Annons:
Etikettvarför-mobbar-barn
Läst 3223 ggr
Sehvrin
4/2/09, 9:47 PM

Varför nördar är opopulära i skolan

Jag fick en länk här om dagen till en essä som handlade om strukturen i amerikanska skolor och hur det kommer sig att det är de smarta barnen som är mest utsatta.

Idag läste jag igenom den och det känns som den passar in på det svenska skolsystemet också. Så jag ville dela med mig av den, för kanske den förklarar något för någon som behöver det. För mig kom den för sent för att hjälpa (men som tur var var jag inte allt för hårt utsatt i skolan) men jag hoppas den hjälper någon.

Essän är på engelska och rätt lång, men helt klart läsvärd:

Why nerds are Unpopular

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Spindrift
4/4/09, 9:39 PM
#1

Jag kan inte förstå det, då jag själv tycker att intelligens är en väldigt attraktiv sak.

Men det har väl att göra med att dom coola kidsen får mer uppmärksamhet. Kan inte få uppmärksamhet genom skolan och satsar mer på utseende..

Sehvrin
4/5/09, 1:10 PM
#2

#1 Jag håller med dig, men det beskrivs väldigt bra i texten (vet inte om du läst den)

Enligt texten är det för att man måste anstränga sig för att vara populär, att det är ett heltids jobb. Men smarta personer är vanligtvis inte så intresserade av att vara populära och framför allt lägger de sin tid på andra saker som de anser viktigare. Och det de lägger sin tid på kommer de har mer nytta av i den verkliga världen, men i skolvärlden är det popularitet som gäller.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Spindrift
4/7/09, 12:19 AM
#3

Jag har inte läst artikeln/texten.

Ja, det är ju precis så det är. Det är en jävla djungel i skolan, och det gäller att hålla sig på sin plats.. Annars blir man just; mobbad.

Vilken är pinsamt och helt sjukt, men sant.

emee
4/10/09, 7:07 PM
#4

Jag läste inte hela, men den var braGlad …jag kunde inte bli som de populära, jag försökte ett tag. Jag är sådan fortfarande, att jag inte kan bli som andra men nu finns ju inte den uppdelningen kvar. Men samtidigt ligger ju inte skulden på den mobbade…

Spindrift
4/10/09, 10:25 PM
#5

Skulden ligger bara på den som tar steget att börja hacka på en annan människa. Oftast handlar det bara om grupptryck, det är aldrg riktigt hat med i bilden - från början iaf.

Men jag kan hålla med #4, jag försökte också vara en av dom popurlära. Det slutade med att jag inte gick i skolan överhuvudtaget istället. Numera är jag väl mer.. den som är i mellan allt kaos.

elinn
4/15/09, 11:59 PM
#6

Jag har inte läst länken men tyvärr är det ju så att vi alla har en bild av hur en "normal" människa ska se ut och bete sig. "Nördarna" stämmer oftast inte in på den bilden och därför blir de betraktade som udda och därmed opopulära.

Själv fascineras jag faktiskt lite av dessa "nördar" som väldigt ofta är mer geni än vad 100 "normala" människor tillsammans skulle vara.

Annons:
[Komar]
4/16/09, 8:56 PM
#7

Men man kan nog va smart & bli omtyckt, & alla som inte är omtyckta är inte smarta! (?)

Sehvrin
4/16/09, 9:03 PM
#8

#7 Visst är det så, men det är väldigt vanligt att de som är lite smartare/nördigare (förtydligande: "nördig" är ett positivt ord i min vokabulär) blir mobbade. Det är i alla fall den uppfattningen jag har fått när jag pratat om det här med mina kompisar.

Jag rekommenderar som sagt verkligen att man läser essän som länkades till i första inlägget, för den förklarar det här mycket bättre än vad jag kan och jag håller med om det han skriver.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Komar]
4/16/09, 9:11 PM
#9

Är Smart = Nörd?

Men jag tycker att man kan ju va smart med olika saker. Vissa är smart med sitt prat (-"kvick"). Vissa är smart socialt . Vissa är smart med det som dom har lärt sig av att göra saker. Vissa är väldigt lättlärda så det räcker med å höra nåt -bara en gång. Vissa är inte så lättlärda, men har pluggat så dom är smart med nåt.o.s.v

moondancer
4/16/09, 10:05 PM
#10

Det är lite förvånande att ingen av er som har komenterat Sehvrin inlägg inte har läst texten hon länkar till. Så farligt lång är den inte.

Själv tycker jag att det är lättare att diskutera en text om man faktiskt har läst den, men det kanske bara är jag…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[Komar]
5/4/09, 9:16 PM
#11

Jag tänkte bara säga att jag har börjat läsa texten >>Why nerds are unpopular<< nu. Men jag är inte bra på å läsa Engelska, -så jag läser den bit för bit , Och sitter å översätter den medans jag läser den -på min dator. Den var skitlång ju! Men väldigt väldigt intressant ! annars skulle jag inte årka översätta den eller läsa den. Kanske du vill få översättningen sen? (fast jag kan ju säga att jag är ju inte så bra på översätta, så allt kanske inte blir rätt!) .

emee
5/4/09, 11:31 PM
#12

#10 Jag läste en del av den innan jag svarade men man får också tänka på att alla här kanske inte kan engelska så bra…

moondancer
5/4/09, 11:54 PM
#13

#11 Läsa sånt är riktigt bra träning. Önskar dig lycka till!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
alena
5/7/09, 11:28 PM
#14

Läste inte artikeln, men känner att detta är nåt som kanske stämmer in på min dotter.

Hon går i 8:an, är lätt lärd, jätte smart och duktig i skolan, så hon har bra betyg, MEN det var just det där med kompisar.

Hon har en tjejkompis i parlell klass, men annars går hennes kompisar i 7:an och dom har hon hittat det här läsåret. Detta resulterar i att när klassen har grupparbeten blir hon ensam…. alla väljer sina kompisar.

Vid det senaste protesterade hon till läraren och sa att hon ville inte göra ett grupparbete ensam igen (det har jag berömt henne för).

 Då fick hon göra andra uppgifter och slipper grupparbetet!

Är det riktigt att särbehandla så?

Ringde upp läraren i måndags, och han sa: -Vad ska jag göra då? Det är en sån tight klass.

Jag sa åt honom att han borde dela upp grupperna eller tex göra grupper genom att skriva namn på lappar och dra (kom på efter, det klassisk att alla får en siffra och samma siffra = samma grupp), men jag tycker ändå inte att jag ska behöva tala om för en utbildad lärare hur den ska kunna se till att en speciell elev inte blir ensam jämnt!

Han tyckte det var för lite kvar på den här terminen med att pröva nåt "nytt", så han skulle vänta till nästa termin, så alla elever hade växt till sig lite.

Fick också höra att min dotter är väldigt speciell, men inte på nå negativt sätt och att hon blivit väldigt mycket mer framåt det sista året… och det kunde jag väl hålla med om.

Tycker att andra elever borde se hennes "smarthet" som en tillgång i ett grupparbete och ett grupparbete är väl till för att lära sig jobba tillsammans och det måste ju vara bra att kunna jobba med olika personer!

 Det kan ju bli ett handikapp för eleverna om de blir vana vid att bara  jobba med bästa kompisarna (kan bli mycket snack om annat också då istället för det som ska göras), om de senare blir tvungna att jobba med andra.

Man är ju olika och kompletterar varandra olika i kunskap och erfarenheter, så att förändra "inrotade grupper" borde vara bra…. tror jag….. iallafall tycker jag att lärare inte ska tillåta "utanförskap" (och särbehandla), som det blir, när man inte får komma in i grupperna.

OK, man ska se folk fast dom är olika, men INTE särbehandla!

Som "tur" är verkar hon inte lida av detta… vad det märks iallafall, men det är väl för att hon är van att vara ensam…. kanske…..

[LenaB]
5/13/09, 5:48 PM
#15

Det är rätt, man ska inte särbehandla någon. Kan inte läraren placera din dotter i en grupp? Jag menar att han bestämmer i vilken grupp hon ska vara på grupparbeten.

[Komar]
5/15/09, 2:56 PM
#16

#14 I texten står det varför (smarta)nördar är opopulära i skolan; -är för att dom är för upptagen med å göra läxor och sånt -för dom är intresserad av å bli smart -så dom har inte lika mycket tid som andra ungar till å göra sig populär.

Andra ungar har nästan inte tid å lära sig saker - för dom är för upptagen med å göra sig omtyckt bland kompisarna. (att det är som ett riktigt jobb!)

alena
5/15/09, 4:09 PM
#17

Ok!

#14. Min dotter har inte haft så mycket kompisar, så pluggandet har hon haft lite som pyssel och sysselsättning och hon tycker att det är kul att kunna och veta saker.

Så min dotter är inte för upptagen för kompisar eller upptagen med kompisar… passar inte in i kategorin "nörd"….. kanske jag skrev i fel tråd jag då.

#15. det var det jag sa åt honom, men det var då han frågade mej hur han skulle göra……

Sehvrin
5/17/09, 6:52 PM
#18

#17 Texten handlar inte om att man är för upptagen för kompisar, utan att man är för upptagen för att ha tid att bli populär. Att vara ett populär är enligt texten ett heltids jobb (Jag har ingen aning om det är så, har aldrig varit populär).

Jag stämmer kanske mer in på som "nörd" än vad din dotter gör, men känner ändå igen mig lite i hennes situation, då jag knappt hade några vänner under högstadiet. Fick höra många gånger att jag "måste bjuda till", dvs bli mer intresserad av det som alla andra tjejer var intresserad av (killar, smink, romantiska filmer eller vad det nu kan ha varit). Men jag orkade aldrig göra det, för varför skulle jag intressera mig för deras intresse när de inte intresserade sig för mina? Det slutade med att jag ofta satt själv, eller i bästa fall var "svans" till killgänget som hade liknande intresse som jag. Men jag är glad att jag inte försökte ändra mig så mycket som folk ville att jag skulle göra, för jag älskar mina intressen och har nu kompisar (riktigt bra kompisar) med liknande intressen.

Jag hoppas att andra slipper att höra "du måste bjuda till lite för att få vänner", för då påstår man ju att det är personen utan vänner som gör fel. Visst måste man bjuda till lite för sina vänner, men då ska det ju vara ömsesidigt.

Nu har jag kanske strövat lite långt från ursprungs ämnet…

#17 Att läraren låter dem dela upp grupper själva och att din dotter alltid hamnar utanför är jättegalet! Särskilt när det handlar om högstadiet så borde man kunna ändra på det även om det är sent på terminen. Det finns ju så många sätt som är bättre att dela upp i grupper på än att låta eleverna välja gruppkamrater själva: Man skulle kunna lotta (fast den metoden är inte jättebra enligt mig), dela upp efter ambitionsnivå (dvs om att alla i samma grupp siktar på samma betyg på arbetet) eller om arbetet ska handla om olika saker så dela upp efter intresse. Men är det ett grupparbete så ska ju alla få möjlighet att arbeta i grupp.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

alena
5/19/09, 4:01 PM
#19

#18 just det där att hon måste våga och bjuda till och våga fråga om hon får vara med eller sitta med någon på lunchen m.m har min dotter och jag fått höra från lärare på tex utvecklings samtal.

I 5:an tog hon ju ett stort eget steg när hon bestämde själv att byta skola.

Det blev bättre, men kompisar blev det inte just nå bättre med.

Ett tag i 7:an fick hon gå till kurator, men varken han eller min dotter tyckte att det behövdes, för enligt honom har hon inga problem…

Jag fick den känslan av att hon var hellre ensam än "bli bränd" av att någon var dum mot henne eller sa att hon inte skulle hänga efter, så hon valde lite att vara själv i 7:an.

Nu i 8:an har hon ju kompisar… fast dom går i 7:an…., så hon är gladare och är mer framåt (åtminstone på ratserna), men lärarna måste ju ändå ta sitt ansvar och styra upp sina lektioner, så ingen blir utanför.

Idag fick hon också sluta tidigare pga av den här läraren, för hon hade ju inget grupparbete att redovisa.

Hon säger att den här läraren anses vara den bästa av eleverna, för de får tex. ofta sluta tidigare.

Min dotters mentor (som lärarna så fint heter nu för tiden), sa att hon var en av de få elever som gick till skolan för att lära sig nåt… och det verkar ju så då om "sluta tidigt" gör läraren populär.

Upp till toppen
Annons: