Annons:
Etikettvåld-i-skolan
Läst 3560 ggr
MIRJAMI
2/29/08, 12:27 AM

Jag slår tillbaka....

En dag så hade jag en diskution med min 9 åriga son ang. att slåss i skolan. Jag försökte som vanligt att förklara att blir du slagen hämta en vuxen. Sedan så säger min son till mig, men mamma jag slår enbart tillbaka bara för att den här killen som är jämt på mig ska få känna hur jag känner det och kanske lägger av då. Ja tänkte jag på ett sätt har han ju rätt, kanske enda sätten att få stopp på denna kille är att han får smaka på sin egen medicin….fast man inte ska slåss….

Annons:
Ijin
2/29/08, 12:29 AM
#1

lol.. Man ska inte slåss.. Ursh, jag avskyr när vuxna säger så..

MIRJAMI
2/29/08, 12:59 AM
#2

Jag är helt mot våld…men vad ska man göra i denna situvation?? Jag berättade detta facktist för min sons klassföreståndare, hon visste nog inte heller till 100% vad man skulle göra när det blir såhär..

Ijin
2/29/08, 1:12 AM
#3

Helt emot våld, det är rätt dumt, för världen är knappast redo för något sådant, och hot kommer alltid att finnas där, det tillhör naturens balans…

AnneN
2/29/08, 1:18 AM
#4

Jag gillar inte våld men slår någon mej så slår jag tillbaka i självförsvar. Men det är inte ok att slå första slaget!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MIRJAMI
2/29/08, 1:25 AM
#5

Har en komppis som sa till mig att slår någon ditt barn så lär han att slå tillbaka, men lär han även att han ska alldrig slå första slaget…. Ja det är inte lätt det här med våld.

#3 Du har helt rätt om att hot kommer alltid att finnas och trolitvis våld med, men jag försöker i allafall att lära mina barn att våld löser inget.

Ijin
2/29/08, 1:53 AM
#6

Man ska inte lära barnen att inte slåss. man ska lära barnen att man inte ska slåss först, utan låta dom slå 1 eller 2 slag, och sen köra..

Annons:
SusanneStromstedt
2/29/08, 9:00 AM
#7

Jag gav min äldsta dotter,då 7 år, lov att slå TILLBAKA , inte att gå och dänga till hur som helst.När lärarinnan ringde och gnällde över att Gabriella slagit en annan elev frågade jag hur det kunde komma sig att hon sett henne slå tillbaka men inte den andra slå först..Lärarinnan bad senare om ursäkt.Hon hade bara hört den andras version,alltså inte min dotters..

Ijin
2/29/08, 5:49 PM
#8

#7 Ja ursh.. man måste höra båda sidorna ju!..

MIRJAMI
2/29/08, 9:42 PM
#9

#7 Fick din dotter vara ifred efter att ha get tillbaka??

SusanneStromstedt
3/1/08, 7:16 PM
#10

Jadå,hon dängde till tjejen rätt hårt så dennas föräldrar gnällde…

Ijin
3/1/08, 9:22 PM
#11

#10 det är bara skratta åt dom då..

SusanneStromstedt
3/2/08, 1:06 PM
#12

Jadå =)

MIRJAMI
3/2/08, 9:49 PM
#13

Vad hade hennes föräldrar för anledning att knälla igentligen. Deras dotter hade ju börjat det hela…..

Annons:
Wiizy
3/3/08, 12:45 AM
#14

Jag har nog mest knuffat till, har den där uppfattningen du verkar vilja att din dotter ska ha. :)  "att man inte ska slå tbx"

SusanneStromstedt
3/3/08, 9:30 AM
#15

Gabriella blev slagen med handflatan i skallen och hon gav tillbaka på samma sätt; med handflatan i den andras skalle

Ijin
3/3/08, 3:09 PM
#16

Rätta takter!

BlackTear
3/3/08, 11:58 PM
#17

Jag ger alltid tillbaka. Om någon får sparka/slå mig, då får jag sparka/slå denne. Fast oftast tycker folk bara det är roligt att knuffas, men då brukar jag sparka iaf..

elinn
3/4/08, 5:46 PM
#18

Jag skulle oxå slå tillbaka om jag blev slagen. Självförsvar!

MIRJAMI
3/4/08, 6:27 PM
#19

Jo, jag förstår att man ger igen, men på skolan som min son går på blir det oftast knäll om man har gett igen. Då är båda skyldiga till bråget….

[LenaB]
3/4/08, 6:31 PM
#20

Tyvärr är det så. Slår man tillbaka så är man inte bätrre själv i skolans resonemang. Kan iof förstå hur de tänker men någonstans tar orken slut och man ger igen. Min son gjorde det en gång men då var det så många lärare som såg när han blev slagen först. Min son agerade helt i självförsvar enl lärarna och det var ju en nedrans tur att det var många som såg.

Annons:
mammaru
3/4/08, 10:27 PM
#21

Jag körde Arg-träning med min dotter när hon var liten. Tvingade henne att ta i från magen och säga "Du ska sluta att säga så till mig", kliva in i angriparens privata zon och kolla angriparen i ögonen. Tar man att snabbt kliv in i en annan persons privata zon så backar de flesta i ren häpenhet och därför att det känns obehagligt. Då har man skaffat sig ett litet maktövertag.

Hon var alldeles skärrad när vi tränade, tyckte att det kändes svårt att ta i mot mig, eftersom jag ju var snäll mot henne… så först måste jag övertyga henne om att DET var okej. Hon är nämligen rysligt snäll.

Jag tror att träningen var bra, om inte annat för att visa henne att det är okej att visa att man blir arg - sen kanske hon inte gjorde på just det sättet när det väl blev aktuellt.

Ijin
3/4/08, 10:51 PM
#22

#21 O det vet jag om:P Faktiskt tycker jag det är roligt att skälla på personer, ger lite luft åt aggretionerna.. Skönt..

MIRJAMI
3/5/08, 1:00 AM
#23

I min sons situation har det ju blivit så att han ger ju igen bara för att han som oftast är på honnom ska fatta att han ska låta bli att ge sig på min son. Detta berättade han för mig när jag satt och pratade med han. Jag sa detta till klassföreståndaren som facktist inte sa att det var fell utan hade nog mera förståellse till det hela.

Nu har de ju efter alla om och men lyckats få en hjälp persson till min sons klass. Pojken har varit mycket lung den senaste tiden efter han har kommit hem från skolan. Inte alls som han var innan. Denna hjälp perssonen skall se efter att det inte mobbas på rasterna, hjälpa min son med det han behöver extra hjälp med osv. Rekton ville nog inte först fixa detta, men efter att jag hade pratat med henne och varit lite iriterad över sitationen och att klassföreståndaren hade trygt på så fick vi fram denna hjälp persson till slut.  Det som jag även tycker är ett stort plus är stt det är en kille. Tänk på alla barn som inte har en fadersgestalt hemma…….

Ja…just nu känner jag mig lite nöjdare över situationen än tidigare….då dessa mobbarna inte lyckas längre utan att det har blivit stop på det hela…….

[LenaB]
3/5/08, 8:11 AM
#24

Skönt att det har blivit så mycket bättre. Det gick rätt så snabbt att få fram denna hjälp till din son. Annars brukar man få vänta ganska länge. Skolan brukar inte vilja ställa upp för det kostar pengar.

Vh LenaB

MIRJAMI
3/5/08, 8:56 AM
#25

Han har ju gått i denna skolan i drygt ett och ett halvt år. Rektorn ville igentligen inte skaffa denna hjälp, men var nog illa tvungen pga. mig och klassföreståndaren. Jag tåll inte denna rektorn, tycker att hon är en översittare. Får en känsla att hon lätt kan köra över andra. Klassföreståndaren sa att de visste inte hur länge denna kille kommer att kunna jobba som hjälppersson för tydligen så studerar han även…..

Vad jag fick höra från rektorn då man skulle skaffa hjälp för min son var att man kan inte ta vem som helst från gatan…..så nu hoppas jag att det inte är någon outbildat som de har fått tag på….fast för mig kvittar det….det är ju bättre nu än tidigare!

MIRJAMI
3/14/08, 12:26 AM
#26

Jag han nog vara för glad över situationen på min son skola. Nu har det börjat hända en massa saker där igen. Igår så var de en kille som var på vär att slita los min sons örhänge…..jag bara undrade var var den här extra perssonen då?? Denna extra persson skall ju finnas i sonna här situationer. Detta hände på jumpalektionen och de hade vikarie…och så direkt blev det bråk och vikarien kunde inte få stop på de. Jag fattar inte att inte de lär sig att det går inte att ha en vikarie i denna klassen, utan då måste minst vara två vuxna för att kunna hålla ordningen i denna klass. Sedan vad jag blir väldig arg över är att det är alltid en och samma kille som gör allt i denna klassen. Är det någon som har stört på lektionen så är det just denna kille, och är det någon som har get sig på någon så är det alltid denna kille som är inblandat i det hela. Jag kan inte förstå att skolan inte sätter stop för han. Jag bara undrar vad skolan gör den dagen har skadar någon annan elev allvarit….för det kommer han att göra med det han håller på nu med. Det är slag och sparkar. Det har varit slag mot huvudet…och det är ju farligt, men han verkar ju inte fatta detta…. Det jag har fått höra är att denna kille har det inte lätt….ja men ska de få gå över de andra eleverna då?? Jag tycker att så länge skolan inte sätter stop för denna kille så accepterar de vad han gör och …..man ska bara ha förståelse för att han har det tufft….

[LenaB]
3/14/08, 7:58 AM
#27

Det låter som att den killen behöver hjälp. Han kanske skulle må bättre av att ha en person som är med honom i skolan…?!

Annons:
MIRJAMI
3/15/08, 11:30 AM
#28

Ja…jag tog det facktist upp med läraen när jag pratde med henne sist. Då sa hon att han inte hade de speciella behoven, men vad man har sagt till denna kille och några andra är att det finns en vuxen persson som har ögonen på vad han gör. nu ade denna kille varit hemma i två dagar och dt hade tydligen varit hur lungt som helst i klassen. Tydligen har denna kille jättejobbigt hemma….men då tycker jag att det är upp till skolan och föräldrarna att fixa det. de får väll koppla in socialen om inte annat för att få hjälp, för det behöver han ju. Ja…skolorna blundar så länge de kan, men undrar bara vad gör det den dagen denna kille skadar någon allvarit??

Jag som han vara sååå glad över att nu kommer det säkert att bli lungt på skolan…

Ijin
3/15/08, 3:45 PM
#29

jag hade en stödlärare i 4-6an, men det är ingenting någon behöver egentligen. Det är lätt att misstolka barn, tro mig.

Marta
3/16/08, 8:24 AM
#30

#28 När någon håller på som denna killen gör, brukar det ligga någonting bakom mycket troligt något som är fel hemma och det är skolans skyldighet att anmäla detta till soc så de kan titta in bakom kulisserna hemma hos pojken.

MIRJAMI
3/16/08, 1:15 PM
#31

#30 Jag har fått singnaler om att denna kille som är alltid inblandat i det mesta som händer där på skolan har det jobbigt hemma, men skolan verkar inte bry sig. Klassföreståndaren får ordning på eleverna på sina lektioner, men så fort det är en vikarie eller rast så börjar det hända.

Min son som har ett medfödd funktionshinder skulle få extra hjälp….men vart han den hjälpen tagit vägen vet jag inte. Jag fick ett tell samtal från läraren om att nu har vi en extra persson som hjälper till, men när jag frågar min son om denna extra persson har funnits där och hjälp till får jag svaret nej…..

Ijin
3/16/08, 2:15 PM
#32

#31 Extra personen följer inte med på raster och liknande, bara lektions tid. Vad är det för funktionshinder han har?

[LenaB]
3/16/08, 10:47 PM
#33

Det beror på vad assistenten är där för. Vissa är bara med på lektion men det finns även de som är med jämt.

Wiizy
3/16/08, 11:06 PM
#34

Gud vad jag hade blitt sur om jag hade en person med mig dygnet runt. jag hade gått i väggen…

Annons:
Wiizy
3/16/08, 11:07 PM
#35

Eller, ja. i skolan då ;P inte dygnet runt, men det hade vart plågsamt iaf -.-

MIRJAMI
3/17/08, 1:32 AM
#36

Denna asistent ska inte vara med på klassföreståndarens timmar har jag uppfattat det som, men han ska där emot finnas med på rasterna m.m Min son har ett medfött stelhet i lederna som gör att han har svårare att röra på sig än andra barn har. Han kan tex. ramla lättare m.m

Min son var lite sur i början över att ha denna asistent, men efter ett tag så tyckte han att han är bara häftig och cool att ha med sig. Dessutom är detta en kille på 28 år och min son som inte har kontakt med sin biologiska pappa betyder denna manliga förebild mycket.

SusanneStromstedt
3/17/08, 9:29 AM
#37

#36

Kanske är jättebra detta arrangemang…

Snart gifter han bort dig till assistenten *skrattar*

MIRJAMI
3/18/08, 5:01 PM
#38

#37 Ja…bäst att kolla inkomsten på asistenten förstSkrattande

Upp till toppen
Annons: