De 7 olika härskarteknikerna
Jag sökte på Nätet efter härskartekniker och fann detta. När jag gick i skolan på 70,80 och 90 talet utsattes jag för mycket mobbing och en eller flera av dessa härskartekniker. När jag kom upp i tonåren och fick mitt första fasta jobb blev jag fortfarande utsatt för dessa härskartekniker. Nu som sjukpensionär blir jag utsatt för dessa härskartekniker för att jag har en mycket ovanlig funktionsvariation. Både tjejer och killar kan använda sig av dessa härskartekniker på någon för att själva göra sig märkvärdiga, jag har själv blivit mobbad av både killar och tjejer så jag vet detta och tjejer är värre än killar på att mobba, kanske är det därför som jag aldrig haft nån tjej och aldrig lagt någon energi på att träffa någon. Kanske är ensamheten bäst iallafall för den använder inga härskartekniker mot någon.
Osynliggörande: Att få en person att känna sig osynlig eller betydelselös, till exempel genom att bli avbruten, ignorerad eller inte få ordet på ett möte.
Förlöjligande: Att göra sig lustig över, håna eller förminska någons åsikter, känslor eller utseende.
Undanhållande av information: Att medvetet utelämna eller inte dela viktig information med vissa personer så att de står utanför beslutsfattandet.
Dubbelbestraffning: Att ge kritik oavsett hur du agerar – om du gör på ett sätt är det fel, och gör du tvärtom är det också fel.
Påförande av skuld och skam: Att få en person att känna sig skyldig eller skamsen för något som inte är dess fel eller ansvar.
Objektifiering: Att bedöma eller kommentera någons utseende eller kropp i sammanhang där det är irrelevant.
Våld och hot om våld: Att använda fysiska eller psykiska hot, aggressivitet eller höjda röster för att skrämma och skaffa sig makt.