Mobbing?
Skulle vilja veta om detta är mobbing:
Vi har en tjej på jobbet som är dyslektiker.
Arbetet består i att registera bygglovshandlingar och vi går efter listor vad kommunerna vill ha skrivet i förkortningar.
Denne tjej som har dysleksi sitter och scannar och skriver också en del då det innebär att skriva ut fastighetsnamn.
Nu är vi inne på, på jobbet att man ska kunna rotera. Så att vi som reggar ska även scanna.
Men nu till min fråga.
Hon som är lite ansvarig hos oss tyckte INTE att denne tjej med dysleksi inte ska regga då hon skriver dåligt och fel.
Så då blir hon den enda som inte får rotera. Saken är den att de skriver ju även i scanningen. Och vi i reggningen har listor att gå efter som hon kan stava efter.
Men promt så ska hon inte få det då hon stavar fel hela tiden, enligt den ansvarige.
Hon påtalar detta ofta för denna person och hon blir ju ledsen. Dessutom är hon inte den enda med dysleksi. Men det är bara hon som får höra det och det är bara hon som inte får rotera.
Är detta mobbing?
Jag tycker det, har själv dysleksi och skulle bli rasande om jag hade så, jag tycker även att det är kränkade.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Ja jag tycker det är kränkande mobbing som går in på person. Hon kan inte hjälpa det. Och ingen annan heller som lider av dysleksi. Varför inte då hjälpa istället och stötta och säga att hon kan klara av det.
Men nej då…då ska det istället tryckas ner.
Varför?????😕
det är absolut en kränkande särbehandling som jag ser det, särskillt eftersom denna inte är ända dyslektiker.
Självklart är det inte automatisk mobbning om en dyslektiker inte får ha ansvar för uppgifter på jobbet som innebär läsning och skrivning, men om detta endast befattar en dyslektiker och inte alla är det en kränkande särbehandling.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#2, jag tror dte handlar om att folk inte fattar, så märker jag dte iallafall, som tex, sitter man i rullstor, brytit armen eller så då ser man att det inte kan, men såna saker som dysleksi autism osv som inte syns dte fattar folk inte. (säger detta av egna erfarenheter)
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Det är ju det med att den nuvarande sysslan innebär en del skrivning med. Men när jag ska regga hennes inscannade dokument ser jag sällan några stavfel. Så varför skulle det inte funka i reggningen där vi har papper på hur vi ska skriva? Det fattar inte jag.
#4 Jo så är det nog. Eller att dessa personer mår så dåligt privat att de måste ta ut det på andra. (jag vet att den ansvarige har lite sånna problem) Hon tar gärna ut det på andra på jobbet.
Jag fick mej även en skopa en morgon. Men på mej rinner det av som vatten då jag inte tar åt mej av hennes ord.
#5 vad det än är så är dte väldigt lågt enligt mig.
#6 Visst är det det. Och denne person skriver inte felfritt själv. Vem gör det?
Vi är inte mer än människor allihop.
#7 exakt!
Det är kränkande särbehandling och brist på respekt. Men jag skulle inte klassa det som mobbing. Förslagsvis kan du prata med någon högre upp och förklara vad det är som sker.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#9 Men då detta sker gång på gång och från samma person till samma person?
Jag klassar det kanske som kränkande mobbing. Detta har ju hänt ett flertal gånger.
Jag gör fortfarande inte den bedömningen.
Men jag gör nog det. Eftersom detta pågår ofta. 😉
"En skillnad mellan mobbning och kränkning är att handlingen inte behöver upprepas vid kränkningar. En gång räcker. En annan skillnad är att det inte behöver finnas ett ont uppsåt bakom en kränkning, såsom vid mobbning. "
😉
Det har ändrats just för att det ska vara lika illa om det sker en gång.
Jag blir förvirrad av saker som står här i tråden. Att det är kränkande särbehandling, men det är inte mobbning.
Jag har letat på nätet för att se vad som är skillnaden mellan de två och jag hittar inget. Söker jag tex på wikipedia på kränkande särbehandling så dirigeras jag om till mobbning. Tittar jag på arbetsmiljöverkets sida (deras PDF längst ner på sidan 5) så skriver dom att vuxenmobbning som det kallas vardagligt kommer nedan benämnas kränkande särbehandling. Tittar jag på vision som tydligen är ett fackförbund så skriver även dom att mobbning är det man säger vardagligt, men att det är samma som kränkande särbehandling. Även ifokus artikel om mobbning står det om kränkande särbehandling visserligen inom parentes, men för mig blir det samma sak.
Nån som kan visa mig till en sida som talar om vad det är för skillnad för jag lyckas inte hitta nån.
Att man kan kränka någon enstaka gånger utan att det ses som mobbning/särbehandling det kan jag förstå då det bara är enstaka. Men att det är/blir kränkande särbehandling/mobbning om det upprepas.
Mia ta och prata med facket är enda förslag jag kan ge.
.
Kränkande särbehandling tar jag iallafall som mobbing då det sker flera gånger än en. Och då detta skett fler än en gång så tycker jag att det är kränkande mobbing.
Men jag ska ta och se vad facket har att säga om detta.
Det vi har fått lära ut från arbetsmiljöutbilgning är att mobbning är en form av kränkande särbehandling och faller därmed under detta. Det vi lärde oss under utbildningen till skyddsombud var att en kränkande särbehandling kan vara otillsiktat men lika fullt kränkande medan mobbning (som faller under en kränkande särbehandling) är medvetet och med uppsåt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Rita.
Du menar då att jag kan kalla det ovan för mobbing? Eller? 🤔
Denna tjej jag skrivit om här som är dyslektiker är samma person som jag kallade för ***** i en annan tråd som handlade om en lapp som skrevs.
Så detta har skett flera ggr än en. Och det är medvetet och med uppsåt.
Rita jag blev nog inte mycket klokare av ditt svar. Om jag vänder ryggen åt en person varje gång oavsiktligt då räknas det som kränkande särbehandling och räknas då som lindrigare eller vad jag ska kalla det om jag fattar det rätt. Om jag gör det avsiktligt så är det mobbning.
Så vem avgör då vad som är vad för en mobbare erkänner sällan att den mobbat utan säger typ att det var inte meningen. Då borde man väl egentligen helt slopa benämningen mobbning eftersom man sällan kan säga säkert att det gjorts medvetet.
Utifrån det jag läst hittills så är det samma sak, bara det att man använder ordet mobbning när man pratar om det i dagliga livet.
Det här blev jag snurrig av.
Mia jag anser nog med det som nu skrivits att tjejen kommer utsättas för mobbning eftersom det kommer göras medvetet.
EDIT. Göra ett tillägg. Jag gör skillnad på orden kränka och kränkande särbehandling.
Att kränka nån vid enstaka tillfällen ser jag inte som mobbning däremot kränkande särbehandling eftersom särbehandling för mig innebär att man gör saker flera gånger.
.
Vad jag har förstått så ändrades det lite för att mobbing mer skulle falla under striktare lagar. Dvs mobbing är en gren av kränkande särbehandling, just för att det ska finnas mer att göra för att förhindra och stoppa det.
Bara erkänna att det här är nåt som jag inte kommer förstå. För som jag sa så är det ju oftast bara den som utför handlingen som vet om det är medvetet gjort eller inte. Så då kan man ju lika gärna slopa begreppet mobbning.
För om jag tar mig själv det att jag inte fick information. Före diskussion så var det kränkande särbehandling för chefen sa att han inte tänkt på det, men blev mobbning efter diskussionen eftersom det då var medvetet. Men det är ju bara chefen som vet om det var medvetet gjort hela tiden.
Och tittar man på det mia skrivit i TS så borde ju det bli mobbning för där har den som ser sig som ansvarig faktiskt talat om så där kommer det ju i så fall bli medvetet.
En sak, gäller det här bara vuxna och på arbetsplatser eller gäller det även barn/ungdomar i skolan. Och hur är det på fritiden utanför arbete/skola.
Jag tycker det blev väldigt krångligt det här med mobbning.
.
Mobbing var ett enkelt uttryck förr, för då betydde det en sak och innefattade ett par bestämda saker. Nu har det utvidgats rätt rejält, och innefattar fler begrepp och andra handlingar. Det gör att själva ordet mobbing är svårt att sätta en glasklar definition på. Men sedan ska det också klargöras att bara för att något inte skulle klassas som mobbing så är det inte mindre fel. Kränkande särbehandling är inte ett mildare uttryck, det är inte så att man förminskar hur illa det är för att man använder det uttrycket istället för mobbing. Snarare tvärt om, då det är lättare att kräva ett stopp på kränkning än mobbing.
Personligen känner jag att denna grupp får handla om det som kanske inte regelrätt skulle klassas som mobbing också, som t:ex kränkning, näthat, osv. För näthat är inte heller alltid regelrätt mobbing, men det är inte mer okej för det.
Det är lite det jag menar. Att det blivit svårare idag.
Ditt sista stycke tycker jag låter bra. Näthat tex är ju ett relativt nytt begrepp så där har jag inte lärt mig skillnader än.
.
Jag tror eftersom uttrycket mobbing förändrats så mycket att det kan betyda olika i olika kretsar och beroende på hur gammal man är, så är det mest logiska att tillåta att sajten handlar om mobbing+. Där pluset står för det som kan räknas till mobbing, även om det kanske inte regelrätt skulle definieras som det. Men då syftar jag inte på typ att retas och fånas eller så. Utan mer grova grejer.