Annons:
Etikettmobbing-på-internet
Läst 2953 ggr
Calcifer
2015-09-13 18:00

Hur viktiga är smileys?

Just i text är det ju rätt lätt att låta hård eller sur fast man inte är det. Då brukar många välja att använda en smiley i slutet av stycket för att liksom understryka att man menar väl och är på gott humör - i brist på bättre uttryck, haha.

Hur viktiga tycker ni att de är?

Ska man använda smileys nästintill jämt?

Finns det situationer där man inte bör använda dem?

Naturligtvis går det bra att sprida ut diskussionen lite om man själv har tankar och frågor kring ämnet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Calcifer
2015-09-13 18:02
#1

Personligen använder jag väldigt sällan smileys om jag ska vara ärlig. Någon gång ibland kanske. Men det är mest för att jag kan tycka det ringer lite falskt att slänga in en jätteglad gubbe om man egentligen inte är på det humöret. Lite som när folk skriver "lol" fast de inte direkt skrattar eller ens drar på munnen. 

Jag vet dock de som fått ordentlig kritik bara för att de inte använt smileys. En internetvän till mig blev bannad i två veckor från "vårt" forum (där vi träffades) för att hen inte använde en smiley i ett inlägg. Som inte på något sätt var otrevligt.

Sen tycker jag nog att det är lätt att använda smileys i nedvärderande syfte också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Stallmima
2015-09-13 20:54
#2

Jag använder smileys ibland när jag känner för det, ibland för att understryka hur jag känner mig just då

Ria74
2015-09-13 22:19
#3

Jag använder smileys för att understryka att jag t.ex är självironisk eller skrattar i ett inlägg. Det skrivna ordet kan ibland uppfattas hårt utan att man menar det så och då är smileys väldigt bra tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Calcifer
2015-09-14 14:12
#4

Ja jag håller med om att skrivna ordet kan låta väldigt hårt ibland, och då passar en smiley in rätt bra för att lätta på stämningen. Däremot tycker jag det är så fånigt när folk resonerar att om man inte använder en smiley så måste det betyda att man är jättearg eller nåt. x]


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mysan_
2015-10-02 12:12
#5

Jag använder inte smileys så ofta, men om jag vill visa en känsla, till exempel glad eller skrattar, eller kanske ledsen eller arg kan jag göra en ibland. 

Jag brukar också använda en smiley om orden kan uppfattas som hårda utan att jag menar det.

Calcifer
2015-10-02 12:18
#6

#5 Så försöker jag göra också. Mitt problem är väl att eftersom jag har asperger så är det inte alltid jättelätt att uttrycka hur jag menar så att andra förstår, vilket gör att jag är så fokuserad på att skriva "rätt" att jag ibland glömmer smileys eller låter hårdare än jag menar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Mysan_
2015-10-02 12:21
#7

#6 Samma här, det är inte alltid så lätt. Har också symtom på autism, så jag vet ungefär hur det är. Jag har ganska svårt för att veta vilken smiley som passar in i olika situationer också.

Calcifer
2015-10-02 12:21
#8

#7 Ja, det är väldigt lätt att inlägget får helt fel ton om man använder fel smiley. Så att man låter sarkastisk eller nedlåtande istället.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Garntroll]
2015-10-12 18:30
#9

Jag använder smileys ofta.

Dankoso
2015-11-05 09:27
#10

När jag chattar med folk så tycker iaf jag att det känns trevligare om man använder sig utav smileys. På forum däremot använder jag aldrig smileys, mest på grund av att jag på något sätt tycker det är opassande och vill få inlägget att se seriöst ut(Om inlägget inte är menat som ett skämt då kan jag göra ett undantag för att förtydliga)

jiithra
2015-11-13 19:13
#11

Huruvida jag använder Smileys eller ej beror helt på vem jag chattar med. Med en person jag chattar med ibland, används i princip inga smileyes. Med en annan blir det betydligt fler, med en tredje blir lite mitt emellan.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Farwuq
2015-11-13 19:21
#12

Jag använder dem där jag tycker de behövs.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[selmahenrysson]
2015-11-26 21:12
#13

Smileys tycker jag behövs för att man ska  kunna uttrycka sig på rätt sätt. Det är så lätt hänt att det blir missförstånd och kaos.

Annons:
Katniss
2015-11-29 17:33
#14

Jag använder smileys ofta, men det är för att undvika att bli missförstådd. -Du gjorde fel, du ska göra såhär. -Du gjorde fel, du ska göra såhär :) Den första kan uppfattas som 'hård', men med smileyn blir meningen gladare tycker jag.

R.I.P. Anton 💔

Calcifer
2015-11-29 17:41
#15

#14 Jag tror i ditt exempel är det nog ordet "ska" som gör tonen rätt vass. :)

Jag gillar inte andra meningen heller trots smiley, just för att ordet "ska" finns med. Det är egentligen inte ett negativt ord som så, men det är ju sammanflätat med tvång och tvång är ofta negativt. Däremot första meningen som "du gjorde fel, du bör göra så här" skulle definitivt kännas bättre med en smiley på slutet. ^^


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Katniss
2015-11-29 17:42
#16

#15 Nu var mitt exempel inte bästa möjliga, men man förstår nog vad jag menar i alla fall..

R.I.P. Anton 💔

Lame
2016-03-16 21:42
#17

Jag är brutalt ärlig, lite för mycket ibland och därför gillar jag inte att använda smileys när jag inte alls känner för det. Då kan det uppstå problem, flera gånger så har någon frågat mig ''är du arg på mig?'', man bara nää jag uteslöt smileys bara haha

if it's meant to be
it will be


Sabinan
2016-03-27 13:45
#18

Jag har ganska svårt att uttrycka mig, pga min utmattningsdepression. Har svårt att hitta (rätt) ord och uttryck, så jag använder smilys nästan jämt för att bättre få fram vad jag vill poängtera eller uttrycka.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

oddahviing
2016-04-11 14:32
#19

Har lärt mig nu att jag bör använda smileys. Såg att i ett inlägg jag skrev nämnde jag ordet "skitsnack" men övriga texten var helt neutral… blev anklagad för att va otrevlig och att personen inte vill leka i sandlådan med mig 😕

'-Headlights on the highway-'

Calcifer
2016-04-11 16:46
#20

#19 Jag kan leka med dig i sandlådan, jag har en gul spade du får låna. 😛


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
oddahviing
2016-04-11 19:14
#21

#20 Nääääää jag ska ha den röda 😡

'-Headlights on the highway-'

Calcifer
2016-04-11 21:07
#22

#21 Den får du inte, skärpning, någon måtta ska det ju vara! 🤓


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

oddahviing
2016-04-12 13:27
#23

#22 jag SKA ha den röda buääääääääääääh!!!! 🤤

'-Headlights on the highway-'

[Zachapacka]
2016-04-23 12:42
#24

När jag chattar använder jag smileys hela tiden. Förutom kanske om samtalet är allvarligt eller om jag är trött.  

När jag tänker efter så använder jag nog bara smileys i positiva sammanhang, om jag är glad så skriver jag en :), men om jag är lite nere så blir de ingen smiley alls.

Upp till toppen
Annons: