Mobbing på internet
I den här tråden tycker jag man kan få diskutera om mobbing på internet.
Då finns det en artikel att utgå ifrån också, i diskussionen.
http://mobbing.ifokus.se/articles/5203a04c8e0e7423da00024d-natmobbing?discussions-3
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Bra Ove.👍
Det är ett ämne som behöver ventileras tror jag.
Jag själv har inte blivit utsatt för mobbing via internet…men blivit kallad för en massa, fått sexuella trakasserier och personpåhopp.
Men det hör inte hit.
Men det finns säkert en massa som blivit mobbade via nätet.
Mobbing har ju nästan flyttat över till internet nu, när det är så lättåtkomligt. Det är ju en plattform där man kan skriva i princip vad som helst till vem som helst, gömd bakom en skärm.
#2 Tack för det! 🌺
Jag tror att mobbing på nätet förekommer väldigt mycket och framförallt tror jag att ungdomar är extra sårbara och hänger på forum där det fungerar si och så med moderering.
Jag är också övertygad om att man som ung är mer sårbar och tar åt sig på ett helt annat sätt.
/Maria
Ja och på nätet tror tyvärr många att det inte gills. Det är ju inte "på riktigt", för det händer ju faktiskt inte i "verkligheten". 🤔
#6 Precis. Man kan gömma sig och vara anonym och då med all säkerhet vara ännu mer elak än man kanske skulle våga irl.
/Maria
#7 Sen är ju problemet också att man är öppen för större "publik", så att säga. Dvs, på internet han hundratusentals människor ge sig på en. Alltså, blir man mobbad i skolan av 10 personer är det naturligtvis fruktansvärt också, men jag kan själva vittna för att det känns tyngre när man får hot och elaka ord från flera hundra personer dagligen.
#8 Exakt. Se bara hur stort det här "Instagrammålet" blev.
Väldigt bra att man tog tag i det ordentligt och att det blev så stort i media. Ibland kan media faktiskt förmedla sådant som gör att vissa saker blir en väckarklocka för somliga.
/Maria
Själv tycker jag det är värre att bli nedtryckt av ett flertal mäniskor, än att en person spontant säger "du är ju dum i huvudet"
#10 En sådan enskild händelse räknas inte som mobbing i regel.
/Maria
[Ingen länkning till andra ifokussajter! / Bellatrix]
Men vi ska väl inte blanda in andra sajter?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det har ni rätt i. Ove, om du har länk till vart deras statistik kommer ifrån får du väldigt gärna länka till den.
Nu är det släppt, angående länkandet, och vi återgår till ämnet!
Satt och funderade på detta tidigare - är det någon som har några tankar kring hur man skulle kunna göra det svårare med näthat på internet? Min spontana tanke är ju att det borde bli svårare om det t:ex skulle vara lag på att man måste ange sitt riktiga namn och sin riktiga adress när man blir medlem någonstans - just för att då är det ju lättare för själva sidan att driva igenom t:ex en polisanmälan om det skulle bli aktuellt. Men å andra sidan är det inte säkert i sig heller, om fel personer får tag i dessa uppgifter. Tycker själv det är riktigt svårt, kan komma på jättemånga idéer först som sedan visar sig inte vara något som kunde fungera i praktiken.
Någon annan som har några tankar?
Jag sitter med och funderar kring detta och det är inte ett enkelt ämne. 😕
Att man får ange sin adress och riktiga namn tror jag inte heller hjälper, då olika communitys inte tar ansvar för vad som händer på deras sajt/forum/sida. Utan man går göra en polisanmälan direkt.
Och som du med skriver att fel personer kan få tag i namnet och adressen.
Jag vet inte hur man skulle kunna få det bättre alls. Kanske att det blir hårdare regler om sådant och att polisen verkligen tar tag i sånt här.
Som det är nu så är det svårt att få i genom ett åtal emot mobbing på nätet.
#18 Ja, det är ju en jättesvår fråga.
Möjligheten att vara anonym kan ju ibland vara räddningen för många och tvärtom för andra.
/Maria
#20 Jo men precis. Dessutom även om t:ex tumblr skulle sluta tillåta att man ställer frågor till folk anonymt så kan man ju på två sekunder göra en anonym tumblr att hota folk med. Det är verkligen ett knivigt problem, främst tror jag för att det ändå är relativt nytt. Internet har ju faktiskt inte varit stort så överdrivet länge. Dock tycker jag det är något man borde jobba hårdare med.
Jag tror att många inte inser allvaret när det blir på nätet. Man sitter bakom en skärm och hör inget tonfall, ser inte reaktionerna osv.
Exempel var det en kvinna som störde sig på en åsikt jag hade på en sida på facebook. Efter det så svarade hon elakt på allt jag skrev, och efter ett tag började även en vän till henne börja skriva elakt mot mig också. På allt jag skrev mer eller mindre.
Och då var vi inte anonyma någon av oss, vilket jag tror kommer vara ett större problem.
En bekant har en blogg där hon får massvis med elaka kommentarer dagligen. Något många bloggerskor verkar får utstå.
Tror i grunden att många aldrig skulle bete sig så IRL och helt enkelt inte inser vad dom gör.
#22 Håller helt och hållet med. Jag tror man helt enkelt måste lära ungdomarna (plus alla andra, såklart) att det är PRECIS lika allvarligt på internet. Jag tror som du, många förstår inte att det är fel att bete sig så online.
Detta med att folk inte inser att Internet är på riktigt går på två håll. En sak som förundrar mig är hur mycket människor blottar sig på Internet. Visserligen är det aldrig OK att ge sig på någon, men världen är inte god och om man smörjer in sig med blod och hoppar ned i hajbassängen så är risken stor att man blir biten. Det man lägger ut på nätet är offentligt i all evighet och om man visar upp privata saker är de inte privata längre. Om det dessutom är mer eller mindre allmänt känt vem man är IRL, så ökar risken för att bli utsatt.
Om en ung människa viskar om sina kärleksbekymmer till en eller ett par kompisar är det en sak, men om hen skriver om dem på Internet, där alla kan läsa och alla hen känner vet vem hen är, är risken stor att hen kommer att bli retad från alla håll inom kort. Det är inte rätt - det är mycket fel - men det är ändå så det fungerar. Vet inte folk detta?
#24 Jag håller med till viss del, å andra sidan är det liksom ingen ursäkt. Det är som att skylla på tjejen som blev våldtagen för att hon hade kort kjol eller skylla på tjejen som fått sina nakenbilder spridda på internet av ett ex för att hon inte borde tagit dem. Jag tycker definitivt man ska informera folk om hur fel det kan gå om man lämnar ut sig hur mycket som helst öppet på internet, men samtidigt är det viktigt att det aldrig blir "hen får väl skylla sig själv" kring det hela.
#25: Nej, det är absolut ingen ursäkt! Det menar jag inte på något sätt. Men om man lägger ut nakenbilder på sig själv bör man inte bli förvånad om en del av kommentarerna är ogynnsamma.
Detta med att inte lämna ut sig för mycket är ju lika relevant i IRL. Men IRL har de flesta spärrar, man berättar inte hur som helst för om privata, känsliga saker. Men man skriver om det på FB utan att blinka. Och en person som fått ett förtroende IRL skulle kanske aldrig berätta om det för någon annan, men delar samma sak om samma person på FB utan att blinka.
#23 Mm det blir nog inte lika verkligt när man sitter bakom en skärm.
Frågan är hur man ska kunna ändra på något som blivit så "normalt"?
Har aldrig blivit mobbad genom nätet tror jag.
Dock illa behandlad när jag var yngre.
Angående forum och sådär, hur stort ansvar tycker ni att "ledningen" har när det gäller internetmobbing?
Det beror på vad det är för typ av "ledning" som avses. Det finns ju i allmänhet ingen direkt ledning i form av en chef eller liknande, som bestämmer vad som ska göras. Sajtansvariga har ansvar för att se till att gällande sajtregler tillämpas lika för alla.
Serverägaren eller den som äger själva forumstrukturen tycker jag inte har något ansvar (inte mer än fastighetsägaren har vid mobbing i skolan).
#30 Nu tänkte jag på admins och moderatorer.
folk tror inte att små ord via internet betyder någonting,
men alla små ord kan förstöra en människa totalt,
Jag tror att ett annat problem är att väldigt många på internet inte kan uttrycka sig utan att ta till fula ord. Det känns som om det ligger en oförmåga i att säga typ "jag håller inte med, för att" och istället kommer uttryck som "du har fel, jävla hora" fram. Galet, det också.
#31:För att citera mig själv: "Sajtansvariga har ansvar för att se till att gällande sajtregler tillämpas lika för alla."
#32: Det ligger mycket i det, men ibland ligger orsaken till det hos mottagaren, inte hos avsändaren.
#33: Ja, det verkar svårt att skilja på åsikter och fakta ibland. Man kan säga "DU HAR FEL" (fast utan tillmälen) till en som påstår att taxar biologiskt sett är fåglar, men inte till en som påstår att taxar är söta …
Det är också stor skillnad på att säga "Du är en djurplågare" och "Jag tycker ditt handlande uppfyller kriterierna för djurplågeri". Till exempel.
Detta gäller också på båda håll - det händer ofta att människor anser sig kränkta av avvikande åsikter. Om jag säger "Nej usch, taxar som är så fula!" så kan det mycket väl komma ett ampert svar av typen "Du behöver inte idiotförklara mig, jag har faktiskt rätt att ha min åsikt!". Utan tanke på att mitt "taxar är fula" är lika mycket en åsikt med lika stort existensberättigande och lika tydlig (eller snarare otydlig) markering av att det är just en åsikt.
Och jag svarade direkt på din mening "Det beror på vad det är för typ av "ledning" som avses."
Så är det. Det är ofta det tas personligt fast det inte är sagt så, och det är lika ofta det angrips personligt fast det inte alls behövs. Man kan ju tycka olika än någon annan utan att för den sakens skull göra sitt bästa för att dumförklara eller förlöjliga. Jag har sett båda delar. Dels där någon börjar komma med "MEN GUD, BRÅKA INTE!!!!!" på en gång för att två människor råkar diskutera något och ha olika åsikter. Och dels då där ena personen diskuterar sakligt med lämplig ton och den andra tar allt som personliga påhopp. Eller där ena personen diskuterar sakligt och den andra tar till tillmälen.
Jag läste en artikel nyligen där det sades att mobbing på internet absolut inte kan vara lika illa som mobbing i verkliga livet. Är det något ni tycker stämmer?
#36 Absolut Nej!
Jag tycker det kan vara precis lika illa. Mobbing är mobbing.
Här kan du såra och mobba med ord vilket tar precis lika illa som IRL.
#36 psykiskt spelar det väl ingen roll om det sker på internet eller i verkliga livet. I övrigt är det väl kanske mer personligt hur man tar det.
Ja jag håller nog med. Jag tycker inte det spelar någon roll på det stora hela men personligen har jag svårare att ta illa upp när deg sker på internet. Men det är en personlig grej.
Jag vet att mycket mobbning och skitsnack planerades bakom min rygg om mig under min skoltid över internet. Min lösning var att låsa dom sociala konton jag hade så att bara jag och närmaste kunde se.
Så blev aldrig riktigt påverkad mer än att rykten gick omkring som in i. Några nådde mig och vissa ringde och skratta eller sa elaka saker. Men tror att jag kanske lyckades hantera det ganska bra. Jag fnös bara och gick till min barndomsvän för att spela TV spel. Känner mer att alla rykten över internet bara fick mig att inse att om jag bara skiter i det och lever livet så försvinner det till slut.
Känner mig okänslig som tänker att folk blir mobbade över facebook bara kan blocka personerna så är det slut. Men sen finns det utpressning med nakenbilder och sånt. Det är ju tyvärr något som är svårt att ignorera. Tror att det som behövs där är mycket samtal med föräldrar eller dylikt om hur viktigt det är att vara försiktig med vad du skickar och skriver till folk. Samt berätta vad konsekvenserna kan bli. Vissa tjejer har ju tagit sina liv pga. utpressning (Mobbing på ett sätt).
May the Gerbils be with you :3
Ja det finns många nyanser av mobbing på internet också. Jag har typ fått höra att jag borde ta livet av mig och sånt. Men då har det kommit från främlingar på internet och då är det lättare att ignorera för mig.
Samma för mig, då det är främlingar online tar jag inte åt mig alls, men är det främlingar i verkliga livet blir det mer "verkligt".
Om nån online skulle säga åt mig att jag är tjock så skulle jag bara skratta, men skulle nån säga det IRL med seriös eller spydig ton så skulle det sätta sig i det undermedvetna pga min gamla ätstörning. Galet egentligen.
Men det är klart. hade man blivit lika hatad som vissa kändisar blir så skulle det garanterat kännas.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag kan bara tacka min lyckliga stjärna att Internet och mobiler inte fanns under min skoltid så jag slapp oftast ifrån allt hemma. Mår illa bara av att tänka på vilja möjligheter mobbare har idag.
En otäck sak med nätet är dessvärre att hatet ju kan frodas även om man själv blockerar de direkta personliga angreppen genom att stänga av mobil eller ta bort diverse konton. Ryktesspridningen och skitsnacket är så snabbt idag; en smygtagen bild sprids på bråkdelen av en sekund till tusentals. Bara vetskapen att folk ”där ute” kan sitta och håna eller snackat skit är givetvis djupt otäck även om man som sagt inte hör det själv. Dessutom har jag svårt att strunta i det även om det är för mig okända personer som deltar i ”hatet” - jag vill inte att folk ska tycka illa om mig. Dessvärre är jag ibland närapå paranoid och försöker oftast att förbjuda folk att fotografera mig om jag misstänker at det kommer att delas på nätet och jag undviker att synas mer än nödvändigt. Har varken blogg, Twitter eller Facebook men det är nog mest för att jag har svårt att tro att någon skulle bry sig om vad jag gör.
Shine On You Crazy Diamond
#43 Jag håller med dig till fullo. Hade jag inte kunnat undslippa allt hat när jag kom hem hade jag knäckts ännu mer och jag kan inte säga med säkerhet att jag skulle levt nu. Jag har massor med sympati för de som antingen måste isolera sig helt så fort de kommer hem, eller stå ut med att bli trakasserade även i deras eget hem som SKA kunna få vara ens trygghet.
Förvisso förekom vissa trakasserier även i mitt hem – busringningar samt ägg eller annat som kastades på fönstret eller brev som lades i lådan men jämfört med skolan var det ju ingenting och framförallt inte mot hur det bevisligen kan vara nu.
Ja saken är ju den att man numera förväntas vara social dygnet runt för att överhuvudtaget betraktas som existerande och ”normal”. Väljer man bort detta för att skippa den utsatthet detta innebär blir ju samtidigt ensamheten desto större. Kanske finns det någon man gillar och gärna har kontakt med men i vissa fall är det kanske allt eller inget som gäller.
På ett sätt kan ju anonyma forum vara räddningen i dessa fall då man kan kommunicera med andra utan att behöva vara skygg av gammal vana. Men som ni sagt så är det ju ofta just anonymiteten som är en bidragande faktor till vidden av ”hatet” eller respektlösheten på nätet eftersom man ju inte behöver stå till svars på samma sätt som annars. Om bara folk fick lära sig normal medmänsklighet….
Shine On You Crazy Diamond
Ja det finns en annan press nu, med att ha dator och smartphone så man kan vara tillgänglig jämt. Det är som sagt en annan sak nu, när man antingen måste välja att koppla bort internet och stänga av telefonen helt för att få vara ifred. Dessutom spelar det ju ingen större roll egentligen - för meddelanden finns kvar, både på internet och telefonen när man slår igång dem igen.
Den här ask.fm! Vafan är det för sjuk sida. Man skriver anonyma frågor till folk.det är så sjukt många som får så hemska frågor tex: du är så ful hoppas du dör m.m den är så sjuk! Det är ju värsta måltavlan för mobbning. Sen kan man inte veta vem som skriver heller för att det är anonymt
#47 Det finns många liknande sidor som har samma problem. Tumblr, t:ex. Det enda man kan göra om man får fula frågor är att stänga av anonyma frågor.
Jag vågar inte kommentera på en av mina kompisars facebook statusar längre för hennes kompisar skriver elaka kommentarer till mig då
Du kan skriva till henne privat så slipper du det. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Och blockera hennes elaka kompisar, då kan de inte se vad du skriver.