Annons:
Etikettmobbing-bland-vuxna
Läst 1455 ggr
annia1
8/8/13, 10:53 PM

Utestängd = mobbning?

Skulle vilja veta om nedanstående hamnar under mobbning. Jag är dålig på att formulera mig, men hoppas det ska funka ändå. Detta gällde på jobbet så det är inte aktuellt idag, men vill ändå veta om det går att säga.

På jobbet så var det alltid så att när chefen informera om nåt så fick alla andra information, men inte jag. Spelade ingen roll vad det gällde, var det nåt så fick jag alltid fråga för att få veta. Chefen kunde till och med tala om för andra personer som inte ens behövde veta, men när det gällde att ge mig information då var det tvärstopp då var det som jag inte fanns. Jag gjorde ett bra jobb och fick till och med beröm för det, men att få info funkade inte.

Jag tog upp en diskussion med chefen om det och fick på det stora hela till svar att han inte tänkt på det så det skulle ändras så även jag skulle få information framöver. Men icke, det fortsatte på samma vis. Jag var på väg att sluta i samma veva så jag tog ingen mer diskussion utan lät det vara för jag orkade inte med ytterligare diskussion.

Jag kunde som sagt fråga och fick då veta och allt annat funkade, men just den biten funkade inte. Men går det in under mobbning att vara utestängd på det viset.

Jag vill inte använda ordet utfrysning för som sagt allt annat funkade.

.

Annons:
Calcifer
8/8/13, 11:09 PM
#1

Mobbing är i regel när flera personer beter sig illa mot en individ. Fel och dålig stil var det, men det faller nog inte under mobbing. Brist på respekt skulle jag kalla det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

annia1
8/8/13, 11:40 PM
#2

Tack för svaret. 

Men jag vet inte om jag håller med om att det måste vara fler personer som beter sig illa för att kallas mobbning. Det brukar ju skrivas om personer som blivit mobbade på arbete av sin chef. Och läser jag på wiki så när det gäller vuxenmobbning så ska det räcka med en enda person för att kunna kallas mobbning. Men jag kan tolkat texten fel.

Det bör ju rimligen vara handlingen som avgör om det är mobbning inte antalet personer. Och om handlingen upprepas eller är bara enstaka. Det tycker jag i alla fall.

Men brist på respekt var det ju i alla fall. 

Edit: ett tillägg. Så om det var min närmaste chef som gjorde det för det mesta, men om även hans chef gjorde samma sak. Alltså två personer som gjorde det så skulle handlingen kunna ses som mobbning. Eller du kanske menar att det bara var brist på respekt i alla fall.

.

annia1
8/9/13, 1:46 AM
#3

Innan jag startade tråden så hade jag letat på nätet för att se om jag hittade nåt. Hade jag letat lite bättre hade jag inte behövt fråga. 

Om jag förstår den här sidan rätt så var jag utsatt för kränkande särbehandling eftersom jag inte fick information som rörde min arbetsplats. 

***

Nu är det ju du ny som värd och sajten precis kommit till liv igen så jag vet inte om jag missat läsa nåt eller om du inte hunnit skriva än vilka sajten i första hand ska rikta sig till. Är det främst barn och ungdomar eller kommer det även gälla vuxna och då även arbetslivet så kanske du har nytta av sidan jag hittade. Och den heter föreningen stopp.

.

Calcifer
8/9/13, 2:25 AM
#4

Alla är välkomna här. Oavsett om man blivit mobbad eller ej. Sidan är lika mycket till för att informera som att stötta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-Li]
8/9/13, 5:29 AM
#5

Dorian…du skriver: Mobbing är i regel när flera personer beter sig illa mot en individ.

Kan man inte bli mobbad av endast en person då eller? Eller hur menar du?

Calcifer
8/9/13, 6:04 AM
#6

#5 I "regel" betyder inte alltid, utan att oftast när man talar om mobbing syftar man på en grupp med människor som ger sig på en eller flera andra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: