Annons:
Etikettegna-berättelser
Läst 1233 ggr
lunaaa
2018-03-11 08:33

Hur bygger man upp sig själv?

Hej, Jag flyttade till en ny stad när jag skulle börja mellanstadiet. Det var en helt annan kultur i skolan och man betedde sig mer "vuxet" än i min förra skola. jag stack inte ut på något vis alls faktiskt men redan från första skoldagen hade inte ens öppnat munnen så gjorde en tjej riktigt tydligt med att man inte skulle umgås med mig. Iallafall så blev jag ofta knuffad och så av två killar och blev utfryst osv, sedan började jag en ny skola och det gick väl lite bättre men tillslut blev jag utfryst även där och fick sudd kastad på mig osv.. var rädd för en tjej och hade klump i magen varje gång jag gick till skolan. Spydde engång för hon hade vänt nästan hela klassen mot mig, gick till skolan och de alla stod där log elakt och hånande, sprang mot toaletten och spydde av ren rädsla/ångest. Sedan kom högstadlet och hon försökte utföra psykisk misshandel mot mig igen när hon var med sina vänner (aldrig ensam) men när jag för engång skull röt ifrån så att hon blev rädd och backade på engång, störde mig aldrig igen. De vänner jag hade försökte folk "mobbarna" sprida rykten så att dom inte skulle vara med mig. I gymnasiet var jag utfryst av de som jag tidigare gått i skola med, hade aldrig några riktiga vänner. Idag har jag svårt att skaffa vänner och mår otroligt dåligt över det. Känner att jag inte passar in någonstans. Känner mig otroligt ensam och har psykisk ohälsa delvis pågrund av det men också för att jag aldrig hade ett tryggt hem. Blev psykiskt (ibland fysiskt) misshandlad hemma också. Det är första gången jag pratar om skolan. Idag känns det som att flera inte gillar mig, pga mobbningen och sånt. Så vill dom helst inte umgås med mig. Har ingen känns det som, gör otroligt ont, de stirrar pratar med min kille och är extra vänliga mot han pga jag ska känna mig hotad (tror jag) förstår inte hur man kan bete sig såhär i vuxen ålder.. känner mig otillräcklig, ful etc, känns som att det är MIG det är fel på pga jag alltid lyckas bli utfryst. Isolerar mig från social umgänge och har ångest varje dag, det tär på mig. Vill aldrig skaffa barn pågrund av att unga/vuxna är så vidriga mot varandra. Vill bara veta varför de beter sig så eller betedde vill ha en förklaring på vad som är fel med mig. Jag HAR kontakt med psykvården men de känns Som att inget händer med mig pga resursbrist och det tar år att få hjälp. Väntar fortfarande..

Annons:
Mooniq
2018-03-11 08:50
#1

Hemsk situation du befinner dig i. Nu är jag en gammal kärring men har upplevt mobbing när jag var ung. Skolan kan vara det vidrigaste stället man upplever i sitt liv. Mitt råd är att du anmäler dig till nån typ av självförsvarskurs - inte för att lära dig slåss, utan på såna kurser lär de även ut hur man bygger upp sitt självförtroende. När man är mobbad så har man en bruten energi som man strålar ut. Man går inte rakryggad, man tittar inte folk i ögonen, man kräver inte sitt utrymme helt enkelt och andra som egentligen inte kan psykologi förstår undermedvetet kroppsspråk och "känner" att du tillhör en grupp personer som kan påverkas negativt och som kan  växa till mobbing. Jag hoppas även att du läser om kroppsspråk eller går kurser. Teater kan vara en väg där man lär ut beteende i skådespelet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

lunaaa
2018-03-11 08:52
#2

Jo jag älskar teater men finns ingen grupp där jag bor

Upp till toppen
Annons: