Öppna upp för mer OT prat?
Jag har varit ganska konsekvent med att vi ska försöka minska ner på OT pratet för att det inte ska bli för rörigt på sidan, men nu funderar jag på om vi ska släppa lite på det? Det finns inte alltid jättemycket nytt att diskutera inom ämnet mobbing, och det gör att sidan mer eller mindre dör bort, vilket vi ju naturligtvis inte heller vill.
Om vi öppnade för mer OT trådar, vilka gränser tycker ni då det ska finnas? Ska man få göra trådar bara för att lära känna varandra, för att prata om annat, för att rekommendera filmer/böcker/annat?
Kom gärna med åsikter!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Man kan ju ha en småpratstråd som många andra sidor? Där man bara säger vad man har på hjärtat, stort och litet?
Många andra har ett "dagens tråd", typ god morgon 5 februari. Men det skulle nog bli "för mycket" troligen.
Undrar om man borde nåla upp positivt och negativt trådarna så dom inte försvinner, samt "jag mår dåligt" då det är en rätt så viktig tråd, speciellt för nya som just hittat hit.
Vad tror du? :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har man en ot del bör man få prata vad man vill i den.
Problemet är väl att vi har så många nålade trådar redan, i så fall måste vi ta bort en del av dem så det inte svämmar över av nålade trådar.
Jag gillar tanken på en småpratstråd, men vi har faktiskt en OT tråd redan där man får diskutera precis vad man vill. Det har inte hjälpt aktiviteten alls.
#2 Å andra sidan kan det vara jobbigt för de som kommer hit för att be om hjälp med mobbing och se 100 trådar som handlar om något helt annat.
Angående de nålade trådarna så kan du göra en artikel där du lägger in de andra inläggen som länkar och nålar artikeln. För som det är nu missas många trådar eftersom ni nålat så många. Jag tillåter ot. Mina sajter svämmas inte över.
Dedär med en samlingstråd för OT trådar är en bra ide!
Absolut! Ska jobba på det så fort jag inte är sjuk längre.
Jag har ju också en sån där sajt som troligtvis skulle självdö ganska snabbt om man skulle hålla den för hårt till ämnet men jag tycker inte att folk verkar ha svårare för att fråga eller prata om sociala fobin för att det är många OT-trådar.
Skulle nästan säga att det tycks vara tvärtom, det kan komma in nya medlemmar som svarar i en eller ett par OT-trådar först för att senare starta en tråd om sina egna funderingar och svårigheter.
Så jag misstänker att det kan vara som så att det känns lite lättare att "öppna upp sig" för personer som man "känner" litegrann, om ni förstår vad jag menar.
Utöver det så håller jag med om att en samlingstråd för de nålade inläggen är praktiskt, själv så har jag den som en artikel så att det är med på förstasidan också så att den syns ännu bättre. 
Går det att skriva som anonym här? Har inte tänkt på det. Det kanske skulle få folk att våga framträda mer? Även om det ökar risk för troll, men det kan man ju hålla efter.
#9 Nope, då blir det en liten ruta under "Visa bild direkt i inlägget" som man ska kryssa i om man vill posta kommentaren anonymt.
jag tycker det borde bli mer OT, väääldigt sällan jag tittar in här numera faktiskt bara för att jag tycker det finns andra sajter här man lika gärna kan söka sig till där det inte känns lika strikt och bestämt och jag vet inte hur jag ska säga det men typ…hårt hållet? Det gör iaf att jag backar undan då jag tycker strikta grejer blir väldigt påfrestande då det känns som man bara får må dåligt här och man inte kan ta upp andra saker för att kanske ist glädja andra här…och som sagt man lär inte känna personerna på samma sätt här mer än att man vet att de flesta sökt sig hit då de känner att de blir mobbade och utfrysta från sin omvärld…det är det enda gemensamma man har lixom och det är inte enligt mig så uppiggande :/
Vill inte ha negativa svar för det va åsikter som efterfrågades trots allt :/
#11 Problemet är att vi har sett rätt mycket fula grejer på sajten, då det inte var hårt hållet alls. Trakasserier, hot, fula ord, smutskastning, osv. Nu har det dock hållit sig lugnt ett tag och då har jag noll problem med att släppa upp för mer frihet, men som sagt, det blir i så fall då upp till användarna att visa att det går att ha det så på sajten utan att det blir kaos och sura miner.
#11 Vad för typ av trådar skulle du vilja se här på sajten för att känna mer trevnad? 🙂
#12 det är trots allt en forumssida så det är svårt att hålla det stilla eftersom alla människor har olika åsikter och sällan vill någon ha fel :/ och tyvärr finns det många som leker allan ballan bakom skärmen och förstör för andra :/ Tyvärr tror jag man får ta det som värd att folk har olika inställning :/
#13 jag vet inte men allt mellan himmel och jord typ. på så sätt kan ju flera känna sig hemma här, om det inte är så strikt lixom :)
#14 Vissa sajter har "småpratstråden" där man pratar om allt och inget och vi skapade en sån som finns här: http://mobbing.ifokus.se/discussions/52090e7dce12c430cf00077e-off-topic-traden?discussions-3
Men den liksom drunknade i alla andra trådar för var ingen som skrev i den. :)
Ska dock putta den så den kanske väcks igen!
känner som såhär helt ärligt…tror inte någon ''vågar'' starta tråd eller så för det är bara värd som gör…och om någon vill starta tråd som är OT själv så säger regler att de inte får osv osv…med andra ord folk kanske känner att de inte är välkomna med egna OT trådar då det står skrivet att bara fokus värd gör det annars bli de låsta eller raderade. Och eftersom vissa (typ som jag) då väljer att backa så kan de va så att de inte uppmärksammar redan startade OT trådar då det känns påtvingat och rörigt att alla ska skriva sin OT o en OT tråd som sedan blir bortglömd eller inte besvarad för andra OT inlägg finns där i och då försvinner i mängden…så känner jag iaf.
#14 Jag förstår vad du menar, jag har inget problem med att folk har andra åsikter såklart. Men det är när enskilda medlemmar blir trakasserade och hotade som jag ser att något måste förändras.
Det är fritt fram att starta OT trådar, för övrigt, om du läser här. :)
#16 Som Bellatrix sa så har det varit strama tyglar för att trådar spårat ur, i vissa fall så illa att polisanmälning krävdes om jag inte minns fel.
Men genom att släppa långsamt som vi gjorde så ser man hur många av dedär "problemfolken" hugger kroken och kan sedan öppna successivt med mer friheter. OT är som sagt öppnat igen men fortfarande några restriktioner för att bland annat hålla forumet mer städat och lättare att hitta trådarna, men även för att fortsätta kunna hålla denna sida en trygg plats. Vi vill ju inte skapa en ny mobbingplats och som du sa så kan rätt heta åsikter komma fram ibland.
Vi får se hur framtiden ser ut, men som det ser ut nu så är OT trådar fritt fram. :) Vi skjuter inte oskyldiga så att säga, detta är för att skydda folk från onödigt ont. Och så länge saker fungerar så kan vi öppna det mer och mer.
Hänger du med? Jag är jättetrött så jag hoppas inte mitt inlägg blev struligt.
#17 ja jag vet det är det jag menar med alla allan ballan som mobbar från sin trygga soffa där hemma och självklart ska inte det finns men är det inte bättre att ta bort deras kommentarer i tid ist för att låsa trådar för detta…nån gång får de väl ge sig de som trackar framförallt om man bara sållar bort dem lite fint så TS kan få ha sin tråd kvar iaf…Noterade detta nu när jag kollade in att detta hänt…skulle känt mig lite kränkt av att få min tråd låst bara för att någon inte kunde vara fin i munnen :/ iaf nog om det!
Detta med OT trådar är nytt trots allt eftersom (iaf i mitt fall då denna sida dött bort) kanske inte alla sett detta eller fortfarande känner att helt random trådar fortfarande kommer bli bortsållade för att vara fööör random. Jag venne
Åh god inte sovit något nu vet jag inte om jag tänker längre Oo är texten luddig att läsa så är det för att jag inte sovit inatt haha
#18 Stämmer jättebra. Målet är väl att det till slut ska vara en blomstrande sajt med mycket färre regler än vad som finns nu. Tyvärr dock verkar det som att en del människor inte använder sunda förnuftet utan står något inte bokstavligen i reglerna görs det gärna om och om trots att majoriteten förstår att det naturligtvis inte är okej.
Och ja, det har varit en polisanmälan på tapeten och när det går så pass lång måste jag som Sajtvärd agera. Det har resulterat till striktare regler, att trådar/inlägg tagits bort och att varningar delats ut snabbare. Det är hemskt trist att det ska behöva gå den vägen men som sagt måste något göras när det drivits till sin spets så pass.
Sen hade vi ett enormt problem ett tag med att folk utan anledning utpekades som mobbare.
Mobbing.ifokus finns till för att de som upplevt mobbing för att de ska kunna få stöd och råd och förståelse. Inte för att de ska utpekas som de människor som i många fall förstört deras liv. Det är lite som att utpeka ett våldtäktsoffer som våldtäktsman - det trasar sönder en otroligt eftersom man själv vet mycket väl hur ont det gör att bli behandlad på det sättet. Jag har fått PM från gråtande medlemmar som känt sig helt förstörda för att de helt utan anledning blivit attackerade och utmålade som mobbare.
Som sagt ska detta vara en trygg plats, och det inkluderar alla. Kan man inte diskutera på ett sätt så att ingen blir attackerad eller trakasserad så måste det finnas striktare regler angående vad som får och inte får diskuteras.
#19 Gör ett undantag nu och tar detta öppet i tråden för att det inte ska ske några missförstånd. Om jag inte är helt ute och cyklar vet jag exakt vilken tråd du syftar på, och jag förstår vad du menar. Däremot måste du försöka förstå varför vi gjorde den bedömning vi gjorde också. När jag återkom och såg tråden hade TS försvunnit från iFokus, samt flera ur tråden också gjort det. Tråden hade låsts för att skydda TS från fortsatt attack.
Men, jag hade förmodligen låst tråden ändå, även om det inte hade skett några regelbrott i den.
Varför?
För att självmordshot inte hör hemma på en sajt där det finns barn. Jag förstår så väl varför man ibland postar sådana saker, jag har själv gjort det på ett annat forum och det är tack vare personer på det forumet som ringde polisen att jag lever idag. Men det är inte mer okej för det. Barn ska inte behöva läsa sådant. Människor som kan triggas av det ska inte behöva läsa sådant. Inte heller ska man behöva läsa det och känna en så total hjälplöshet som man gör när man vill hjälpa en annan människa men inte kan. Personligen vet jag att det gör ont i varenda bit av min själ när jag ser sådant, för jag är den personen som omedelbart skulle ringa polisen om jag hade minsta lilla hum om vem personen var i verkligheten och vart de befann sig. Jag skulle göra det för att rädda liv, utan att tveka, trots att jag befinner mig på andra sidan jordklotet.
Att sitta där och läsa sådant och ha händerna bundna, så att säga, är fruktansvärt. Inte bara för mig då, utan för många, många andra också. Det gör människor illa att se sådant.
Hade användaren fortfarande funnits på iFokus hade jag raderat tråden och skickat PM till dem direkt och erbjudit all den hjälp jag hade kunnat åstadkomma. Krisnummer, tips, råd, erbjudande om att Skypa, vad som helst som hade kunnat hjälpa dem genom deras jobbiga stund. Men användaren fanns inte längre på iFokus och det fanns inget jag kunde göra.
Sedan är det också fortfarande emot reglerna att diskutera enskilda ifokusfall, sajter, medlemmar, osv.Enda anledningen till att tråden endast är låst och inte raderad är ifall användaren återvänder till iFokus med annat nick och ser min förklaring till varför tråden är låst och mitt erbjudande att hjälpa via PM.
Hoppas det är lite klarare nu.
Jag vill tillägga och klargöra att det var jag som låste den tråden, för jag såg att beteendet var oacceptabelt och snabbt skulle bli väldigt väldigt fel. Jag utlämnade varningar och varningarna följdes inte så jag låste tråden.
Jag bor i USA och Bellatrix bor i Japan och hon studerar och jag jobbar på en gård. De gånger vi är online sover oftast Sverige och många gånger missar vi varandra med eftersom vi är på varsin sida jordklotet. Detta gör att vi tyvärr missar när skadan sker emellanåt eftersom vi antingen jobbar/pluggar eller sover den tiden på dygnet. Låsningen var för att låta heta känslor svalna och för att skydda medlemmarna från varandra. Det och så Bellatrix kunde se vad som hänt då hon vaknade istället för att jag skulle radera inläggen där folk inte betedde sig. Speciellt då vi jobbat en hel del på att försöka stoppa just det.
Men den tråden var också den enda på en rätt så god mängd tid så ser fortfarande ljust ut att kunna ge friare tyglar igen. 🙂
jag menade inte med att klanka på erat jobb med sidan utan det är bara som medlem man tänker om varför lixom?
självklart vill jag man som medlem ska må bra och det är också därför jag tar upp mina inre tankar om detta vill bara att det ska bli trevligare här och kännas mindre stelt…för ärligt själv är jag inte så ofta inne här som sagt och det är delvis för att det är dött och väldigt stelt här :/
jag orkar inte ta upp mer nu men jag hoppas det blir bättre för både sidan och medlemmar…och att alla allan ballan trollare kan bara sluta förstöra sidan :/
#23 Jag förstår absolut vad du menar, och respekterar dina känslor och åsikter och att du vill berätta hur du känner. Jag tror jag och Cahira absolut inte känner oss nedklankade på alls, utan vi vill bara att det ska vara tydligt för medlemmarna att vi är medvetna om att det kan kännas stelt och för kontrollerat här, men att vi tyvärr har blivit drivna till dessa regler och begränsningar av medlemmars eget beteende.
Ibland finns det tyvärr inte många fler lösningar än att reglera vad folk får och inte får skriva för att det ska lugna ner sig. Förhoppningsvis går det bra nu dock att öppna för mer OT prat och för mer diskussioner som inte hör direkt till ämnet. Vi får hoppas att det fortsätter flyta på liksom.
#23 Förstår helt och hållet vad du menar. 🌺 Hoppas du kan känna dig mer bekväm och trygg här längre fram.