Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: mobbing-i-skolan
Läst 2194 ggr
Emel
0

Låt ingen trampa på dig!

Hallå!

Nu kommer en lång och möjligen lite förvirrat skriven historia. Men det finns en moral of the story i alla fall.

Jag har aldrig blivit mobbad, snarare har folk alltid velat vara med mig men jag är lite av en enstöring så i skolan var jag ganska tyst och observerade vad som hände runt omkring mig. Det var inte så mycket mobbning på skolan jag gick på men visst förekom det.

Men när jag gick i 6an var det ett gäng killar och tjejer ("de tuffa") som mobbade två andra tjejer som gick i min klass. Vi var 8 tjejer, 2 mobbade, 4 mobbare och jag och en till. Jag tillhörde inte direkt till de tuffa men mer åt de hållet.

Jag tog avstånd (inte för att jag var så nära innan) från det mobbande gänget men gjorde inget aktivt för att stoppa det. Det jag gjorde var att fortsätta vara trevlig och bete mig normal. Då började jag märka att mobbargänget började trevande "småmobba" mig för att jag inte var med dem och "valde" att vara kompis (VAR INTE KOMPISAR DIREKT UTAN BEHANDLADE BARA ALLA MED RESPEKT, även mobbarna, var som ingenting utan bara levde vidare mitt liv) med de två andra. Det slutade ganska snabbt för jag tar inte åt mig och sket i att reagera på kommentarer. Visste att de ville ha en reaktion från min sida men de fick ingen respons. Dessutom var jag alltid ganska anonym och - har ganska låg moral, bristfällig empati och inställningen att stå upp för dig/mig själv! Men det man inte kan naturligt får man försöka lära sig och imitera mekaniskt och jag vill att alla ska må bra egentligen.

Skolan/lärarna verkade inte uppmärksamma mobbningen vilket jag tyckte var konstigt, det var ganska uppenbart och det borde se och agerat. När jag såg att läraren vi hade började se så märktes det att hon blundade lite för det och nästan verkade rädd för att sätta sig emot mobbarna. Från mitt åskådarperspektiv så var hela situationen sne. Anyway sa jag till de två tjejerna att låt fan ingen trampa på er, berätta för föräldrar, lärare, rektor. Några dagar senare frågade de om jag kunde följa med till läraren vilket jag gjorde. De berättade lite saker och lärarens reaktion var måttlig. Kände då att, va är det här?! Jag hade inte sagt något men kunde inte låta bli. Frågade läraren om det skulle vara såhär? Kan du inte ens stå upp för dig själv är det fan katastrof. Du är både mobbad av de andra och mobbare. De trampar på er som ingenting, reagera! Då blev det plötsligt lite fart i läraren som läxade upp mig om att mobbarna som skulle sluta och inte de som skulle stå upp lite. Såklart var jag oberörd som vanligt och sa att hon var patetisk som sitter här och argumenterar mot mig istället för att vara vuxen. Jag drog hem.

Dagen efter så hade hela klassen möte och föräldrarna blev informerade någon dag därefter. Men innan föräldrarna blev inblandade så eskalerade mobbningen. De försökte igen att få med mig i gänget. De behövde fler folk för nu började de bli lite rädda tror jag. Jag "nobbade" och gick min egna väg. Sen löste det sig väl hyfsat eftersom föräldrarna till en mobbad och en mobbare umgicks lite på fritiden. Dessutom var mobbarens pappa jävligt respektingivande (gränsen till hotfull) så han tog tag i saken själv, åkte till skolan och halvskrek lite sanningens ord till tuffa gänget. Situationen löste sig ovanligt enkelt pga pappan som verkligen gjorde helt rätt sa som det var rakt ut.

Mobbarna är fega jävlar, jag såg hur de först trevande började med lite osäkerhet i sig, väntade på reaktion från den mobbade och sitt gäng och när reaktionen kom så såg man hur lättnad mobbaren blev, en kort stund kände den sig cool(eller något liknande). Deras beteende förvärrades men osäkerheten försvann inte.  Jag vill bara säga till er alla att stå upp för er, låt ingen trampa på dig! Alla är värda att känna sig stark och lycklig. Man ska inte ta åt sig. Mobbare vill ha reaktion från sitt "offer", ges ingen reaktion gång på gång tröttnar de oftast. Baserat på mina iakttagelser från 1an till 6an.

Kanske är lätt för mig att säga, jag har aldrig varit offer, för inga fega loosers har någon rätt att hacka på mig. Oberörd och med självsäker hållning framstår den andra som en undermänniska. Men jag tror att fler kan. Inte bara jag.

Skolan är dålig på att hantera mobbning. Ett jäkla daltande med mobbarna och även den mobbade. Skolan får säga att inte tolerera mobbning, att den mobbade också är en egen person, stark och egen röst. Inte behandla en mobbad som ett offer utan hjälpa till höja självförtroendet. Blir man behandlad som ett offer blir man svagare.

Vad säger ni?  

Kram på er, glöm inte att hålla huvudet högt.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Calcifer
0

Problemet är att mobbare är väldigt duktiga på att veta vart de ska attackera för att man ska ta åt sig. De vet vilken tå de ska trampa på, så att säga. Sedan finns det mobbare som inte bara kallar en fula ord utan hotar en, slår en, förstör ens saker, osv. Jag har själv blivit rejält slagen av mina mobbare - då är det i princip omöjligt att inte reagera, för jag fick rejält med stryk så jag grät och skrek att de skulle sluta. Sen beror det nog på åldern också, jag var sex år gammal när mobbingen började, och hade mycket kaos hemma och kaos inom mig själv som gjorde mig till ett lätt offer.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Emel
0

Såklart finns det olika typer, det finns så många olika sorters mobbning och en universallösning finns inte. Och att vara liten och ensam och dessutom kaos hemma gör en väldigt sårbar. Jag har aldrig varit med om mobbning där sådan våld du beskriver har förekommit utan ord som gör ont och grupper som gaddar ihop sig, det är här jag tror att stå på sig kan hjälpa.

Som du säger ju tidigare mobbningen börjar, desto svårare blir det att ta sig ur eller vad man ska säga. Nästan ingen som precis börjar skolan kan förväntas vara som en betongvägg. Det är verkligen tråkigt att barn är elaka mot varandra och som sagt har man det jävligt både hemma och i skolan känns det ganska hopplöst även fast jag är övertygad om att det går att lösa, på något sätt…

Jag tror att skolan och föräldrar behöver vara bättre på att stärka individen och kanske ta och se mobbning ur ett annat perspektiv. Det ligger trots allt i våran natur att skapa hierarki, speciellt barn där det syns som tydligast. Gräva ner på djupet, "djuret inom oss"-perspektivet.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

vallhund
0

Flugorna herre är ett klassiskt exempel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gronstedt
1

TS, du har rätt till dels i att det är svårare att mobba en person med stark integritet. Men ibland hjälper det inte att man inte tar vid sig och att man försöker stå upp för sig själv. Mobbarna slår bara hårdare. Jag tror att det behövs något annat också för att man ska klara sig - kanske ett slags grundläggande social förståelse?