Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettskolans-hantering-av-mobbing
Läst 1421 ggr
Gronstedt
6

Kloka ord!

"Kalla mobbingen för vad det verkligen handlar om, olaga hot, misshandel, trakasserier, sexuella övergrepp etc. Lulla inte in riktiga brott i ett slags töcken bara för att slippa agera."

Kloka ord i en kommentar till Aftonbladets serie om mobbing.

Calcifer
6

Väldigt klokt. Jag avskyr när folk försöker byta ut ordet mobbing till retas. Jag fick höra det ofta. "Ja, det är trist när man blir retad." Retad? Jag blev inte retad, jag blev hotad, misshandlad, trakasserad, och psykiskt nedtryckt dagligen av alla i min närhet. Att trivialisera mobbing är det mest korkade man kan göra.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
1

Så sant!

Tittade på tom och jerry på cartoon network igårkväll och såg med glädje att dom jobbar mot mobbing nu. 

http://www.cartoonnetwork.com/promos/stopbullying/speakup/index.html

STOP BULLYING: SPEAK UP  

How do you stop bullying? Just by speaking up! If you or someone you know is a victim of bullies, tell your parents, teachers or another adult you trust. By letting other people know about it, you can help make sure it stops. Join Cartoon Network and help us spread the word about bullying awareness and prevention with Stop Bullying: Speak Up.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
1

#2 Gud så bra! Enkelt och rakt på sak liksom, som även yngre kan förstå utan problem.

Cahira
0

Ja jag blev så glad!

Cahira
0

Cahira
0

Tanke, om dom kallade det brott istället för "bli lite retad" och man kunde få ungdomsfängelse (med utbildning, så inte de som är skoltrötta mobbar för att slippa) så vore skolorna säkrare plats för de mobbade och mobbing skulle tas på mer allvar samt att ungdomar kunde skrämmas till att vara lite hövligare.

Calcifer
0

#6 Medhåll.

Cahira
0

Fortsatt tankespår, om man tar yngre elever på sån där studiedag och hälsar på sånt fängelse och förklarar att där hamnar man om man mobbas, och sedan ha mobbinglektioner med jämna mellanrum så dom lär sig vad mobbing är, innefattar, straffet för mobbing samt vad man kan göra istället som alternativ och vad man har för laglig skyldighet om man bevittnar ett brott.

Gronstedt
0

#5: Bland annat. AB har en artikelserie om mobbing, med länkar till bloggar och kommentarer med mera.

Cahira
0

#9 Okej. :) Det har jag missat. :)

[SporeDiatrymisss]
2

"En persons handlingar visar vem hon egentligen är."