Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: skolans-hantering-av-mobbing
Läst 1961 ggr
AnotherTrixie
2

Skolan var likadana som mobbarna!

Hej!
Jag heter Tricia och är nu 20 år. Har inte gått i skolan på flera år och lagt det mesta bakom mig, men vill nu höra om andra har liknande erfarenheter som jag. Att mobbning är vanligt, det vet vi redan, men i mitt fall gick det helt enkelt för långt. När jag var liten stod alltid skolan på mobbarnas sida. De sa att jag skulle ändra på mig och försöka passa in. Jag undrar bara om det finns fler där ute som blivit illa behandlade även av de vuxna i skolan när ni blev mobbade?

Jag hör ofta om att skolan "gör för lite", men finns det fler där ute som har erfarenhet av att skolan snarare "bygger på mobbningen"? Jag tror det kan bero på att jag bodde i ett litet samhälle och personalen i skolan hade viss respekt för mobbarnas föräldrar, och därför gärna gjorde mig till det stora problemet genom att skylla det som hände på mig för att slippa konfrontera föräldrarna till eleverna.

Då lärarna i vissa fall t.o.m var vittnen till fysisk mobbning, så kan detta knappast vara "inbillning" från min sida, som folk ofta trott när jag berättat om detta. Jag kunde bli knivhotad och ingen reagerade…

Mobbningen uppstod av att jag var/är lite annorlunda. Jag har en högre intelligens än mina jämnåriga, men har sedan 6 års ålder varit drabbad av Dissociativ identietstörning (fick dock diagnosen 10 år senare), och var därför ja, annorlunda. Då trodde jag att det var fel på mig, men nu tycker jag att i alla fall min IQ kan vara en tillgång.

Hur som helst vill jag bara veta hur pass vanligt det är att skolan nästan uppmuntrar mobbare? Alltså att de skyller på "offret"?

Vill gärna få kontakt med andra med liknande erfaremheter, eller av folk som har något att säga om detta.

Mvh Tricia.

Lorita
1

Tyvärr jag har samma erfarenhet som kämpande förälder för mitt barn som är i samma ålder som du är

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Mia-Li]
2

Fy fanken vad arg jag blir när de som mobbbas blir behandlade på detta viset som du och andra blev/blir.
Jag VET att det finns de som har samma erfarenhet som du av detta och jag hoppas de kommer in och skriver. 

Det jag vet i min sons fall var att lärarna kunde komma med spydiga kommentarer. Min son fick tex ett svar när han frågade något som han inte fattade att: "Du ställer så konstiga frågor".

Visserligen ingen mobbing i det fallet men en lärare som uttrycker sej så?
En gång fick alla utom sonen en miniräknare.
En annan gång så läraren till min son att han skulle slå upp vad hypokondriker betyder, då min son led väldigt av sin b12-brist.

Man tycker ju att lärarna ska vara ett gott föredöme för hur man INTE ska bete sej.

AnotherTrixie
1

#1 Okej, jag startade denna tråd för att bara se hur stort "fenomenet" var, och utan att ha läst igenom gamla trådar.

#2 Ja, jag blir arg när jag tänker på det. Lärarna sa till mig att jag ställde för mycket frågor, och "men Tricia, kan du inte bara göra som de andra och acceptera faktumet och JOBBA? Måste du fråga HELA tiden?". Grejen med mig var att jag tänkte lite annorlunda och därfär ställde massor av invecklade frågor som de andra inte ens kom på.. Om jag var lärare skulle jag bli glad om eleverna var intresserade..

Men det största problemet var nog att inte bli trodd. Dumförklarad gjorde inget, men att inte bli trodd var jobbigt. Jag vet inte hur andra gör, men jag "skötte" det genom att skolka. Sen läste jag upp högstadiet i efterhand och fick MVG.

Calcifer
0

Läs min första artikel, "Mitt liv med mobbing", så kan du se exakt hur mycket min skola arbetade MOT mig istället för MED mig.

Vansinnigt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gronstedt
0

Jovisst fick jag höra att jag skulle försöka vara som de andra, engagera sig, bjuda till, inte ta vid sig och allt det där. Visst blev jag särskiljd, framlyft och chikanerad framför de andra - av de vuxna. Nu är det ett tag sedan, och jag vet inte hur det är i skolan nu för tiden, men utifrån det jag sett och hört av folk som utbildar sig till lärare verkar de fortfarande lära sig att man ska lyfta fram offret maximalt, och det är knappast ägnat att minska de andras mobbingvilja.

[Mia-Li]
1

#5 Lärarna borde gå en utbildning i hur man handskas med sånt här. Eller de kanske gjort det men bryr sej inte. Jag fattar inte hur det kan fortsätta så här.
🤔