Vad är mobbing?
Vad är mobbing för dej?
Vi är flera som tycker olika om detta.
Att man inte alltid har samma åsikter är ingen mobbing.
Men när det kommer till skällsord som om att man är en hemsk människa och har läsförståelseproblem, då anser jag att detta är mobbing.
Man ska kunna debattera utan att bli kallad en massa.
Vad tycker ni?
Nu ska jag beskriva hur jag ser på något som jag tycker kan betraktas som mobbing.
Om vi t,ex tar en grupp på minst 3 personer där en inte har samma åsikt som alla de övriga t,ex på en arbetsplats. Det tycker jag inte är mobbing mot den som är ensam om sin åsikt.
Men om någon av de i majoriteten säger till den ende som inte har samma åsikt som dem, t,ex så här: "Tror du att du ska kunna ändra på vår åsikt så tycker jag du ska lägga ner. Och det är ingen som tvingar dig att vara här. Och om du inte trivs här kanske du ska fundera på att söka ett annat jobb?"
Jag tycker självklart ett sånt uttalande skulle vara en grov förolämpning mot den som inte har samma åsikt som alla de andra.
Och om alla de andra accepterar den förolämpningen mot den personen som inte har samma åsikt som dem, så tycker jag även det är mobbing.
20 personer arbetar i en lokal. Lokalen håller en temperatur på 20 grader, något som ingen har något emot. En nyanställd börjar propagera för att temperaturen i stället ska vara 30 grader eftersom hon tidigare jobbat i växthus och gillar den temperaturen. De 19, som trivs med rådande temperatur tröttnar så småningom att lyssna på kravet om höjd temperatur och en av dem säger: "Tror du att du ska kunna ändra på vår åsikt så tycker jag du ska lägga ner. Och det är ingen som tvingar dig att vara här. Och om du inte trivs här kanske du ska fundera på att söka ett annat jobb?"
De övriga tiger och samtycker.
Vem anser att den tjatiga är ett mobbningsoffer?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#2 Jag håller med dig om det, i det fallet får ju klart nykomlingen finna sig i att där är 20 grader i stället för 30 om vederbörande vill vara kvar där.
Men hade det t,ex varit arbetsregler som de 19 förstått helt klart och inte nykomlingen, då tycker jag dem skulle förtydligat dem så även nykomlingen förstod.
Och hade nykomlingen tjatat på de 19 etablerade arbetarna att han eller hon inte förstod arbetsreglerna, och velat att de skulle förtydligas, och en av de 19 etablerade arbetarna sagt så här:
""Tror du att du ska kunna ändra på vår åsikt så tycker jag du ska lägga ner. Och det är ingen som tvingar dig att vara här. Och om du inte trivs här kanske du ska fundera på att söka ett annat jobb?"
De övriga tiger och samtycker.
Vem anser att den tjatiga är ett mobbningsoffer?
Då anser jag tveklöst att nykomlingen som inte förstått arbetsreglerna riktigt och tjatat om att de bör bli tydligare varit mobbingoffert. Och att alla de 19 etablerade arbetarna medverkat till att mobba nykomlingen.
#4 Nu är det ju så att 19 grader i arbetstemperatur är tämligen normalt medan 30 grader är ganska onormalt och en minoritet av människor är vana vid att arbeta i den temperaturen.
Vissa saker handlar om sunt förnuft. Håller man på att tjata om något som är helt normalt för de övriga inblandade så kanske man ska tänka igenom saken en gång till innan man börjar leta regler som eventuellt kan stödja ens egna avvikande tankar.
/Maria
#5 menar du då att om man inte förstår en regel eller regler som majoriteten förstår är en avvikande tanke?
Regel: Personangrepp är inte tillåtet.
Person A frågar gång på gång vad som är personangrepp.
Person B säger t.ex. att "Jag tycker dina åsikter är förskräckliga" inte är personangrepp men att "Jag tycker du är förskräcklig" är personangrepp.
Person A fortsätter att fråga vad personangrepp är.
Person B försöker förklara igen och frågar person A vad det egentligen är den inte förstår.
Person A svarar inte på frågan utan bara frågar igen vad personangrepp är.
Upprepa några gånger till.
Person B har tröttnat på hela situationen och säger "Tror du att du ska kunna ändra på vår åsikt så tycker jag du ska lägga ner. Och det är ingen som tvingar dig att vara här. Och om du inte trivs här kanske du ska fundera på att söka dig till ett annat forum?" eller nåt liknande.
Personerna C-Ö tiger och samtycker.
Är A ett mobbningsoffer?
#7 Inte om det sker på exakt det sättet. Däremot om personerna som samtycker skulle säga "ja stick" eller "ja sluta vara medlem nu" eller "ja, varför är du ens här?" så börjar det likna något som inte är lämpligt. Inte om två-tre personer skriver det, men om 50 personer kommer med sådana kommentarer så blir inte syftet "vi vet inte om du kanske passar in här" utan mer "vi vill inte ha dig här, du får inte vara med".
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#8 Tack.
Det var det jag trodde men blev lite osäker om det kanske ändå var mobbing av A eftersom B till slut fick nog och sa sådär.
Edit: Tog bort en extra punkt som råkat komma med.
#9 Om jag skulle säga till dig "Jag tror du missförstår med flit, eller det är så jag uppfattar det i alla fall. Jag vet inte om detta är rätt sajt för dig." Så är det inte mobbing. Det kan vara lite hårt, och jag kan tycka man ska tänka sig för innan man säger det, men det är inte mobbing. Däremot kan det enkelt bjuda upp till mobbing! Om femton andra användare kommer med "ja stick" kommentarer, då går det långt över gränsen.
Det är svårt, för ibland upplever folk saker som mobbing fast det inte är det, och andra gånger mobbar folk utan att förstå att de faktiskt gör det. I bästa fall, om det råkar bli som i ditt exempel och det går överstyr, så kan man be om ursäkt och förtydliga hur man menade, och säga att man definitivt inte vill verka som att man förbjuder någon annan från att vara med.
Men i praktiken om det skulle dyka upp får man nog göra en enskild bedömning för varje fall, just för att det kan skifta väldigt fort utan att det är någons avsikt.
#10 Ok. Låter logiskt.
Och lycka till som värd på mobbing-sajten, jag tror du kommer att bli en bra värd.
Tack. :)
# 0 Klart man ska kunna debattera utan att få glåpord över sig men orden är ju så lätt att föra sig med över nätet och skärmen blir som en sköld där man ofta kan vräka ur sig vad som.
Det här får mig i tanken att den som blivit utsatt tidigare tar åt sig betydligt mer än den som inte vart mobbad.Vi reagerar alla olika och kanske får man via nätet ett ord kastat över sig som under mobbing tiden gjorde rysligt ont.
Vi ser alla olika på mobbning och är olika känsliga beroende på vad vi har med oss i vår egen ryggsäck.Det som gör ont i mig kanske inte alls andra tar illa vid sig av så vi har mycket vår egen erfarenhet och bagage att tacka för hur olika känsliga vi är.
En svår fråga med andra ord,vad är mobbning ?
Jag tror nog alla känner sig förolämpade som är i en diskussion där man har alla emot sig och om någon tillåts av alla de andra att skriva en kränkande åsikt till den enda som har en annan åsikt än alla de andra. Och det har jag varit med om här på i fokus. Och min åsikt är fortfarande att sånt beteende mot en person som inte har samma åsikt som alla de andra är mobbing.
#14 Fast det är inte mobbing om de bara har olika åsikter. Det blir inte automatiskt mobbing för att personerna A-G har en annan åsikt än person H. Om EN person kommer med en kränkande kommentar till person H är det inte heller mobbing - det är ett dåligt uppförande och sker det på t:ex denna sajt så kommer det resultera i en varning. Men det är inte mobbing. Om Person A släpper en kränkande kommentar mot person H och personerna B-G säger "gud vad bra sagt, det är sant" så blir det däremot mobbing.
#15 Jag håller med dig.
Man måste skilja mellan att ha olika åsikter och ren mobbning.
/Maria
#15 Ja, men om det inte kommer någon varniing och de fortsätter på det viset. Är det inte mobbing då heller?
#16 Ja, självklart får man ha olika åsikter. Men om det är alla mot en i en diskussion och alla de andra tillåter att en eller vissa kränker den som inte har samma åsikt som alla de andra då tycker jag det är mobbing.
#17 Det är klart att det inte är mobbing om ingen reagerat.
Man måste inse att andra har helt andra åsikter utan att det för den skull handlar om mobbning.
/Maria
#17 Det beror på i vilket sammanhang du menar.
Nu kör vi glasklara exempel för att underlätta. :)
Person A har en åsikt. En stark åsikt. Det diskuteras hett om det. Person B-H håller inte med, utan står på andra "sidan" i diskussionen. Det blir rätt hetsigt men alla regler följs. Det enda som är "problemet" är att Person A har en åsikt och personerna B-H har en annan.
Ingen varning, inga regler bryts, ingen mobbing. Det är inte heller mobbing att ingen varning delas ut.
ALTERNATIVT:
Person A har en åsikt. En stark åsikt. Det diskuteras hett om det. Person B-H håller inte med, utan står på andra "sidan" i diskussionen. Person B säger "du är ju fan dum i huvudet". Person C-H säger ingenting.
Person B blir varnad för sin kommentar som är ett personangrepp och ett regelbrott. Personerna C-H har inte brutit någon regel, de blir inte varnade. Det handlar inte om mobbing, det handlar om ett personangrepp från person B.
ALTERNATIVT:
Person A har en åsikt. En stark åsikt. Det diskuteras hett om det. Person B-H håller inte med, utan står på andra "sidan" i diskussionen. Person B säger "du är ju fan dum i huvudet". Personerna C-H säger "ja, du har rätt, Person B!"
Personerna B-H blir varnade för personangrepp. Det handlar om mobbing, då flertalet personer antingen direkt eller indirekt kommer med personangrepp mot person A.
Eller, ALTERNATIVT:
Person A har en åsikt. En stark åsikt. Det diskuteras hett om det. Person B-H håller inte med, utan står på andra "sidan" i diskussionen. Person B säger "jag förstår inte riktigt varför du är medlem i denna sajten, när du så tydligt inte håller med om syftet". Personerna C-H säger ingenting.
Ingen varning. Ingen har brutit mot någon regel. Det handlar inte om mobbing.
Sista ALTERNATIVT:
Person A har en åsikt. En stark åsikt. Det diskuteras hett om det. Person B-H håller inte med, utan står på andra "sidan" i diskussionen. Person B säger "jag förstår inte riktigt varför du är medlem i denna sajten, när du så tydligt inte håller med om syftet". Personerna C-H säger "ja, dra härifrån, Person A!"
Varning till personerna C-H, som försöker driva en person från sajten obefogat. Det handlar om utfrysning, det handlar om mobbing. Person B har inte gjort något fel och får ingen varning.
Lite så.
#20 Hur menar du? :)
Kanske inte kopiera men länka???
Jag vet inte riktigt hur jag tänker men tycker den borde finnas på den nyöppnade mobbingsajten…
/Maria
#22 Men det här är ju samma mobbingsajt? Eller hur menar du nu? 🤔
Ops, jag ber om ursäkt.☺️
Trodde vi var inne på OF. Jag har helt blandat ihop det hela🤫
/Maria
#24 Haha! Det är lugnt. 🤪
#18. Det är just om flera personer inte reagerar mot att någon blir kränkt i en diskussion jag tycker det kan vara mobbing.
Och då tycker du inte det jag skrev i #4 heller är mobbing va?
#26 Läs #19 och förtydliga hur du menar.
#27 Förstår inte hur du menar nu. Jag kommenterade bara #18 (i inlägg #26) som kommenterade mitt inlägg från #17
Och jag håller inte med om det som skrevs i första raden av inlägg #18
#28 Du skrev till mig:
"Ja, men om det inte kommer någon varniing och de fortsätter på det viset. Är det inte mobbing då heller?"
Jag skrev ett långt exempel, med svar på den frågan.
Sedan skrev du:
"Det är just om flera personer inte reagerar mot att någon blir kränkt i en diskussion jag tycker det kan vara mobbing.
Och då tycker du inte det jag skrev i #4 heller är mobbing va?"
Och jag påpekade att jag gett ett exempel i detta ämne, även om du inte riktade det specifika inlägget till mig så svarade jag då du förbisett mitt exempel. Därför undrar jag om du kan läsa exemplet och förtydliga hur du menar med att det är mobbing om man inte får en varning om de "fortsätter på det viset" - för jag vet inte på vilket vis du menar. Jag kan omöjligt svara på den frågan som Sajtvärd med möjlighet att dela ut varningar om jag inte får ett förtydligande på din situation.
#29 Har inte läst igenom det ännu. Men tog du parti för det som skrevs i #18 eller?
#30 Det där bemöter jag när du läst igenom mitt exempel och jag har fått ett förtydligande.
För övrigt finns en ny tråd där det kanske är mer passande att fundera på om varningar skulle eller inte skulle delas ut.
#30 Ove, det är mitt inlägg du reagerar emot.
Kan du inte se att olika åsikter inte handlar om mobbing?
/Maria
#32 Jag vet inte hur många gånger jag försökt förklara för dig att jag tycker det är ok att ha olika åsikter, om det inte är kränkande åsikter.
Så åter igen, jag tycker det ok att ha olika åsikter så länge det inte är någon åsikt som är kränkande mot någon annan.
#32 Du har fortfarande inte förklarat vad kränkande åsikter är för någonting???
/Maria
#33 Det är dock lite svårt att besvara då du inte ger några konkreta exempel på hur du menar eller kommenterar de fiktiva exempel du fått.
#34 T,ex det jag citerade i inlägg #4 i den här tråden tycker jag är en kränkande åsikt.
#32 Undrar varför 7 redan gillar #32. Var det så bra skrivet?
Och ingen verkar gilla någon av mina inlägg i den här tråden.
Så opartisk tycker jag inte ens det verkar vara här på mobbingsajten.
Så nu diskuterar jag inte mer i den här tråden.
#37 Nu säger jag stopp och belägg helt enkelt. Jag är inte säker på att du antyder det jag läser mellan raderna, men gör du det så säger jag ifrån. Det sker ingenting "fel" här i tråden. Det är en diskussion som pågår, där du tycker en sak och andra en annan sak. Det är helt och hållet tillåtet. Sedan när det gäller röstningar så är det bara så. Det är ingenting som måste betyda att den ena är bättre eller har mer rätt än den andra. Det har ingenting med att vara "opartisk" att göra, och den antydningen du kommer med där tycker jag inte passar in alls.
Vill du lämna tråden är det naturligtvis din rätt, men gör det inte med en otrevlig attityd.
Naturligtvis får du ingen varning, för du bryter inte mot reglerna, däremot säger jag till dig att tänka dig för innan du postar och försöka ta till dig återigen att det inte handlar om mobbing eller något annat bara för att olika människor har skilda åsikter.
Även om Per-Gösta Göstasson tycker A och alla andra i hela världen tycker B är det fortfarande inte mobbing. Alla har rätt till sin åsikt så länge den inte kränker någon annan, och något sådant finnes inte i denna tråden.
#37 Nu får du väl ändå ta och ge dig…
Sluta att kolla på "gillainläggen" Du mår uppenbarligen inte bra av det och som sagt så är det upp till var och en att använda sig av den funktionen.
Det har ingenting med mobbing att göra.
/Maria
Nu reder jag upp denna tråd!
Denna tråd handlar inte om det är mobbing eller inte att gilla en dels inlägg men inte andras och attityden har länge varit spänd. Vi släpper det och de sidospåren och fortsätter med sakfrågan vad man tycker mobbing är - utan att använda tråden eller något i den som exempel!
Om jag inte kände mig mobbad i skolan men andra säger att jag var mobbad(i efterhand). Var jag då mobbad?
#41 Det beror nog på. Alltså, blev du mobbad så blev du mobbad oavsett vad du tycker eller andra tycker. Men utan mer information är det svårt att avgöra.
42 Jag blev tex jagad och hotad med våld så att jag blev rädd. Jag försökte undvika ställen där jag visste att mina "fiender" var.
#43 Låter onekligen som mobbing, ja.
44, Så säger min syster också!
46
Tack för länken!
Tänk om man fått hjälp av vuxna att lösa problemen, problem man kanske inte ens förstod att själv att de fanns?
#47 Tyvärr är det ofta så. Dom finns ju där och som du säger man visste ofta inte att dom var där. Men då spåren och ärren dyker upp vet man.🌺.
Mvh
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag är för min del övertygad om att mobbing är ett utslag av människans flockmentalitet. Avvikare blir antingen glorifierade eller utstötta och när en eller flera starka individer börjat driva det ena eller det andra, så följer många andra med och det blir en mobb. Till avvikare räknas ofta de individer som saknar flockinstinkt eller förmåga att anpassa sig i flocken. Avvikare som glorifieras är ofta de avvikare som är starka och har ledarinstinkt men saknar följarinstinkt, avvikare som blir utstötta är ofta de som saknar både ledar- och följarinstinkt. Det verkar mycket svårt för grupperingar av människor att hantera enstaka, orelaterade individer som inte vill eller kan bli assimilerade i gruppen.
Om man upplever sig kränkt, men ingen annan tycker att det är synd om en, så är det inte mobbning utan fortfarande bara olika åsikter. Om andra verkligen anser att man blivit kränkt och inte åtminstone tycker synd om en, då tangerar det mobbing. Och om andra håller med, eller rentav upprepar eller utökar kränkningen, så det ännu tydligare. Och när hela packet kommer med knytnävar och tillhyggen, och de andra står runt och hejar på och ropar tips till dem, då kan det inte blir så mycket tydligare.
Men man är inte mobbad för att ingen trycker på Bra inlägg på ens inlägg, medan andra inlägg blir gillade. Och man är inte per automatik mobbad bara för att man känner sig förolämpad.
Nu när jag suttit och läst rejält om mobbing eftersom jag jobbar på en artikel i ämnet kan jag komma in och säga att mobbing räknas som upprepad kränkning. Sedan kan det begreppet vara ganska brett. Så mobbing innefattar t:ex utfrysning, rasism, hot mot person eller egendom, trakasserier, skällsord, osv.
Aldrig glömma det viktiga då det gäller barn. Man ska alltid utgå från att den som känner sig kränkt har rätt i sin känsla. Det samma gäller ett barn som blivit utsatt för upprepande kränkningar dvs mobbing.
#51 Håller med, säger ett barn att denne blivit kränkt eller retad eller mobbad tycker jag också man ska ta det på allvar. Det finns säkert fall då det inte stämt, men hellre att man tar det på allvar en gång för mycket, liksom.
#52 Är ett barns känsla den är kränkt så är det i lagen och man ska agera därefter.
Det är såå viktigt att ta barn på allvar. Tänk när vuxna sviker…vem ska man då lita på?
/Maria
#54 Exakt! Vem ska dom annars lita på.. Vi vuxna måste finnas där dom. Vi måste se dom, Lyssna på dom och ta dom och deras tankar på allvar.
Fast det där är trixigt. Ja, den som känner sig kränkt har rätt i sin känsla, men man kan känna sig kränkt där ingen har kränkt. Man kan känna sig kränkt för att man inte alltid är i centrum för uppmärksamheten eller för att man aldrig någonsin får någon uppmärksamhet. Man kan känna sig kränkt för att ingen givit komplimanger för ens nya skor eller för att ens nya skor har blivit avslitna och uppkastade på taket. Man kan känna sig kränkt för att man inte fick beröm för sin teckning eller för att teckningen slets i bitar, blev bespottad och trycktes ned i ens skolväska.
Det måste finnas en viss avvägning och bedömning av hur rimligt det är att känna sig kränkt …
Inlägg borttagna! Vi diskuterar inte andra användare öppet och vi kommer inte med anklagelser mot andra användare öppet! Anser man att någon blir mobbad eller illa behandlad i denna grupp kontaktar man mig och gör ingen öppen affär om det! Denna diskussion handlar om vad mobbing är, men det är inte meningen att specifika fall ska diskuteras! Alla övriga inlägg i samma spår kommer bli borttagna och denna situation har hanterats!
Det har även skett anmälningar av inlägg som inte brutit mot några regler och händer det igen måste jag ändra hur många som måste rösta bort ett inlägg för att det ska försvinna samt får jag reda på vem/vilka det är så får de skrivförbud med omedelbart verkan. Vi anmäler inte inlägg bara för att vi inte gillar den som skrivit dem eller inte håller med det som sägs!
Åter till ämnet, alla övriga klagomål i ämnet tas privat till mig!
- Admin
#56 Jag håller med. När det gäller äldre personer som bör kunna skilja på när man är kränkt "på riktigt" och inte tycker jag det är en annan sak dock. Men just när det gäller barn kan jag förstå att det inte alltid är så lätt, så där tycker jag det är bättre att man alltid tar dem på allvar. Visar det sig sen att Pelle-Lisa känner sig kränkt för att ingen sagt att hens skor är fina, ja då får man ju såklart förklara att det inte är någon som menar att vara elak, och att det inte betyder att ingen gillar henom, osv. Hellre att man så att säga, tar det på allvar en gång extra. Men visar det sig att personen i fråga alltså inte är kränkt egentligen, eller mobbad, så ska man ju såklart inte heller dra till med några konsekvenser för andra elever, de har ju inte gjort något fel.
Men ja, det är för mig lite skillnad på vuxna och barn. För barn kanske det inte alltid är så lätt att skilja på "riktig" kränkning eller att man känner sig kränkt. Inte för alla vuxna heller för den delen, alla är vi olika, men med barn är det för mig extra viktigt att man ändå tar det på allvar och hanterar det utefter. Nu känns det som om jag säger att om en vuxen säger att de blir mobbade ska man strunta i det, men det är inte så jag menar heller, bara att det är en lite annan sak.
#67: Jo, det håller jag absolut med om. Genom att ta upplevelsen av kränkningen på allvar så hjälper man ju barnet att lära sig att se skillnad och därmed slippa att bli ledset/argt i onödan, och kanske också att se lite längre utanför sig själv. Det är viktigt.
#68 Det var väl lite det jag försökte mumla fram, men hur bra jag lyckades vet jag inte. ;)