Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettmobbning-på-arbetsplatsen
Läst 62 ggr
Sabah
2022-01-13 09:27
1

Ny modell ska stoppa nonchalant beteende på svenska arbetsplatser

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många är det som blivit nonchalerade och himlade med ögonen åt på sitt arbete.

Nu utvecklar forskare en metod som ska motverka ohyfsat beteende på arbetsplatser. "Förhoppningen är den ska bli ett verktyg för att förebygga lågintensivt negativt beteende och undvika att det växer till allvarligare fall av kränkande särbehandling eller mobbning."

"73 procent av ett slumpvist urval deltagare på svenska arbetsplatser hade upplevt ohövlighet på sina jobb vid ett eller ett par tillfällen under ett år."

Tummen upp för kampen mot mobbing! 🙂👍🏻
Ingen vill bli exkluderad, behandlad nedlåtande eller särbehandlad på något sätt! Var en vän och varmhjärtad kollega! 😊

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/ny-modell-ska-stoppa-nonchalant-beteende-pa-svenska-arbetsplatser-7027351

Bild från Pixabay.

💖🧡💛💚💙💜

Ett ohyfsat och nonchalant beteende gentemot kollegor kan påverka både prestation, hälsa och företagskultur. Nu ska forskare utveckla en metod för att motverka ohövlighet på svenska arbetsplatser.
Niklas
2022-01-13 11:17
3

#0: ”Ingen vill bli exkluderad, behandlad nedlåtande eller särbehandlad på något sätt!”

Det låter kanske självklart vid första läsningen. Jag håller dock inte riktigt med. 🙂

Min fru är en klok person. Hon lärde mig för länge sen att rättvisa inte är att alla får samma sak, utan att alla får det de behöver. Jag tror att det är likadant med särbehandling. Om vi tänker efter, är det inte så att vi alla vill bli särbehandlade? Behandlade som individer med unika egenskaper, behov och viljor? Särbehandling har blivit (eller kanske alltid varit?) något negativt. Jag tycker att alla ska ha rätt att bli särbehandlade.

Likabehandling är något vi har hittat på för att kunna hantera stora mängder människor på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt:

• Ge alla föräldrar barnbidrag oavsett om de behöver det, i stället för att ge mer åt dem som behöver det och inget åt dem som klarar sig utmärkt ändå.

• Sätt alla i samma skola så att de får likadan utbildning och strunta i att anpassa för dem systemet inte fungerar.

• Kräv att alla ska jobba 8 timmar om dagen, fem dagar i veckan, för att förtjäna sitt uppehälle, i stället för att anpassa förväntningarna efter vars och ens förmåga.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-01-13 11:19 av Niklas
Sabah
2022-01-13 12:04
2

#1: Missade visst ett ord där! Vad jag tänkte var negativ särbehandling. Särbehandla har nog fått en (felaktig) negativ betydelse i sig!

"Om vi tänker efter, är det inte så att vi alla vill bli särbehandlade? Behandlade som individer med unika egenskaper, behov och viljor?

Absolut! 🙂
Du har rätt, det är så jag känner det också! 🙂 För visst finns det positiv särbehandling (individanpassning) också! 🙂

💖🧡💛💚💙💜