Annons:
Etikettmobbing-på-internet
Läst 3880 ggr
Calcifer
8/3/15, 3:40 AM

Vågar ni posta överallt på ifokus?

Som rubriken lyder, finns det någonstans på iFokus där ni känner att ni inte känner er trygga att delta i konversationer eller inte vågar posta nya inlägg med tanke på vad som kan hända? Eller hur en del kommer bemöta er? (Notera att ni inte får länka till specifika sajter eller trådar eller nämna namn på användare.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
8/3/15, 3:43 AM
#1

Jag gör inte det. Det finns vissa sajter där jag vet att om jag ens sa pip skulle jag få ett hagel av obefogade kommentarer kastade mot mig. Det är otroligt trist för man kanske ibland verkligen vill ställa viktiga frågor men vet att man kan inte för då leder det bara till att man måste försvara sig i all evighet och försöka styra undan lögner som sprids samt jaga rätt på Medarbetare eller Sajtvärd för att få kommentarer/trådar borttagna. Är otroligt trist, verkligen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
8/3/15, 3:45 AM
#2

Finns sajter jag är otrygg att skriva på ja.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
8/3/15, 3:48 AM
#3

#2 Tycker det är synd att det ska behöva vara så. Jag kan förstå om man själv är den som bär felet, t:ex om jag varit inne på sajt x och svinat och trakasserat och kastat glåpord och ljugit, hånat, och annat elakt. Då får jag ju stå ut med att även när mitt skrivförbud lyfts kanske de inte vill ha mig där. Men det är ju lite skillnad tycker jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
8/3/15, 3:51 AM
#4

Ja tyvärr finns det ju de som sitter på höga hästar och bara bestämmer sig för vilka de gillar och inte gillar och vissa får en tavla på ryggen att sikta på tyvärr. Riktigt trist!

Även sett sajtvärdar bete sig illa vilket verkligen är trist. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
8/3/15, 3:57 AM
#5

Ja det värsta är nog när man vet att man inte ens kan bli uppbackad av sajtvärden. Om man postar på sajt x och vet ändå att blir man påhoppad utan anledning så är sajtvärden helt med på noterna att ta bort det som bryter mot reglerna. Men om denne istället håller de som beter sig otrevligt om ryggen så vad är meningen liksom? Eller de sajter som knappt har aktiv Sajtvärd eller medisar. Då vet man ju inte heller om man vågar skriva eftersom folk kan bete sig hur illa som helst men om inte tillräckligt många ser och anmäler inläggen så finns det inget att göra åt det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
8/3/15, 4:05 AM
#6

Ja jag håller med. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
annia1
8/3/15, 4:23 AM
#7

Nog vågar jag skriva på alla sajter. Men det finns flera sajter jag inte skriver på, men det har inte med medlemmarna att göra utan vilka som är ansvariga för sajterna. Ska mycket till för att jag skriva på de sajterna. 

När det gäller sajter som har rätt inaktiva ansvariga så kan jag skriva där, men för min del är det ju det inte medlemmarna som gör att jag avstår.

.

Calcifer
8/3/15, 4:25 AM
#8

#7 Vilket är lika tråkigt, om inte mer. Just när det är de bakom sajten man inte vågar skriva pga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
8/3/15, 5:54 AM
#9

Ja, det finns sajter jag undviker att svara på, en har vi gemensamt. 😎 Där svarar jag sällan och oftast då i trådar där frågeställningen riskerar att få TS påhoppad, och då för att TS åtminstone ska få ett vettigt svar och som är on topic. Ibland pmar jag istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ravynsfair
8/3/15, 10:19 PM
#10

Jag är inte direkt rädd för att posta någonstans men jag undviker gärna vissa sajter, Tyvärr! 

Är inte pga medlemmarna, det är värdar och medisar som gör att jag undviker.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Calcifer
8/3/15, 10:23 PM
#11

#9 Ja vi har en del gemensamt. ;)

#10 Tråkigt, verkligen. Det är ju speciellt värdar och Medarbetare som ska få en att känna sig välkommen överallt. Om man själv beter sig rätt då, men det förutsätter jag att man gör annars får man skylla sig själv. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
8/3/15, 10:33 PM
#12

Finns vissa sajtvärdar som jag sett bete sig dåligt på andra sajter så jag undviker den personens sajter pga det så man gör ju verkligen reklam för sin sajt när man är medlem på andra sajter. Speciellt sajtvärden!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
8/3/15, 10:34 PM
#13

#12 Det håller jag med om och jag gör samma. Behöver absolut inte vara på den egna sajten som man får dåliga vibbar för att vilja hålla sig undan. Tappar man förtroendet för dem så blir man ju i sin tur osäker på om de skulle bete sig rätt på den egna sajten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Cahira
8/4/15, 2:39 AM
#14

Precis så!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Zyperior
8/4/15, 9:29 AM
#15

Jag undviker en specifik sajt då jag sett att folks inlägg där tas bort på väldigt tveksamma grunder ibland. Ofta bara på grund av meningsskiljaktigheter mellan sajtvärden och den som hen diskuterar med. Oerhört anmärkningsvärt beteende. Jag skulle endast kunna tänka mig att diskutera på lika villkor, inte med någon som kan ogiltigförklara mina åsikter.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Calcifer
8/4/15, 4:47 PM
#16

#15 Sånt är inte så kul, men samtidigt måste man komma ihåg att det kan finnas anledningar bakom. Jag kan ju såklart inte nämna namn, och nu var det ändå över 2 år sedan så det spelar ingen större roll nu, men vi hade problem med några användare här på sajten som betedde sig fult mot mig + en del medlemmar via PM eller på andra sajter. Därför sjönk toleransen för vad jag godtog innan jag delade ut skrivförbud (välförtjänat). Men jag kan mycket väl tänka mig att om någon användare dykt upp just då, och bara sett något av det sista, så skulle det säkert sett ut som om jag tog bort inlägg höger och vänster bara på pin kiv. Men så var det såklart inte. :)

(Nu vet jag ju inte vilken sajt det handlar om, du kan ju ha enorma belägg för dina känslor och du kan ju ha helt rätt så jag vill inte att du ska känna att jag tvivlar. Jag vill mest beskriva hur det kan vara ifall någon annan fått liknande uttryck av liknande situationer.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zyperior
8/4/15, 5:28 PM
#17

#16 Ja absolut. Det har jag förstående för. Att som Sajtvärd ska man inte behöva stå ut med vilken skit som helst. Man ska absolut inte känna sig moraliskt hindrad att ta bort inlägg eller blocka medlemmar som beter sig som r**hål, både mot en själv eller mot andra medlemmar på sajten.

Det jag skriver om har dock inte handlat om det, utan att man bara haft meningsskiljaktigheter. Tonläget kan ha varit skarpt, men då från båda håll. Tillslut har sajtvärd/medarbetare inte kunnat hålla sig professionella, alternativt har egna argument tagit slut och då har man valt en väldigt feg och maktmissbrukande väg ut.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Calcifer
8/5/15, 7:49 PM
#18

#17 Det är naturligtvis synd och det ska verkligen inte gå till så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Paxxie
8/5/15, 8:00 PM
#19

Vågar gör jag väl, men det finns en del sajter jag har fått ett ganska dåligt intryck av och därför håller mig lite undan ifrån. Om jag såg en tråd jag gärna skulle delta i skulle jag dock göra det oavsett vilken sajt den låg på.

MissClue
8/5/15, 8:11 PM
#20

#0 Det finns sajter där jag faktiskt mår dåligt av att vara involverad i diskussioner. Jag skulle aldrig nämna namn men några få, en medlem speciellt använder samma diskussionsteknik som en person irl gjorde och lyckades bryta ner mig totalt. Vet inte om personen på iFokus delar samma psykopatiska drag som han i verkliga livet gjorde men jag blir påmind om inte så trevliga minnen. Ibland har jag haft jätteont i magen och ångest innan jag loggar in. Dessutom har jag svårt att hålla mitt lugn då det inte går att diskutera där så jag undviker hellre de sidorna  =)

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Calcifer
8/5/15, 9:35 PM
#21

#19 Det är tråkigt att du håller dig lite undan från en sajt men skönt ändå att det inte totalt hindrar dig.

#20 Nej jag förstår vad du menar. Om man mår dåligt av vissa sajter är det såklart bäst att hålla sig undan men trist att man ska behöva göra det. Jag gör detsamma och håller mig undan från vissa medlemmar också pga diverse orsaker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MissClue
8/5/15, 10:37 PM
#22

#21 ja det är jättetrist för området intresserar mig, pluss att 95% av övriga medlemmar bemöter än neutralt och trevligt. Men de få procent som är kvar av negativitet tar över. Tråkigt att du också håller dig undan, vi är nog fler som gör det,fler än man kan tro.

I love not man the less, but Nature more…

Cahira
8/6/15, 12:31 AM
#23

Finns en sajt där EN person förstör allt för mig, jag vill inte vara på sajten pga denna person men stannar för jag gillar de övriga och gillar sajtvärden. Men jag undviker att skriva där för att undvika denna person som driver mig till vansinne.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
8/8/15, 7:50 PM
#24

#16 En bra princip, oavsett om man är värd eller medis är att när man själv blir djupare engagerad i en tråd är att låta någon annan moderera o fatta ev beslut om åtgärder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[TanatosNyx]
8/8/15, 10:06 PM
#25

Jag håller med er övriga att det finns vissa sajter jag undviker helt, då på grund av moderatorerna. Vågar skriva gör jag absolut, men jag har verkligen inte lust/energi att ta dom verbala fighterna. Jag har rätt kort stubin (och därmed är jag inte alltid så klarsynt i en debatt som spårar för mycket) så det passar sig inte att jag ens försöker som Sajtvärd.

Sen måste jag säga att denna tråd är väldigt bra, helst skulle jag vilja att alla värdar läste den.

Honestyisdead
8/9/15, 2:31 PM
#26

Undviker ingen sajt.  Men väntar mig olika saker beroende på vem som modererar.

Calcifer
8/9/15, 2:37 PM
#27

Viktigt att komma ihåg är dock att alla har sin syn på saker, väldigt ofta tycker jag man "skyller" för snabbt på Sajtvärd eller Medarbetare om något inte går som man vill. En värd är ju inte dum eller orättvis bara för att man själv inte får sin vilja igenom. Tycker det är viktigt att man kan se allt från båda hållen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
8/9/15, 2:50 PM
#28

#27 sant

Anonym
Anonym
8/27/15, 4:47 PM
#29

Nej, jag vågar inte skriva på alla sajter. Och det finns sajter jag inte ens längre går in på överhuvudtaget.

Anonym
Anonym
8/28/15, 1:08 PM
#30

En del sajter undviker jag. Mest för att om man inte ger alla detaljer om det man vill diskutera riskerar man att bli påhoppad och anklagad. Ibland skriver jag ändå, mest för att vara den där personen som inte anklagar utan visar en välvillig sida. Sedan finns det några sajter som jag undviker då de verkar vara en ren diktatur där sajtvärden/medisarna struntar fullständigt i att andra faktiskt får ha egna åsikter…

Tjeja
8/28/15, 1:15 PM
#31

Jag är väl inte rädd eller undviker någon site egentligen. Men tycker det är jobbigt när endel ska hoppa på och ifrågasätta allt. Det finns alltid taggiga änniskor som ska märka ord, skapa okunstruktiva tjaffs och bara vill bråka för att det är emot personen och därför inte kan föra en konstruktiv diskussion eller debatt. Värst tycker jag det är med "du sade - jag sade" diskussioner som snart bara de två själva fattar vad det handlar om och som förstör hela trådar, samt när personer envist ska fortsätta en OT diskussion i all oändlighet så länge dem inte får medhåll. Sen är det jobbigt med språkfanatiker som dissikerar meningar och ord i sammanhang där det inte ens har betydelse. Blev själv nyligen ifrågasatt i en tråd för att jag "nästan" sagt samma sak i två inlägg i samma tråd. Jag orkar bara inte mala vidare i diskussioner där åsikterna ändå är låsta. När haters hoppar på och börjar anklaga orkar jag ofta inte svara alls. Man behöver inte försvara sig mot någon som bara vill illa och är emot tycker jag. Det är bara meningslöst då lämnar jag tråden bara. Har man ärliga funderingar och vill försöka förstå så kan jag lägga energin där istället. Varför slösa energi på en hater?, tänker jag. Inte värt det. Men jag orkar lämna så också. Men det är jättetråkigt att personer ska behöva känna sig osäkra och otrygga för att skriva på vissa siter. Tror tyvärr att många forum speglar samhället i stort och det finns rötägg överallt. Det är jobbigt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
8/28/15, 1:24 PM
#32

Förlåt, men jag blir skogstokig när anonymfunktionen missbrukas. Hur i all världen motiverar #29 och #30 att deras inlägg är av så känslig karaktär att anonymitet är berättigat?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
8/28/15, 1:39 PM
#33

Jag är #29.

Ber om ursäkt för att jag är så skör och känslig för tillfället att enda möjligheten för mig att kommentera är att kommentera anonymt. Ber om ursäkt om det är att missbruka anonymfunktionen.  Ska sluta kommentera efter det här inlägget.

VildaVittra
8/28/15, 1:43 PM
#34

#33 Skapa en annan användare istället, för missbruk av funktionen leder i längden till att den tas bort, och då inte finns när den verkligen behövs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tjeja
8/28/15, 1:56 PM
#35

#34 man får väl inte skapa flera användare? Varför ska inte dem som känner sig sköra få använda anonymfunktionen? Det är ju just dem den är till för!! Att sedan haters använder anonymfunktionen för att göra elaka inlägg och påhopp blir jag också arg på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
8/28/15, 1:57 PM
#36

Jag måste tyvärr som Sajtvärd också komma och påpeka att anonymfunktionen finns av en anledning och den passar inte direkt in i denna tråd i den mån den använts. Läs reglerna kring funktionen är ni snälla så den kan finnas kvar för de som verkligen behöver den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
8/28/15, 1:58 PM
#37

#30 Personligen ogillar jag att man slänger omkring ordet diktatur hit och dit. Det är ett rejält starkt ord med endast negativ klang som av naturliga orsaker får en att tänka på t:ex Hitler och Tyskland under andra världskriget och naturligtvis nazister. Kom inte och påstå att du någonsin lyckats hitta en sajt på iFokus som är lika illa som slaktandet av hundratusentals judar…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
8/28/15, 2:02 PM
#38

#35 Anonymfunktionen finns till för att man ska kunna dela med sig om information som har känslig natur. Dvs t:ex om man vill skriva om tiden man blev mobbad men är rädd att de som mobbat ska hitta ens inlägg, eller för att man skriver personlig information och tankar kring kanske självmord eller annat man inte vill att någon ska veta om. 

Funktionen finns inte till för att man ska kunna gömma sig bakom anonymitet för att man inte kan stå för det man tycker. Vilket jag absolut tolkar det som när det används i ett inlägg där man pratar om iFokus och diktatur. Enda anledningen till att göra det anonymt är att man inte kan stå upp för att man tycker så och det är inte okej.

Det är för övrigt tillåtet att ha dubbelkonton på mobbing.ifokus så länge man inte gör det för att komma undan skrivförbud eller för att kunna bryta mot en massa regler etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/28/15, 2:05 PM
#39

#35 Man får ha mer än en användare på iFokus. Dock har vissa sajter satt som regel att man inte får det på deras sajter. Går dock inte att förhindra.

Anonym
Anonym
8/28/15, 2:12 PM
#40

#37 #38

Jag var visst för naiv, trodde att jag är tillåten att ha en åsikt. Och kanske valde jag ett ord som inte uppskattas. Fine. Men att man måste motivera varför man vill/anser att det är nödvändigt att vara anonym? Ifrågasätts alla anonyma likadant? För mig kanske det här ÄR känsligt? För min del kanske jag riskerar att utsättas för hat om jag pekar på vad jag själv anser är förkastliga sätt att driva sajter på? Sajter där medlemmar får inlägg bortplockade för att de har fel åsikter, sajter där medlemmar får skrivförbud för att de tycker annorlunda. 

Nä, är det så det ska vara får ni gladeligen fortsätta utan att jag sätter min fot här mer.

Tjeja
8/28/15, 2:13 PM
#41

#38 och #39 hap.. okej.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Honestyisdead
8/28/15, 2:17 PM
#42

#40 Jaså,  det är du!

Som bloggare tycker jag det är ännu viktigare att man står för det man skriver! Just nu bidrar du bara till att funktionen kommer tas bort.

VildaVittra
8/28/15, 2:20 PM
#43

#40 Man behöver inte motivera att vara anonym alls om man faktiskt skriver inlägg av känslig karaktär, dina inlägg är inte det. Tänker du på de som inte kommer kunna posta inlägg samt trådar för att du missbrukat funktionen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
8/28/15, 2:26 PM
#44

#40 Du är välkommen att ha en åsikt, men som sagt finns det vissa regler kring anonymiteten på min sajt som jag ber alla att följa. Det är inget specifikt mot dig. 

Att du riskerar att hamna i blåsväder för att du uttrycker en åsikt kanske beror på hur den åsikten är formulerad? Om man bara sakligt säger vad man tycker utan tillmälen eller förtal så har jag svårt att se att folk skulle orka jaga en med yxor och högafflar. 

Och är det så att man har någon/några efter sig som är ute efter att göra livet surt för en går det att göra ett nytt konto som redan nämnts.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
8/28/15, 2:28 PM
#45

#40 För övrigt står det naturligtvis alla fritt att låta bli att skriva på sajten om man inte vill, jag tvingar ingen att vara här. Däremot finner jag det är onödigt att hota med det bara för att man blir uppmanad att följa reglerna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
8/28/15, 2:30 PM
#46

Och #42 just nu bidrar du till att personer inte vågar yttra sig i olika sammanhang för att dem redan är stämplade av andra på grund av en åsikt i ett annat sammanhang så att vederbörande blir motargumenterad och påhoppad i situationer där inte ens den kontroversiella åsikten är endel av diskussionen. Jag har full förståelse för att en person kan käna behov och behöva få vara anonym även i åsikter och kommentarer ibland. Att en anonym här i tråden har använt dassiga jämförelser är en annan sak. Missbruk av anonymfunktionen anser jag är när man använder den för att göra gömda påhopp och trycka ner andra inte när man vill dela med sig av sina egna känslor och upplevelser utan att hängas ut.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lan
8/28/15, 2:34 PM
#47

Jag är #29 och #33   (bara dessa 2 inlägg) och jag har nu skapat ett nytt konto eftersom man tydligen kan ha dubbelkonton på den här sajten.

Jag ber om ursäkt för att jag använde anonymfunktionen, jag ska inte göra det igen.  (Det var faktiskt första gången jag har använt den funktionen någonstans på iFokus.)

Honestyisdead
8/28/15, 2:35 PM
#48

#46 What? Stämplade pga av en åsikt i ett annat sammanhang? 

Jag har inte utryckt ett jota om någon annat än om missbruket av anonymfunktionen. Var ser du påhopp?? Blir man motargumenterad för att man ombeds följa reglerna?

Annons:
Calcifer
8/28/15, 2:40 PM
#49

#46 Och nu finns det regler som säger exakt vad som är att missbruka funktionen, så visst får du anse att det är något annat men reglerna väger tyngre här.

#47 Det är okej, sånt händer, nu vet du ju. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lan
8/28/15, 2:44 PM
#50

#49 Tack Bellatrix.

Tjeja
8/28/15, 2:53 PM
#51

#48 Ja det blev rörigt och kanske svårförståeligt inlägg i 46, sorry. Orkar inte riktigt förklara igen. För övrigt uttryckte jag en personlig åsikt inte motargumenterade att regler följs.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
8/28/15, 2:59 PM
#52

För övrigt är det ju lätt hänt att när någon blir kraftigt upprörd försvinner förmågan till att diskutera med empatiskt bemötande. Det ar just en av de saker som jag tror många kan uppleva jobbigt och skapar otrygghet i att våga skriva på vissa siter och trådar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
8/28/15, 5:16 PM
#53

Läser man den här tråden förstår man verkligen varför folk undviker att skriva på vissa sajter. Tycker inte det är märkvärdigt alls att man använder anonymfunktionen i den här tråden när man ser hur folk beter sig mot en som gjort det. Det vettiga hade väl varit här att meddela Sajtvärd via PM, så får de helt enkelt förklara för personen varför det va omotiverat att göra just det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Calcifer
8/28/15, 5:27 PM
#54

#53 Fast om ingen hade använt anonymfunktionen på ett sätt som bryter mot reglerna så hade ju ingen kommenterat om det heller. Då hade det du kallar "folk beter sig mot en som gjort det" aldrig ens existerat. Lätt ordnat, alltså.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zyperior
8/28/15, 5:40 PM
#55

#54 Det vettiga hade väl varit här att meddela sajtvärd via PM, så får de helt enkelt förklara för personen varför det va omotiverat att göra just det. Tycker de som mer eller mindre attackerar personen för att den gör fel, gör mer fel. Anmärkningsvärt att man försvarar sånt beteende.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Honestyisdead
8/28/15, 5:43 PM
#56

Det vettiga här hade varit att följa sajtens regler.

Calcifer
8/28/15, 5:46 PM
#57

#55 Eller så kan man välja att följa de regler som tydligt finns på sajten. Det är ingen som attackerat den som skrivit anonyma inlägg. Dessutom vad är skillnaden om någon kontaktar värden? Är någon anonym går det inte att skriva PM till dem, utan då måste det ändå tas i tråden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zyperior
8/29/15, 1:34 AM
#58

#57 Ja men då tar sajtvärd/medarbetare det med dem i tråden. Inte anklagelser från övriga hejvilt om hur "skogstokiga" folk blir över hur man använder funktionen. Speciellt när tråden handlar om detta ämnet. Är det konstigt på något sätt att folk undviker att skriva på vissa sajter när folk beter sig så? Absolut inte. Som sagt, väldigt anmärkningsvärt att ni fortsätter försvara sånt beteende.
Personens anonymitet i detta fallet va ju inte motiverat från början, men blev ju det i och med hur folk betedde sig mot just personen för att den använde en funktion felaktigt.

Personen som använt sig av funktionen, kanske känner sig trakasserad här av just de personerna som anmärker på det nu. Då tar ni som Medarbetare och sajtvärdar deras sida? I en tråd som handlar om detta ämne? På riktigt?

Ok om ni tycker att de använt funktionen på ett felaktigt sätt, säg då till dem om det, men tråden handlar ju just om varför man undviker vissa sajter och jag tror ju att det då handlar mer om hur folk behandlat vissa på ett sätt i trådar, snarare än att folk använt "anonymitet" på ett felaktigt sätt.

Säg då till dem som kanske missförstått funktionens syfte på ett ödmjukt sätt, men säg även till dem som attackerar personen för just detta att ta det på PM istället, för det är inte deras ansvar att se till att folk sköter sig, och även om det va det, kan det göras på ett bra mycket snyggare, smidigare, och mer ödmjukt sätt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Calcifer
8/29/15, 1:42 AM
#59

#58 Det har inte förekommit några trakasserier i denna tråd, därför anser jag som sajtvärd inte att det finns något att dela ut varningar för eller att försvara heller. Varför ska jag försvara vuxna människor som inte gjort något fel? Det behöver jag inte, jag påpekade endast att de som använt funktionen felaktigt bör läsa reglerna så att det inte händer igen. Precis det du säger att jag ska göra. Sen att du läser in försvar till trakasserier kan jag inte göra något åt. Jag har dessutom uppmuntrat att skapa ett nytt konto om man vill hålla sig anonym då det är tillåtet. Samt förklarat varför reglerna finns och hur de fungerar.

Nu valde dock anonym nr 2 (dvs inte den person som bad om ursäkt och följde tipset att skaffa nytt konto) att reagera med taggarna utåt istället och då uppstår nästan alltid en diskussion. Det är inte mot reglerna att en diskussion startar och jag har ingen anledning att censurera de som har åsikter när de inte bryter mot reglerna. Eller tror du att det är mer välkomnande till en sajt att jag hejvilt tar bort inlägg och utövar censur så fort alla inte håller med varandra? Det om något skulle skapa en atmosfär där ingen har lust att skriva nåt eftersom ingen får säga ett pip, oavsett om det bryter mot reglerna eller inte.

Bryter det inte mot reglerna modererar jag det inte.

På riktigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Everlyn
8/29/15, 2:14 AM
#60

Ja finns ett par sajter jag undviker att skriva på fastän jag egentligen hade velat. Läser trådarna men låter oftast bli att kommentera.. :/



Tjeja
8/29/15, 5:46 AM
#61

Jahop… så blev den här tråden nästan mer obehaglig än andra många undviker. Sorgligt. Empati och värme snabbt bortblåst. Inte konstigt att folk undviker att skriva även på denna site. *ledsen*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
8/29/15, 6:43 AM
#62

Nu är det dags att tagga ner, att anklaga folk för påhopp eller attacker är minst lika otrevligt och kommer definitivt inte göra att stämningen på sajten blir bättre. Vill man inte skriva här så är man 100% fri att inte göra det, jag tvingar ingen att vara aktiv på sajten. Om någon begått ett regelbrott är det något som får stå för dem och inget som andra på något sätt ska klandras för av någon anledning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vallhund
8/29/15, 12:25 PM
#63

#58 Så här kan det gå till när man påpekar felaktig användning av anonymitetsfunktionen:
[Länk borttagen, kom ihåg att det är mot reglerna att länka till sajter/användare!] - Sajtvärden

Skribent straffar ut sig själv o möjligheten för de som behöver kan inte längre posta inlägg anonymt på sajten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
8/29/15, 2:13 PM
#64

#63 Ditt inlägg har redigerats, det är inte tillåtet att länka direkt till tråd/användare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vallhund
8/29/15, 2:39 PM
#65

#64 Sorry för det. Avsikten var att visa på att det inte alltid fungerar med att påpeka för medlemmar att an de använder anonymitetsfunktionen fel. Exemplet var från en av mina egna sajter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
8/29/15, 6:02 PM
#66

#65 Förstår, det är lugnt. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LeeKnow
9/12/15, 5:53 PM
#67

Väljer att inte skriva på vissa sajter bland annat pågrund av det som uppvisats i tidigare kommentarer. Finns en del användare som skrämmer bort mig. Då jag VET att personen är en sån som bara MÅSTE få sin åsikt framförd och kommer inte ta hänsyn till att jag har en egen åsikt och kommer tvinga på mig sin. Får jag ett svar av en av dessa personer så brukar jag strunta i personen och bara svara på andras kommentarer.. Orkar ju inte sitta och diskutera med någon som inte tar minsta hänsyn till att vi tycker och tänker olika.

Calcifer
9/12/15, 5:57 PM
#68

#67 Nä, det är ju aldrig kul att diskutera med personer som vill att alla ska tycka som dem annars har de fel, typ.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ria74
9/12/15, 6:06 PM
#69

Jag vågar skriva på alla sajter. Vissa skriver jag aldrig på eftersom jag inte har intresse för ämnet på sajten. Men vissa sajter skriver jag mer sällan på eftersom vissa användares inlägg ignoreras helt av Sajtvärd och "inneklicken" med användare. Man tröttnar på att vara aktiv där då. Jag tycker det är så otroligt fult med den aktiva utfrysning på dessa sajter.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Calcifer
9/12/15, 6:11 PM
#70

#69 Oj, själv har jag nog aldrig sett att det finns sajter som har en "inneklick", men hemskt trist att du upplevt det. :/


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
9/12/15, 6:30 PM
#71

Några få. Värre på facebook i vissa grupper.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
9/12/15, 6:49 PM
#72

Finns absolut siter där jag väljer att inte skriva, jag vågar men orkar inte med "drevet" och dess anhang.  Det intressanta är att dessa drev å anhang "anklagar" andra siter för just det som de själva bedriver. Så intressant hur "hemmablinda" de är.

[Garntroll]
10/12/15, 6:28 PM
#73

Det finns 2 sajter jag inte kommer vara aktiv på ja.

Skorpion76
10/21/15, 8:15 AM
#74

Jag känner mig inte trygg på xxxiFokus eftersom de saker som jag har tagit upp där direkt har ifrågasatts. Vad har det med xxx att göra, men oftast har jag postat under rubriken xxxx. Samma sak har hänt på xxxx när jag har postat under en liknande rubrik. 

/Inlägg redigerat av moderator, sajtnamn får inte användas.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Usagi_
10/29/15, 1:25 PM
#75

Jag vågar skriva på alla sajter (just nu), men dock har jag bara intresse för några få sajter här. Tycker det är jättetråkigt att man kan känna sig otrygg på internet/forum :(

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Skorpion76
10/29/15, 2:41 PM
#76

#75 Det är verkligen riktigt tråkigt och så borde det inte vara heller.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Calcifer
11/22/15, 11:25 PM
#77

#74

Ditt inlägg har redigerats, det är inte tillåtet att namnge andra sajter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skorpion76
11/23/15, 10:07 AM
#78

#77 Oki, jag såg det!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[selmahenrysson]
11/26/15, 9:18 PM
#79

Har inte varit på så många sajter ( är rätt ny här), men i nu läget vågar jag. Men det är viktigt att tänka på att inte nån känner sig träffad, det är då det kan bli så fel. 

Om någon ifrågasätter mitt inlägg så skulle jag inte tycka det är fel. För det är ju till att diskutera.

Calcifer
11/26/15, 9:21 PM
#80

#79 Inget fel med ditt inlägg alls. :)

Välkommen! 🙂


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Daisy-Moa-Elsa]
11/26/15, 10:06 PM
#81

# 79 happy days… fortsätt våga å ta det inte personligt. iFokus behöver nya medlemmar som dig sager jag "som" gammal räv ovasett fysiskt ålder

IceTee
12/17/15, 10:37 AM
#82

Nja, beror lite på vad jag har att säga. Det finns någon sajt jag inte känner att jag passar in även om min åsikt gör det och då håller jag mig undan Det finns sajter jag flyr som pesten eftersom jag går igång och blir frustrerad på det som står men känner att jag inte kan säga något

Medarbetare på Skor iFokus

Calcifer
12/17/15, 10:54 AM
#83

Det finns vissa sajter jag vågar posta på men vet att det är onödigt för utomstående har ingen rätt till åsikter så varför ens försöka.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Mysan_
1/3/16, 6:41 PM
#84

Jag skriver nästan bara på sajter som har med mitt intresse att göra eller om det finns någon tråd som jag känner att jag kan skriva i utan att "lägga mig i" för mycket. Det är faktiskt ganska tryggt att skriva på nästan bara samma sajter, då lär man sig vilka som är vilka och så. 🙂

Lame
3/16/16, 9:34 PM
#85

Det finns en sida som jag alltid läser men aldrig kommenterar i den, det rör ett väldigt mycket känsligt ämne men också något ämne som jag tycker jättemycket om. Ibland kan jag kommentera med mina egna åsikter som kanske är starkare och okänsligare än andra, men jag har fortfarande en samma målgrupp som gruppen har. Då kanske kan jag få massor av påhopp och elaka kommentarer, som att jag är okänslig osv. Då kan man känna sig ledsen och vilja lämna gruppen, fast om man själv vet att man ändå har rätt baserat på egna och andras upplevelser.

if it's meant to be
it will be


Katniss
3/17/16, 9:44 AM
#86

Ibland gör jag inte det, på vissa sidor uppskattas inte de med annorlunda åsikter :/

R.I.P. Anton 💔

angest
3/17/16, 3:44 PM
#87

Jag är inte rädd för att skriva på någon specifik site men vissa ämnen undviker jag att diskutera då jag märker att de som har samma åsikt som jag i ett känsligt ämne får väldigt mycket mothugg, många emot sig och otrevliga kommentarer. Då är jag hellre tyst och bara läser.

Stallmima
3/17/16, 6:18 PM
#88

På vissa sidor skriver jag anonymt om det går annars inte

molam
4/8/16, 7:48 AM
#89

Jag vågar inte posta på alla sidor, och om jag postar på en av sidorna som jag vågar posta på och det visar sig att nån av personerna som gör det "osäkert" för mig att posta kommer in i min tråd så slutar jag att posta där helt enkelt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lizelda
4/8/16, 12:32 PM
#90

Håller helt med Molam men för mig så är det oftare bundet till en användare än en specifik sajt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Skorpion76
4/8/16, 1:12 PM
#91

Det finns sidor däär jag inte kan posta på grund av att jag har blivit avstängd.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

molam
4/8/16, 1:25 PM
#92

PRecis #90 det är inte Sajten i sig, utan det är personer som alltid Skriver där som är anledningen till att jag inte vågar Posta på diverse sajter, inte sajten själv.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Honestyisdead
4/8/16, 1:27 PM
#93

#91 Det är ju en helt annan sak. Tråden handlar om hurvida man vågar skriva, inte om man kan.

Calcifer
4/8/16, 8:46 PM
#94

För mig finns det båda delarna. Sajter där jag vet att jag bara kommer från kritik och otrevliga kommentarer, Eller sajter där ens inlägg tas bort utan anledning omedelbart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarek
4/11/16, 3:05 PM
#95

Vågar och vågar. Vissa sajter och diskussioner är inte värda ens tid och energi, bara. Som på en sajt där man, hur mycket forskningsresultat och belägg man än kommer med, ändå bara får ett hånflin och "ja ja, tycker du inte som jag är du ändå bara dum i huvudet, lilla gumman". Eller på en annan, där en fanatisk Sajtvärd bannar en för att man länkar till Wikipedia och publicerade böcker och sedan gör likadant själv, bara för att påstå att det ju är skillnad för de böcker hen länkar till kan ju köpas. Err, okej.

Sedan finns det en Sajtvärd som sett sig sur på mig efter att totalt ha misstolkat det jag skrev (vilken hen såklart blånekar till med inställningen "jag vet nog bättre än du vad du menade med ditt inlägg) och som sedan gärna grälar med mig lite varstans, framför allt om vilka kriterier jag ska uppfylla för att "få" ha de åsikter som jag har.   😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Calcifer
4/11/16, 4:44 PM
#96

#95 Just det där med skrivförbud avskyr jag. Väldigt bra när det sker av goda anledningar, men själv drar jag mig in i det längsta för att ta det steget mest för att det är så onödigt. Speciellt avskyr jag när folk ger skrivförbud på sajt X för att någon gjort fel på sajt Y. Okej om den användaren varit rasistisk och homofobisk och hotat folk. Ja då får de skrivförbud hos mig också i förebyggande syfte. Men om de bara råkat brusa upp och säga några saker som kanske var taskiga i all hast… nä varför ska de ha skrivförbud överallt för det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: