Varför gör lärarna aldrig något?
Det går inte att kopiera, så jag länkar till inlägget jag skrev;
http://dubbelmoralisk.bloggplatsen.se/2013/12/20/10423746-varfor/
Varför är lärarna helt passiva när det är tydlig och uppenbar mobbning i skolorna? Spekulationer, tack. Allt är uppskattat 🙂
Min spontana reaktion: för att det är för jobbigt.
Man är i en väldigt utsatt position som lärare. Förutom den normala yrkesbördan (dvs allt pappersarbete, rätta prov, göra bedömningar osv) som gör att man måste jobba övertid i princip varje dag har man också en stor press på sig från samhället att vara "korrekt." Man ska inte säga fel, man ska inte handla fel, man ska göra si och så , ja , alla har en åsikt. Och tillsist blir det för mycket. Många lärare blir idag utbrända pga den stora pressen och arbetsbördan, så jag tycker inte det är så konstigt att det händer att lärare ser mobbing men inte gör något åt det. De orkar helt enkelt inte. Om de ska göra något åt mobbingen måste de lägga ner ännu mer tid och energi än vad de redan gör och i många fall är både tid och energi en bristvara hos denna yrkesgrupp…
Det är dåligt och borde inte vara så och det händer säkert att någon lärare aktivt ignorerar mobbing "bara för att" , men jag tror knappast att det är så i majoriteten av fallen.
Tycker det är synd att man automatiskt målar ut lärare som "the bad guys" , för visst agerar de fel när de ser mobbing och inte gör något, men anledningen är mycket mer komplicerad än bara "för att det inte bryr sig."
Edit: Sen jobbas det faktiskt flitigt mot mobbing på många skolor så att säga att lärare "aldrig gör något" är lite att ta i tycker jag. Det är helt enkelt inte sant (men jag kan förstå att detta inte är mycket till tröst för de som utsatts/utsätts för mobbing dock).
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Jag är själv lärare och kan bara svara för mig själv men i mina öron har du själv (?!) svarat på frågan här ". Men de vet inte hur det ska ageras, de vet inte hur man skall få mobbningen att upphöra utan det fysiska ifrånsägandet. I dagens sjuka samhälle blir lärare anmälda hit och dit för att de ens tar i eleverna, då är det självklart att de får svårt att agera om de inte får ens nudda en elev. Rädslorna tar över. Eller är det passiviteten i sig? Är det för att lärarna faktiskt inte bryr sig? " Jag tror att många lärare inte vet vad som är mobbing, konflikt eller osämja, att skolor idag inte har kunskap ämnet och saknar bra och väl utarbetade metoder för att undvika mobbing, reda ut och kartlägga de händelser som förekommer på skolan. En annan aspekt är personalbrist, ingen ursäkt här, men en förklaring. I en normalskola idag är man en lärare med 20-27 elever i varje klass. Oftast ensam med gruppen. Om det händer saker är det svårt att sätta sig ner direkt med berörda och reda i det, dokumentera o.sv direkt då man ju har ansvar för resten av gänget också. Der är ett drygt och tidskrävande arbete att reda ut, dokumentera och kontakta hemmet. Som sagt är det här bara min bild, ingen,ursäkt för att inte se, inte göra något men,kanske en förklaring. .
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
De får ingen som helst utbildning för hur man ska hantera mobbing.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack för svar!