Allmänt

Om ni fick drömma...

2017-08-03 21:11 #0 av: Calcifer

Nu låtsas vi 100% att ni fick drömma, hitta på eget, realistiskt eller ej.

Hur skulle ni då vilja att mobbing hanterades i t:ex skolan? På arbetsplatsen? I allmänhet?

Finns inga dumma svar, bara om ni verkligen fick hitta på själva oavsett om det skulle fungera i verkligheten eller inte.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-08-03 21:15 #1 av: [memoirsofaclone]

Att mobbarna straffas från högre makter, kanske. Det kanske låter långsint, men jag kan fortfarande störa mig på hur mina mobbare från högstadiet idag gått vidare med sina liv som om ingenting hänt medan jag sitter här med spår i mig som förändrat mig för alltid.

Anmäl
2017-08-03 21:17 #2 av: Calcifer

#1 Nä, jag förstår vad du menar. Jag önskar typ inte livet ur mina mobbare. Men att de åtminstone fick smaka på sin egen medicin någon gång så de förstår vilket helvete de tvingade mig att gå igenom.

Anmäl
2017-08-04 04:06 #3 av: [Oonapaloona]

Jag önskar att skolan hade varit tuffare mot mina mobbare, att de fått byta skola, att mina vänner sagt ifrån. Nu var det ju väldigt längesen och bara under högstadietiden, men det har ändå satt spår som jag aldrig kommer komma ifrån.

Anmäl
2017-08-04 12:42 #4 av: Calcifer

#3 Jo, samma här. Önskade att det fanns mer resurser, att det faktiskt ingick i lärarutbildningen hur man ska hantera mobbing. Det är rätt fattigt med det i dagsläget...

Anmäl
2017-08-09 14:27 #5 av: TatsuOni

Jag önskar att någonting gjordes. Att lärarna tar den mobbade på allvar och inte ger upp när det inte hjälper att prata med mobbaren vid ett tillfälle. Om det inte går att lösa så byt skola för mobbaren.

Jag önskar också att lärarna fick göra någonting utan att föräldrar och samhälle skriker att lärarna borde bli av med jobbet för att de ha tagit tag i "mobbarens" arm när han slog sin klasskompis eller att lärarna anklagas för diskriminering m.m om de försöker sätta in åtgärder.

Home is where the heart is

Värd för hår. Medarbetare på te.

Anmäl
2017-10-27 11:32 #6 av: Fien

Involvera alla barn, lärare/chefer och föräldrar. Både den mobbade och mobbarna och föräldrar när det gäller barn. För föräldrar kanske det är nyttigt att höra hur man föregår med gott exempel för sina barn, barn gör som de ser andra göra, inte som de blir tillsagda. Prata med alla, både enskilt till en början och i grupp när alla är mogna för det. Visa tydligt vilka konsekvenser av mobbande kan ge. Mobbing är aldrig okej och bör tas på största allvar!

Anmäl