Annons:
Etikettmobbing-bland-vuxna
Läst 7833 ggr
[Mia-Li]
2013-09-01 12:23

Varför mobbar vuxna?

Varför gör mobbaren som den gör? Varför mobbar den andra?

I många fall är det för att den kanske har det sämre hemma och inte mår bra själv.
Den måste då ta ut det på andra, svagare individer.
Läs denna länk om varför mobbaren beter sej som den gör:
http://www.umo.se/Vald--krankningar/Mobbning/

Läs "Vad beror mobbning på"

Kan det också vara så att den som mobbar har tex en högre tjänst på jobbet och vill visa sin makt och vet att de som blir mobbade inte vågar säga ifrån?

Vad tror ni att det handlar om?
Jag utgår mest från vuxenmobbing i detta fallet då jag själv ser exempel på det på min arbetsplats.

Annons:
[Mia-Li]
2013-09-01 12:26
#1

Jag själv tror att i många fall där en vuxen mobbar en annan vuxen, så handlar det om att den som mobbar inte mår så bra själv. Den måste hävda sej och sin självkänsla. Är rädd för att hamna utanför.
Jag har klockrena exempel på detta på mitt arbete.
Där två vuxna gärna trycker ner och förminskar andra regelbundet.
Och jag vet att dessa två personer inte mår bra.

Gronstedt
2013-09-01 12:32
#2

Jag tror att de mobbar av precis samma skäl som barn - att de vill tillintetgöra det avvikande och känna sig själva tryggt inneslutna i flockens normalitet.

[Mia-Li]
2013-09-01 12:33
#3

Ja…rädda för att stå ensamma.
Men hellre stå ensam än att vara/utpekas som mobbare, kan jag tycka.

Men också för att visa sin maktposition, många gånger med.

[Mia-Li]
2013-09-01 12:36
#4

Sedan kan jag med tycka att de vuxna som mobbar de som är avvikande i klädsel, sexuell läggning m.m. är rent ut sagt fåniga.
Som vuxen borde man verkligen kunna acceptera att folk är olika, att de har rätt i att vara olika.
Vad mobbar de då för? För att de ogillar de andras avvikande sätt eller för att de själva känner sej obekväma?
🤔

Här har jag med ett exempel på jobbet där de två mobbarna gärna nedvärderar en tjej som klär sej som på 50-talet. Men det är hennes stil och hennes val. Och hon är jättefin och passar verkligen i detta.
Här kommer kommentarer som: "Vilken ful klänning, vilka fula strumpor, vilken ful frisyr".
Är det ren avundsjuka ibland som gör att det mobbas?

Gronstedt
2013-09-01 12:40
#5

#4: För att de är små och fega själar, skulle jag tro. De har inte stake att existera utan flocken, och därför är de som har sådan stake ett allvarligt hot mot dem och måste elimineras.

[Mia-Li]
2013-09-01 12:41
#6

#5 Kan så vara.
Därmed väldigt dålig självkänsla.

Annons:
Gronstedt
2013-09-01 12:44
#7

#6: Jag sätter absolut inte likhetstecken mellan en liten och feg själ och "dålig självkänsla"! Människor med dålig självkänsla kan mycket väl vara storslagna, varmhjärtade och modiga om folk med bra självkänsla kan vara fega, småskurna och elaka.

[Mia-Li]
2013-09-01 12:52
#8

Jag skrev väl fel ordval. OCH människor med dålig självkänsla. Visst kan de vara vänliga och inga mobbare…men de jag mött så har de velat trycka ner andra. MÅNGA utav de iallafall.
I mitt tycke så är varmhjärtade personer snälla och inga mobbare…men jag kan ha fel. Därav ordet "varmhjärtade" För dessa personer bryr sej om andra och deras välbefinnande och accepterar andras olikheter.
Men detta är bara mina erfarenheter.
Ni kanske har andra. 😉

Gronstedt
2013-09-01 12:58
#9

#8: Varmhjärtade personer brukar nog inte mobba, nej - hurså? Jag förstår inte ditt inlägg alls, är jag rädd.

Enligt min erfarenhet har mobbare utmärkt självkänsla och trycker ned andra för att det roar dem och bekräftar dem i deras självuppfattning som den som är "rätt".

[Mia-Li]
2013-09-01 13:00
#10

Jag anser att varmhjärtade personer inte mobbar…iallafall inte de i min omgivning.
Ja vissa kan ha god självkänsla och ge sej på de svagare.
Men de som jag möter dagligen har inte detta.

Jag skriver utefter mina egna erfarenheter….och ni efter era egna. Och jag vill gärna höra egna erfarenheter och åsikter om detta.
Även om vi ibland har olika åsikter. 😉

Gronstedt
2013-09-01 13:02
#11

#10: Men ingen har väl påstått att varmhjärtade personer mobbar? 😮

[Mia-Li]
2013-09-01 13:07
#12

Aahaaa…fattade din mening fel. Ber om ursäkt för det. 😊

Gronstedt
2013-09-01 13:11
#13

#12: Det är lugnt 🙂. Jag blev lite förvirrad bara 🤦‍♂️.

Annons:
[Mia-Li]
2013-09-01 13:16
#14

Jag med…😃🤪

Calcifer
2013-09-01 15:26
#15

Jag tror det är vanligare att mobbare har ett överskott av självkänsla än tvärtom. Sedan varför vuxna mobbar tror jag i princip är av samma anledning som barn mobbar, även om det kan se annorlunda ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2013-09-01 16:27
#16

Tror det är mycket underliggande osäkerhet och rädsla. Rädsla att bli "vek" så måste hävda sig som stark för att ingen ska veta sanningen. 

Mobbing mot annan ras: rädsla för färgade människor.

Mobbing mot homosexuella: homofobi.

Etc.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2013-09-02 12:07
#17

#16 Det kan nog stämma i väldigt många fall. Rädsla är en drivande känsla hos alla, även om det naturligtvis inte yttrar sig som mobbing för de flesta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: