Mobbning och logik
Mobbaren pekar ut sitt offer som Den Udda.
Men det är mobbaren som är den mest udda! Det är mer udda att vara empatistörd, förakta sårbarhet, och mobba, än vad det någonsin är att vara udda på de sätt som mobboffret kan vara.
Mobbaren ska inte få utpeka någon annan som Den Avvikande. _Det är mobbaren som ska få höra att hen är Den Avvikande.
_
Jag läste en bok om och mot mobbning där författaren manade till att inte prata logik med en mobbare, eftersom orsakerna till mobbarens beteende inte ligger i logiska brister hos mobbaren, utan i känslomässiga.
Men mobbaren känslomässiga brister ger denne en brist på logik i sitt tänkande och handlande. Och jag menar att den bristen på logik kan användas mot mobbaren. Jag har lagt märke till att det är kraftigt störande för mobbaren att få sin brist på logik påtalad gång på gång.
Så till skillnad från ovan nämnda författare jag tror att det är just vad man ska göra: Gång på gång påtala bristen på logik. Gång på gång.
Eller så lär man sina barn att ingen är undvikande och ingen är udda. Alla är olika men ingen är undvikande. Inte mobbaren, inte mobboffret. Alla är lika värda.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Cahira,
Du skriver "undvikande" men menar väl avvikande?
Att identifiera avvikelser är inte att skapa dessa, de finns där oavsett vår vilja/ovilja/förmåga/oförmåga att se dem.
Men att likt mobbarna se avvikelser som inte finns ska vi inte göra.
"Så till skillnad från ovan nämnda författare….."
Vilken författare?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2 Slarvfel. Potatis och pären.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.