Min historia.
Hej! Är ny här och tänkte bara dela med mig av min historia.
I lågstadiet blev jag mobbad, fula ord sades bakom min rygg. Jag blev alltid vald sist när vi skulle göra något tex spela basket eller något annat som man skulle delas in i grupper för.
Jag var alltid blyg i skolan, vågade aldrig läsa högt inför klassen, för de som jag umgicks med alltså mina få kompisar gick det bra, men ville läraren att jag skulle läsa högt för hela klassen tog det emot.
Jag hade mina få kompisar som jag umgicks med på rastern och på fritiden.
Ibland var jag hemma från skolan, inte för att jag var sjuk utan för att jag inte ville gå till "helvetet". Mina föräldrar förstod att något var fel och frågade vad som hände men jag berättade aldrig något. Lärarna sa att jag ofta var själv eller umgicks med mina kompisar på rasterna.
En av mina kompisar fick tillslut reda på vad som skedde och berättade för lärare och hon pratade även med han som mobbade mig.
Allt blev bättre efter det, plus att min värsta mobbare hamnade på högstadiet. Jag fick 2 år i lågstadiet där jag trivdes ganska bra, men oron över att börja högstadiet gnagde extra mycket då jag visste att min mobbare säkert skulle försöka mobba mig igen.
Men när högstadiet började fick jag nya kompisar och jag såg sällan min mobbare. Han försökte mobba mig, men eftersom vi sällan hade raster samtidigt blev det svårt för honom. Han kunde häva ur soig glåpord när jag passerade i korridoren, men jag kände mig inte lika utsatt för det var ju flera elever i korridoren som vände sig om och tittade på honom.
Jag gick igenom högstadiet utan problem, visst jag var fortfarande blyg och kanske lite utanför i själva klassen, men jag hade mina kompisar och det räckte för mig.
På gymnasiet då vände allt för mig. Jag valde att gå barn och fritids programmet eftersom jag ville jobba med barn och ungdommar.
Något som jag i dagens läge inte ångrar alls. Jag fick självförtroende tackvare läraren vi hade och mina nya kompisar såg mig för den jag var, en blyg tillbakadragen tjej, men de såg också att det fanns något mer bakom skalet som ville ut.
Sen var det inte bara skolan, utan även min fritid utanför som blev betydligt större. Jag började träna på en brukshundsklubb med familjens hund, vilket ledde till att jag hamnade i en ungdomsgrupp och fick många nya vänner med samma intresse som mig.
Varje trosdagskväll var helig för mig och jag kan tacka min kära far för att jag fick skjuts till klubben varje torsdagskväll.
Jag byggde upp mitt självförtroend både i skolan och på brukshundsklubben.
Jag var som en mussla de första gångerna på klubben, men efter 3 gågner vågade jag börja vara mig själv, prata med de andra och även berätta om mig själv.
Familjens border collie hjälpte mig upp till ytan, öppnade nya dörrar i min värld, tyvärr lever inte vovven längre, men tro mig hon finns i mitt hjärta och varje gång jag känner att jag är på väg neråt tänker jag på hunden som fick mig att börja lev och börja våga vara mig själv.
Jag kan också tacka lärarna på Bfprogrammet för att de hjälpte mig att våga redovisa inför en helklass, något som jag var väldigtnervös för då jag tidigare varit med om att man skrattat åt mig eller setat och tisslat och tasslat om något helt annat.
Visst det fanns tjejer i gymnasiet som försökte trycka ner mig, men jag var inte mottaglig för deras blickar och ord. Vi var flera som inte var lika "fina i kanten" som de så vi höll ihop och stöttade varandra pratade om vad som hände och vi berättade även för lärarna att vi kände oss utsatt av dessa tjejer.
Att vi berättade gjorde allt mycket lättare och lärarna kunde hålla lite koll på dessa tjejer och de splittrade även deras gäng för att de inte skulle vara lika starka och då blev det en helt annan klass.
Då tackar jag för mig, det blev en lång historia, men jag hoppas att ni orkar läsa den.
// Dalatjej83
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser. Det är bra för alla att verkligen se att mobbing är så vanligt som det är. Ju fler som delar med sig och berättar desto mer upplyst blir det.
Tack än en gång.
verkligen lång historia men de här att de grupeprat sig de stör mig…varför skall de alltid vara flera? tycker mobbning borde vara helt bannat de är ju sjukt att man skall gå ignom sin skolgång under hot eller liknande man måste ju trivas eller hurr? hur går de för dig med allt nu då?
#1 Jo tvär är ju mobbing vanligt i dagens skolor. Men samtidigt tror jag att lärarna kan ha blivit bättre på att uppmärksamma mobbing nu än tidigare. Fast jag kan ha fel.
#2 Ja det blev en lång historia. Det är väl grupptrycket skulle jag tro, de ser vem som är svagast och trycker ner den personen.
Jo visst måste man trivas i skolan.
Idag går allt bara fint, visst kan jag vara feg och mesig ibland, i vissa situationer. Men båda mina syskon, mina föräldrar och mina kompisar säger att jag har "skinn på näsan"
så nog klarar jag mig alltid.
Nu har jag ju en kille som fått mig att inse att man inte ska stå och ta emot all skit som folk häver ur sig utan att man ska svara tillbaka med samma mynt.
Jag blir så glad när ni skriver om era erfarenheter.
Spelar ingen roll om man skriver långa eller korta berättelser bara man skriver. Det hjälper både den som skriver och den som läser och kanske är utsatt.
Jag tror också att lärare har blivit mer vaksamma på om det förekommer mobbing. Det kan ju naturligtvis variera mellan skolor men jag tror att, på det hela taget , så har det blivit bättre.
Jag hoppas iaf att det blivit bättre i skolorna nu än vad det har varit förr.
Det är inget fel i att vara "svag". Alla är svag med olika saker! Det dumma är när folk vill försöka verka stark , -det är då folk mobbar & sånt!
Man måste inte låtsas va "stark" & som man "inte tar åt sig" för å kunna försvara sig! Om man orkar & kan så ska man självklart bli arg! Men jag tycker inte man ska va sådär …spela tuff & agressiv eller nonchig. Men man ska ju visar att man reagerar!