Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1546 ggr
Calcifer
2015-08-28 12:38

Blir snål när jag har pengar...

Har ett irriterande problem och tänkte kolla om någon kan relatera. 

Det är nämligen så att när jag inte har pengar vill jag köpa typ allt jag ser - fast jag kan ju inte såklart. Men när jag väl har pengar blir jag extremt snål, även när det gäller saker jag faktiskt behöver. Jag skulle behöva badshorts t:ex, så jag kan börja simma på badhuset för att få igång min viktminskning igen. Men jag blir så otroligt snål om mina pengar trots att de shorts jag kollat ut kostar 149:- och alltså inte direkt är snordyra. Kan stå på affären och välja att inte köpa mjölk för 8:- av samma anledning. Känns så otroligt jättedumt verkligen. Bra att jag inte slänger iväg pengarna på allt möjligt så klart, men att inte köpa mjölk för under en tia känns lite väl. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tjeja
2015-08-28 12:47
#1

Ha ha.. jag är likadan! Skönt att inte vara ensam om tokeriet. Tror vi klarar oss längre än slösarna i alla fall… men vi lever nog betydligt tråkigare liv. :-/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlgaMaria
2015-08-28 12:50
#2

Skriv upp alla saker du vill köpa på en lista.

Sen kan du planera in vad och när du ska köpa saker under de kommande månaderna.

Många saker på din lista får kanske stå kvar som en önskan någon gång för framtiden. Men poängen är att få en översikt över vad som behöver köpas och vad som behöver prioriteras. Fundera över hur mycket pengar du kan lägga varje månad på olika inköp, så kan du planera. Planera också hur mycket du ska spara varje månad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tjeja
2015-08-28 13:18
#3

#2 Jag gör ofta så redan. Problemet för mig är även att ju mer jag planerar och skriver listor ju snålare blir jag. Kan gå till absurdum då ibland.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlgaMaria
2015-08-28 13:23
#4

#3 Men är det något du verkligen behöver då?

Jag försöker ifrågasätta om jag verkligen behöver allt jag vill ha. Vill inte vara en del i konsumtionshetsen och köpa en massa saker som kostar för vår miljö.

Du kanske kan spara till något större mål, som insats till hus eller ditt livs resa eller något sånt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tjeja
2015-08-28 13:50
#5

Känns lite som du totalt missförstår OlgaMaria. Vi.. eller i alla fall jag, har inget som helst problem med att hushålla med pengar utan tvärt om. Och ju mer pengar jag har ju mer drar jag in på vad jag anser mig absolut nödvändigt. I förlängningen ser jag risken att bli som den gamla uteliggaren i sthlm på 80-talet som samlade pantburkar o flaskor för att få råd med mat. Och som sedan när han dog visade sig vara mångmiljonär som bara var snål.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2015-08-28 13:55
#6

Det har för min del inget att göra med vad jag behöver eller inte behöver. Jag blir snål ändå, så att det blir lite löjligt. Sen tycker jag man får köpa saker om man vill oavsett om man tekniskt sett behöver dem eller inte. Egentligen behöver vi människor otroligt lite materiella ting för att kunna överleva, men jag har ingen lust att leva så.

Förstår vad du menar, Tjeja, vi är nog rätt lika när det gäller pengar låter det som. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
OlgaMaria
2015-08-28 14:17
#7

#5 Hmm… nej, jag trodde inte att någon av er har svårt att hushålla med pengarna. Men vi kanske har för olika perspektiv så att vi missförstår varann. För min del funkar det bra att planera och prioritera vad jag vill lägga pengarna på. Kan också känna mig snål då jag står i butiken, och trivs bättre ifall jag verkligen bestämt innan vad jag vill lägga pengarna på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Calcifer
2015-08-28 14:22
#8

#7 För min del spelar det ingen roll. Jag har en lista över saker jag behöver köpa och en över saker jag vill köpa. Jag har haft badshorts på min lista sen förra året men kommer mig ändå inte för att köpa dem. Och ja, jag behöver dem verkligen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: