Annons:
Etikettskolans-hantering-av-mobbing
Läst 2313 ggr
Wiizy
2007-10-20 00:16

Prat med rektorn.

Jag och 6 andra i min klass (tjejer) var uppe och klagade på att Sandra var mobbad, min rektor sa bara "okej, jag ska ta upp det" men formerade det på många sätt. han började tjata om att man inte ska ta åt sig och det var lite irreterande, Iaf. sa han att det absolut inte fick hända och han skulle genast fixa det, jag kunde såklart inte låta bli att dra upp när Erik höll på med mig dagligen om att jag inte hade bröst (fånigt jag vet..) och han sa att han inte känt oss då.

Vad spelar det för roll när folk retar/mobbar en? Okej du är rektor, DU SKA göra nått oasett om du "känner" oss eller inte!! Blir så irreterad!

Och 2 veckor senare har han ännu inte gjort ett enda piss åt saken! det gör alla så förbannade..  Rektorer borde ta tag i mobbningen på allvar, mina gör åtminstone inte det! *irreterad*
Skolan agerar väldigt dåligt både för mina vänner och för mig!

Annons:
[LenaB]
2007-10-20 00:23
#1

Det är på detta viset…skolan är skyldig att agera och det står i lagen nu. Det är din rektor medveten om också. Det bara så att det är obehagliga grejor för skolledningen att ta i detta. Vet dina föräldrar om detta?

Mymlan
2007-10-20 00:27
#2

Jag var mobbad i 5-6:an *jag är 40 år* även då gjorde skolan ingenting, föräldrar till min klasskamrat till o med försökte få skollan att göra så jag fick byta klass och skola. De mobbade mig slog tafsade på mig sexuellt *jag var 11 - 12 år.. Skolan visste men agerade inte.

När ska skolorna börja agera? ändra sig..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

[LenaB]
2007-10-20 00:28
#3

Det finns alltid saker att göra. Lyssnar inte rektorn kanske rektorns chef gör det. Den vägen har jag gått när det gäller mina barn. Viktigt är ju då att föräldrarna är införstådda med problemet du har.

Ijin
2007-10-20 00:34
#4

Jag har personligen varigt med om samma sak, vi gick till skolledningen och satte press på rektorn. Annars kan man försöka lösa det på andra sätt, bla genom att polisanmäla osv.

[LenaB]
2007-10-23 21:19
#5

Ijin: När ni gick till rektorn…vad sa ni då? Blev det nån förändring i och med att ni pratade med rektorn?

vanessa
2007-10-26 03:15
#6

Varje gång jag stöter huvudet i väggen så går jag som sagt högre upp i näringskedjan, för att i sista hand berätta vilken bra artikel det skulle bli i lokatidningen. Det har aldrig gått så långt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Wiizy
2008-01-14 02:33
#8

S*it gubbe… inget har hänt Än!

Ijin
2008-01-14 02:38
#9

#5 Om 20 st jääävligt förbannade kända bråkmakar kommer och knackar på din dörr, blir man rädd:D Så han gjorde något=)

Mikaela_B
2008-01-14 21:37
#10

    Det är väldigt intressant att se hur skolans ledning egentligen tar tag i sånna här problem, för som sanningen själv säger och som vi ser den så gör dom inte ett skit. Varför kan man ju undra, men jag tror mycket ligger i att skolledningen devillsäga rektorer, lärare mm är själv rädda för att gå emot en grupp mobbare därför gör dom inget förutom att sitta på sina arseln på sina kontor och hoppas på att problemet försvinner av sig själv.

Denna uppfattningen har vi iallafall på mitt gymnasium, känns ganska så rätt enligt mig och den gruppen anti-mobbning som vi är. Och jag själv har vart mobbare, och vet att problemet inte försvinner och sedan så vet man att lärarna är rädda, ungdomar kan va riktigt skrämande ibland, och de finns inget roligare än att uttnyttja rädda vuxna!

Och polisen bryr sig tyvärr inte heller, inte enligt mig som inte har någon som hälst respekt kvar för svenska polismyndigheten, så varför inte ta tag i problemet själv tyckte några kompisar till mig. Hur den lösningen sedan blev var väl inte den bästa, men visst funka den, men inget som jag hade gått vidare med iallafall…

Men nu har vi iallafall inte sätt någon mobbing de är framsteg iallafall :P

Hoppas verkligen att rektorer mm tar tag i problemen snart på era skolor!

För en vacker dag kommer ungdomarna ta till sina egna metoder, det kan jag lova och då kommer det inte vara prata ur situationen!

www.blueberryhedgehogs.com

Wiizy
2008-01-15 02:16
#11

HAHA han skickade mig till kuratorn…. -.-'

Mikaela_B
2008-01-15 02:21
#12

    #11 hum, vet hur de är, så fort de va något när man själv gick i grundskolan så var de som att de stod " gå till kuratorn" i pannan på rektorer eller lärare.

Tycker att du skall ta tag i han en gång till, ligg på för va allt e värt och säg att du inte tänker gå till någon kurator ( om du inte vill då ) för hon/han kan ändå inte göra nått utan de är rektorns jobb att lösa problemet och ta tag i det, sedan om de krävs möten med mobbaren eller inte är skit samma, bara han tar tag i de, och de är enbart du som kan få han att fatta de genom att fortsätta ligga på tills han är så trött på dig att han inte vill se dig mer på hans kontor så att han vet att för att han skall bli av med dig så måste han ta tag i problemet :P Tro mig, tillslut så orkar inte ens dom, jag har fått mitt namn klistrat på en stol i väntrummet till rektorn av mina vänner pga att jag alltid är där och klagar för att jag är mer envis än vad dom pallar med ;)

www.blueberryhedgehogs.com

Mikaela_B
2008-01-15 02:23
#13

    får jag fråga vilken skola du går på Wiizy? Såg att du bor i Gbg :P kanske går du på någon av mina gamla skolor :P

www.blueberryhedgehogs.com

Annons:
Wiizy
2008-01-15 19:29
#14

#13 - Kan skicka PM. ^^

haha jag går redan till kurator och det sa jag till han o det tyckte han var bra. :P

ketchup_flaska
2008-01-15 21:55
#15

Wiizy - Om han inte gör något försök att leta reda på papper om skolans "policy" att det inte sker någon mobbning eller så på just denna skola, sen säger du att han borde ta och läsa den en gång till, han tog väl inte jobbet för att få sitt sår ? Sen kan du även ringa och fråga skolledningen vad dom har för "policy" om mobbning, vet inte riktigt hur jag ska säga det, du kan även be dom skicka en bunt till hans arbetsplats så att han får sig en tankeställare.

menar, tror inte han vill att skolledningen får reda på att han misssköter sitt jobb??????

Mikaela_B
2008-01-16 00:13
#16

    # 15 skolledningen gör inget ändå, dom låssas bry sig och säger som alla andra att dom skall kolla upp det för att eleverna skall få ett så kallat "hopp" men i själva verket så skiter dom i det när du kliver utanför kontors dörrarna eller lägger på telefonen.

Tyvärr så är det så med dagens skolor och personal. Tror ingen kan med gott samvete säga att dens skola följer de regler som skall följas och de plikter som skolan har, kan man de så är det bra, men de skulle chocka mig…

www.blueberryhedgehogs.com

SusanneStromstedt
2008-01-16 09:38
#17

Jag tror att det enda som hjälper är att blanda in polis och media/Susanne

[LenaB]
2008-01-16 16:28
#18

I media står det ofta om saker som händer i skolorna nu för tiden. Jag tycker det är bra att det blir uppmärksammat så det kanske kan bli en debatt om det.

MIRJAMI
2008-01-18 03:25
#19

Inget ovanligt att inget händer fast rektorn blev informerad……

[LenaB]
2008-01-18 08:32
#20

Mirjami: Har man gjort allt man kan så är det bara skolverket kvar, eller att du behåller honom hemma om du anser att det är ohållbart. Hur känner han inför att gå till skolan på morgonen?

Annons:
MIRJAMI
2008-01-18 14:35
#21

Han är för det mesta glad när hna skall till skolan. Fans en tid förra terminen som han hade väldig ont i magen på morgonen och då hade jag han hemma. Oftast är han så godtrogen. Han berättar att han har varit så lessen i skolan m.m Varit på väg att rymma från skolan flera gånger då han har viljat åka hem istället. Några lärare har ringt mig vid några tillfällen då han har viljat prat med mig. Förra terminen så hände det saker nästan dagligen och det var nästan alltid en och samma kille som var inblandat. Jag fick även i mellan höra vissa saker min son hade gjort….men ska han inte få ge igen till slut?? Han blir ju ochså iriterad och börjar att bete som de andra till slut. Hemma är han extra jobbig de dåliga skolldagarna. Lyssnar inte alls vad jag säger till han.

Jag ställer frågan vad gör man när klassföreståndaren försöker att få stopp på detta….men det forsätter ändå.

Tidde92
2008-02-11 21:56
#22

Jag går i 9.an nu och har varit mobbad i 7 år. Ingen bryr sig. "gå och prata lite med kuratorn så känns det bättre" Mm visst! En kurator som ska sitta där med sin lite sorgsna blick när man berättar att det enda man vill är att ta självmord och man t.o.m har bandage runt armarna för att ärren inte ska synas. "Det kommer bli så bra så" hör man.. Nej det blir det inte.. De säger inte ens till mobbarna! och gör de det så får man bara ännu mera skit av mobbarna sen..

SusanneStromstedt
2008-02-11 22:00
#23

När jag pratade med skolverket och arbetsverket idag sa dom att snabbaste sättet att få skolan att reagera är att kontakta tidningarna.Dom t.o.m rådde en att göra det…Tidningarna älskar att sätta åt knäppa lärare och rektorer.

/Susanne

[LenaB]
2008-02-11 22:56
#24

Ja, så är det. Media är inte populära hos skolorna när de skiriver om mobbing. Men är det vad som krävs för att få till en förändring så får det väl bli så. Jag var själv på väg att ta den kontakten förra året.

Wiizy
2008-04-01 00:30
#25

Får se hur det blir…

Upp till toppen
Annons: