Annons:
Etikettallmänt
Läst 2945 ggr
Calcifer
2017-08-03 21:11

Om ni fick drömma...

Nu låtsas vi 100% att ni fick drömma, hitta på eget, realistiskt eller ej.

Hur skulle ni då vilja att mobbing hanterades i t:ex skolan? På arbetsplatsen? I allmänhet?

Finns inga dumma svar, bara om ni verkligen fick hitta på själva oavsett om det skulle fungera i verkligheten eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-08-03 21:15
#1

Att mobbarna straffas från högre makter, kanske. Det kanske låter långsint, men jag kan fortfarande störa mig på hur mina mobbare från högstadiet idag gått vidare med sina liv som om ingenting hänt medan jag sitter här med spår i mig som förändrat mig för alltid.

Calcifer
2017-08-03 21:17
#2

#1 Nä, jag förstår vad du menar. Jag önskar typ inte livet ur mina mobbare. Men att de åtminstone fick smaka på sin egen medicin någon gång så de förstår vilket helvete de tvingade mig att gå igenom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Oonapaloona]
2017-08-04 04:06
#3

Jag önskar att skolan hade varit tuffare mot mina mobbare, att de fått byta skola, att mina vänner sagt ifrån. Nu var det ju väldigt längesen och bara under högstadietiden, men det har ändå satt spår som jag aldrig kommer komma ifrån.

Calcifer
2017-08-04 12:42
#4

#3 Jo, samma här. Önskade att det fanns mer resurser, att det faktiskt ingick i lärarutbildningen hur man ska hantera mobbing. Det är rätt fattigt med det i dagsläget…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TatsuOni
2017-08-09 14:27
#5

Jag önskar att någonting gjordes. Att lärarna tar den mobbade på allvar och inte ger upp när det inte hjälper att prata med mobbaren vid ett tillfälle. Om det inte går att lösa så byt skola för mobbaren.

Jag önskar också att lärarna fick göra någonting utan att föräldrar och samhälle skriker att lärarna borde bli av med jobbet för att de ha tagit tag i "mobbarens" arm när han slog sin klasskompis eller att lärarna anklagas för diskriminering m.m om de försöker sätta in åtgärder.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Fien
2017-10-27 11:32
#6

Involvera alla barn, lärare/chefer och föräldrar. Både den mobbade och mobbarna och föräldrar när det gäller barn. För föräldrar kanske det är nyttigt att höra hur man föregår med gott exempel för sina barn, barn gör som de ser andra göra, inte som de blir tillsagda. Prata med alla, både enskilt till en början och i grupp när alla är mogna för det. Visa tydligt vilka konsekvenser av mobbande kan ge. Mobbing är aldrig okej och bör tas på största allvar!

Annons:
[11:11]
2018-09-01 20:12
#7

Om jag fick bestämma så skulle mobbning inte existera överhuvudtaget..

Novachan
2018-09-11 21:57
#8

Intressant tråd, vill gärna följa den!

Nu pratar jag bara om förslag i teorin och att det skulle vara intressant med vilka resultat de skulle kunna ge. Menar inte som att man ska experimentera på barn.

Mobbning i skolan:

Jag vet inte om det skulle hjälpa men jag har undrat vad som skulle hända om man satte mobbare, i varje årskurs för sig, i egna klasser, kanske en hel skola med bara mobbare som fått byta skola och se vad som händer. Fortsätter vissa mobba andra mobbare, i sin egen klass eller andra klasser eller årskurser? eller andra resultat. Tänker väl också att dessa klasser för mobbare har extra lektioner om mobbning, dess konsekvenser och hur man ska bete sig mot andra osv.

Vore också intressant att se vad som skulle hända om en mobbare som har gått i en sådan "mobbar-klass" kan få testa att komma tillbaka till sin föregående skola och klass och se hur eleven fungerar då och hur övriga klassen reagerar på mobbaren som är tillbaka. Kanske mobbaren har lärt sig och kan be om ursäkt till sitt/sina mobboffer vilket kanske kan leda till att mobboffer inte kommer må lika dåligt även senare i livet. Vuxna bör göra mer!

Vore också bra om någon form av utredning gjordes för varje mobbare för att se hur deras bakgrund ser ut - är det eller har varit offer för mobbning tidigare eller fortfarande pågående och vart. Hur är förhållandena i hemmet - kanske finns faktorer där som har lett till agerandet och att man försöker rätta till dem problemen.

Mobbning på arbetsplats:

Tror det är svårare att lösa så att mobbaren kan stanna kvar på arbetsplatsen, men en arbetsgivare bör få ta bort sådan personal. Jag tror inte att det skulle hjälpa i alla fall att t.ex. ge mobbaren mindre lön en viss tid. Fast värst är det om det rör sig om flera mobbare eller all personal mot en person eller lite grupp - är ju inte alltid man lika lätt kan ersätta större delen av personalen, beroende på hur många det är, eller att jobbet kan fungera fram tills ny personal kan sättas in.

I allmänhet:

Har jag svårare att tänka mig scenarion, för jag tänker att om det sker på allmän plats och vilka som är inblandade så kanske det inte alltid kan eller ska klassas som mobbning utan det kanske snarare då är tal om mer juridiska termer om handlingar som är olagliga, men det beror nog på vart man drar gränserna och DET tycker jag är viktigt att ta upp vad gäller mobbning i skolan. Alla handlingar som påstås vara mobbning skulle jag inte kalla för mobbning utan brottsliga handlingar - för de hade absolut varit det om de hade begåtts av vuxna - och borde därför ha större konsekvenser även för barn och tonåringar. Kanske man egentligen borde slopa begreppet mobbning och gå efter de handlingar som begås. Mobbare borde böta eller straffas på något sätt för sina handlingar i grad med hur grova handlingarna är. Det behöver inte nödvändigtvis vara tal om riktiga pengar, men kommer inte på så bra förslag just nu på annat. Tvingas göra volontärarbete tror jag skulle gynna mobbare!

Om jag ska tala om rent önsketänk skulle jag vilja att det fanns en maskin som kunde replikera allt som offer har upplevt och göra så att mobbaren tvingas uppleva exakt samma sak. Har mobbaren flera offer, ja då får de ju uppleva varje enskild persons upplevelser.

Calcifer
2018-09-11 22:08
#9

#8 Ska som Sajtvärd gå igenom detta, men tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden att svara "ordentligt" på alla frågor!

Ge mig lite tid så ska jag göra det bästa jag kan med att svara på det som inte redan besvarats.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: