola och blev mobbad redan från början. Med tiden så eskalerade allt och hela min situation förvärrades av vissa lärares ageranden och skolledningens brist på handlingskraft. Ingen vill ta ansvar för något och efter som jag var den mobbade så blev jag också den som problem rörde sig kring. Jag blev den jobbiga eleven när jag sa till om mobbningen. Mobbning håll på enda tills jag slutade klass 9. Den höll på att ta knäcken på mig och mitt självförtroende var i botten. Att jag är dyslektiker och älskar att skriva (the irony of life) gjorde att jag verkligen trodde att jag var totalt värdelös och aldrig skulle lyckas med någonting i livet. Men som tur var så kom jag där ifrån och fick andra erfarenheter och sakta men säkert började en tro på mig själv slå rot i mig. Idag är jag skribent och debattör och nu ska jag förverkliga min författar dröm. Det finns många böcker jag vill skriva och många ämnen jag ser fram emot att behandla i bokform, min första bok ska handla om mina 10 år i grundskolan. Jag håller på att intervjua gamla klasskamrater, inklusive mina mobbare, mina gamla lärare och skolledningen. Jag ska dra upp varje dokument för finns i mitt namn i deras arkiv. Allt ska fram och boken ska publiceras. 

Några av mina mobbare var andra elever men några av mina mobbare var mina egna lärare, jag har föreläst en del om det här och tycker det är väldigt viktiga frågor. 

Här är ett blogginlägg jag nyligen skrev om hur en skoldag kunde se ut för mig. 

https://carolinafarraj.wordpress.com/2015/05/20/en-mandagsmorgon-for-snart-18-ar-sen/


Annons:
Ikajo
5/27/15, 6:19 PM
#1

Som en aspirerande författare själv vill jag ge dig ett råd. Gör inte din självbiografi till din första bok. Det finns många som har skrivit en självbiografi men inte klarat av att röra sig vidare därifrån. Testa dig själv på en helt fiktiv berättelse först. Det är helt okej att samla material under tidens men det gynnar dig bättre att inte börja med din självbiografi. Med dagens teknik är det inget hinder att ha dyslexi, jag har själv problem men med hjälp av ordbehandlingsprogram så är det inga problem. Eventuella grammatiska fel fångar en förstagångsläsare åt mig  (man ska alltid ha någon som läser första utkastet).

Men vill du förverkliga en dröm som författare är det klokt att inte börja med att skriva om dig själv. Däremot kan du använda dig av dina erfarenheter för att beskriva liknande scenarion även i en fiktiv berättelse.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

CarolinaF
5/27/15, 7:08 PM
#2

#1 Tack för tipset! Jag har färdiga bokideer om helt andra saker men det är den här boken jag har börjar jobba på, det finns en annan bok jag skulle kunna hinna skriva klart innan i och för sig. 

Syftet med den här boken är inte att lyfta upp mig som person utan att använda mig själv som exempel för att lyfta ett gigantiskt problem, nämligen mobbning och fruktansvärt dålig hantering från skolan. Men jag ska fundera på det :)


Ikajo
5/27/15, 7:19 PM
#3

#2 Jag förstår ditt syfte, risken finns bara att det kommer väldigt nära inpå dig själv. Ibland är det säkrare att röra sig in på det fiktiva samtidigt som du utnyttjar vad du redan har. Det finns en författare som lyfter frågor kring rasism genom att skriva en fantasyberättelse, serien har ett par årtionden på nacken men inte frågorna den lyfter.

Jag har själv erfarenhet av mobbning, det är onekligen ett stort problem. Kanske en fiktiv historia om mobbning kan vara ett sätt att skapa både distans och diskussion? Det är tio år sedan mobbningen tog slut för min del, jag skulle trots det ha väldigt svårt att skriva om mina upplevelser. Nu inriktar jag mig på en annan genre men skulle jag skriva om den sortens händelser så skulle jag nog välja fiktivt. För min egen skull. Och för mitt skrivandes skull.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

mi_cha
10/21/16, 4:07 PM
#4

Hur går det med boken eller böckerna ?

Jag har också bestämt mig för att författa, bl.a om mobbningen i skolan, men inte i syfte att lyfta fram detta som problem. Alltså det är inte huvudsyftet med boken, även om det självklart kan få det som effekt. Du får gärna pm:a om du vill, vi kan byta idéer och tankar om du skulle vilja.

Värme !

"Fear of the name increases the fear of the thing itself" - Dumbledore

Upp till toppen
Annons: