Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettmobbing-i-skolan
Läst 2965 ggr
[Mia-Li]
2

Har ditt barn blivit mobbat?

Har ditt barn blivit mobbad?
Har barnet sagt något om det till dej eller någon annan som tex lärare?
Vad gör ni?

[Mia-Li]
2

Jag misstänker att mitt barn blev mobbat i skolan ganska tidigt. Ingen sa något och inte heller mitt barn gjorde detta.
Han hade ofta ont i magen och skyllde på en massa så att han skulle slippa gå.
Detta höll på redan i småskolan upp till högstadiet.
Vi frågade honom om detta men han nekade till det.
Eftersom vi nu ska på en utredning för ADD så kan det vart just den biten han blev mobbad för…för att han var annorlunda på något sätt men ingen kunde peka på just det.

Men ni som det faktiskt har uppdagats för att det förekommer mobbing..hur gör ni?

medde
1

Mitt barn ha blivit mobbad och är så än i dag. Jag skrev i en annan tråd lite ang kampen vi har och haft. Då det gäller mitt barn så stannar jag inte och jag skulle aldrig misstänka utan gör allt för att gå till botten om det skett. Men det är så svårt om ett barn nekar, då är det lite av en rävsax man hamnat i. Men jag skulle inte ge mig och söka en annan väg för att ni fram och att jag vet. Ett barn som är annorlunda är inte ok att mobba för. Inte på några vilkor alls. Det verkar som många ggr så tar man till en utredning för att nästan få en bokstav så man kan säga det var pga den..  Säger inte utredning är fel men i dag tar man till dom för lätt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Mia-Li]
0

Utredningen ska precis börja och han har hunnit bli 21. Så att "skylla" på en bokstav är/var inte aktuellt i skolan. Då tänkte vi inte ens på att det kunde vara så.  😉

Men jag förstår hur du menar medde.

medde
1

#3 Jag menar absolut inte ordet "skylla" och inte på ditt vuxna barn personligt. det jag skrev att man gärna tar till det om ett barn är mobbat från skolans sida. Det har gjort studier osv  ang testerna och det har visat sig att skolan tar gärna till det och ger ofta det mobbade barnet skulden för det som sker. Testerna kan visst fälla barnet att det det är en bokstav. Men det skrivs inte hur många barn som har gjort tester i allt från Adios osv. Som klarat sig, för att  skolan har "skickat" barnet för att kollas. Man vill många gånger skylla på den mobbade..

Kika gärna in på länken och läs en artikel SVD om just ämnet "skylla på" Klicka här  Det finns även bra granskning som ligger i rutan bredvid artikeln

Inne på den länken ser man en annan artikel om en tös som fick gå genom mycket skit från skolan, bara för det skulle skyllas på den "andre" i stället för att skolan tar tag i saken och gör något. Så läs även den.. Hur tror ni den lilla flickan mår och har en tilltro till skolan då dom inte agerar.  Prova tänk in er in där och se framåt i livet, vilka spår finns kvar livet ut. Jag erkänner blir inte glad då jag ser allt för ofta en flathet i skolan om just mobbingen.

[Mia-Li]
1

Ahhh…då förstår jag.

Läste SVD´s artikel och blev bestört! 😮

Lärarna, rektorn och alla som jobbar på skolor borde få en undervisning själva i hur man ska hantera mobbing och INTE göra som de gör. Skylla på barnen som blir mobbade. Jösses! 🤔

medde
1

Det är enl  undersökning vanligt! Vilket gör smått "tokig" att läsa. Det gör så ont att se dessa utsatta barn få skulden och ännu mer utsatt. Lärarna och ledningen ska väl var tryggheten och inte den som fäller och anklagar,. Hur skapar det framåt i livet? Tilltron till vuxna och vidare i arbetslivet. Vem ska den utsatt då lita på om det inte finns en förälder som inte hjälper och slåss för rätten för sitt barn

[Mia-Li]
1

Ja man blir så ledsen när man läser sånt.
Jag trodde att det var bättre i skolorna idag…men tydligen trodde jag fel. 😕

medde
1

#7 Det är inte så bra i det flesta skolor känns det som. Tyvärr..

medde
1

Är det fler föräldrar härinne? Är så nyfiken på fler svar av Mia-Li´s fråga. Då jag tycker den är klok och väldigt intressant