Annons:
Etikettallmänt
Läst 2021 ggr
[Ztevo]
9/13/14, 12:41 PM

Hur fungerar mobbare?

Jag söker efter tips om dokumentärer/böcker som förklarar hur mobbare fungerar.

Typ, hur de kan känna/få "belöning" när de gör andra människor illa.

Annons:
Calcifer
9/13/14, 12:49 PM
#1

Det där är något som är svårt att förklara och det finns förmodligen ingen klar stenhård fakta som bevisar det ena eller det andra. Mest för att mobbare, precis som alla andra, är individer och mobbar av olika orsaker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fialialej
9/13/14, 1:00 PM
#2

Kolla upp böcker om gruppdynamik och gruppsykologi. Även konflikthantering (lärarförbundet har ett bra härte om det). Med tanke på hur regelbundet gryppdynamik funkar tycker jag det är väldigt konstigt att mobbning inte är lättare att göra något åt.

"På natten är alla katter svarta"

[Ztevo]
9/13/14, 1:02 PM
#3

Tack för snabbt svar!

Jo. Orsaken till att mobbare tar sig rätten att sätta sig över andra människor varierar ju. Men den psykologiska  mekanismen borde vara någorlunda lika, tänker jag.

Iofs är jag rätt glad att jag inte förstår den, fast det gör väl oftast inte mobbarna heller.

#2 Ja. Gruppdynamik är intressant!

Fialialej
9/13/14, 1:36 PM
#4

Tror mycket på idén att personer som trycker ner andra gör det (medvetet eller omedvetet) för att höja sig själv. Vi är trots allt flockdjur och lever efter regler som ligger väldigt djupt i oss rent biologiskt. Från början handlade det om överlevnad men i dagens samhälle fyller det inte längre någon bra funktion, och blir dörmed överflödigt och missförstått + ofta felhanterat.

"På natten är alla katter svarta"

[Ztevo]
9/13/14, 3:12 PM
#5

Jag förstår att personer som vanemässigt trycker ner andra, troligtvis måste ha varit kuvade, någon gång, och/eller vara missnöjda med sig själva.

Leramani
11/29/14, 5:45 AM
#6

Eller osäkra.  Rädda.  Rädsla är en väldigt stark drivkraft.  Sedan kan de ju framstå som självsäkra, arroganta. Det är en fasad som de bär för att dölja sin rädsla.

De Lapsus Resurgam

Annons:
Nirvana_Ophelia
12/19/14, 11:26 AM
#7

Så sant #6.  Mobbarna är elaka pga problem,  och dålig självkänsla, avundsjuka, rädsla etc.  Jag har blivit mobbad till två suicidförsök, cutting och  dålig  självkänsla, psykos och vansinne.  >Det är flera som mobbar, de säger att det är mitt fel, en intrig och anorexi, att jag fått två tjejer att må dåligt. Men nu handlar det inte om mig…dåligt självförtroende, egna trauman, en känsla av hat och få någon oskyldig till deras nivå.  Som någon här sa så är vi flockdjur, och gruppdynamik är det som gäller.   Passar inte någon in, så mobbas denne.  Mer vet jag inte, men det är det jag tror. Ska skriva en bok om mobbningen en vacker dag.  Har fortfaramde psykiska men av den.  Tack för mig.

vallhund
12/19/14, 12:08 PM
#8

Skulle tippa på att det är extremt ovanligt att man försöker ta livet av sig pga mobbning, det kan hända om man är väldigt ung o har extremt låg självkänsla samt saknar allt vad skyddsnät heter.

Att man skulle unna drivas in i en psykos pga mobbning är lika ovanligt det med om man inte är predisponerad o extremt skör, vilket mobbare iofs kan lukta sig till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
12/19/14, 3:18 PM
#9

#7: Det där är en vanlig uppfattning, som sprids av mobbarna själva och tillvända socialidioter som tror att människor av naturen är trevliga. Det flesta mobbare mår har det bra, de mår bra och de kröner gärna sitt liv med att plåga andra för att det ger dem en extra varm och god känsla inombords. En del mår bra av att klappa söta katter, en del av att plocka svamp, en del av att plåga sina medmänniskor.

Att de lärt sig att dra en snyftvals när lärarna frågar dem varför de mobbar betyder inget annat än att de är tagit till sig denna bekväma ursäkt. Sanningen syns i deras lyckliga ansikten när de kommer ut från samtalet och tar tag i att plåga mobboffret igen,

Calcifer
12/19/14, 5:06 PM
#10

#8 Mja det beror nog lite på. Man behöver nog inte vara så ung. Jag kan fortfarande få suicidtankar pga mobbingen trots att jag är 26. Men jag skulle aldrig göra slag i saken av den orsaken, men tankarna kan dyka upp ibland för vissa ord tar man till sig och är det annat som gör ont samtidigt kan de bli så påträngande att det svämmar över.

Men däremot håller jag med om att det är lite av en myt att alla mobbare skulle vara sådana som har det jättedåligt själva. Jag har blivit mobbad av människor jag VET haft det som guld hemma, i skolan, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: