Annons:
Etikettmobbning-på-arbetsplatsen
Läst 10501 ggr
toni983@hotmail.com
2014-12-25 16:06

Förtal och kränkande särbehandling på jobbet

Hej!

Jag är en man på 35 år som jobbar som sjuksköterska och har hamnat i en situation jag aldrig varit i tidigare, jag är utsatt för trakasserier/kränkande särbehandling på jobbet. Jag skriver här för jag letar efter råd överallt jag kan. Jag är en kille som alltid haft "pondus", en som alltid kännt sig trygg, alltid sagt rakt ut vad jag tycker och bra på att agera och fått respekt på grund av det. Den här situationen känns så främmande för mig.

En bakgrund: Jag är gift sedan 10 år men det äktenskapet har varit stundtals väldigt påfrestande och jag har känt många gånger att jag velat avbryta, skilja mig, skaffa ett nytt liv, vi har också gjort flera försökt att återuppliva äktenskapet. För tre år sedan började en flicka hos oss som jag känner sedan tidigare. jag har inte sett henne sedan jag gifte mig för 10 år sedan, men på den tiden var jag förtjust i henne och bjöd även ut henne (fick dock då reda på att hon hade pojkvän redan, det blev inget och jag träffade min nuvarande fru istället). Nu var hon plötsligt på mitt jobb. 

För ett år sedan i och med en ny äktenskapskris så började den flickan och jag att umgås mer och mer, jag blev kär och vi började dejta. Jag var ärlig mot min fru redan från början och sade att jag verkligen ville skiljas (men inte som ovänner). Jag och den nya flickan började ett förhållande (hon hade pojkvän men "dumbade" honom). Det var kärlek och "pirr i magen" men också jobbigt, vi hade första månaden ingen stans att vara, innan han flyttade. Det uppstod också andra problem, min fru visade sig vara gravid, den nya flickvännen visade sig vara super svartsjuk (hon anklagade mig för att ligga med vem som helst (kunde vara arbetskamrater, eller någon slumpmässig som promenerade förbi) hon var också väldigt rasistisk (även om hon själv är latinamerikan) och kallade en före detta flickvän till mig för apa (hon är afrikan) och tvingade mig att HIV testa mig. Min fru blev också hysteriks och vägrade skilsmässa, hon blev totalt nerbruten och jag kände mig som ett as och tyckte så synd om henne. Den nya flickvännen ljög också mycket, fick konstiga utbrott och anklagade min fru för helt påhittade saker (för att få mig att bråka tror jag). Efter flera turer fram och tillbaka avröt den nya flickan och jag förhållandet (i våras), det var ömsesidigt. Jag kände om jag ska ta mig igenom den här hemska skilsmässan måste jag landa tryggt i det nya förhållandet, men jag kände aldrig den tryggheten, tvärt om…

Under sommaren arbetade jag och den här tjejen mycket tillsammans. Vi förblev "vänner", jag gjorde klar för henne att jag inte har något emot att hon träffar en ny kille men att jag ville att vi skulle förbli vänner. Jag och min fru avbröt skilsmässan och beställde en resa till augusti. Vi skulle kanse försöka igen. Den nya "kvinnan" började dock att ringa mig på natten, lägga ner brev och foton på oss i min väska på jobbet, försökte göra mig svartsjuk med bilder på påhittade (snygga) pojkvänner, fick stundtals känslomässiga utbrott på jobbet. Jag tolkade det som reaktioner på att vårat tidigare förhållande inte fungerade och att hon var ledsen över detta. Jag fortsatte även att ha känslor för henne, men förskte hålla mig som bara vän. Sent i juli ville hon dock äta frukost med mig och prata. Hon sa att hon ville att det skulle bli hon och jag igen och att vi skulle resa tillsammans på semestern i augusti. Jag hade fortfarande kvar mina känslor och kände att, jo jag måste ta steget annars ångrar jag mig säkert. Jag förklarade dock att det var viktigt för mig att det var seriöst, att jag måste dra igång skilsmässa igen, ställa in resan som jag redan hade planerat, att min fru kommer att må dåligt, det kommer att bli jobbigt som fan. Det MÅSTE vara på riktigt och funka denna gång! Efter detta möte pratade jag med min fru om att vi måste skilja oss, hon tog blev ledsen naturligtvis men insåg att jag bestämt mig, vi skulle avryta resan och dela upp resekassan. Hennes son (inte min biologska) blev dock förkrossad och hamnade på psyk ett tag…

Ett par dagar efter allt detta var den nya tjejen otrogen mot mig! Jag blev förbannad och avbröt vårat förhållande igen. Jag blev helt knäckt. Hon ville dock inte erkänna otroheten och var spydig och uppkäftig till och med. Hon gjorde sedan ett lite desperat försök att få mig tillbaka, svängde sedan helt om och sa att vi aldrig skulle se varandra mera. jag var ledsen som fan. Nästa dag sågs vi hemma hos henne för att prata igenom allt. Vi bestämde oss för att behålla kontakt på Facebook och att fortsätta vara vänner. Två dagar senare sågs vi igen hos henne för att prata. Nu sa hon att hon älskade mig och ville gifta sig med mig och skaffa barn, hon vägrade fortfarande erkänna att hon varit otrogen. Jag sa att hur det än är så kan jag förlåta henne, det har pågått för länge och satsats för mycket för att avryta nu, jag älskade henne fortfarande också. Hon sa att vi måste "låta såren läka", "ta det lite lungt" men att jag skulle driva igenom skilsmässan och inte resa iväg på min semester (som var om 10 dagar). Jag ville hon och jag skulle resa istället (som vi sagt tidigare) men hon tyckte att vi "måste vänta". Jag skulle stanna hemma under semestern och driva igenom skilsmässan, sen skulle vi kunna resa senare, efter sommaren menade hon. Vi fortsatte att ha vänskaplig kontakt följande vecken frammåt men jag började misstänka att altt inte stod rätt till. Vadå "låta såren läka" det var ju HON som bedrog mig och jag vill att vi gör allt vi kom överenss om, varför vill hon jag ska driva igenom skilsmässa och stanna hemma under semestern? varför ville hon att jag skulle köpa dyra saker åt henne plötsligt? men samtidigt INTE resa iväg med mig som vi hade bestämt från början?

fredag 8 augusti morgon ringde jag henne och konfronterade henne. Vad skulle HON göra under semerstern? vad handlade det här om? hade hon någon annan? Hon vägrade svara och då bluffade jag och sa "jag vet att du tänker resa iväg med någon annan!" Det funkade och hon erkände…. Hon försökte alltså få mig att skilja mig, ställa in min semester, köpa dyra saker åt henne  (rena önskelistan som jag dock ignorerade) samtidigt som hon planerade att resa iväg med en annan man på semestern. jag blev förbannad och sa att nu är det slut på riktigt och för alltid. Vi kan inte vara vänner längre och jag grinade till och med. Sedan bråkade vi per telefon, sms och Facebook (inga hot eller dyligt dock). Jag la mig sedan för att sova (jag hade jobbat natt). Strax efter detta drog hon till våran gemensamma chef och anklagade mig för att ha STALKAT, FÖRFÖLJT och TRAKASSERAT henne. Jag var först omedveten om detta. Jag skrev istället ett brev om hur förnedrad jag kände mig, att jag inte kunde förstå varför hon gjort som hon gjort, men att jag inte ville att vi skulle vara fiender i alla fall. Jag berättade sedan för min fru hur det låg till och vi kom överens att i alla fall resa tillsammans (måndagen). Söndagen inna vi reste drog jag hem till den andra kvinnan och pratade med henne. Vi kom överrens om att avsluta fredligt, hon vägrade ge mig en förklaring varför hon gjort som hon gjort men berättade att hon hade varit till våran chef och sagt att jag stalkade, förföljde henne och trakasserade henne. Att hon hade gjort så för att hon blev sårad men lovade att "gottgöra mig". Hon skulle prata med chefen igen och säga som det var… Sedan åkte jag iväg på fyra veckors semeter utomlands….

När jag kom tillbaka från semestern visade det sig att hon INTE hade pratat med chefen igen. Istället hade hon spridit lögerna om mig (att jag stalkar/förföljer och trakasserar henne) till ännu fler människor, arbetskamrater, gemensamma bekanta… Jag gjorde då ett sista försök att prata med henne men det var omöjligt, hon lyssnade inte och började prata om helt andra saker om det tidigare förhållandet… Då gick jag till chefen och förklarade situationen och att det pågick allvarlig ryktesspridning om mig. "Min före detta flickvän" reagerade då med att anklaga mig för att bete mig illa mot patienter (också lögn) hon hade också skickat sms till mig där hon hotade mig med att säga att jag "antastade patienter". Sedan blev det bara värre och värre, hennes kompisar på jobbet slöt upp bakom henne och plötsligt "stod dom på kö" hos chefen med diffusa anklagelser som "jag gillar inte att jobba med honom" (utan att motivera varför) eller "jag är rädd för honom" och liknande… Jag är nästan ensam kille på jobbet och hade inga andra vänner än den här tjejen som nu bestämt sig för att vara min fiende. Allt blev jättejobbigt och chefens ända åtgärd blev att ändra mitt schema så jag inte skulle jobba samtidigt som vissa personer, chefen flyttade MIG inte henne… några dagar senare sprang jag och "frugan" (nu skild, sambo) på henne i ett köpcenter… Min "fru" ville vi skulle gå fram och konfrontera henne, det gjorde vi på ett lugnt och sansat sätt men vi han inte säga något alls för hon började omedelbart att vråla "HAN SLÅR MIG!!!" "RING POLIS!" "HAN SLÅR MIG!" "HAN SLÅR MIG!", jag och frugan blev lite "chockade" vi hade inte ens rört henne… Dagen feter blev jag inkallad till chefen som berättade att hon hade anklagade mig för misshandel… Sedan kom en polisanmälan om misshandel… Polisanmälan lades dock ner nästan på en gång… Jag anmälde då henne istället för "falsk tillvitelse" och "förtal", hon kontrade då med att anmäla mig för "förföljelse/ofredande" som också lades ner väldigt snabbt. Tyvärr lade åklagaren också ner mina anmälningar med motiveringen "att det inte var tillräckligt allvarligt" för att höra hemma i domstol.

Nu är situationen så här: hon sprider rykten om mig på jobbet om att jag har stalkat henne, trakasserat henne, misshandlat henne. En del pratar inte med mig längre. En del vill inte jobba med mig. Jag tillåts inte konfrontera henne på jobbet med motiveringen (hon vill inte det). Mitt schema ändras hela tiden för att anpassa till hennes behov. Om hon vill arbeta en dag och jag redan har lagt in ett pass den dagen (vi lägger schema själva) så  flyttar dom på MIG. Senast vi la schema väntade hon typ tills jag hade lagt mitt schema,sen la hon sina pass där jag ville jobba. sedan tar dom bort mig och ändrar hela mitt schema. Jag har inte ens fått alla mina timmar jag ska jobbar schemalagt!

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har anmält: inget resultat. Jag har visat chefen sms-hoten från den här tjejen -ingen reaktion (trots att hon till och med erkände) jag har förklarat hur det ligger till och visat chefen Facebookkonversation mellan den här tjejen och mig som bevisar att vi hade en ömsesidig och kärleksfull kontakt ända fram till dagen hon gick till chefen och anklagade mig för att stalka/förfölja och trakassera henne- ingen åtgärd. Jag har krävt att chefen agerar mot ryktesspridningen men inget händer. När jag sitter i samtal med chefen ger hon och hennes konsult intrycket av att lyssna, men sen händer inget alls. Jag har sagt att jag inte accepterar att dom flyttar runt mitt schema för hennes skull, att dom för flytta henne istället, dom verkar så förstående då men sedan fortsätter allt som vanligt….

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag tänker inte byta jobb, jag för en del lönetillägg som jag kommer att förlora om jag slutar, att byta jobb skulle innebära lönedumpning. Dessutom jag tänker inte låta henne jaga bort mig, jag tycker om mitt jobb.

Tacksam för tips om någon vet bättre än mig…  Jag mår dåligt som fan av det här

Toni

Annons:
Skorpion76
2014-12-25 19:35
#1

Tack för en gripande historia!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2014-12-25 20:49
#2

Du måste väl kunna ta hjälp av facket i en sådan här situation. En jädrans soppa det har blivit.

Vid möten med chefen och hennes "konsult" så borde du ha med dig en fackföreträdare som stöd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

toni983@hotmail.com
2014-12-26 03:03
#3

Oj vad mycket stavfel det blev, jag stressade ihop det på morgonen efter nattjobb i och för sig… Ja Maria facket hade varit till viss hjälp kan jag tänka mig i alla fall vad gällande det här att dom flyttar runt mig och vänder upp och ner på mitt schema hela tiden… Men jag kan tyvärr inte vända mig till facked i nuläget på grund av att jag osmart nog gick ur. Jag var facklig förtroendevald några år och aktiv vad gällande vissa problem på avdelningen men jag hamnade i konflikt med Vårdförbundet på grund av att vid en omorganisation så valde förbundet att ställa sig bakom arbetstagarens linje istället för medlemmarna vilket gjorde mig förbannad, sedan kom strejken som Vårdförbundet plötsligt avblåste fast medlemmarna var redo för "fight", detta och andra egendomligheter gjorde att jag till slut lämnade Vårdförbundet i protest. Kanske inte det bästa men så blev det, nu har ju Vårdförbundet en policy som säger att om du vill gå med igen är du välkommen men dom tar sig inte an fall/problem som redan är påbörjade då (vilket jag kan förstå)… Så även om jag går tillbaka till förbundet vilket jag har tänkt på redan innan det här hände så kommer dom nog inte ta sig an detta. Så jag kanske får "skylla mig själv" när det gäller den biten men så är det…

Vi har för övrigt två förtroendevalda på jobbet. Den ena är "bästis" med den här kvinnan "ex- flickvännen" som är problemet. Hon har två "bästisar på jobbet, den ena följer henne överallt, nästan in i sängkammaren och har även hjälpt till att sprida skit om mig. Den andra, den som är förtroendevald har dock gett intrycket av att "hålla sig utanför" och inte lägga sig i, men jag skulle ändå inte lita på henne som representant i denna situation. Vi har en till förttroendevald dock som jag litar mer på då men som är sjukskriven. Men som sagt jag är i nuläget inte ens organiserad….

toni983@hotmail.com
2014-12-26 03:22
#4

Jag hoppades mycket på min anmälan om förtal så det var ett stort bakslag att det "lades ned" (enligt någon paragraf att åklagaren har rätt att inte inleda förundersökning om borttet är så pass ringa att straff förväntas under 3 månaders fängelse). Jag anser mig ha klockrena bevis för förtal. Hon har ju varit till chefen och sagt att jag stalkat, förföljt och trakasserat henne under en tid. Detta gjorde hon 8 augusti. Fram till detta datum har jag gott om kommunikation både på Facebook och sms där hon bland annat skriver att hon älskar mig, detta endast en halv dag innan hon kom till chefen med sina anklagelser. Sedan var jag utomlands i fyra veckor medans hon spred dessa lögner till ännu flera. Alltså det borde hålla i domstol som "förtal" anser jag. Chefen vittnar nog gärna om vad hon sagt till henne också. Men nu tyckte inte åklagaren att det här var viktigt :(

Jag anser att det är mycket viktigt. Trakasserierna fortsätter, ryktesspridningen har förstört mitt rykte och hon visar ingen vilja att lägga av. Det går inte att kommunicera med henne och arbetsgivaren "vet inte vad dom ska göra". Jag tänkte med en dom med förtal så skulle jag kunna få arbetsgivaren att agera mot henne och jag tror det skulle kunna få henne att sluta. Desutom ger det mig en slags uprättelse och något jag kan hänvisa till om dessa rykten kommer upp i några sammanhang.

Jag kontaktade en jurist om rådgivning som sa att jag kan göra en ny anmälan om jag får det att låta som att det finns nytt, som att visa på att rykterna fortsätter, nya konsekvenser eller liknande och formulera mig väl, och bifoga bevisen (utdrag av kommunikation) redan vid anmälan. Nu hann åklagaren ju "lägga ner" innan hon sett mina bevis. Jag kan också "överklaga" åklagarens beslut men det är tydligen i praktiken typ omöjligt. Om inget av detta funkar kan jag prova civilmål (stämma henne) eller i värsta fall gå till domstol utan godkännande från åklagare (vilket dom avråder från). Jag tänker prova allt detta (möjligtvis inte det sista) men har inga illusioner och det kommer hur som helst att ta tid och under tiden fortsätter helvetet på jobbet.

Cindy S
2014-12-26 22:32
#5

Jag har ingen erfarenhet av detta men vill ge lite råd ändå(så ta dem med en nypa salt).

Du kan ju gå till en teraput för att prata ut ordentligt om det här, så att du kan börja bearbeta allting. Kanske till och med fråga ifall du kan få intyg på att trakasserierna skadar dig allvarligt, och hoppas att det räknas som "något nytt" åklagaren kan ta tag i. Rättsligt borde du nog försöka se om du har råd med civilmål(be om råd på brott.ifokus med) Advokat är ju inte billigt, men men. Kanske du till och med kan stämma arbetsgivaren som valt sida? Även om du inte har ett åtal du kan visa upp för dem så har de tydligen redan tagit sida, trots dina bevis.

Det är ju uselt av åklagaren, men denna kanske har så många andra mål att hinna med att icke hotfulla trakasserier inte prioriteras? Kan du klaga på att åklagaren inte gör sitt jobb rätt?

Kan du gå med i något annat fack?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

toni983@hotmail.com
2014-12-27 06:04
#6

Tack för tipset Cindy!

Det här med teraput… Ja kanske det, det har varit uppe på förslag flera gånger. Jag är lite tveksam ibland. Jag tänkte också att man åtminstone kanske kan besäöka teraput för "att visa" att det är allvar och ingen småsak. Går det att få någon typ av intyg vore det ju toppen också. Däremot tror jag inte teraputen egentligen kan hjälpa mig på så många sätt. Jag mår dåligt på grund av allvarlig ryktesspridning där en galning försöker förstöra mitt rykte och det får konsekvenser på jobbet. Jag vill ha åtgärder, "normalisering" och i den mån det är möjligt upprättelse. Jag vet att teraputen inte kan göra så mycket åt dessa saker. jag kommer att må bättre när problemen är lösta och det kan ju inte teraputen… Jag vill heller inte bli sjukskriven för stannar jag hemma plötsligt mitt i allting blir jag bara mer uppstressad säkert. Men som sagt kanske för att "visa"/intyga då att det är allvar, kanske man behöver pusha på så för att saker ska hända…

Jag vet att civilmål kan bli dyrt så jag vill helst inte den vägen, men ser det som ett möjligt alternativ om annat inte funkar…

När det gäller min arbetsgivare… Jag tror egentligen det handlar om inkompetens snarare än att dom har valt hennes sida… Det här att dom flyttar runt mig så hon får sina pass och ställer till det med mina arbetstider tror jag har att göra med att dom tyckte det var enklast när dom fick påtryckningar från henne och hennes kompisar… Vi har dåligt ledarskap på jobbet och avdelningschefen är oerfaren, den här "konsulten" är t ex någon som dök upp för att hon hade svårt med sin chefsroll, "konsulten" dök alltså inte upp i samband med det här fallet, han fans redan där för att hjälpa henne med jobbet. Det här att man flyttar på "den som blir mobbad" istället för den som mobbar är nog inget unikt, är nog ganska vanligt även om det inte är rätt. Jag har ju lämnat mina bevis som visar att jag omöjligen kan ha stalkat/förföljt eller trakasserat henne fram till hon gick och anklagade mig för det. Men jag kom med dessa bevis för någon vecka sedan. Att jag inte gjorde det tidigare var för att jag hoppades på att anmälan skulle räcka. Bevisen är ju i form av utdrag av kommunikation och innehåller en massa privata smaskiga saker mellan henne och mig så jag ville inte slänga fram det till chefen som första alternativ, nu gjorde jag det då åklagaren inte tyckte min anmälan var tillräckligt viktig… Jag vet att chefen inte har pratat med henne på grund av helgerna, hon (kollegan/ex-flickvännen) har haft semester… Chefen sa att hon inte kommer hinna göra något innan årsskiftet… Däremot har jag så sent som igår haft ett samtal med chefen om mitt schema igen och hon säger att jag har rätt i min kritik och att hon personligen skulle ordna upp det (jag litar väl inte 100% på det men…). Hon hade delegerat vidare det här med schemaproblemet till en annan och det blev inte så bra, så förklarade hon det senaste schemastrulet.

När det gäller åklagaren, ja man kan överklaga, vända sig till "överåklagare (?)" men jag pratade med en jurist samt polisen om det… Man KAN men i verkligheten har det typ aldrig funkat… Dom rekomenderar därför en "ny" lite annorlunda, "uppdaterad" anmälan…

Jag tror att min chef har börjat fatta att den här kollegan är galen men att hon helt enkelt inte kan hantera situationen. Visst kan jag försöka mig på att anmäla arbetsgivare också, har tänkt på det. Men jag försöker nog allt annat först, jag vill inte "slåss mot alla" samtidigt.

Det här med facket, har börjat google runt om jag kan gå med i något annat fack, men det kan ju vara så att dom inte heller vil ta sig an redan påbörjade "fall". Alternativt svälja stoltheten och gå med i Vårdförbundet igen och försöka snacka med en del som känner mig sedan tidigare…

Annons:
Calcifer
2014-12-27 13:03
#7

Fruktansvärd situation du sitter i, och du har all min medkänsla.

Finns det på kartan att helt enkelt hitta ett annat jobb, i samma stad? Eller annan stad? Visst, jag tycker det är helt fel att den person som blivit utsatt för skit ska behöva vara den som flyttar på sig, men om inget görs blir det ju en situation där man antingen måste finna sig i det eller själv ta steget och ta sig ur denna människans liv. 

Det finns inget "svälja stoltheten" i att gå med i Vårdförbundet igen om de kan hjälpa dig, faktiskt inte. Du blir kränkt, förtalad och anklagad för saker du aldrig gjort - då försvinner det där med att "svälja stoltheten". Då handlar det om att man sitter i en situation där man inte har några utvägar, och ibland måste gå tillbaka till något man tidigare lämnat för att få hjälp ur den. Det är inget tecken på svaghet, dumhet, eller att man lägger ifrån sig sin stolthet. Då handlar det helt sonika om att man är desperat och inte har någon annanstans att vända sig.

Jag hoppas att du och din fru hittar frid, oavsett om det är tillsammans eller inte, och att du och den här tjejen kan bli kvitt varandra på lika villkor (dvs, om det betyder att ibland måste hon byta dag för att slippa jobba med dig och ibland måste du det, så är det ju åtminstone "lika", även om det är hon som betett sig illa). 

När det gäller just kränkning och så på arbetsplatsen är jag inte så insatt då jag själv bara upplevt mobbing i skolan, men jag hoppas verkligen att du finner rätt väg. Jag hjälper dig gärna att googla så fort jag har tid och ser om jag kan hitta något som kan vara till nytta, men mer än så kan jag tyvärr inte erbjuda.

Däremot är jag gärna en person du får skicka PM till om du har en riktigt vidrig dag, om du bara behöver prata ur dig, om du bara vill ventilera lite, även om jag inte kan ge direkta råd.

Mvh sajtvärden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
2014-12-27 20:05
#8

Tillåt mig tvivla, den självbild du beskriver rimmar illa med det du beskriver av dig själv.

En person med god yrkeskunskap, pondus o som får respekt trasslar inte in sig i en sexuell relation med en kollega på arbetsplatsen, den person du beskriver saknar uppenbarligen självinsikt o självrespekt. Förutom respekt för sin fru.

Du trasslar i lakan där du inte hör hemma, du trasslar o gör din fru gravid o söker tröst för att du inte kunde hålla k*ken i kallsingarna?

Jag har ingen som helst respekt för människor som inte kan hålla sig till sin partner, om man nu inte har en överenskommelse med sin partner om att ha ett fritt förhållande. Vill man skiljas så gör man det innan man skaffar ny livskamrat, o man låter ingen annan styra sitt liv o sina val.

Oavsett vem som har rätt eller fel så kandiderar du till titeln rättshaverist.

Du pippar till höger o vänster samtidigt som du framställer dig själv som ett offer, har du ingen skam i kroppen? Pippa runt bäst du vill men skyll inte på andra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cindy S
2014-12-27 21:46
#9

#8

Det handlar inte om vem han har sex med, det handlar om att han blir trakasserad på sitt jobb.

Han är ett brottsoffer och hans yrkesliv är förstört, visa hänsyn. Ja, han borde ha gjort helt slut med sin fru, men det är knappast som om han skryter över att han betett sig 100% hederligt. Och den här kvinnan som trakasserar honom hade förmodligen gjort det även om de väntat tills efter skilsmässan innan de blev ihop och mardrömmen började.

Det var ett onödigt negativt inlägg som inte hjälper honom att bli en "bättre" människa, utan bara "slut shaming", vilket jag tycker är konstigt när han nämner två allvarliga förhållanden, inte att han haft sex till höger och vänster som du anklagar honom för(och han har också skrivit att han mådde dåligt över att han inlett ett förhållande medan han var gift).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Calcifer
2014-12-28 01:16
#10

Jag får nog hålla med #9. Oavsett om han gjort fel med sin fru eller inte är det inget skäl till att han ska få lögner som är så pass allvarliga som misshandel eller dylikt spridda om sig. Att vara otrogen är ingen fin sak och ska inte belönas, men det är knappast upp till denna tjejen att straffa honom för det med lögner heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

toni983@hotmail.com
2014-12-29 11:16
#11

Alltså… Det här handlade i över huvud taget inte om otrohet. Jag var inte otrogen… Min fru (vi är idag skilda) och jag hade redan innan jag träffade den här kvinnan ett förhållande som inte fungerade och jag ville skiljas. Som ett försök att reparera förhållandet vill frugan att vi skulle flytta till ett nytt boende och ändra en del i vårat liv. Det funkade inte, efter några månader kände jag nästan ännu mera att jag vill skiljas, inte för något hon har gjort mig, men hon är mycket svår att leva med och jag vill verkligen har ett nytt liv och jag hade ju försökt under 10 års tid, det här med skilsmässa var inget nytt. Jag var hela tiden ärlig med henne hur jag kände. Sedan efter allt detta började jag att umgås med den här kollegan (som inte bara var kollega egentilgen, vi hade ju kännt varandra innan jag träffade frugan). När denna kvinna och jag började dejta så berättade jag omedelbart för frugan och ville ha skilsmässa via tingsrätten. Min fru vägrade dock skilsmässa så jag fick söka själv, vilket innebär att det tar 6 månader innan skilsmässan går igenom (hon hade barn som inte fyllt 18).

Jag gjorde allt jag kunde för att få frugan att acceptera skilsmässan, vi var till advokat angående bodelning och jag lovade till och med att hjälpa henne ekonomiskt ett år frammåt. Vi hade också samtal med mina föräldrar om det hela (hon ville inte berätta för sina).  Hon vägrade dock skriva under skilsmässa och hon blev psykiskt instabil och aggressiv. Jag lovade en "tvåstegslösning" där jag först skulle flytta ut själv och bara flytta ihop med den nya i ett nytt gemensamt boende (alltså inte flytta direkt hem till nya kvinnan). Vi hade många samtal och bråk om precis allt. En av anledningarna till att det till sist tog slut mellan den nya flickan och mig var att hon upplevde att det tog för lång tid (att hon inte kunde vänta längre)… Jag skrev tidigare att det tog slut i våras ömsesidigt (vad jag ansåg skrev jag i min första post.

Dessutom… Jag och den nya kvinnan hade inte sex med varandra förren ett par månader in i vårat förhållande… Jag hade INTE sex med min fru som jag låg i skilsmässa med heller. Det här att hon var gravid var något hon drog till med två veckor efter jag sagt jag ville skiljas, hon fick senare missfall (men hela den grejen ställde till en del kalabalik).

Det är lagligt i Sverige att skilja sig och det är inte "att vara otrogen" eller ett bevis på dålig självkänsla. jag tycker tvärt om att det var starkt av mig att försöka under alla år hitta sätt att rädda äktenskapet istället för att bara dra… Jag tror de flesta hade dragit efter bara något år, min före detta fru är jäklar inte lätt att leva med (men jag tänker inte gå in på dom detaljerna här).

toni983@hotmail.com
2014-12-29 13:49
#12

Men jo det kändes förjävligt ändå eftersom hon (min fd fru) inte var med på att skiljas… Hon ville fortsätta till varje pris, och hon mådde dåligt, så på då sätt kändes det fel men det här var verkligen inte att jag "knullade runt"… Och när man dessutom har hittat en ny (i det här fallet någon jag hade varit förälskad i tidigare) då vill man ju börja det nya livet… Vad skulle jag ha gjort? Sagt till henne: vi ses om 6 månader när skilsmässan gått igenom eftersom frugan vägrade skriva på? Det var jättejobbigt men det var verkligen seriöst.

Calcifer
2014-12-29 14:22
#13

Men du, nu tycker jag du förklarat det väl, och ingen här vill väl egentligen peka finger angående din fru och din flickvän eller om du varit otrogen eller inte.

Det som bör diskuteras är ju hur din arbetssituation ser ut för den är ju bara destruktiv och det är absolut inte okej att ditt ex sprider lögner och sånt. Går det att prata med henne? Finns det liksom på kartan att vara helt ärlig med henne kring allt du berättat för oss och säga att det är nog, annars tvingas du försöka ta till rättsliga åtgärder igen eller ta ännu ett snack med chefen?

Hon beter sig ju inte okej för fem öre, och det har inget med din fru att göra eller om du var otrogen, den här människan gör fortfarande helt fel. Tycker du ska se om du kan bli medlem i facket igen eller det där andra, för någon förändring måste det ju bli.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
toni983@hotmail.com
2014-12-29 18:12
#14

Jag har bestämt mig för att bli medlem i Vårdförbundet igen, jag får alltid komma tillbaka dit, jag är inte "svartlistad" därifrån men jag är inte säker på att dom tar på sig det här som redan är en situation som uppstod när jag inte var medlem… Men jag går med ändå… Jag tänker inte byta jobb och jag har en känsla att detta kan pågå länge och vad som helst kan hända… Om inte på en gång så kommer jag nog kunna ta hjäp från förbundet om nya saker händer (vilket det kommer att göra)… Jag hade gärna konfronterat henne men jag tror tyvärr inte det är möjligt. Jag tänker inte kontakta henne privat för då kommer hon använda det emot mig och säga jag jagar henne eller något… Möjligtvis en konfrontation på jobbet men jag vet redan att hon vägrar det, det vore väl om chefen till slut tvingade fram ett sådant möte. Dessutom hon lär inte samarbeta eller vara ärlig vid en konfrontation heller, men jag funderar mer och mer på det ändå, att det vora värt att försöka. Men som sagt jag kan inte "prata med henne själv".

Min fd fru berättade för mig att hon också blivit "hotad" av denna människa under julhandeln, hon var på MQ för att handla när hon kände någon "ryckte till" i hennes jacka och sa "hämden är ljuvlig". När hon vände sig om var det den här kvinnan (som skyndade sig därifrån med några väninnor). jag var ju inte där själv men jag tror på hennes berättelse. Men vadå "hämden" hämd för VAD? tänkte jag, och vad menar hon? hämnas på min fd fru? eller mig eller vad? Typ vad ska hon hitta på nu?

toni983@hotmail.com
2014-12-29 18:18
#15

Jag ska försöka formulera ihop en ny anmälan också men jag går inte ner till polisen förren efter nyår… Tror ändå inget händer innan helgerna är slut…

Inkanyezi
2015-01-11 19:44
#16

Jag har läst igenom din låååånga berättelse, och det slår mig att en hel del av det som du har upplevt egentligen är ganska typiskt för många latinamerikaner som jag känner - i synnerhet det du skriver om rasism, att kalla en mörkhyad apa och liknande. Det är jargong, och det går inte så lätt bort. Också den fejkade svartsjukan, hela programmet.

Som jag ser det är den här damen på din arbetsplats ett stort problem, och du blir inte av med det förrän en av er skaffar ett annat jobb. Vem det ska bli återstår väl att se, men jag tror inte att det kommer att kunna bli bra på jobbet så länge ni båda är där, och du är troligen den som kommer att lida mest.

Om du skulle bestämma dig för att byta jobb, har du god möjlighet till ett mycket bra betyg, men se till att inte få det alltför smörat. Den man vill bli av med ger man bra betyg, för att det ska vara lätt att hitta ett annat jobb. Innan man slutar kan man be att få ett intyg, för att söka nytt jobb, som skrivs i stort sett likadant som ett betyg. Om de verkligen vill bli av med dig kommer du att få goda vitsord. 

Och håll dig på mer än armlängds avstånd från den damen framöver.

toni983@hotmail.com
2015-01-18 16:00
#17

Hej!

Ja du har nog helt rätt. Hon har ju avbrutit sina studier och är tillbaka på heltid hos oss, det gör att jag springer på henne på jobbet vid skiftbyten och ibland överrapportering. Jag håller kontakten med henne så minimal som möjligt.

Jag har gått med i Vårdförbundet igen, kan nog vara bra om det tillstöter något mer i framtiden. Jag har också upptäkt att flera på jobbet känner till en del men "stödjer" mig (främst dom äldre kollegorna). Nu vill jag inte dra igång något men det känns skönt med tanke på vilken typ av skitsnack hon har spridit om mig att folk inte bara tror det rakt av och ibland har jag kännt mig ganska maktlös. När helvetet drog igång kändes det som alla var emot mig (när det spreds rykten) konstiga anklagelser och liknande men nu har jag märkt att många inte tror ett skit på henne och gärna stöttar mig och det känns skönt. Dessutom en kvinnlig kollega som har fått nys om det hela har pratat en del med mig och är väldigt engagerad i det hela, denna kvinna är arbetsplatsens starka kvinna som ingen vågar sätta sig emot, som cheferna är lite rädd för och som kan arbetsplatsen och arbetsrätt utantill i detalj, den bästa vän man kan ha i ett sånt här läge med andra ord… Det känns tryggt. Jag har börjat få uppfattningen att den här kvinnan jag har en konflikt med (och hennes väninnor) blir mer och mer isolerade nu när vi båda har "spelat ut våra kort".

Jag blev också trött på avdelningschefen och "läxade upp henne" (på grund av schemaproblemet) samt hennes passivitet i det hela. Efter detta så hände något litet men intressant. Tidigare när jag har avlöst den här kvinnan det handlar om så har ju hon försökt sabotera lite genom att lämna kvar massor av onödigt jobb och försökt skapat merjobb för mig dessutom… Senast jag avlöste henne visade det sig dock att allt var exemplariskt gjort helt plötsligt. Detta tolkar jag som att chefen har tagit ett snack med henne angående detta och att det gav resultat. En liten framgång, men det känns bra…

Problemet i sin helhet är dock kvar och jag nästan väntar på hennes nästa "hyss", hoppas bara hon slutar, jag vill verkligen inte byta jobb på grund av det här

Tjeja
2015-01-20 20:36
#18

Att du står ut??

Jag hade begärt tjänstledigt och tagit jobb för något bemanningsföretag om det nu är lönen är så viktig. Då blir det lett lönelyft istället.  Så jag kunnat hålla mig ur vägen tills tjejen är klar med sin vub och slutar på min avdelning. Då kan man komma tillbaka… och kanske rent ut av löneförhandla. Om man nu inte hittat något annat man trivs bättre med under tiden rent utav.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: