Annons:
Etikettvåld-i-skolan
Läst 3606 ggr
quinn
7/17/09, 8:41 PM

polisgrepp på elev- nödvärn!!??

Har skrivit en del av detta på skolvägran men inte riktigt gått in på det.

min son som nu ska börja åk 6 i ny skola blev på vt i åk 4 utsatt för att en manlig lärare vid 2 tillfällen inom 1 månad tog polisgrepp på honom o tryckte ner honom i marken. Vid andra tillfället stod sonens mentor+ en i klassen resurslärare o tittade på utan att ingripa. Vid första tillfället förstördes oxå min sons kläder då detta var utomhus.

Min son hade denna manliga lärare som lärare på lektioner och tvingades gå på hans lektioner. När denna lärare för en tid tog över idrottslektionerna smusslade sonen undan sina idrottskläder, hittade på ursäkter för att slippa vara med mm, Idrott var annars  något som min son tyckte om. Jag förstod inget för jag visste inte att den läraren blivit id-lärare.

när vi pratade med rektorn om saken fick vi bara höra om hur sonen betett sig mot läraren vid tillfället. hur han sparkat, slagit , bitit, skrikit fula ord. Allt det står nedskrivet men inte varför han gjort det.

Redan innan sonen började skolan hade vi ett möte där vi förklarade sonens problem med att bli Fasthållen. På lek eller allvar.

Vi tog även kontakt med polisen och de ansåg att sonens reaktion på fasthållning inte var ovanlig då även en vuxen som polisen tar greppet på beter sig så.. De tyckte dock att vi skulle försöka lösa det med skolan.

Efter att ha misslyckats med det gjorde vi en polisanmälan.. som dock inte ledde till ngt.  Svaret på åklagarmyndigheten var kränkande rent ut sagt.

Hur kan man kalla det nödvärn att ta ett polisgrepp på en 11 åring????  nödvärn?? självförsvar??  Efter det måste jag säga att jag förstår alla som inte anmäler det som händer för man har inte en enda liten chans i den här världen..

nödvärn

Annons:
[LenaB]
7/17/09, 10:32 PM
#1

Vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att det låter hemskt. Eftersom polisanmälan inte gick igenom så skulle jag föreslå att ni kontaktar skolchefen ellen barn och ungdomsnämnden i er kommun. Får ni ingen hjälp där så finns alltid BEO. Sedan kan jag tänka att ni skulle kräva en annan lärare på idrotten för han ska inte gå till lektion och vara rädd.

quinn
7/18/09, 6:54 PM
#2

vi sökte en annan skola i vintras o där kom han in så vi har flyttat helt från orten. Sista utvecklingssamtalet visade t.o.m att min son skulle kunna ligga över nivå men han hade inget på den skolan att jobba för så därför gjorde han inte heller det.   När klassen på skolan samlades efter skolavslutningen gick vi bara därifrån utan att vända oss om.

Dessvärre förlitar jag mig inte heller på att gå vidare för vi gjorde oxå en anmälan till skolinsp och skolchefen skrev under yttrandet utan att ha en aning om vad det handlade om.  kuratorn sa nämligen åt oss att be om den information han utgått ifrån för att skriva yttrandet.

Ingen skolpersonal ville gå emot rektorn hur fel de än tyckte hon gjorde. de ville inte "stöta" sig. Jo, kuratorn gjorde det. 

Han hade inte den läraren mer än 2-3 mån i id men ända nu i juni i andra ämnen.  Som vi hörde av andra räknade läraren tiden då han fick höra att sonen skulle sluta.

tyvärr för honom försvinner inte problemen med min son.

Jag kan bara hoppas att den nya skolan kan bortse från den skit den gamla skrivit om honom..//

[LenaB]
7/20/09, 10:04 PM
#3

Den läraren kommer att ha problem även i fortsättningen. Synd bara att det blir fler barn som mår dåligt. Hoppas det blir bra på den nya skolan.Glad

[Komar]
7/28/09, 7:54 PM
#4

det var väl den lärarens försök till å få kontroll/bestämma över ett "stökigt" barn. men kanske var läraren inte vet så bra hur man gör?!

Om ni inte förstog så -Jag menar alltså att jag tycker det var dåligt av läraren!

Kanske borde alla lärare få utbildas av en Dr Phil/supernanny eller liknande?!

quinn
8/2/09, 12:02 PM
#5

# 4 Det finns inget som säger att man ska ta polisgrepp på en 11 åring. Han var i bråk med en jämnårig pga att den eleven inte kunde låta honom vara. Klarar jag gå emellan min son o hans 6 år äldre bror utan att hålla fast någon av dem klarar en lärare det oxå.  Han var den första som fick veta hur min son reagerar på fasthållning. han gjorde saken bara värre. 

 Jag har som test hållt min son fast vid ett tillfälle för att se hur han reagerar o mina armar var alldeles blå.  tyvärr det för min son för att få skolpersonal i lågstadiet att förstå att det s.k. "holding"-systemet inte fungerarsom de så länge ville använda på honom.

Den andre eleven fick gå hem (skoldagen var slut) trots att då de ringde sa att ingen fick gå innan föräldrar kom till skolan o saken reddes ut. Fadern till min son stod på parkeringen.

finns inget som heter lärarens försök att få kontroll.  då vi hade en annan rektor fick en vaktmästare sluta då han tog nacktag på en elev.

min son reagerade bara på hur han ständigt blev behandlad o var stämplad..

en dr.phil eller nanny behöver dem utan tvekan    suck!!

nu är det förhoppn vis över ny tid att börja- ny skola:-) //

hardy
7/23/10, 1:51 AM
#6

Tydligen får du dålig respons över de tråkiga händelserna.

För att ge ett tips i all väl mening - så finns det regler och lagar som skolan ska följa - det verkar (enligt din berättelse) som om det inte har gjorts i detta fallet.

MEN - en skola (rektor + skolpersonal) är skydlig att påbörja en utredning där det förekommer kränkningar (spelar ingen roll vad man kallar det mobbning, retnings,gliringar etc).

Det är alltid upp till den kränkte att avgöra om det är en kränkning - INTE någon annan.

Att en person (som ska vara en förebild, en stabilitet i skolvardagen) begår sådana drastiska åtgärder, tyder på att skolan inte har en susning om vilka rättigheter och skyldigheter som förekommer i skolans miljö.

Gör inte de ansvariga (rektorn!) någonting - kan det vara ett brott enligt arbetsmiljölagen och om det räknas som ett grovt brott - kan det i vissa fall utdömasl 6 år i fängelse.

SÅ allvarligt ser arbetsmiljöverket och staten på det hela.

Dessutom finns risken att skadestånd/bötning kan krävas av den specifika skolan. Det är upp till kontrollerande myndighet.

Om du vill kan vi prata mer om detta.

Men framför allt hoppas jag att det går bättre för din pojk, på det nya stället!!

mvh

Hardy Grafström, Diplomerad säkerhetssamordnare

Annons:
fiskargrabben
7/24/10, 1:24 AM
#7

så borde man ju inte göra jovisst om det är en 16åring som skulle slå men inte en 11 åring!!

Upp till toppen
Annons: