Annons:
Etikettmobbing-på-internet
Läst 2472 ggr
viktorrobert
8/10/15, 10:28 PM

Vette sjutton hur jag ska göra

Hej, -jag tänkte bara kolla med er om detta verkligen är rätt. Men jag har blivit mobbad ända sen 1:an och jag går nu i 9:an. Men jag tänkter inte rabbla upp allt där. Men kortfattat mellen 1-6 :an har jag blivit retad och misshandlad. Men det jag tänker ta upp nu är 7-9:an.
Jag började på en annan skola efter 6;an då dom inte hade 7:an och då tänkte jag att det kommer bli bra.  Och det blev det ju till en början. Men allt eftersom börjades det hålla på. Och det är samma person som gått med mig ända sen dagis. Men han har hållit på och retat och haft sig ända. Och han vet att jag hatar droger och alkohol då det bara hänt negativa saker i min omgivning så jag är mycket emot sånt och har även valt att ta avstånd från sånt så jag är med Inom Unf. Men han kan hållla på och dra in mig i skämten. Och jag har sagt till läraren om det. Jag slutade prata med han under än tid å. Men då fortsatte han. Han tar upp saker ifrån min förra skola. och där mådde jag verkligen dåligt. Där hade jag knappt någon och vara med. Men då ska såklart han dra med en till som ska hålla på och ta upp saker. Och han är även på mig ibland. Från ena när vi hade samtal med läraren så sa han att det var för att vårt "gäng" hade så kul och lät inte han vara med.  Men jag började då vara med andra och lät han få vara med dom mer. Men då hjälpte inte det. Och det blev att jag inte tålde se han för att han skulle hålla på.- Jag har även tryckt upp han mot väggen och försökt visa att jag bestämmer. Men han tar det bara som skämt. Men det har jag bara gjort då han rört mig.  Och det är mer saker i den historian men som jag inte orkar ta upp. Men jag har lixom blivit tivngad till kurator varje gång känns det som när det är dom som borde . För jag tror allt detta handlar om avundsjuka då jag fått synas så mycket i media då jag varit engagerad i Världens barn. Och min mentor/Rektor gör typ inget åt det. Sen pågår det mycket mobbning där. Och som det känns nu så känns det bara som att man blunder för det just nu…. 
på min blogg så står det även hur jag har det lite utanför skolan.  Och jag känner att mitt mående tar mycket energi. http://nouw.com/viktorrobertfoto/ 

Annons:
Winta
8/10/15, 10:52 PM
#1

Det gjorde ont i mig hur du hade haft det. Kanske du får prova fram att fråga fram varför han håller på? Vad har du gjort osv? (Alltså att vända situationen mot honom) För hans egna beteende tyder också att han har egna problem så att det går på andra, som dig t.ex. Varför är det så intressant för honom att "hoppa" på dig, han borde fokusera på annat bättre.

Jag känner en vän som har mobbat någon för hon som själv har haft en hemsk uppväxt så hon "gick" på andra. Idag har hon ångrat sig vad hon har gjort och bett om ursäkt till andra.

Dåligt att skolan, rektor inte gör något åt det… De är bara lata mesar tycker jag. I förr tiden jag gick i skolan så tog de på allvar och diskuterar genom det.

Jag håller tummarna det löser sig för dig! Även det kanske kan ta tid tills det ordnar sig…hoppas!

vallhund
8/10/15, 11:02 PM
#2

Jag tycker inte det är OK att trycka upp någon mot en vägg för att visa "att det är jag som bestämmer!"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

viktorrobert
8/11/15, 9:31 PM
#3

Winta:  har försökt och frågat men han berättar tyvärr inte. Men antar att han har varit avundsjuk på mig för att det ser ut att jag har det bra.  Eftersom han gick på samma skola som jag gick på innan å. Och under en period så hade jag det även jobbigt hemma, Eftersom pappa och tjejen han hade då stack på krogen och söp. Medans jag och min syster blev ensamma hemma.  Och rektorns "problemplan" har varit att hon först att hon säger till honom några gånger. Lyssnar han inte på alla 1000 gånger så ska vi ha "möte" mellan mig, han och min rektor/Mentor. Sen ska vi ha det  x antal. och sen så är det tänkt att hon ska prata med föräldrarna men hon hinner typ aldrig dit innan lovet börjar :/ Så det är jäkligt jobbigt. Sen hemma nu å så är det ju inte världens bästa liv. Alkoholen har ju försvunnit. Men jag har ingen och vara med. Jag har försökt förklara för vissa "vänner" hur det är men tycks inte hjälpa.  Och vissa "vänner" skriver inte ens med med mig.  Men det är bara och försöka kämpa. Han som misshandlade mig i 4:an. Jag förstog ju inte vad det innebar då. Men förstår det nu och är arg att jag inte slog till han medans jag hade chansen. Men då också så förlät jag han. Eftersom han var ju den  ända jag var med hemma. Men slutade vara med han ju mer jag började förstå.

emmieswords
8/17/15, 12:29 PM
#4

#3 : Jag känner igen mig i din situation. 
Skolan lägger upp massa "anti-mobbingplaner " Vilket sällan eller aldrig följs.  Slutar oftast med att den som är mobbad får byta skola, vilket i bästa fall hjälper men inte alltid.  
Finns det någon du kan prata med om detta? 
Hur fungerar din vardag annars, har du vänner utanför skolan? 
du måste vara stark och våga stå på dig! Kämpa 

Stor kram / Emelie

viktorrobert
8/17/15, 7:26 PM
#5

Nja, Det är lite tveksamt. Jag har nån. Men hon bor typ 100 mil från mig. Här hemma får jag inte så mycket stöd känns det som . Och jag har även sagt åt min mamma att jag skulle vilja pröva åka in till BUP. Men då får jag bara: Varför ska du det?

Jag har knappt några vänner här i Sundsvall vad jag vet. Och just nu är jag arg på mer än halva klassen. Då ingen kunde vara trevliga. Och ända gångerna dom är det är när jag syns mycket inför många människor.  Så vänner vet jag inte. Ingen man kan vara med efter skolan iallafall. Det var minst 6 år sen tror jag.  :/

Leramani
9/1/15, 8:13 AM
#6

Att inte ha någon vän att umgås med är inte skolans problem.  Din klass har ingen skyldighet att vara trevliga mot dig eller någon annan.  Du är arg och du vill visa att du bestämmer.  Du låter "han" vara med mera. Du syns mycket inför många människor. 

Det här slår inte mig som en mobbad person,  du låter mera som någon som kräver saker av andra som du inte kan kräva,  lite dåligt verklighetsanpassad och självcentrerad.  Tänk efter.  Är du trevlig mot andra?

De Lapsus Resurgam

Annons:
viktorrobert
9/1/15, 11:15 PM
#7

Lermani? Vad snackar du i? Jag har varit mobbad i 7 år, Jag blev misshandlad i 4:an. Lärarna sket i mig mellan 1-3:An då dom höll på. Jag bryr mig ju för fasen mer om andra än mig själv! Jag frågar ofta person som jag inte känner riktigt och knappt träffar hur dom mår. Men visst jag kan lägga ut hela skiten här. Men förvänta dig inte att det är allt jag varit med om.

viktorrobert
9/1/15, 11:24 PM
#8

Visst säg att detta är bullshit om du vill! Men detta är sant, Och det är bara den delen jag vågar berätta om. Namn och sånt har jag ändrat då jag inte vill hänga ut någon.  Och detta är även bara en del som jag började skriva på innan för att se om det känns bättre. Och jag mår ju dåligt av det. Och nej, Jag är ingen som söker uppmärksamhet. Jag tycker det räcker med det lilla jag har.  Och en sak till jag kan berätta är att ibörjan när jag möter nya folk är jag trevlig. Men är dom elaka mot mig så får dom fan i mig skylla sig själva om jag är sur tillbaka! 

Allting började ju i 1:an. Då var det lite små retningar och jävlingar. Det höll ju på ett bra tag och fortsätter ju än idag lite då och då. Men mellan 1-4 brydde sig inte lärarna så mycket. Utan tyckte att jag borde tåla det. Och då valde dom och blunda för det. I 4:an skedde ju misshaneln. Jag kommer inte ihåg hur länge det var. Men jag var ju så dum på den tiden så jag fattade inte riktigt att det var dåligt. Vi polisanmälde ju det. Men ändå var jag så dum så jag gav han en ny chans för varje gång. Alltså jag blev vän med honom. Men det pågick ju ett bra tag. Och skolan sa bara åt han. Dom verkade ju inte göra så mycket mer. Det ända som hände var att i 6:an var han inte i samma klass längre. Då var han tvungen och sluta på den skolan och börja på vibacke. Men sen efter det fortsatte ju retningarna osv. Och skolan verkade inte göra något åt det. Jag började gå till en kurator i 6:an och då var det för att nästan hela klassen då ( på 10-12 pers) var avundsjuk på mig. Och slutade med att dom var på mig. Så då prövade jag gå till en kurator och då hade jag även problem hemma ( Skriver om det sen) Och det hjälpte ju till en början och gå till kuratorn. Men sen när jag börja 7;an på  så tänkte jag att nu blir det säkert bra (Trodde jag) Retningarna och jävlingarna fortsatte ju. Så jag prövade gå till en kuratorn men slutade efter halva terminen då det lugnade ner sig. Men då blev jag dit skickad istället (eller tipsad) Sen när jag började 8:an tänkte jag samma sak. Men det fortsatte ju så klart. Så då blev jag "tipsad" igen. Men i slutet av 8:an fick jag nog och bestämmde att jag tänker inte gå till kuratorn nåt mer. För jag klarar inte av det då det inte är fel på mig utan på dom. Sen så spelar det ju ingen roll hur många gånger jag säger till min mentor. Det verkar inte hjälpa. så ett problem för dom som håller på är att det kan sluta dåligt för dom snart.  För det har hållit på för länge. Så får väl se om det skärper dig. 
Men sen fick jag höra av en klasskompis som slutat var att dom flesta i klassen hade sagt dåliga saker om mig i 7:an. Att jag var tjock och sånt. Men nu hade det blivit bättre. Sedan har jag blivit slagen ibland. Men inget jag vågar säga till om . Men nu har det inte hänt på ett tag. Men allt som hänt har ju rivit upp gamla "sår" så är typ rädd att alla ska slå mig nu. Alltså bar någon ska klappa mig på ryggen eller bara lyfta upp handen nära mig så blir jag typ skit rädd och tror att dom ska slå mig.

Leramani
9/2/15, 8:47 AM
#9

Om nån slår dig kan du ju trycka upp den i väggen och säga ifrån??

De Lapsus Resurgam

viktorrobert
9/2/15, 10:01 AM
#10

Jag tycker inte våld hjälper så mycket. Man åker bara på en smäll tillbaka och sen fortsätter det. Och gör jag det så har läraren sagt att då kan han använda det i försvar. Men det sa hon efter jag tryckte upp han på väggen då jag fick nog 😕

NordicSunset
10/31/15, 3:01 PM
#11

Har du berättat detta för din mamma, alltså är hon medveten om att du blir retad/mobbad?

Be the best version of you.

  • Zoella
[Garntroll]
11/1/15, 10:17 AM
#12

Skolan har ett ansvar på sätt att de ska ha en plan på att förebygga mobbing. Det står t.o.m i skolplanen. Så klasslärare, kurator , skolsköterska och rektor måste ta åtgärder mot detta. Det är inte den mobbade som ska flytta till annan skola utan den/ dom som ska ha åtgärd mot sig är mobbarna. Det är straffbart att mobba andra och jo det har hänt att elever i grundskolan blivit dömda för brott inom denna lag. Blir ju oftast socialtjänsten som får ta över ärendet.

Läraren har ett ansvar i att se till att klassen är trevlig eller åtminstone slutar mobba dig. Så jo klassen har visst ett ansvar. Och det är skolpersonalens sak att se till att det följs.

Upp till toppen
Annons: