Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettallmänt
Läst 1521 ggr
Icecold Angel
0

Aktivt val

Jag har ett problem.

jag går andra året på gymnasiet, och min klass är väldigt uppdelad… från början var vi 4 stycken tjejer som var som i ett "gäng".

Efter någon månad i ettan börjar en bete sig annorlunda än innan och drar sig undan. Jag försökte att prata med henne, men då svarade hon inte och drog sig undan.

Efter en vecka så började hon prata med mig igen. Och bara mig. och sa att de andra undvek henne och att hon inte brydde sig om att försöka prata med dom igen och bli sams.

Sedan dess så har jag försökt att få dom att bli vänner. det underliga är att båda sidorna säger att det är den andra som undviker dom…

… eftersom att "de andra" är två stycken så blir det som om vi går i par, jag med hon som fick ett "utbrott".

Men "de andra" två är ju liksom forfarande mina vänner… men varje gång som jag är med dom så blir "min" parperson sur på mig. och drar sig undan.

Nu när vi börjat tvåan har klassen delat sig på två. jag i den ena och de tre andra i den andra.

Hon som håller på att bli "bortglömd", "min" parperson säger saker som att hon vill krossa alla fönster, att hon vill skolka och att hon känner sig ensam och inte vill gå på några aktiviteter.

Jag gav henne de här svaren:

Om du känner sig ensam, sätt sig jämte någon, istället för att sitta ensam.

(hon svarade: nej, för de är dumma i huvudet)

Om du vill krossa alla fönster, så antingen så gör du det eller så låter du bli och tar konsekvenserna av ditt val.
Samma sak med att skolka, då du antiingen mår dåligt av att vara här eller får frånvaro

(*netlåtande röst* Nämen gud vad farligt med frånvaro *nedlåtande ljud*)

Då gick jag. vände på klacken.

I 0-9 så var jag periodvis utfryst. Hon har sagt att hon också var det. Men jag kan aldrig minnas att jag sagt att någon har varit dum i huvudet, och jag kan aldrig minnas att jag skolkat, bara att alla betett sig eller till och med sagt att jag får skylla mig själv.

Jag vill inte att det ska vara hennes fel. Jag vill egentligen att det ska vara de andras fel och att de ska inse det. Men jag kan inte längre tänka så, efter det samtalet jag hade med henne.

Jag vet inte vad jag ska göra. Undvek jag verkligen resten av klassen i fyran? Sa jag verkligen sådana saker, betedde jag mig verkligen så mot de få vänner jag hade?

Var det verkligen mitt fel då med? 

AnneN
0

Har din kompis andra problem utanför skolan? Jag tycker det låter som att hon inte mår så bra och kan behöva ev prata med skolans kurator eller annan person som kan hjälpa henne

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Icecold Angel
0

Hon pratar ibland om att hon skulle ha problem hemma, men det slutar alltid med att det inte är så farligt. det är möjligt att hon försöker dölja det.

Att få henne till kuratorn går inte, det kan jag säga med en gång. Hon vägrar att besöka vare sig skolsyster eller kurator…

… Jag vet inte hur mycket jag ska säga om henne (det här är ju trots allt internet…) men hon har väl delar i sin familj som hon nog inte är så glad över… men å andra sidan så vem har inte det?

Icecold Angel
0

Jag måste fråga en sak…

Ifall jag inte är med henne, undviker henne för att jag mår dårligt av hennes beteende, betyder det att jag bidrar till att frysa ut henne?

AnneN
0

Du kanske kan tala om för henne av vilken anledning du inte vill umgås med henne, då har du ju inte bara frysitut henne helt utan någon direkt anledning och hon måste själv ta tag i sina problem, vill hon inte gå till kurator eller annan och be om hjälp så finns det inte så mkt annat att göra åt saken, hon måste vara villig att ta emot hjälp för att kunna få det.
Om du inte mår bra av att umgås med henne så sluta umgås då, men tala om varför.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[LenaB]
0

Jag tycker det verkar som att det ligger mer bakom än vad det verkar. Hon kanske har det jobbigt hemma…vem vet. Om du inte orkar umgås med henne, tala om det för henne. Hon kanske öppnar sig för dig och berättar. Det är alltid lättare att hjälpa om man vet vad det handlar om.