Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1825 ggr
[Mia-Li]
2013-08-13 05:27

Lagar om mobbing?

Det vore kanske bra att ha en tråd om vad skollagen och andra lagar säger om mobbing.
Tänker då på mobbing på skola och jobb.
Vad finns det för lagar? Och vad säger skolverket om mobbing?

Även om några vet det här inne så kanske inte andra vet och det vore bra att ha en sådan tråd om detta.

Annons:
Calcifer
2013-08-13 14:56
#1

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-Li]
2013-08-13 16:30
#2

Jo men man kan även diskutera här i tråden om lagarna och eventuellt om de följs osv.
Om man har erfarenhet av de osv.

Calcifer
2013-08-13 16:36
#3

Ja, jag tog inte bort tråden eller låste den, eftersom man absolut får diskutera här. Jag länkade bara eftersom där finns information. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mia-Li]
2013-08-13 16:40
#4

Kanon! 😃(tänkte bara på Ove`s tråd som togs bort…att denna med kanske skulle ryka då det redan finns trådar om samma ämne)

Calcifer
2013-08-13 16:42
#5

Nej då, där var skillnaden att jag tyckte Oves tråd var precis likadan som en annan tråd som redan fanns. Anser Ove (eller någon annan) att så inte är fallet går det naturligtvis att kontakta mig så låser jag upp den, om den alltså har ett annat syfte än den som redan fanns. Men nu gällde det en artikel jag skrivit som innehåll mycket av den information man kan diskutera här i tråden och då tyckte jag det vore bra att länka till den. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-13 19:09
#6

Lite svårt att bara gå in på artikeln och leta. det är så många olika som gäller och i vad som hänt som man då kan luta sig på inför ett kanske kommande möte med skolledningen.  Så för mig var tråden toppen att man kunde bolla dom olika delar av alla paragrafer som gäller. Jag har lusläst allt jag kommit över om vad just jag kan luta mig på då det gäller in dotter och vad jag kan begära av skolan och inte kräva av dom. Även vad som gällde då vi startade upp en anmälan mot skolan och allt som hänt. Men fullärd blir man inte och det vore toppen att få kanske möta någon annan som kanske har bra råd att ge samt att man själv kan delge det man har i sin erfarenhet i det vi gått genom i våran familj.  Det är ju ett forum för att just kanske bolla idéer och erfarenheter och kanske även att vi tar varandra till hjälp.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Calcifer
2013-08-13 19:10
#7

#6 Som sagt länkade jag inte till artikeln på något sätt för att det inte skulle diskuteras eller delas med sig av tips i denna tråd, utan bara för att det kanske kan vara en bra bas i många lägen att utgå ifrån.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-13 19:19
#8

#7 Visst bas är bra, men det är en djungel av paragrafer och det är det just som gör det svårt. Var man ska börja leta och söka efter det som gäller just för mitt barn. Det är inte lätt och bara som en så enkel sak som att många tror man vänder sig till skolverket direkt om man man vill anmäla att sitt barn är mobbat och vill agera. Det märkte jag då jag talade med mina väninnor då jag berättade om vägen vi gick. Ofta blev svaret: Va! vad är det för ställe och varför anmälde du inte till skolverket..jag tror det  är samtal och ledtrådar hur man agerar man söker många ggr, och inte bara en länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Calcifer
2013-08-13 19:20
#9

#8 Fast en länk är ju inget som hindrar fortsatt diskussion och tips och råd. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

medde
2013-08-13 19:25
#10

#9 Har inte sagt så heller på något sätt. Jag förklarade bara vad som jag tycker personligen känns viktigt  i en tråd om regler och hur man kan råda och hjälpa, det är så viktigt med den hjälpen om man är ensam i sin fight med skolan..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

annia1
2013-08-14 04:06
#11

medde har för mig att du skrivit i nån tråd vad ni gjort så börja med att be om ursäkt att jag inte orkar leta i trådarna just nu. 

Har ni kommit så långt att ni anmält till skolinspektionen. Om ni har det och inget hänt så kanske kontakta en advokat. Och stämma skolan och/eller kommunen. 

Jag kikade lite på nätet här efter just att föräldrar stämt skola/kommun. Hittade en blog där en advokat skriver att dom (alltså inte bara han utan advokater generellt) kan vara en resurs. Nackdelen är dock att det kostar pengar, fast det borde räcka med självrisken för man brukar ha rättshjälp i hemförsäkringen. Du kan ju läsa själv på den här bloggen vad advokaten säger.

.

medde
2013-08-14 10:00
#12

#11 Jodå det stämmer jag skrev, men detta var länge sedan och det hela har redan haft sig gång med utredningar och hela vägen ut till slut. Det var en lång väg att vandra men vi tog oss genom allt och är avslutat.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emo
2013-08-14 12:01
#13

Om mobbingen på arbetsplatsen leder till ohälsa, så kan den anmälas som arbetsskada. Godkänd arbetsskada kan leda till livränta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Upp till toppen
Annons: