Annons:
Etikettmobbing-på-internet
Läst 2216 ggr
MeBad
2/15/14, 7:37 AM

Utfrysningsmetoden

Är det någon som har erfarenhet och vad tycker ni om denna metod?

Annons:
Cahira
2/15/14, 7:44 AM
#1

Ja jag har blivit utfryst, jag vet inte helt vad för tycke angående denna metod du söker? Så gott som alla här har blivit mobbade så har en känsla av att alla tycker samma sak tänker jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2/15/14, 7:44 AM
#2

För mig är det en barnslig variant av att faktiskt säga till någon att man inte vill umgås med dem. Personligen ser jag inget problem i att det finns vissa människor man inte vill umgås med, för att man inte tycker om dem pga det ena eller det andra. Så är det ibland. Men jag ogillar starkt att man i så fall inte bara kan uttrycka det på ett ändå vänligt sätt, och vara hövlig mot dem om man måste ses ofta. Har en tjej som också är från Sverige i min skola och hon bor även i mitt hus. Jag ogillar henne starkt och har väldigt bra anledningar till detta. Det gör att jag vill inte umgås med henne om jag kan slippa, och jag har förklarat detta för henne på ett vuxet och trevligt sätt. Varit ärlig, och förklarat exakt varför jag inte tror på oss som kompisar, men att jag naturligtvis aldrig kommer vara elak mot henne eller dylikt. Problemet med henne är dock att hon inte hör vad man säger, så hon har fortfarande inte förstått vart problemet ligger, så då engagerar jag mig inte mer.

Sen ser jag skillnad på utfrysning mellan t:ex två personer, och en stor grupp mot en ensam individ. 

När jag var yngre var jag nästan alltid utfryst, i alla klasser. Jag har noll problem med att de inte ville umgås med mig - jag var väldigt jobbig och påfrestande för jag mådde så dåligt på insidan. Helt ok att de inte ville vara bästisar med mig. Men att de verkligen gick in för att se till så att jag aldrig fick vara med någonstans, inte fick sitta ens i närheten av dem, såg till att högljutt prata om klassfester där alla var bjudna utom jag omkring mig osv - det är på en nivå där det inte är okej alls.

Så för att summera: 

- Det är ok att inte vilja umgås med alla människor.

- Det är inte ok att aktivt se till att någon blir helt utanför.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2/15/14, 7:46 AM
#3

Kan ju tillägga dock också att vissa människor anser sig utfrysta när de själva behandlat folk illa = ingen vill umgås med dem av en anledning. Vi har en kille som är så i min klass nu. Han har tryckt ner så gott som alla i klassen och varit rejält otrevlig mot dem vilket naturligtvis resulterat i att ingen vill umgås med honom överhuvudtaget. Där är det inte utfrysning utan endast en konsekvens av hans eget beteende.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MeBad
2/15/14, 7:49 AM
#4

Jag funderar mer på hur mobbaren fungerar, tänker. Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att använda mig av metoden, för jag vet hur det känns. Det är väl en bestraffning? Utan resonemang.

Calcifer
2/15/14, 7:52 AM
#5

#4 Det är förmodligen rätt svårt för mobbningsoffer att svara på. Har vi inte använt det kan vi inte veta.

Bestraffning? Nja. Det kan väl vara en form av "bestraffning" om det är "offrets" egna beteende som drivit fram det. T:ex killen i vår klass. Det är ingen av oss som aktivt fryser ut honom, följer han med när vi går ut och dricker så får han det, vi gör uppgifterna med honom, ingen tvingar honom att sitta ensam när vi äter lunch. Men det är heller ingen som aktivt engagerar sig i att han ska bli inkluderad just för att han behandlat de flesta av oss som smuts mer än en gång. Det är mer en konsekvens i mitt tycke, än en bestraffning, men jag kan nog gå med på att det kan ses som en bestraffning mer över hans egna beteende än något annat.

För att använda ett konkret exempel, då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 7:52 AM
#6

#4 Har tyvärr ingen aning hur mobbaren tänker så kan inte svara på din fråga dessvärre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[VSK]
2/15/14, 7:59 AM
#7

Nä har ingen erfarenhet av att frysa ut folk, men däremot att bli utfrusen.

[Mening borttagen då den bryter mot skrivreglerna.]

Dock så tror jag inte de flesta av de är medvetna om det ☝️

/ Redigerad av moderator.

Calcifer
2/15/14, 8:01 AM
#8

#7 Det beror nog på, tror jag. Alltså, många som fryser ut är nog väldigt medvetna om det och gör det med "flit". Men andra tänker nog bara "jag gillar inte denna personen, vägrar vara med dem" och sedan sprider sig det tänket och till slut är man 20 personer som fryser ut en person aktivt dagligen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MeBad
2/15/14, 8:05 AM
#9

Intressant att det i mer än en kommentar, går att läsa positiva användningsområden för utfrysningsmetoden. Jag står över sådant. Tycker det är mer intelligent att resonera. Men då kan kan det krävas både tålamod och förmåga att vara rättvis.

Calcifer
2/15/14, 8:06 AM
#10

#9 Så du menar att det alltså är okej för person x att behandla 20 personer som skit men det är inte okej för dem att i reaktion till det välja att inte umgås med någon som gör sitt bästa för att de ska känna sig så korkade och värdelösa som möjligt? Förvånansvärt tänk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 8:08 AM
#11

Tror inte någon vill umgås med någon som nedvärderar andra. Man vill ju inte bli nedtryckt av någon annan vilket ökar risken om man umgås med en sån person och vid såna tillfällen kan en sån person bli väldigt ensam p.g.a. sitt beteende.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2/15/14, 8:11 AM
#12

#11 Eller hur. Ens handlingar har konsekvenser. Ibland är konsekvensen att folk tar avstånd. Det är inte att frysa ut, det är att direkt reagera till ett beteende.

Och det är som sagt skillnad på att bara backa ifrån en person som behandlat en illa och att aktivt göra sitt bästa för att de ska veta att man avskyr dem.

Om vi aktivt vägrade låta denna killen umgås med oss, eller aktivt försökte göra det tydligt att han inte är välkommen, då vore det fel av oss definitivt. Men att vi väljer att inte umgås med någon som behandlar oss fel är vad de flesta människor skulle göra. Lika lite som jag någonsin skulle välja att umgås med de människor som mobbade mig genom hela skoltiden. Att jag inte säger hej till dem om jag stöter på dem när jag är i min hemstad betyder inte att jag fryser ut dem, det betyder att jag direkt reagerar till deras eget beteende

Vill man inte att folk ska ta avstånd från en kanske man inte ska behandla dem som skit heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 8:14 AM
#13

Det är så tråkigt när folk inte kan visa mer respekt och medmänsklighet än så. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MeBad
2/15/14, 8:17 AM
#14

Sjuan. Det tycker jag är intressant rent psykologiskt. Hur kan man göra något utan att vara medveten om vad man gör? Saknar man empatisk förmåga?

MeBad
2/15/14, 8:20 AM
#15

Elvan. Men om det inte fanns någon som helst vilja att trycka ner någon och man blir straffad för något man inte gjort?

Denna kommentar har tagits bort.
MeBad
2/15/14, 8:22 AM
#17

Då blir ju utfrysningsstraffet meningslöst, liksom.

[VSK]
2/15/14, 8:22 AM
#18

#14

Ja det är nog en av orsakerna (enligt mitt sätt att tro och tycka)

Calcifer
2/15/14, 8:22 AM
#19

Det är inte tillåtet att diskutera modereringsbeslut i trådarna.

Vi återgår till ämnet.

/ Sajtvärd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 8:23 AM
#20

#15 Då får man helt enkelt fråga personen eller personerna privat vad som står på. Kanske bara är ett missförstånd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
MeBad
2/15/14, 8:32 AM
#23

Tjugo. Det där kan vara lättare sagt än gjort ibland.

Cahira
2/15/14, 8:33 AM
#24

#23 Jag säger som de sa på gamla barnprogrammet Hjärnkontoret: Om man ingenting frågar får man ingenting veta. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2/15/14, 8:34 AM
#25

Man kanske måste fråga sig varför människor tror att man behandlat dem illa, om det händer frekvent. Tar någon/några avstånd till en med motivation "du har behandlat mig fel" kanske man ska fråga sig själv om det ligger något i det. Dessutom anser jag personligen fortfarande att det är skillnad på att inte vilja umgås med en människa och att aktivt frysa ut dem. 

Det måste faktiskt inte alltid finnas en anledning heller. Finns en kille på min skola jag aldrig umgås med. Jag ogillar honom absolut inte, men vi har ingenting gemensamt och ingenting att prata om så jag pratar helt enkelt inte med honom om han inte pratar med mig först. Vilket han aldrig gör heller, för övrigt, för han känner nog likadant. Det är inte utfrysning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MeBad
2/15/14, 8:38 AM
#26

Tjugofyra. Haha. Ja. Det är jättebra att ställa frågor. Men man kan tyvärr inte bestämma att dessa frågor besvaras.

Cahira
2/15/14, 8:40 AM
#27

#26 Nej såklart inte, men om du inte köper en lott kan du inte heller vinna. :) Om du inte frågar så får du aldrig svar, men om du frågar så har du iallafall en chans på svar.

Hänger du med? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MeBad
2/15/14, 8:42 AM
#28

Hur kan man i kommentar efter kommentar ta denna mobbningsmetod i försvar?

Cahira
2/15/14, 8:43 AM
#29

#28 Jag tar inte denna mobbingsmetod i försvar, jag säger bara att ibland är det helt enkelt ett simpelt missförstånd som enkelt kan utredas genom kommunikation.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MeBad
2/15/14, 8:46 AM
#30

Tjugosju. Du får inte utgå från att frågor inte har ställts. Hänger du med, bättre? ;)

Calcifer
2/15/14, 8:46 AM
#31

#28 Det är ingen som tar mobbningen i försvar. Men vi ger andra perspektiv på vad det kan vara som händer. Det är viktigt att man inte utmålar alla situationer som kan se lika ut på ytan som mobbing, när det inte alls behöver vara sant. Jag har själv t:ex gett dig flera exempel där det säkert kan se ut som utfrysning men i själva verket är en rätt rimlig lösning på ett illa beteende av en annan person.

Och Cahira har gett förklaringen att det kan bero på missförstånd och att kommunikation kan vara nyttig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 8:47 AM
#32

#30 Varför får jag inte det? Under alla år jag hjälpt folk som mått dåligt så väldigt många gånger så har kommunikation saknats.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MeBad
2/15/14, 8:51 AM
#33

Jag förstår inte kopplingen mellan tretti och trettitvå.

Cahira
2/15/14, 8:54 AM
#34

#33 Du sa "Tjugosju. Du får inte utgå från att frågor inte har ställts. "

Fetade det jag svarade/reagerade på. I min erfarenhet är det otroligt vanligt att kommunikation saknas när missförstånd uppstår. Så OM detta gäller ett missförstånd så vet man inte om det är ett missförstånd eller ej förrän kommunikation etableras.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MeBad
2/15/14, 8:58 AM
#35

Trettifyra. Jag hänvisar till tjugosex.

Calcifer
2/15/14, 9:00 AM
#36

#35 Hänvisar till #25.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 9:01 AM
#37

#35 Och jag hänvisar till #27. Om man inte frågar så kan man ju aldrig fixa nåt man är missnöjd med. Om man inte gör nåt för förändring så kommer ju ingen förändring ske.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MeBad
2/15/14, 9:01 AM
#38

Och lägger till att det är jättebra om kommunikation etablerars. Bättre än om kommunikation elemineras.

MeBad
2/15/14, 9:04 AM
#39

Trettisju. Ponera att frågor ställts. Istället för att ponera att ställda frågor inte ställts. Snälla.

Cahira
2/15/14, 9:04 AM
#40

Ska klargöra, om du inte försöker prata med människan så kan du aldrig bryta eventuell is om det bara är avsaknad av saker att prata med. Du kan inte bryta ett negativt beteendemönster om sådant finns. Du kan inte göra denne medveten om vad du känner om du inte säger nåt. Du kan inte heller förvänta dig annat beteende om du inte visar att du är missnöjd med det. 

Alltså, om du vill ha förändring, gör nåt åt det. Speciellt om det gäller internet vilket är den kategori du la denna tråd i. Man har tre val på internet. Acceptera, Ignorera eller Reparera. 

Så antingen accepterar man det, eller ignorerar det som sker (typ blocka som exempel) eller reparerar det som inte fungerar som det ska.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2/15/14, 9:05 AM
#41

#38 Det beror nog på. I vissa situationer finns det ingen mening att ha kommunikation då en eller båda parter inte lyssnar i alla fall.

Som min svenska huskamrat. Jag har gett upp att överhuvudtaget försöka diskutera något med henne då det inte är någon poäng. Hur trevlig jag än är, hur mycket snälla råd jag än ger, hur jag än formulerar mig ignoreras det och jag får skit tillbaka. Det går inte ens att ge henne en läxa vi fått medan hon var sjuk - hon avbryter med dålig och överlägsen attityd och man vill bara gå därifrån.

Då ser jag noll poäng med att låta kommunikationen fortgå.

Ibland, och det låter väldigt vasst men ack så är det sant, är det faktiskt som att diskutera med en diskborste när man försöker prata med vissa människor. Då är det bättre att helt enkelt lägga ner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Cahira
2/15/14, 9:10 AM
#42

#39 Då kan man antingen försöka igen och försöka göra sig hörd på annat vis, eller välja annan lösning på sitt problem.

Den enda som riktigt kan ändra din situation i detta är du om du är missnöjd är jag rädd. Om en medlem beter sig illa kan man prata med sidans admin (som sagt, du la den på internetkategorin så utgår från det nu) eller prata med personen i fråga. 

Har man försökt så kan man antingen försöka igen eller helt enkelt släppa och gå vidare. 

Jag är på väldigt många forum på både svenska och engelska och finns forum där vissa medlemmar inte gillar mig och de svarar inte på mina trådar eller liknande, men jag har inget problem med det. Alla kan inte tycka om alla och det accepterar jag. Så länge folk beter sig civiliserat så tycker inte jag det är ett problem. 

Om det är en tråd alla ignorerar mig så rycker jag på axlarna och går inte dit mer. Finns andra ställen jag kan vara på och prata med folk jag har mer gemensamt med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2/15/14, 9:13 AM
#43

#42 Eller hur!

Det är väldigt många på internet som inte pratar med mig och det stör mig inte. Jag är medlem på ett forum där jag var moderator förut och det finns fortfarande folk som ignorerar mig efter typ 2 år eftersom jag var tvungen att ge dem en varning en gång för att de bröt mot någon regel. Det kanske är fånigt, men å andra sidan, vad ska jag göra åt det? De får väl ogilla mig då, det är inte riktigt mitt problem. Och på andra forum kan jag skriva x och få kritik, medan en annan användare skriver samma sak och få beröm. Sånt händer. Gillar man det inte får man antingen försöka prata med personerna i fråga eller lämna forumet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 9:15 AM
#44

#43 Vet inte hur många chattrum jag lämnat för det inte fanns folk där jag inte hade något gemensamt att prata om eller inte kom överrens med nån eller några.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MeBad
2/15/14, 9:15 AM
#45

Ja. Det är enklare än att svara på enkla frågor från en chockad utfryst välvillig utlämnande människa. Men det är lugnt. Människor är som de alltid är. Tar mig i kragen och ser denna fars som vilken annan fars. Ni märker ju att min metod funkar på mig. Jag skriver ergo…

Calcifer
2/15/14, 9:16 AM
#46

#44 Ja precis. Samma här. Speciellt på internet är det ju "lättare" att undvika människor man inte gillar eller helt enkelt inte har något intresse av att prata med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2/15/14, 9:17 AM
#47

#45 Frågan är väl varför personen du tydligen har problem med valt att inte svara på dina frågor. Antingen ligger det hos dem att de är en oresonlig prick, eller så kanske det ligger på din planhalva.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2/15/14, 9:17 AM
#48

#45 ….va? *fattar ingenting*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MeBad
2/15/14, 10:09 AM
#49

Förtiåttan. .. äh skit samma. Jag orkar inte harva runt i era cirklar. Jag är van att sträva frammåt.

Calcifer
2/15/14, 10:17 AM
#50

#49 Det blir ofta så när man inte klargör exakt vart problemet ligger. Då måste man ställa samma frågor repeterade gånger.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2/15/14, 3:51 PM
#51

Jag är inte speciellt förtjust i folk och inte de i mig. Jag umgås inte med folk jag inte gillar och folk jag inte gillar umgås inte med mig. I synnerhet har jag svår för inkännande, öppna, varma, översvallande och inkluderande människor, och de har svårt för mig. End of story. Det har inte med utfrysning att göra.

Calcifer
2/15/14, 3:58 PM
#52

#51 Bra talat. Jag tycker inte man ska tvingas umgås med människor man inte gillar, speciellt inte människor som behandlat en illa, bara för att man inte ska kunna bli anklagad för utfrysning eller mobbing.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
2/15/14, 4:03 PM
#53

#52: Nej, det räcker gott och väl om man agerar hövligt om man inte kan undvika varandra, och undviker varandra när man kan. Folk får gärna ogilla eller avsky mig, det är helt normalt - alla kan inte trivas med alla.

Det är först om någon baktalar mig, vägrar svara på direkt tilltal, hindrar andra från att umgås med mig eller försvårar för mig att utföra mina åligganden, som det blir ett problem. Att inte låtsas om mig till vardags är helt OK. Kanske lite trist om jag känner mig sällskapssjuk, men ingenting att säga något om ändå.

Calcifer
2/15/14, 4:08 PM
#54

#53 Ja, det är ju inte ok när det går över från att helt enkelt inte umgås med någon till att avsiktligt göra dem illa. Det var lite det jag menade tidigare i tråden. Jag förstår inte konceptet att om man inte umgås med alla JÄMT så är man en hemsk människa.

Speciellt när det gäller människor man inte vill umgås med för att de betett sig fult.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Linus123]
2/15/14, 9:26 PM
#55

Jag har blivit utfryst under en kort period under skoltiden.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Angelfish
2/15/14, 9:40 PM
#59

#57 Hur är det mobbing (utfrysning) om man inte vill umgås med nån man inte gillar?

Edit: Frågan är ställd till MeBad.

Calcifer
2/15/14, 9:44 PM
#60

Mebad får nu två veckors skrivförbud då denne upprepade gånger brutit mot skrivreglerna nedan. Detta skrivs publikt då användaren valt att blockera mig.

Det är inte tillåtet att:

  • Enskilda modereringsbeslut får inte diskuteras öppet.
  • Ägna sig åt personangrepp.

Det är inte tillåtet för andra medlemmar att kommentera detta inlägget. Om användaren kontaktar mig via PM för att påvisa att de läst och tagit till sig av informationen kommer detta att tas bort.

Jag ogillar att behöva göra det men nu är det som det är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2/15/14, 9:46 PM
#61

#55 Vad jobbigt! Vet du varför det blev så?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: