Annons:
Etikettmobbning-på-arbetsplatsen
Läst 3510 ggr
HonHonDenDära
12/12/13, 9:37 AM

Mobbning på arbetsplatsen - cheferna gör ingenting

Vet inte hur jag ska formulera texten, och det kommer säkert felstavningar o svammel. Är rätt dålig på o förklara hur jag känner efter som jag alltid ljuger om det. Jag har en kollega av utländsk ursprung som håller på o mobbar mig. Det hela började med efter jag jobbat nästan 3månader. Och hennes kollega började på ett annat ställe. En dag helt utan förvarning, "flippade" hon ut och gapa o skrek. Kalka mig för jävla idiot, dum i huvudet o har ingenting här o göra. Det ända jag sa att hon behövde inte skrika åt mig så alla hör. Hon bryr sig inte. Hon började gå runt till alla o snacka skit, främst till dem utländska. Jag fick massa blickar och folk blev konstiga så fort jag kom. Pratade med våran chef som besköt att vi skulle ha möte - hon vände på allt å gav mig skiten m.m Det gick nästan en månad, då hon flippa ut igen å kalla mig massa saker och sa att jag gör mitt jobb jätte dåligt. O att folk klagar på de jag gör. Vi pratade igen och inget blev bättre. Denna gång hade jag med bett henne att hon behövde inte skrika. Lugnt hade jag dagräder, men innerst inne va jag ledsen. Det gick ett tag, och helt plötsligt när hon ser att jag gör en sak hon aldrig har gjort o ja e jätte nöjd för de blev verkligen bra började hon igen. Efter 10min med fula ord å hot me att ja ska förlora jobbet brast jag i gråt. (2gången, båda gångerna på en fredag) Jag går i väg till en annan som har noterat hennes beteende och som jag kunde prata med. Gick in till hennes kontor å brast i gråt totalt. Hon blev då inte arg men hon avskyr när folk håller på o gick å hämta kollegan. Ont i magen försökte hon prata om varför det är som de är, får ja höra att jag gör si o så, saknar respekt o att jag är otrevlig av mig. När hon falskt anklagar mig känner jag det spelar ingen roll. Va jag säger. Deb dagen gick ja tidigt. 4dje gången. För drygt 3v sen flippa hon ut igen o gick te omklädningsrummet o lipa igen. Att få höra att hon hatar mig, att hon kallar mig massa saker och att hon kommer undan med allt, tar så mkt på mig. Jag hälsar inte på henne längre efter som hon har sagt att hon hatar mig, hon kollar så argt på mig, hon vänder rygg o blick från mig. Medans hon är trevlig mot andra. Jag har inte haft nåt emot henne allsfrån början. Hon va trevlig o ga att göra med. Nu har jag vart hemma flera gånger med sjukanmälan o jag känner att cheferna dem gör inget. Och det känns att de bero på för att hon är utländsk. Jag mår piss och hela tiden väntar jag på att hon ska få sitt utbrott. Jag vet vad man kan vända sig till, men det spelar ju ingen roll. För inget kommer o hända!. Andra arbetskollegor frågar hur jag mår. Jag rycker på axlarna å säger sådär. Jag ser i deras blickar att dem lider med mig. Men hur länge måste jag stå ut?. Jag e så nära att säga upp mig. Men vill inte efter sonder är svårt å få tag i jobb. Funderar på å se om jag kan bli förflyttad, men ändå, ska jag behöva göra en sån här sak?. Jag har blivit mobbad ända fram till 1ring. Sånt sätter sig, o nu ska jag stå ut med att en 55+ mobbar mig. Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg.. Råd o tips som kan hjälpa mig å stå ut kanske.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
HonHonDenDära
12/12/13, 9:38 AM
#1

Gud vad långt de blev från min mobil…

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Calcifer
12/12/13, 9:51 AM
#2

Du kan prova att kontakta facket, men tyvärr kan det vara så att för att få ett slut på det måste du flytta på dig. Det är fruktansvärt att det ser ut så, men tyvärr finns det så himla lite att göra åt mobbing på arbetsplatsen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

HonHonDenDära
12/12/13, 9:55 AM
#3

Facket lär ju inte göra nåt efter som cheferna inte gör det dem säger. Är inte de lättaste att flytta heller. Svårt nog å få tag i lägenheter/hus. känner mig bara diskriminerad efter som ja e svensk o hon utländsk. Hon får göra va hon vill, men skulle ja göra de. Hade de blivit ett väldigt liv.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Calcifer
12/12/13, 9:56 AM
#4

Jo, det är förmodligen så. Mitt tips är att fundera på om du kan stå ut, eller om det vore bäst att söka efter ett annat jobb.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lorita
12/12/13, 9:58 AM
#5

Det här ska du inte stå ut med, börja med att skriva dagbok så du vet datum för hennes utbrott sen ska du ta kontakt med facket och höra om dom kan gå in och hjälpa dig att prata med din chef

Kram

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




HonHonDenDära
12/12/13, 3:17 PM
#6

Grejen är att jag orkar inte prata me henne med cheferna. För hon sitter där och vänder på allt o jag får inte gå in o förklara eller försvara mig för jag -bara ljuger. Som hon säger. Min tilltro på människor är pytteliten, o ja brukar inte prata om mig om saker som har hänt. Detta är lika dant. Jag vågar inte säga, trots mina 25år. Men är så nedkörd pga saker o ting. Tänker alltid "nu ska jag säga, att hon kalka mig för de för 2v sen" men som idag, ena chefen står där. Men jag får inte ut orden. Ser mig som en usel feg person när det kommer till den biten. Men jag vill bara inte ha bråk. Har aldrig lipat inför folk, å känt mig så dum när jag gjorde det sits, fast hon är så bra och snäll. Synd att hon har slutat, ingen annan förstår att jag inte gillar den här behandlingen.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
Calcifer
12/12/13, 3:19 PM
#7

Skriv ett långt mejl till högsta chefen?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

HonHonDenDära
12/12/13, 3:24 PM
#8

Tror inte han kommer o göra nåt. Sen kommer de ju då möte - måste prata o öppna mig. Vilket ja inte känner mig så bekväm. Har alltid haft svårt o säga ifrån, å be om hjälp. För mig är det "ingen får veta" om vad som händer. Men ska se om ja hittar de lilla å säga till om det sker igen. Asch, e så svårt, å ja e svår att få ut dem rätta orden… Men sen har de med å göra saker som skett i yngre dar.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Calcifer
12/12/13, 3:34 PM
#9

Jo, jag kan ha förståelse för det, men det man måste komma ihåg är att detta är en arbetsplats. Där är man tyvärr ansvarig själv för att man säger något. Ingen kommer ta dig åt sidan och fråga "vännen, är Pär-Eva elak mot dig på rasten?" utan man måste själv ta upp det, sätta ner foten, och kräva en förändring. Nej, förmodligen leder det inte till att det blir en förändring för det finns tyvärr fruktansvärt lite att göra åt mobbing på arbetsplatsen - och det är helt vansinnigt i sig, det också - men ännu mindre kan ske om man inte säger något. Men tyvärr är det också så att det vanligaste sättet folk löser sådant på är att de själva byter arbete. Det är naturligtvis fel att det är den som är utsatt som ska behöva flytta på sig, men det finns för många kryphål i lagarna kring arbetsmiljön för att ens cheferna ska kunna göra mycket - och för det mesta är de inte villiga att göra mycket.

Hårt, men tyvärr sant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lorita
12/12/13, 4:09 PM
#10

#8 du ska inte sitta där själv eller behöva blotta dig, det är det du betalar fattigavgift för och facket ska hjälpa dig och vara ditt ombud.

Men glöm inte att skriva ner allt som händer

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




HonHonDenDära
12/12/13, 6:39 PM
#11

Jag ska se om jag kan få hjälp nånstans och det lär bli mitt sista försök. Att denna ska få va så otrevlig och komma undan med det, tycker jag är helt fel. Och att jag får en massa skit, om ja skulle komma försent. Eller sitta ner på min rast, som jag har rätt till.

Sånt tar på krafterna.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Mantissa
12/14/13, 2:04 PM
#12

Kan du försöka spela in något av dessa utbrott? Blir lättare att bemötta häskartekniker och mobbing om man kan visa på bevis. Tyvärr är det alltid svårt med ord-mot-ord situationer oh långt ifrån säkert att vittnen har ryggrad nog att äga sanningen

HonHonDenDära
12/14/13, 3:40 PM
#13

Tyvärr är de svårt å spela in. kan ju inte gå runt me nån inspelning grej… sen hör folk runt om kring när hon får sina utbrott, så vittnen finns om det är så.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Annons:
Lorita
12/14/13, 3:56 PM
#14

det är inte lagligt att spela in utan att först tala om det för den du spelar in.

Ta hjälp av facket det är mitt råd och se om du har någon på jobbet som ser, det var inte längesen jag hjälpte en som var liknade din situation….jag såg och jag anmälde och mobbaren blev omplanerad jag var bara tvungen att invänta rätt ögonblick

och en liten kram igen från mig 😊

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




annia1
12/15/13, 1:56 AM
#15

Jo det är fullt lagligt att spela in utan att tala om det. Så länge den som spelar in också själv finns med på plats. Så vill man tex spela telefonsamtal man har så går det utmärkt. Däremot hör det till god ton att tala om, men inget tvång. 

TS tyvärr har jag inget bra råd att ge dig. Vill du spela in så kolla på din mobil hur den funkar. De nya brukar ha att man kan spela in. Så lär dig hur den funkar så kanske du snabbt kan sätta igång inspelning om det behövs.

.

vallhund
12/15/13, 1:56 AM
#16

Jodå det är lagligt att spela in om man själv är en av parterna som spelas in, via mobiltelefonen t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

HonHonDenDära
12/18/13, 2:59 PM
#17

Hon har blivit för flyttad :D Snart kan jag "andas" ut igen, men märkte på julbordet hur stelt de va, så tror att hon snackar en del, men de får hon göra. Folk kommer att se hur fel hon har om mig, då jag gör ett otroligt bra jobb.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Calcifer
12/18/13, 3:16 PM
#18

Jättebra!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: