Mobbing iFokus

Mobbing

Läst 148 ggr
sons
2021-04-18 17:03
0

mobbing många år efteråt

Jag blev mobbad i skolan. jag har alltid varit känslig idag är jag över 60 år. Den för tidiga födseln och sjukhus gjorde mej kanske annorlunda?
I allafall
jag var inte helt ensam utan sökte mej till kompisar i parallellklasserna och umgicks på fritiden med dom, Dom mobbade mej inte men alla tyckte inte om mej heller men jag kom med i ett kompisgäng.
Jag var helt enkelt känslig och blyg men hade temperament och några vänner
Nu massor av år efteråt har jag fått veta att två av plågoandarna i klassen som alltid var på mej blivit slagna av flera stycken
Efter klass nio blev allt tyst allt umgänge med det
Jag råkade även ut för ett gravt övergrepp av äldre ungdomar vid 11 år ålder en sommar vilket plågat mej i alla år Dom gick inte i samma skola som mej utan var flera år äldre detta var upp till klass 9
Tank på hämnd hade jag inte Istället funderade jag på hur allt skulle kunna bli bra under alla år.
1990 träffade jag min plågoande som mobbat mej mest VI pratade neutralt och som sagt hämnd fanns inte för mej
Att få veta detta nu att tjejen här blivit slagen av kanske 5 i parallellklasserna nej det var inte den hjälp jag ville ha Jag bad inte om den utan allt såren rivs upp och allt blir svårt
Inget kommer att bli bra och jag måste glömma Att träffa dessa 4 klasser blir det inte tal om Ingen av dom som slog henne som mobbade mej talade om det och jag var inte med den dagen Allt kommer fram nu genom en gammal klasskamrat
Dom hämnades om hon hann mobba fler vet jag inte men hon gjorde det med 2 st i klassen
Så det återstår att glömma och aldrig ska kontakt via sociala medier eller gammal klass utan gå vidare
Detta hände i nionde klass året innan vi gick till gymnasiet och ingen som sagt sade något då
Jag bad inte om det och är inte den typ som hämnas genom att slå flera mot en vilket jag tycker är en otäck misshandel ändå skedde det om det var helt på grund av mej vet jag inte eller om ytterligare tjejer blivit mobbade av henne
minnena är slut det finns ingen väg tillbaka genom återträff i 4 klasser eller en klass aldrig mer

Pyttelite
2021-04-18 17:20
1

Ibland är det jobbigt att se tillbaka på smärtsamma upplevelser - ibland är det läkande.

Ta inte ansvar för vad din kompisar gjorde och ursäkta inte det man gjorde mot dig.

Det var fel och hade inte med dig att göra. Det var den personen som gjorde fel inte du.

Klassträffar kan man både ha och mista.

Jag har varit på en och känner inget behov av flera.

Varför träffa människor man lagt bakom sig? Bara för att man gick i samma klass i sin ungdom.

Många år har gått sedan dess - se framåt inte bakåt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-04-18 17:21 av Pyttelite