Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2424 ggr
Usagi_
10/29/15, 5:28 PM

Uppsats om mobbning

Ska skriva en argumenterande text/uppsats om mobbning, men har suttit jättelänge och försökt komma på vad jag ska skriva. Kommer endast skriva stödmeningar nu och sen formulera om de i häftet i skolan. Men vad är intressant att veta? Har skrivit lite faktabaserande saker, men vet inte vad jag ska skriva mer. Läraren sa att jag ska skriva lite fritt, helt allmänt vad jag tycker och tänker kring mobbning, men asså vet ju inte vad jag tycker mer än att mobbning är onödigt och ska inte finnas.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Annons:
monstermash
10/29/15, 5:33 PM
#1

Utveckla det så mycket du kan. 

Varför ska det inte finnas, varför är det onödigt? Du ska skriva argumenterande text så föreställ dig att någon faktiskt argumenterar emot och du behöver övertyga en mobbare om varför det är fel, vad det är som är jobbigt med det för offret osv.

annia1
10/29/15, 6:07 PM
#2

Usagi- det går en serie program på svt 1 på måndagar som heter morgans mission som handlar om mobbning i skolan. Det har varit dit personer och pratat om deras egen tid. Och inte säker på om det var nu i måndags eller förra måndagen som några elever fick träffa en mamma vars dotter begick självmord tack vare mobbningen. Kika på dom programmen så får du kanske lite tankar om vad du ska skriva.
Om du går in på morgans mission på svt play så ska du kunna se programmen.

.

Usagi_
10/29/15, 6:09 PM
#3

#1 Tack, ditt svar hjälpte mycket, faktiskt! #2 Tack för tipset, ska absolut kika på det! :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Maria
10/29/15, 6:16 PM
#4

Du kan ju dela upp det och försöka hitta svaren på varför man mobbar och vad en mobbare kanske tänker och tror sig kunna vinna på situationen.

Sedan kan du försöka se det ur den mobbades synvinkel och hur det faktiskt kan förstöra ett liv för någon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Usagi_
10/31/15, 1:59 PM
#5

Tar tacksamt emot fler tips :) Har kommit en bit nu, men texten ser inte alls bra nu och kommer inte på något mer :/ Ska kolla på Morgans mission på måndag.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Leramani
11/3/15, 2:32 PM
#6

Mobbing uppstår i en grupp där det inte finns ett tryggt ledarskap.  Oavsett ålder och plats.  Vi behöver alla ett tryggt ledarskap,  vi är flockdjur. Finns inte det, så tar någon på sig ledartröjan och det är oftast inte den bästa ledaren, utan någon som är extra osäker och aggressiv, som sedan letar reda på n ågon som går att sätta sig på för att säkerställa sitt ledarskap och skapa ett tyst godkännande.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Gronstedt
11/12/15, 8:14 AM
#7

#6: Har du stöd för den teorin, eller är det din egen?

Calcifer
11/23/15, 1:49 PM
#8

#6 Inte nödvändigtvis, du skriver mycket som om det är rena fakta men egentligen har du inget som stöder det som fakta utan det verkar mer vara dina egna teorier och åsikter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tre]
6/12/16, 8:57 AM
#9

En idé är att börja med. När jag har det svårt och vänder mig till mina mor eller farföräldrar och då kan dem börja om att tycka om dom å dom eftersom dem inte tycker att jag är bra något mer bara för att jag har problem. Det är inte lätt med relationer men man bör inte öppna sig hur som helst för det kan kosta oavsett du är mobbad eller inte. Jag tror inte att det är så bra att öppna sig för mor och farföräldrar eftersom dem ser ner på alla med problem. De flesta är negativt inställda för att dem har tråkigt.

Upp till toppen
Annons: