Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettallmänt
Läst 2051 ggr
dododdordoden
2014-05-11 15:38
0

Annorlunda

Sårbarhetsutnyttjare är annorlunda än andra människor. Dom är samvetsstörda, vilket är oerhört farligt. Dom är så galna och farliga att samhället borde ha dom under kontroll, antingen genom att ha dom inne på institution eller genom att ha dom under omfattande övervakning och styrning ute (skulle avgöras individuellt).

Tyvärr finns det en ovilja hos i stort sett alla människor att ta sig an sårbarhetsutnyttjarna.

dododdordoden
2014-05-14 13:28
0

Sårbarhetsutnyttjare var kanske inget bra namn, för det kanske kan uppstå osäkerhet om hurvida det är egen eller andras sårbarhet som menas. Jag menar förstås det senare.

dododdordoden
2014-05-14 13:44
0

Har man empati och samvete hindrar man sig själv från att mobba. Har man inte empati och samvete kan man inte hindra sig själv, utan man måste hindras av oss andra. Det sker inte på ett tillfredställande sätt, eftersom vi inte anpassar åtgärderna (om vi ens alls vidtar några åtgärder) till hur mobbaren är beskaffad.

dododdordoden
2014-05-14 14:22
0

Jag borde helt enkelt skrivit mobbare istället för sårbarhetsutnyttjare.

dododdordoden
2014-05-17 12:13
0

Mobbarna är sjuka och farliga - men blir inte omhändertagna! Istället tillåts dom finnas mitt bland oss. Det är absurt. Att vi inte omhändertar dom visar att vi också är sjuka, om än på ett annat sätt. Eftersom människor inte vill omhänderta mobbarna blir jag arg. Jag blir arg därför att jag är inte funtad för de här vilkoren - jag är inte funtad för en verklighet där alla är sjuka! Jag blir arg på de sjuka. Arg på alla icke mobbare för de inte vill omhänderta mobbarna. Arg på mobbarna. Arg på alla alltså. Det är absurt. I världen jag är funtad för hade vi haft mobbarna på mentalsjukhus. Vi hade haft full kontroll på dom. Vi hade inte behövt vara rädda för dom. Jag hade inte drivits till att som nu bli arg på dom. Jag är arg på sjuka - det är absurt!

[134643]
2014-05-21 15:05
4

Vänta… Så alltså… Människor som mobbar andra ska låsas in och gömmas från samhället? 

Jag har själv mobbat, jag var jävligt elak rätt ut sagt. Varför? För att JAG mådde skit, för att JAG blev mobbad samtidigt. Jag var både den som gjorde någon illa, och den som blev utsatt för det. Så nej, att låsa in mobbare löser inget problem. Helt ärligt så förstår jag inte alls hur du tänker.. Att gömma undan människor som mår dåligt? För tro mig, ifall jag hade blivit inspärrad i ett mentalsjukhus när jag mobbade hade jag bara blivit sämre. Istället är jag idag otroligt ödmjuk, snäll, och kan inte tänka mig att göra någon illa med flit, just för att jag fick vara bland människor som fick mig att må bättre, och för att jag hjälptes igenom tiden jag var mobbad.

Att låsa in någon är inte en lösning, kanske för de naiva som inte förstår hur en mobbare känner sig, men tro mig, det är aldrig en lösning.

[novembermoon]
2014-05-21 20:43
1

Jag skulle gärna låsa in de som mobbade mig och kasta nyckeln i havet.

Calcifer
2014-05-23 03:25
5

Folk mobbar av olika orsaker. Vissa för att de blivit uppfostrade på ett vis som gör att de tror det är helt okej att behandla människor som man vill. Vissa gör det för att de själva mår dåligt. Vissa gör det för att imponera på andra. Vissa gör det för att de bara hänger med i grupptrycket och vissa gör det för att de är förbannat vidriga människor.

Hur ska man på ett realistiskt sätt avgöra vilken grupp just denne mobbare tillhör? Om man mobbat för att ens föräldrar slår en eller man blivit hotad av äldre skolkamrater om man inte "följer med strömmen" ska man då också bli inlåst?!

Jag är för att mobbing SKA stoppas. Den MÅSTE stoppas. Omedelbart. Men inte genom att straffa alla likadant. Erbjud dem hjälp istället. Många går det ju att hjälpa att förstå att vad de gör är fel, vissa kommer för evigt stå fast vid att de har rätt för de saknar empati. Det är i så fall just den gruppen som ska straffas, resten borde stoppas och få vård om det behövs. Men inte låsa in dem någonstans. Det hjälper ingenting.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
2014-05-26 07:32
4

Att straffas för att man saknar empati är som att straffas för att vara färgblind, sexuell läggning, hudfärg eller något annat medfött. De behöver hjälp och inlåsning är inte svaret.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
2014-05-26 12:26
4

#8 Håller med, så länge bristen på empati inte gör att de medvetet skadar andra människor. Vissa (ett litet fåtal alltså) som saknar empati skadar andra fysiskt eller psykiskt medvetet. Dessa personer behöver vård och i min åsikt även att bli inlåsta. Men inte i fängelse, utan i en anstalt anpassad efter deras behov där de får den hjälp de behöver.

dododdordoden
2014-05-26 15:34
0

Straff går helt emot vad jag förordar. Straff är hämnd och avskräckning. 
Men vi ska inte försöka avskräcka någon från att mobba. Därför att det innebär ju att tillåta att mobbartyper finns kvar här ute bland oss, och manipulerar och förställer sig som svar på straffhotet.
Mobbare som sätts på mentalsjukhus eller som sätts under övervakning och styrning ute straffas inte.

Calcifer
2014-05-27 02:44
3

#10 Mobbing är ingen mental sjukdom. För de flesta. Låter helt vansinnigt att man skulle låsa in den procent mobbare som gör det pga grupptryck eller svårigheter hemma. "Oj, din mamma slår dig och din pappa är alkoholist så du mobbar pga det. in på mentalsjukhus omedelbart.!"

Cahira
2014-05-27 03:00
3

Håller med #11. Dessa anstalter skulle bli så proppfyllda att de som behöver riktig hjälp kommer ramla mellan stolarna för att alla resurser slösas. (slöseri = lägga energi där det inte gör nytta)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.