Annons:
Etikettfrågor-om-sajten
Läst 1832 ggr
Calcifer
2016-11-24 23:34

Angående modereringar och oskrivna regler.

Det här är en sajt jag håller nära hjärtat, även om den inte alltid är så aktiv. Jag gör mitt bästa för att alla ska kunna skriva här, för att diskussioner ska kunna flöda fritt utan att jag deltar mer än i en position som debattör med åsikter. För att mina modereringar ska helt baseras på de Skrivregler som finns för att ingen ska känna sig personligt utpekad som om jag tar bort inlägg bara för att jag inte håller med. Jag har rätt högt i tak egentligen, och tycker inte det är negativt när man tycker olika. Det måste man ju få göra, jag är en sån själv som ofta inte håller med "den stora massan" (nåja, i vissa frågor kanske). Däremot är jag bara människa så jag har absolut gjort misstag eller låtit känslorna styra, det skäms jag inte för, men jag jobbar hårt för att det inte ska bli så.

I första hand är det skrivreglerna som gäller, svart på vitt. De är rätt detaljerade och tydliga just för att om jag modererar i någon tråd så ska det vara tydligt att jag följer dem och inte mina egna åsikter/känslor. Däremot finns det vissa saker jag inte tolererar, även om de kanske inte är skrivna i klartext i skrivreglerna.

Rasism, främlingsfientlighet, diskriminering, hets mot diverse olika folkgrupper (andra etniciteter, homosexuella, ett visst kön, osv) är något jag utan förvarning och utan minsta lilla tvekan modererar precis som jag vill och jag tar bort precis det jag vill. Jag försöker ge förklaringar men ibland gör jag inte ens det, för jag tycker det är så otroligt självklart att sånt hör inte hemma här!

Mobbing iFokus är en sajt där man ska kunna känna sig trygg, oavsett vem man är, vart man kommer ifrån, vilket kön man har, ens sexuella läggning, om man har älskningsfärgen blå eller om man gillar sommaren eller vintern bäst. Allt det är helt irrelevant, poängen här är mobbing. Något som kan vara livsförödande, som har och fortsätter att kräva liv, och något som är ytterst allvarligt och tyvärr inte arbetas emot lika hårt som det borde. Det är inte en sajt där vi ska hänga ut andra människor eller sajter, peka finger, skrika mobbing och bifoga länkar till sagda inlägg. Ja, jag har släppt lite på reglerna och det är nu okej att i allmänhet diskutera situationer på andra sajter. Men inte med direkta klara referenser till de sajterna eller personer i de situationerna.

På senare tid har det cirkulerat en hel del dålig stämning som inkluderar en del av det jag beskrivit ovanför, både här på sajten men även på andra sajter med antingen rakt ut skrivna referenser hit eller mer indirekta kommentarer kring vilken sajt det gäller. Min person har också diskuterats, och det tycker jag är så otroligt onödigt. Det skapar allt annat än trygghet här, dessutom, om medlemmar känner att de inte vågar diskutera saker här ifall det hamnar på andra ställen på iFokus i negativa sammanhang.

Därför skriver jag detta inlägg där jag gör det klart och tydligt att sånt är inte okej här. Att sprida hat får man göra någon annanstans. Inte här. Och jag tvekar inte för att dela ut skrivförbud, ta bort inlägg, låsa trådar, om det behövs.

Tack för ordet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Loris M
2016-11-25 19:53
#1

🌺

Upp till toppen
Annons: