Rasist?
Hej allihopa! ❤️
14 September är det val, vilket är spännande. Men också lite jobbigt.
Missförstå mig rätt, jag älskar att vi i Sverige har demokrati och jag tycker det är verkligen kanon och att så många som möjligt ska rösta. Men något som kan bli lite jobbigt enligt mig är att det är så himla mycket prat och reklam om det. Man ser det överallt och för mig blir det bara för mycket. Och varför är det inte okej att säga att man röstar på Sverigedemokraterna när någon frågar utan att bli stämplad som rasist mitt i pannan…?
Rasism är något av det vidrigaste som finns, och att bli kallad rasist är verkligen INTE OK. Då tror jag att man verkligen behöver läsa på vad rasism är och vad yttrandefrihet betyder.
Ni som säger att man är rasist bara för man röstar på ett visst parti. Jag förstå ärligt talat inte hur ni tänker? Det verkar som folk slänger ur sig det ordet som det vore något självklart. Ni ska inte bestämma åt mig vad jag är.
Jag styr över mitt liv och mina val. Respektera allas val!
Och ni som fortfarande tycker att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti borde verkligen läsa på. Och skapa sig en egen åsikt ifrån vad man har läst och inte bara lyssna på andra.
Kramar
/Bella
Hmmm… hej… jag tycker att det är du som borde läsa på. De säger en väldig massa saker som alla kan hålla med om, men deras grundfilosofi är inte lika trevlig. Jag säger inte att du är en rasist - men däremot anser jag att dom är rasister.
Okej, du behöver inte vara orolig - jag är så påläst jag bara kan bli. Vad är det dom säger som gör att du ( och många andra) tycker dom är rasister?
Vore kul att veta :)
/Bella
#0: Vad har du för anledning att anta att de som anser att SD är ett rasistiskt parti inte har kommit fram till den uppfattningen genom att studera och läsa på vilka åsikter och ståndpunkter de uttalar?
Det är ju just när folk läst på och ser utlåtanden som folk påstår att de är rasister.
Medlemmarna gör ju inte saken bättre så att säga ;)
Jag har kommit fram till det när dom kallar mig eller mina vänner/familj för rasister. Det är något jag kan bli väldigt arg på. Och det jag menar är att när man säger att någon är rasist BORDE man läsa på. Ordentligt.
För några dagar sedan jämförde SD talare invandrare med kannibaler, det är ju verkligen inte första gången de säger/gör sådana saker. Så jag tycker partiet är rasistiskt även om dom vägrar stå för det. DOCK innebär ju inte det att de som röstar på partiet är rasister för det.
Kort och gott - bara för man röstar på ett rasistiskt parti så behöver man inte vara en rasist. Så folk borde definitivt inte kalla dig och din familj det.
Jag kan ju äta sallad utan att vara en kanin, så tänker iallafall jag ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#5: Vem vänder du dig till?
Vad ska man kalla någon som anser att "det svenska" behöver "värnas" om det råkar utsättas för influenser från andra håll? Men visst, det kanske inte är rasistiskt, utan mer generellt främlingsfientligt. Känns det bättre?
Fast jag har inte hört att SD:s anhängare oroar sig lika mycket för amerikanisering som för islamisering …
SD har vissa bra synpunkter när de gäller invandrings politik.. för mycket skit har hänt tyvärr sen den grova massinvandringen… MEN , jag vet precis vad SD står för och vad dom egentligen vill . Får dom precis som dom vill så ryker jag ur landet kan jag säga för jag är judinna , inte religöst med släkt mässigt . Och jag vill verkligen inte dra alla muslimer och andra folkgrupper över samma kant , för det finns fruktansvärt många fina människor också som inte vill något ont . Men jag respekterar ALLAS val , dömer ingen för att dom röstar på SD eller inte , alla har vi anledningar till allt , men med tanke på att SD inte står för så mycket mer än invandrings politik så finner jag inget att hämta hos dom , jag har till och med vän som är tillsammans med en arab , och han ska rösta SD , många puckon finns det .
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
#8 Du dömer ingen som röstar på sd säger du, men avslutar ändå med:
"och han ska rösta SD , många puckon finns det ."
Hmm_..
_
Ja , min mening var att dubbelmoral är ju inte så smart ? Kul att du endast tog åt dig av sista meningen!…. ? Man måste väl ändå hålla sig till en moral , annars är man ute och cyklar lite .
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jag vet inte om det bara är jag men när man får frågan från vänner eller familj vilket parti man gillar eller föredrar så vill man helst hålla det för sig själv.
Jag är tröt på att ha meningslösa diskussioner om att det är ett rasist parti.
Jag har kollar varenda punkt vad dom står för och jag håller med nästan fullt ut.
Men ändå har folk svårt att förstå det.
Så fort jag råkar säga 'negerboll' eller när jag hissar svenska flaggan eller när jag gick till min gamla skola och sa att jag skulle vilja att vi sjöng nationalsången på skolavslutningen….. m.m
Sådana här små saker gör att jag blir rasist i många ögon.
Och det är jag inte. Dom har fel. Så fel.
Och med detta! Vill jag säga att (allt man gör) är INTE alltid rasistiskt.
Om någon känner igen sig i detta så skrev GÄRNA! :)
Kram
/Bella
En SD-kandidat har uttryckt att Sverige borde införa muslimjakt.
Andra SD supportrar har sagt till tjejen som skrev en sång om SD att "du borde våldtas av muslimer eftersom du älskar dem så mycket" och även fått dödshot. En SD supporter anser att utlänningar som "inte kan ren svenska" inte hör hemma här och är helt likgiltig till att de skulle bli dödade i sina egna länder om de blev hemskickade.
SD är inte ett parti som stannar vid att tycka "vi borde få säga negerboll", "vi borde få hissa svenska flaggan" eller "vi borde sjunga nationalsången på skolavslutningarna". De är rasister och har i princip samma värderingar som Hitler och nazisterna hade under andra världskriget, dvs att "dom" (i det fallet judar, i detta fallet i stor utsträckning Somalier och muslimer (de mest omtalade) inte är värda mer än smuts och borde inte räknas som människor överhuvudtaget.
Tror man att SD enbart tycker att vi borde få använda ordet negerboll är det en själv som borde studera partiet närmare.
Även:
"SD-politiker kallar flyktingar ”kannibaler” och ”huvudjägare” under debatt på gymnasium." http://www.interasistmen.se/invandring/sd-politiker-kallar-flyktingar-kannibaler-och-huvudjagare/
Du kan ju kolla in på interasistmen.se och läsa på lite om ditt tydligen perfekta och helt orasistiska parti.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack Bellatrix. Bra sagt (skrivet). 🌺
Applåd för BellaTrix 👍
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Yes, otroligt bra skrivet Bellatrix! ❤️
En tackar, man lyckas ibland. :)
Bellatrix, jag tycker du borde gå in på Sverigedemokraternas hemsida och verkligen kolla vad dom står för. Jag är ganska säker på att det inte kommer varken finnas med 'muslimsjakt' eller 'kanibaler' där.
Dom som har sagt dom här sakerna är en idiot. Och har INGENTING med Sverigedemokraterna att göra. Om jag skulle säga att jag hatar exempel barn..(vilket jag inte gör)
Och jag skulle rösta på Centerpartiet, betyder det att Centerpartiet inte gillar barn? Tycker du det är logiskt?
Man kan inte hålla koll på vad vissa personer säger och vad dom gör. Egentligen spelar det ju ingen roll när det inte påverkar vad Sverigedemokraterna verkligen står för.
Och du verkar ha missuppfattat allt jag har skrivit. Jag skev att jag blir så förbannat less på när folk kallar mig rasist när jag ber om nationalsången på skolavslutningen. Jag har ju aldrig skrivit att det är något som SD brinner för… suck
Och när du säger att SD har ett liknande politik som Hitler är det bara skrattretande. Tror du ens på det själv? Allt det bevisar för mig är hur lite du och andra verkligen vet. SD vill inte skicka ut någon. Bara stränga reglerna på vilka som kommer in.
och vore helt lovly om du kunde berätta för mig när EXAKT jag skrev att SD är ett PERFEKT parti? Det jag skriver är att jag hatar när folk bestämmer åt mig om jag är rasist eller inte.
Det är inget du eller någon annan bestämmer åt mig.
Punkt,
#17 klart det inte kommer stå om muslimjakt och kannibaler - dom är ju medvetna om att dom allra flesta tycker det är fel att ens uttrycka sig på det sättet, så vill dom värva röster så är dom inte korkade nog att skriva det på sin hemsida…
Om man har en sida där man ska sälja tex djur - då skriver man ju inte att man medvetet avlar inavel även om det är det man ägnar sig åt, för det säljer inte
Kanske ett grovt exempel, men tankegången är den samma
menar alltså inte att SD håller på med inavel - utan man skriver ju helt enkelt inte sådant som skulle kunna skrämma bort folk
#17 Det är alltså folk högt upp i SD som uttryckt sig fruktansvärt rasistiskt.
Sen är det beklämmande att se ännu fler likheter med Hitler och nazisterna. Det var en förvånansvärt stor mängd nazister som stöttade Hitler med allt de hade men själva aldrig förstod överhuvudtaget vad de verkligen höll på med för till skillnad mot Åkesson så var Hitler rejält smart och lurade sig till makt och stöd. Men ja, det finns de som tänker rösta på SD som tydligen är alldeles för blinda för att se rasismen som flödar dagligen.
Roligt också att du antar att jag inte läst deras sörja redan, många gånger dessutom. Men jag bor även i verkligheten och inte i en saga.
Antingen är man rasist eller så är man inte rasist - det är ingen annan som bestämmer över det faktumet utan ens värderingar och uttalanden och syn på sina medmänniskor som avgör det.
"Punkt."
#18 Och några journalister hade ju ställt obekväma frågor till några SD-kandidater och då skulle polisen inkopplas. Man är gärna rasist men kan inte tåla när folk står upp för att de är emot rasism. Löjligt.
#17 Vissa av sakerna är det sd kandidater som uttryckt av vad jag kan se på en enkel googling. Vem ska läsa på?
Tack för allas synpunkter!
Det va kul att se att jag inte va ensam med att tycka som jag gjorde. :D
http://www2.sverigedemokraterna.se/var-politik/
en länk till er som känner att ni vill kolla upp partiet mer.
#22 Jag vet allt jag behöver veta om dom, nämligen att dom tycker att alla inte är lika mycket värda.
Då jag tycker att alla människor är lika mycket värda, så behöver jag inte veta något mer om dom för att veta att SD är ett parti jag aldrig skulle rösta på eller sympatisera med ett enda dugg.
#22 Stirra dig gärna blind på det om du vill. Men det är ganska bra att se det som sker på riktigt också.
http://www.lajkat.se/14-saker-du-maste-tanka-pa-innan-du-rostar-pa-sd-pa-sondag/
Om man fortfarande lever i sagans värld efter att ta del av den informationen tappar jag hoppet om mänskligheten.
#17: Naturligtvis har det med Sverigedemokraterna att göra vad dess representanter säger. Precis som i alla andra partier.
Bellatrix, jag har ingen åsikt dom dig.
Allt jag tror att du behöver vakna upp och se vilket samhälle vi har. Du lever i någon saga där du tror att så fort någon nämner SD att vi är rasister och vi är stora fan av Hitler. Dags att vakna upp och se sanningen.
Det är inte rasism att ställa krav på invandrare.
Det är inte rasism att se till så inte unga tjejer könsstympas idag.
Vilket dom gör.
Och du kan skriva hur mycket du vill om att jag är rasist och jag lever i en fantasi och saga. Jag ändrar mig inte. Jag tänker inte få dig att ända dig heller.
Respektera min åsikt.
Detta var verkligen inte något jag ville ta upp här men jag kan ta det som exempel så du verkligen förstår vad jag menar :
För några månader sedan blev jag rånad av en invandrare. (Och visst, det kunde lika gärna ha varit en svensk. Men vilka är det enligt procent som gör brott mest?) invandrare.
Det har varit fem inbrott på min gata där jag bor. Det kändes inte längre tryggt att bo där och jag hade svårt att sova många nätter. Tack och lov att polisen tog invandra ungdomarna. Det var dom som hade gjort dom andra inbrotten också. (Och visst, det kunde lika gärna ha varit svenska som gjort det.. men det var det inte)
svenskar gör brott. Men det jag menar på är att jag tycker det är SÅ SJUKT fel när människor som flyr/kommer till Sverige och beter sig överjävligt. Du kan fortsätta och berätta att jag lever i en saga. Men är du säker på att det inte är du som gör det? Jag har varit med om dom här sakerna. Jag har upplevt detta. Jag kan se och ta på det och utan tvekan säga att det här är ETT PROBLEM som jag vill upphör genom att ha stängare regler på vilka som kommer till Sverige. OCH OM DET FINNS MÖJLIGHET att hjälpa flyktingar genom att hjälpa dom på plats.
Och by the way kan du ju sluta skicka dina länkar. När jag klickar på dom så kommer det upp en vit sida med reklam på. Inte mycket till hjälp, Tack..
#27 Vad har könsstympning med saken att göra? Det är inte lagligt i vårt land.
#27: Respekt för din åsikt utesluter inte att man anser att du har fel och argumenterar mot dig.
Tja, där kom det fram. Du tycker inte det är "SÅ SJUKT fel" att människor "beter sig överjävligt". Du tycker, enligt vad du själv skriver, att det är "SÅ SJUKT fel" att människor som flyr/kommer till Sverige "beter sig överjävligt". Behövs det något tydligare bevis på att du skiljer på folk och folk utifrån deras etnicitet? Och om man skiljer på folk och folk utifrån deras etnicitet, vad är man då om inte rasist?
Så du behöver inte undra längre varför du blir tagen för rasist. Ett av skälen är att du på offentlig plats ger uttryck för rasistiska åsikter.
Hade du velat uttrycka dig orasistiskt hade du nöjt dig med att säga att du tycker det är sjukt fel att människor beter sig överdjävligt och att det borde beivras.
Jag har blivit våldtagen av en mörkhyad man och jag vägrar använda det som en slags ursäkt till att det ska vara okej att vara rasist. Jag avskyr DEN mannen för vad han gjorde mot mig, hans hudfärg är helt irrelevant. Det är en myt att invandrare står för den största kriminaliteten i Sverige.
Att skilja svenskar mot invandrare.
Du tycker det är rasism?
Väx upp.
Att göra skillnad på dem som människor i deras värde är rasism. Men du kanske inte förstår det konceptet men jag kan inte hjälpa dig att leva i verkligheten är jag rädd.
#31 Så vad tycker du är rasism?
Så himla bra skrivit Bella! ❤️
Det du skriver är så himla sant! Tack för att du vågar skriva om det. Jag tror att många människor tycker dom du. Men är rädda att människor som 'Bellatrix, Gronstedt' som trycker ner andra för dom har inte samma åsikt och använder ordet rasism som något försvar.
You go girl!
Att påpeka att någon är något de är är inte att trycka ner någon. Svårare än så är det inte. Dessutom är det ju ironi en miljon när ni stöttar ett parti som trycker ner människor för att de inte har samma religion och etnicitet som "gemene svensk".
#34 och vad kallar ni det SD håller på med?
Bella är inte rasist? Vad är det med alla svenskar och 'ÅH? Du röstade på SD, du är sån rasist!'
Vad händer med Sverige? Seriöst? Ibland kan man ju bli orolig. Bellatrix, skrev du precis 'att påpeka att någon är något som de inte är är inte att trycka ner någon' På riktigt? Mening borttagen, tänk på sajtreglerna! // Sajtvärd
Skitbra skrivet Bella! !
Lisa991 är en helt nyskapad användare. Jag tror det är Bella själv som har skapat det extrakontot för att berömma sig själv. Moget. Lika moget som att säga "Väx upp" till en som bara påpekar det uppenbara.
Bella lilla: väx upp, va.
Milina är också helt nyskapad. Bella igen? Åh, så tröttsamt, och samtidigt lite sorgligt.
Undrar vad nästa låtsaskompis får för namn …
Precis.
HAHAHA! Ja, sorgligt, men också skrattretande!
#37 Du skriver på en sajt om mobbing. Den är inte till FÖR mobbing som du verkar tro.
#41 ens bästa vän är en själv?
- så varför inte ha flera jag som kan hålla med när ingen annan tydligen gör det ^^
#42: 👍😂
Dags att tänka på tonen!
Flera inlägg är anmälda, och trots att jag håller med att de är vassa så bryter de inte mot reglerna. Däremot så börjar tonen svikta lite på flera håll så vi tänker efter en extra gång innan vi skriver.
Tack.
Ja, jag är en nyskapad användare. Har ni spårat ur fullständigt? Lite pinsamt att tro att jag är Bella. :) haha. det är sorgligt. 👍
Okej, vi säger väl det då. 😂
Nu finns det inga belägg för att flera medlemmar är samma person, men om det skulle finnas det får man gärna informera mig genom PM då det är emot sajtens regler och det kommer leda till skrivförbud!
Inlägg som inte hör till ämnet kommer tas bort utan förvarning, upprepas det leder det till en officiell varning till användaren!
Bellatrix, varför har du skapat en ny användare som heter NeferNefer? Sorgligt dessvärre……
#51 Det där är ett påstående helt utan belägg, dessutom slängt mot någon som överhuvudtaget inte påstått att du är samma person som någon annan. Dessutom har du noll grund för din anklagelse då jag och den användaren båda hört till iFokus i en lång tid och inte är nyskapade.
Nu får du en officiell varning för att medvetet skriva inlägg som inte hör till ämnet efter en varning! Och för att du medvetet startar bråk.
Skitbra inlägg, Bella 🙂
Vänta vänta vänta hörrni.. Denna tråd är skapad på kategorin mobbning? När det handlar om inget annat än politiska åsikter ? Är jag ute och cyklar …. eller är det inte fel kategoriserat?
Det finns en tydlig kategori för politik .
#31: "Att skilja svenskar mot invandrare.
Du tycker det är rasism? "
Du kanske skulle skaffa en ordbok? Det är det som ÄR rasism - att göra skillnad på människor på grund av deras etnicitet. Är man inte rasistisk skiljer man på dem på grund av deras ageranden. Då skiljer man på trevliga och otrevliga människor, inte på otrevliga invandrare och otrevliga svenskar.
#34: "Men är rädda att människor som 'Bellatrix, Gronstedt' som trycker ner andra för dom har inte samma åsikt och använder ordet rasism som något försvar. " Har man inga argument för sin ståndpunkt, är det förstås svårt att ta motargument, men att argumentera mot är inte att "trycka ned". Det blir lätt patetiskt när man sätter fingrarna i öronen och gnäller "Buhu, ni får inte säga emot mig får då trycker ni neeeeer mig! Buhu!" Blir man så rädd av motargument kan man inte ha någon vidare underbyggd ståndpunkt.
#54 Jag reflekterade själv över det, men då den ligger under "allmänt" så antog jag att TS menade på att det skulle vara mobbing att se ner på någon som röstar på SD och att det är så de själva upplever det och lät det därför ligga kvar i denna kategori.
Alla som röstar på SD röstar för ett socialkonservativt rasistiskt parti. Om det gör dig själv till rasist får du avgöra själv. Jag brukar dra definitionen av att man tillhör något om man stödjer det helhjärtat.
Att tro det som står på SD's sida är inte speciellt smart, det är likadant som med alla andra partiers sidor - propaganda. Jag går väldigt lite efter vad som står, och med vad som diskuteras, och hur saker sägs, och hur partiet som helhet beter sig. Det säger nämligen allting man behöver veta.
I det här fallet verkar det vara en människa som inte riktigt förstår att hon är rasist, och hon vill inte vara en(för det är ju hemskt) men vill tydligen ha samma åsikter som en. Lite intressant konflikt där. Det är dock inte första gången som jag sett det, tyvärr.
Det är dessutom tråkigt att användaren lämnat ifokus:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Om man kollar på SD sida står dem inte för rasism/nazism, men lyssnar man på deras politiker låter det annorlunda.
SD är ju stämplade som naziseter/rasister så det känner ju väldigt logiskt att riktiga nazister/rasister söker sig ditt och därför dessa idiotiska åsikter finns där? och många av dem som uttalat sig rasist/nazistsikt har väl fått gått ner från sin position, alt kanske fått en varning att hålla sina personliga åsikter för sig själv?
inom vanliga jobb får man ju inte sparka jobbaren för att dem har personliga åsikter och mycket möjligt att det är samma inom politik? dock kan man ju begära att dem under arbetstid inte får yttra såna åsikter.
OBS: jag röstade inte på SD
Jag håller med TS. Jag blir också urbota trött på det här eviga jiddret och häxjakten. Alla ska skrika ut vad de tycker och tänker hela tiden och framförallt: döma. Och dessutom när folk som påstår sig gilla olika och vara för kärlek etc. går på, förtalar och trakasserar människor.
Jag är själv mittemellan på den politiska skalan och har vänner från hela spannet. Från höger till vänster. Jag gillar verkligen olika typer av människor och att utvecklas. Genom att träffas, ha en dialog och prata, vinner man mycket. Jag tycker det är jättekul att träffa folk i olika sammanhang som tycker heeelt annorlunda än jag. Kan man föra en vuxen och mogen dialog har man också hans att påverka och värva fler, om man nu är ute efter det. Folk verkar inte förstå att genom att trakassera, får man verkligen inte fler vänner. Tvärtom. Man skapar inget kärleksfullt samhälle genom att säga "jaha, du tycker så, då får du inte vara med". Det skapar ännu mer "vi och dem", det som de där människorna brukar vilja minska. Men det är nog samma personer som på lågstadiet sa "Jaha har du en grön tröja på dig, då får du inte vara med oss och leka, för det är fult och det bestämmer vi!".
Många verkar också tycka att det är farligt att ha vänner som inte tycker exakt som en själv. Det blir en jäkla häxjakt. "Röstar du på *** vill jag inte vara vän med dig mer". Seriöst, är du fem år? Det var ju också sådant man hörde när man var liten.
Det är tyvärr svårt när man utsätts för förtal och trakasserier och människor som inte kan diskutera på en mogen nivå. Men bit ihop och försök hitta likasinnade människor som vill utvecklas och föra en dialog.
<3
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#60 Om du inte vill ha en standard på dina medmänniskor är det ditt val. Jag tål inte vilket beteende som helst, och därför inte heller vilka åsikter som helst. Hur är det inte logiskt? För jag menar, jag är lika lite vänner med människor som våldtar, och som misshandlar och som slår folk, som med människor som hatar andra pga hur dom ser ut. Det är samma skit. Samma extremt dåliga medmänniskor.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#61 +1.
Jag föredrar att inte vara vän med rasister, våldtäktsmän, mördare eller knarkare. Det gör mig knappast till en femåring.
#60: Hur tänker du när du jämförpersoner som tar avstånd från rasism, rasistiska åsikter, rasistiska partier och rasistiska uttalanden med småskolemobbare? Menar du att politiska åsikter inte är egenskaper som omgivningen får förhålla sig till? För övrigt är det snarare så att de som mobbade i skolan är de som fortsätter att mobba. Då kanske de klådde avvikare med motivering att de hade fel tröja, nu är de stora och håller politiska anföranden om vem som är tillräckligt svensk för att få finnas i fina Sverige. Mobboffren har då som nu betydligt större förståelse för att all behöver få finnas.
Dialog innebär inte att du får säga vad du vill och ingen får uttala sin åsikt att du har fel.
Det är inte så att du får säga vad du vill och alla andra ska utvecklas tills de håller med.
Att tala om vad man tycker om någons åsikter är inte att förtala.
Att säga emot någon man anser har fel är inte att trakassera.
Att välja vänner bland dem som inte utrycker åsikter man avskyr är inte barnsligt.
Att ta avstånd från någon som ställer sig bakom ett partiprogram man inte kan fördra är inte häxjakt.