Hur har skolstarten gått?
Nu har de flesta skolorna startat. Hur har det gått för er som går i skolan? Roligt eller har det hunnit hända några tråkigheter redan. Kanske har du barn som börjat skolan.
Mina barn har gått i skolan sedan i måndags och det har gått bra än så länge. Förkylningarna är nog redan på gång för i går kom minstingen hem och nös
! Men men…det är lika varje år i samband med skolstarten.
Hehe ja det här till. Dedt är nästan bara jag som oftast klarar mig ifrån det där:)
Min tös har börjat i sin nya skola, då den tidigare hade enbart upp till åk 3, så hon följde med sin klass över till den nya. Men hon fick den värsta tänkbara starten. Då vi bytte skola under senvåren till en ny skola pga mobbing. Men den nya var toppen bra och hon fick ett verkligt bra avlslut på terminen. Men nu till vad som hände.
Vi kom till nya skolan och sökte rätt på den klass hon skulle börja i, då vi presenterade oss sade fröken din tös ska inte väl inte gå här i denna skola? Jag sa jodå hon kommer från skola x med sin gamla klass. Då fick gå till exp där det kollades och inte fanns min tös med i klasslistorna. Hur som helst hon skrev in omedelbart i klassen och där var det frid och fröjd. Men det är klart min tös vart väldigt ledsen och orolig vad som hänt och varför, samt att hon litade på sin fd fröken då det var lovat från hennes sida att övergångsamtalen som hålls skulle hon förklara om min tös så hon skulle få denna hjälp hon behöver. Nu när då inte detta gjort kom osäkerheten tillbaka till min tös.
Jag kollade nu under gårdagen vad som hänt. Hon var åter inskriven på den friskola som vi slutade på under pågående termin förra året!!! Hur kan en elev som slutar på en friskola och över går till komunala skolan. För att sedan gå med sin klass till den nya skolan, jag fick klasslistor och allt var klart för övergången. Hur kan hon då åter bli inskriven på den friskolan utan våran vetskap??
Jag talade med rektorn på den skola hon gick sist i. Hon fattar inte hur detta kunnat skett.Hon sade att inte ens jag har befogenhet att överföra ett barn till friskola utan ett pappar från förälder eller att friskolan begär in dom för eleven del. Men jag har inte bett att få återgå till den gamla skolan då vi har en prosses mot dom genom BEO. Så nu söker jag med ljus och lykta på det papper som säger att min tös ska överföras till friskolan återigen. Men det måste finnas ett pappar som begär min tös åter till friskolan. Men det känns väldigt konstigt att detta kan ske. Vi lämnar friskola alla papper kommer till komunla för att sedan bli utskriven från den och åtegå till friskolan. Allt utan vår vetskap!!!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
LenaB!! Du vet ju ju mycket "privat" omkring min tös. Kan du ha en bra förklaring på det här?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Nej du, jag vet inte men det verkar inte fungera med kommunikationen skolorna emellan om jag förstått det hela. Går hon i den nya skolan nu?