Mobbad på arbetsplats?
Vi har diskuterat ganska friskt angående mobbing på skola, i flera olika trådar, men har ni någonsin upplevt er mobbade på er arbetsplats? Hur visade det sig i så fall och vad gjorde ni åt det? Och för de som både blivit mobbade i skolan och på arbetet - tycker ni att det är någon skillnad i hur mobbingen ser ut?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag själv har inte blivit mobbad på min arbetsplats, dock har min mamma det… Han har bl.a. snott hennes böcker pennor, fått helt onödiga utbrott, endas riktade till henne, slagit henne…. Allt är som tur över nu :)
Skönt att det är över nu. Fy sjutton att vuxna människor kan bete sig på det viset!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja det känns liksom värre. Som vuxen SKA man kunna bete sig bättre.
Ja man tycker ju det. Men det är klart, vissa växer aldrig upp. :(
Jag har själv blivit mobbad på en arbetsplats, och det skedde mest genom ord bakom ryggen och rykten och annat riktigt fånigt. Alltså, mina Medarbetare och chefer betedde sig som snorungar i min mening. Helt befängt att vuxna människor kan hålla på som tolvåriga tjejer liksom.
Befängt minst sagt. 😡
Det är riktigt pinsamt. Typ om man gjorde ett dåligt jobb så skickade de ett massmejl till ALLA som var anställde och sa typ "ja, man måste ju se till att göra x ordentligt" och alla visste ju naturligtvis exakt vem det handlade om.
Skönt att du slipper dom nu! Helt sjukt att vuxna kan bete sig sådär.
Ja, det pinsammaste är väl att de hade ingen aning om att de var riktigt kassa chefer. Men de var rätt unga. Två bröder som öppnat ett hostel tillsammans. Så ja, de hade ingen direkt koll. Men lite professionell får man nog försöka vara ändå.
Har hört om rasism på jobb, men sandlådenivå hade man hoppats/önsketänkt att det var överstökat.
Ja eller hur.
Känner mig attackerad just nu på jobbet. Lider av extrema ortopediska problem vilket i sin tur påverkar min rygg. Det har gjort att arbetsförmedlingen gett mig 25% mindre arbete varje dag för samma summa pengar. Men chefen och hans närmaste anställda blir förbannade och skäller ofta på mig för det minsta och tar bort mina raster jag behöver för att vila fötterna. (Står upp 7 timmar om dagen på jobbet.) Dom snackar ibland bakom min rygg. Hör det genom dom tunna dörrarna eller när dom är utanför personalrummet.
Ännu lustigare är att det är inte företaget som betalar mig. Så dom förlorar bara arbetskraft att jag får 25% mindre. Dom förlorar inga pengar annars.
Jobbar kanske 60% så snabbt som dom andra anställda för att smärtan tar verkligen på min energi. Och att dom håller på såhär har gjort att jag tappat lusten helt. Funderar på att plugga ekonomi 6 månader istället. Får samma summa ungefär varje månad men kanske får vara ifred då.
May the Gerbils be with you :3
Fy vad hemskt. Finns det någon högre chef du kan prata med?
Kram på dig Fizzy!
Tack #13 och #14 :)
#13 Tyvärr är det den högsta chefen som är väldigt kall och är en av dom som skäller på mig för inget. Samt ingår han i gruppen som pratar bakom ryggen. Har kommit fram till att dom är 4 st i den gruppen.
Mailat min handläggare på arbetsförmedlingen och bett om att få hoppa av. Känner att skolan var inte så dum ändå som man tyckte :) Läxor och lektioner. Ja det var mysiga tider.
Hade iallafall en kvinna där som var trevlig men hon jobbar bara 2 dagar i veckan så.
May the Gerbils be with you :3
Skönt att du åtminstone tagit tag i det och inte bara lider i tysthet liksom. Man ska aldrig behöva tolerera sånt där beteende.
Är ni som jag och önskar att det fanns MER man kunde göra just angående mobbing på arbetsplatser? Enligt mina efterforskningar så är det tyvärr så att i 9 fall av 10 måste man sluta om man vill ha stopp på det - ingenting annat fungerar. Det är vansinnigt enligt mig. Visst att mobbing är ett problem på t:ex skolor också, men där finns det oftast mer steg att gå åtminstone.
Håller med, önskar det fanns mer rättslig rätt hos den mobbade.
Om man blir mobbad på en skola kan man försöka stämma dem, däremot på en arbetsplats är det typ så att alla kommer undan ansvar genom en hel del kryphål i reglerna = det finns inte ens någon mening med att försöka stämma.
Undrar om man kan polisanmäla sina mobbare för trakasserier?
Hm. Ja, det var en bra fråga. Jag måste forska i det tror jag.
Ja gör gärna det. :)