Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettegna-berättelser
Läst 4807 ggr
lukasfelix
1

Så här kan det gå

Min bror mobbades väldigt mycket under högstadiet. Jag var ett år yngre och gick på samma skola så de var på mig också ibland, även om det inte var i samma utsträckning + att jag hade mina kompisar som alltid stod upp för mig och inte vände mig ryggen. Detta har påverkat mig också, jag känner ofta att jag är ful och misslyckad ochdom tankarna börjadfe när mobbarna sa det till mig.
Iallafall, min bror mobbades. Det var med ord och det var med slag, de spottade på honom och de knuffade omkull honom på skolgården. Ingen lärare eller rektor gjorde någonting, eftersom min bror vägrade prata med någon. Så det som hela skolan såg kunde bara fortgå under fyra år. Mobbarna var tillochmed hem till oss och kastade ägg på våra fönster.
Idag är min bror 21, fyller 22 till sommaren. Det har gått några år sen han slutade högstadiet. Pga det han utsattes för så är han idag oerhört inbunden, han ligger bara i sin säng hela dagarna. Han pratar inte med någon, han har inte sagt ett ord till mig sen han var typ 12 (förutom tack någon gång när han fick en födelsedagspresent). Mina föräldrar har försökt få tag i någon som kan hjälpa honom, han har träffat psykologer osv men han pratar inte med dom. Han har bott på behandlingshem som kostade flera tusen, men de kunde inte komma fram till något. De vet inte vad det är som gör att han är så inbunden. Det är inte så att han är apatisk, för han läser böcker, kan se på tv ibland och kan tillochmed skratta. Men han är som i sin egen värld och interagerar inte med någon annan.
Jag vet inte om han någnosin kommer bli bra, om han kommer komma ut ur sitt skal. Gör han inte det så är det hans mobbare som har förstört för min bror.

Nali
0

Jag skulle gärna vilja prata med din bror om jag nu skulle få det,

jag tror han behöver hitta någon eller något i sitt liv som säger att det som hände är okej, han kan leva vidare nu för jag tror han är rädd för att lita på någon eller känna mänsklig närhet då han är rädd att om han umgås med någon så kommer personen göra honom illa eller svika honom

Saprey
0

Hemskt😭😭😭😭

Maria
2

Jag har en fundering. 

Du skriver att din bror under högstadiet blev mobbad och vägrade prata med någon om det.

Kan det vara så att din bror har någon form av diagnos och hade det så att säga redan innan mobbingen började. Givetvis har ju all mobbing han blivit utsatt för satt djupa spår men han kanske även är sjuk ändå. (oavsett mobbingen(

Jag förstår också att han har fått en massa hjälp men fortsätt kämpa. Kanske hittar ni rätt behandling till slut.

/Maria

Blodfot
1

han verkar ha en form av diagnos av det jag läser, jag har dte själv och han verkar lite som mig, har ni uträtt honom? Jag vet det låter fel, men menade inte alls så, vill du höra mer så kontakta mig via pm!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

vallhund
0

#1 Nej det som hände är inte OK.

Håller med 3 o 4, det måste ligga något annat bakom. Avsaknaden av interaktion påminner om ett kraftigt autistiskt drag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[VampireGirlElvira]
0

Låter som att han kan ha en lättare form av Autism, men som #4 & #5 säger, så låt honom bli diagnostiserad.

Karmatarerskanise
0

6 vad får dig att tro att det är en lättare form?

[VampireGirlElvira]
0

För att jag känner igen mig på vissa ställen som lukasfelix har skrivit på.

molam
2

Det behöver inte ligga nån diagnos bakom skärp er ''/

Jag är likadan och jag är kollad, jag har ingen diagnos allt och jag är kollad på allt, tyvärr, men ändå bra att vi fått svar.

Och som TS säger

"Det är inte så att han är apatisk, för han läser böcker, kan se på tv ibland och kan tillochmed skratta. Men han är som i sin egen värld och interagerar inte med någon annan."

Han behöver inte ha nån diagnos han det KAN vara så att han bara ar djupt sårad för det som hände och inte har mod att prata med nån eller umgås med nån

Jag säger inte att han inte har nån diagnos för det kan han ha, men måste inte vara så

Min gissning är att han behöver nån han kan lita på ''/

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
0

Och ojj vad länge sedan detta skrev såg jag nu o.e

Calcifer
0

#9 Tycker absolut inte någon måste skärpa sig!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Karmatarerskanise
1

9 jo, är man i en annan värld alltidhoch inte har kontakt med personer runt om en finns det garanterat en diagnos. Du har ju kontakt med folk nu när du skriver. Inte samma sak då.

molam
1

Jag har ingen diagnos jag är testad och jag är precis som Lukasfelix har beskrivit sin bror, och det har att göra med att jag blev så sårad i skolan jag kan inte söka kontakt med andra personer så jag sitter helst bara och läser, kollar på tv eller är med hunden klarar mig fint på så vis men jag har ingen diagnos.

Så det är inte alls ett måste att TS bror har en diagnos som sagt han KAN ha det men det är inte ett måste

Cahira
4

Man måste inte vara autistiskt för att vara en introvert. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

molam
1

Precis ^^ man måste inte ha en diagnos, ja man kan ha en, men det är absolut inte nått som händer varje gång

Karmatarerskanise
1

Nu finns det ju mångt mycket fler diagnoser än autism, och jag garanterar att TS bror har en.

När problemen man har påverkar vardagen, det är då man ska utredas. Och ts brors problem påverkar i allra högsta grad vardagen på ett negatvit sätt.

molam
0

#16 Kanske Men han MÅSTE inte ha en diagnos ändå

Karmatarerskanise
0

Vi är helt klart oense.

molam
3

#18 Fint att folk säger att jag har en Diagnos, det känns ju bra.

Det är ett forum EMOT mobbning man ska stötta varandra inte säga "Du så KAN det inte vara det MÅSTE vara så"

Eller om nån är annorlunda säger man bara "du är Psykiskt sjuk gå och kolla upp dig"

Det är också mobbning och om man säger så i ett mobbnings forum som är EMOT mobbning och som man ska kunna prata om sina problem i, då är inte det där sånt man vill höra.

Inte meningen att låta elak, men jag tål inte folk som bara antar grejer Visst han kan ha en Diagnos men det är absolut inte ett måste

Karmatarerskanise
1

19 jag har inte pratat om dig utan ts bror. Endast du själv har pratat om dig. Blanda inte ihop det.

Calcifer
2

#19 Det är ingen som sagt att du har en diagnos, så anklaga inte människor för mobbing, det är inte okej!

molam
0

Nej ni har inte sagt att jag har en diagnos, det är rätt, men ni har dock sagt att TS bror MÅSTE ha en Diagnos, och jag är exakt som TS bror är Beskriven, och eftersom ni tycker att han måste ha en diagnos, då säger ni att jag också måste ha en diagnos även fast jag är testad och inte har en diagnos

Calcifer
2

#22 Nej, det är det ingen som säger.

molam
1

#23 Jo tyvärr är det det, jag säger att Ts bror måste inte ha en diagnos han kan ha, ja, men han måste inte ha

Men alla kontrar med att jo han har en diagnos, ha måste ha en diagnos

Calcifer
1

#24 Det har ingenting med dig att göra. Nu är det dags att släppa det spåret!

[Olaf]
3

Har en bror som reagerat liknande….han har heller ingen diagnos och han kom över det med åren någorlunda…men visst sitter spåren kvar. Han är inte särskilt social, men har sin familj och mår ändå väl. En annan jag känner förlorade sig in i böckernas värld och i fantasin…det var ett sätt att överleva ensamhet och utanförskap. Tycker man ska vara sparsam med att diagnosticera folk… Människor är känsliga och mobbing kan verkligen vara knäckande och sätta djupa spår. Hoppas att TS bror får hjälp att komma över traumat. För mobbing är verkligen ett trauma.

[Olaf]
3

PS jag kan förstå att Molam reagerar på Heras uttalande: #16 "Nu finns det ju mångt mycket fler diagnoser än autism, och jag garanterar att TS bror har en" Det här är en sajt som ska bemöta folk som blivit mobbade. Och alla som varit med om det vet hur ont det gör…och om offret för mobbing istället får en diagnos pådyvlat kan andra som har liknande trauma känna sig återigen utsatta för okänslighet och kyla. Självklart kan man reagera med att gå in i sitt skal utan att vara autist eller ha en diagnos. Här kan ingen "garantera" någonting.

Gronstedt
0

Att inte vilja umgås är inget fel. Att hålla sig i sitt skal är inget fel. Att föredra böcker framför människor är inget fel.

Det kan bli svårt om man inte får ett jobb som man kan sköta utan att behöva umgås och vara social, men det betyder inte att det är fel. Och sådana jobb finns, tack och lov.

Karmatarerskanise
0

28 det är när man slutar prata, ens med familjen som åtgärder behövs. Det finns inget jobb man kan få utan att kommunicera.

[Olaf]
0

#28 Det är inget fel, men det kan vara ensamt och deprimerande. Men visst min bror har ett ensamjobb han klarar inte att jobba i grupp, men han har sin familj som han trivs med. Och han trivs med sitt arbete. Och visst kan ensamhet, utanförskap och bokläsning vara utvecklande också. Det finns ju motsatsen folk som alltid är PÅ liksom, full rulle socialt som inte klarar tystnad och ensamhet en sekund.

Gronstedt
0

#28: Varför skulle man behöva prata med sin familj? Och vad säger att TS bror inte skulle kunna kommunicera tillräckligt för att få ett jobb?

Karmatarerskanise
1

#31 TS skriver ju att han inte interagerar med någon. Det tolkar jag som att han har noll kontakt med någon människa. Och det behöver man ju ha för att kunna skaffa ett jobb menar jag.