Annons:
Etikettmobbing-på-internet
Läst 2119 ggr
Calcifer
9/12/15, 5:44 PM

Anklagas för mobbing PGA moderering?

Svårt att veta hur jag skulle döpa tråden, men denna tråd är mest riktad till de som är värdar/medarbetare på iFokus, eller moderatorer/administratörer på andra forum. Dock är såklart andra välkomna att svara också. Nu till frågan:

Händer det när ni modererar att ni blir anklagade för mobbing, trots att det enda ni gjort är att styra upp kring er sajt/ert forum? T:ex Användare X bryter mot en regel och får en varning och därefter blir Användare X arg och skickar PM eller gör nya inlägg där ni som värd/mod/admin/medis anklagas för mobbing.

Hur hanterar ni det när det händer? Slår ni dövörat till? Svarar ni sakligt? Blockerar ni? Tar ni åt er? Skakar ni av er det? Etc. 

Varför jag tar upp det är för att jag är moderator på ett annat forum där vi nyss haft en användare som gått igenom hela forumet med ungefär 50-60 inlägg som alla var av rasistisk/homofobisk/hatfull natur och så fort de blev borttagna av oss moderatorer så kom det 10-20 nya inlägg som sa att vi var mobbare allihopa. Vi gjorde då valet att ta bort allt som denne skrev (och blockerade varje ny användare hen skapade) men svarade inte på något eftersom vi insåg att det inte var någon idé att ens försöka starta en dialog med den personen. (Och för att vara tydlig med hur grovt fula inläggen var kan jag säga att jag inte ens kan upprepa dem här utan att behöva censurera typ 90% av det som skrevs.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
9/12/15, 5:48 PM
#2

Ja, det har hänt. Jag gör inget speciellt annat än blockerar.

Calcifer
9/12/15, 5:51 PM
#3

#2 Ja, det brukar ju vara enklast att göra det. Gör du likadant om det har en "mildare" ton? Alltså, om personen snarare skriver "nu känns det som om du mobbar mig" istället för att den tar i rejält med svordomar eller så? 

Är nyfiken bara. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
9/12/15, 5:53 PM
#4

Ja, jag får ofta höra att det är mobbning när admin går in och styr upp när medlemmar bryter mot regler, beter sig illa eller liknande. Oftast brukar jag och Medarbetare försöka resonera med människan för att denne ska förstå att vi bara gör vårt jobb för att sajten ska fungera. 

Vill personen inte lyssna så kan jag inte göra något åt det och då brukar jag slå dövörat till. Om personen inte redan fått skrivförbud på rörande sajt brukar personen få det om den fortsätter trots tillsägelser.  Oftast brukar man inte behöva gå så långt men ibland behövs det, tyvärr. 

I vissa fall blir det bara skrivförbud direkt, det hela beror lite på situationen och vad som hänt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honestyisdead
9/12/15, 5:55 PM
#5

#3 Nej jag blockerar inte då.

Calcifer
9/12/15, 5:56 PM
#6

#4 Jag brukar göra lite liknande. Alltså, som exemplet i mitt originalmeddelande kan jag ju säga att vi (vi var ungefär fem moderatorer som arbetade aktivt med att få bort allt) inte ens försökte resonera med personen i fråga då vi ganska snabbt insåg att det var ingen idé. Men ja, jag brukar också försöka förklara läget.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Cireea
9/12/15, 5:59 PM
#7

#6 Hur skulle det där kunna ha riktas mot mig? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Denna kommentar har tagits bort.
Rita-S
9/12/15, 6:00 PM
#9

Nu har jag släppt undan lindrigt på strul-fronten, men vi hade en medlem som trollade som bara den efter att ha blivit avstängd från en av mina sajter. Personen vart en plåga för dussintalls olika ifokus-sajter eftersom denna lyckades komma på kant med än den ena än den andra sajtvärden här på iFokus och blev avstängd, och vi är nog en lista på 20talls värdar som nu förståss är mobbare för att vi stänger av när denna beter sig illa mot allt och alla. 

Det har varit en och annan som anklagat mig för mobbing eller förtal efter att ha gjort bort sig mot nån regel eller betedd sig dåligt och blivit avstängt, men jag har besvarat alla sådana PM från de fåtall att jag mobbar inte utan handhäver mina regler på sajten. jag har även informerat om personen kommer tillbaka och beter sig enligt regler och inte skapar illa stämning eller beter sig illa på sajten har jag inget emot att denna kommer tillbaka igen. Sen har jag bara låtit bli att kommentera falska anklagelser efter en sådan information.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Calcifer
9/12/15, 6:03 PM
#10

#7 Haha sorry, jag menade mest att första stycket var ju riktat till dig, som ett svar på det du skrev, medan andra stycket var menat mest i allmänhet, dvs inget som jag riktade specifikt till dig. Blev kanske lite knasigt. x]

Jag ändrade och gjorde ett nytt inlägg av det stycket, sorry om det blev fundersamt där ett tag. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
9/12/15, 6:04 PM
#11

Det jag verkligen inte förstår är när folk på allvar verkar tro att om de beter sig illa efter att ha fått en varning så kommer allt bli bra sen. Alltså, så länge något inte är rejält grovt så brukar man ju ofta kunna få en chans till. Men om de drar till med fula ord, rasism, eller en massa annat otrevligt så försvinner ju chansen att man ska få komma tillbaka igen senare. Det tycker jag borde säga sig självt, men ändå verkar inte alla tänka så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
9/12/15, 6:06 PM
#12

#9 Skönt att du kommit lindrigt undan ändå. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
JonasDuregard
9/12/15, 9:14 PM
#14

#0 Det händer då och då (oftast används kanske inte ordet mobbning men olika närbesläktade begrepp). 

"Hur hanterar ni det när det händer? Slår ni dövörat till? Svarar ni sakligt? Blockerar ni? Tar ni åt er? Skakar ni av er det? Etc. "

Om de bara berättar att de tagit illa vid sig så anstränger jag mig för att ta till mig av deras kritik och försöka bedöma rimligheten i den sakligt. Men oftast brukar anklagelsen strösslas med andra förolämpningar och anklagelser och då är det svårt att se det som något annat än ett uttryck för frustration. 

Men även i de senare fallen brukar jag alltid svara sakligt och konstruktivt till att börja med. När diskussionen gått ett par varv i samma spår brukar jag gå över till något i stil med "jag hör vad du säger" eller "tråkigt att du känner så". Fortsätter diskussionen in absurdum tenderar jag att övergå till mer och mer sarkastiska svar…

Calcifer
9/15/15, 12:13 AM
#15

#14 Nog för att jag också är en mästare på sarkasm, men det finns ju lite olika typer av det "språket". Får man fråga på ett ungefär du brukar svara sarkastiskt?

Personligen kan det definitivt klia att få göra det, och jag har säkert svarat med sarkasm också även om jag inte specifikt kan dra mig till minnes när/var (jag syftar då alltså bara på situationer där jag agerar just värd/medis/mod/admin och inte när jag "bara" är vanlig medlem).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JonasDuregard
9/15/15, 8:23 AM
#16

#15 "Får man fråga på ett ungefär du brukar svara sarkastiskt?"

Hmm. Vanligtvis att jag spelar med i deras anklagelser, saker i stil med "OK, du har genomskådat mig - enda anledningen till att jag är Medarbetare är för att kunna sabotera för dig".

Calcifer
9/15/15, 2:14 PM
#17

#16 Okej, förstår. Jag tror jag kan ha sagt liknande saker, fast inte just här på min egen sajt utan på andra sajter när någon i allmänhet påstår att alla värdar är typ onda eller dylikt. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: