Reflektion över dagens tidning
Jag satt och läste tidningen om all kritik Miley Cyrus fått för sitt framträdande för ett tag sen. Man kan ju tycka vad som helst om själva framträdandet, men det jag slogs av var hur brutalt fördömande folk är. Det här att vara anonym bakom sin dator får ju folk att gå till helt galna extremer. Om man då tänker att barn och ungdomar drabbas av detta blir man mörkrädd. Kändisar har ändå något slags skyddsnät bakom sig. Jag menar självklart inte att det är okej att utsätta dem för detta bara för det, men jag tror de får hjälp att hantera det. Som privatperson och framför allt en ung sådan är man ju helt skyddslös.
Jag tycker det är okej att ha åsikter om andra människor, sedan tyvärr brukar man ha starkare åsikter när det gäller kändisar. Just pga vilka de är, och vad de gör. Men elak eller kränkande får man aldrig vara. Jag kan t:ex ha starka åsikter om Chris Brown och det han gjorde mot Rihanna, och jag anser mig ha rätt att ha åsikter om den handlingen. Däremot har jag naturligtvis inte rätt att kränka honom eller använda osmakligt språk. Men om jag säger t:ex "Jag har ingen respekt för honom längre, efter vad han gjort" så tycker jag inte det är särskilt konstigt.
Jag tycker det inte är orimligt att Miley Cyrus får kritik för t:ex sitt framträdande på VMA. Varför? För att kändisar blir bedömda. Hela tiden. De innehar rätt mycket makt, gällande sina fans. Det finns många människor som ser vad kändisar gör och tar efter själva. Det är inte kändisens fel, naturligtvis, men det är ändå en position de medvetet satt sig i. Det betyder inte att de inte är fria att göra som de vill - jag tycker Miley har all rätt att byta still och vara naken i musikvideos osv. Däremot tycker jag också att människor har all rätt att ha åsikter om det. Jag t:ex tycker hennes beteende nu senast varit ganska smaklöst och klasslöst. Däremot är det inte okej att kränka henne genom att märka henne som h*ra, sl*mpa eller dylikt.
När det gäller "vanliga" människor så går det inte att stoppa folk från att ha åsikter heller. Däremot är det aldrig okej att behandla någon illa utefter dessa åsikter. Nog har jag träffat folk i mitt liv som jag ansett vara riktiga jubelidioter - jag har rätt att känna så. Men jag har inte rätt att kalla dem fula ord eller göra deras liv olyckliga genom att verbalt, fysiskt eller psykiskt mobba dem.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Precis så tycker jag med. Åsikter är en sak, påhopp en annan.
Men tyvärr har det ju blivit nästan "coolt" att angripa kändisar med så fula ord som möjligt.
Ja tyvärr. Sen ändras toleransnivån också när man hela tiden matas med en massa skräp. Då blir det "tillåtet" att säga vad som helst.
Miley satte sig i den situationen själv (göra nåt radikalt man vet är tabu och högst troligen får starka åsikter) medans Bieber tex blev hatad och påhoppad för att han blev känd innan puberteten och därmed hade ljus röst så han nu kallas tjej. Detta tycker jag är så urbota fånigt då alla killar låter så innan puberteten så att kalla honom gay m.m. är bara töntigt beteende.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 Däremot får Bieber t:ex rätt stark kritik nu pga sitt beteende eftersom han fortfarande har så väldigt unga fans.
Jo förvisso men jag klandrar inte att han vill göra allt han kan för att slippa dom hemska påhoppen. :(
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.