Mobbaren tror sig vara "offret"!
Jag vet inte hur jag riktigt ska börja! Det är en tjej i min grupp som mobbar mig psykiskt! Det gör verkligen ont. Min lärare har pratat med henne många gånger och inget har förändrats. Jag blev tillsagd då jag först sa till min lärare " jag ska anmäla och vi jobbar med det" Notera att jag blev tillsagd detta innan läraren pratade med personen. Efter att läraren pratar med personen så framkommer det att hon tycker att jag är störande. Och att hon hade använt exakt det jag hade sagt till läraren om det hon gjorde mot mig. Hyckleri va? Det värsta måste nog vara att hon beter sig som ett jävla offer när det är hon som orsakat mig så mycket smärta. Eftersom att personen ifråga inte verkar som en problematisk elev som skulle mobba så verkar min skola inte ta det på allvar. Och att det bara är jag som upplever det hjälper direkt inte min ståndpunkt. Hur ska jag fan kunna bevisa att hon gör massa elaka gester och saker mot mig för att hon vill mig illa? Hur fan kan jag övertyga skolan om att det är allvarligt trots att de verkar ta hennes parti?
Det behöver inte vara hyckleri. Du vet inte hur hon upplever situationen. Kanske du orsakar henne smärta utan att förstå det? Kanske hon inte förstår att hon orsakar dig smärta? Du upplever att du är ett offer för henne, men hon kanske upplever att hon är ett offer för dig?
Om du upplever att hon mobbar dig genom gester, borde någon annan kunna se henne göra dem. Kanske läraren kan hålla ögonen på henne?
Går det att få någon annan och intyga det du säger? Annars fortsätter du att anmäla.
För att mota de negativa känslorna du känner, går det att gå till kurator och få lite "power"? Du är säkert hur bra som helst och du borde inte behöva känna dig illa till mods - eftersom du är en bra människa.
Lärare och övriga vuxna i det här fallet ser att ord står mot ord mellan elever. Då behövs bevis och ögonvittnen för att det inte ska falla bort som "elevgnabb".
Skrivs det elaka saker eller är allt verbalt och ansikte mot ansikte?
#1 : Min lärare har redan kontaktat alla lärare och bett de hålla koll tidigare! Men hen ska göra det igen. #2 : Det värsta är att alla mina vänner vet detta då jag hela tiden säger det till de. Två st av de har sett hur personen ifråga gör gester och kommentarer. #3 : Det är mest kommentarer,gester, blickar och så suckar personen i fråga samtidigt som den himlar med ögonen då jag säger till. Det är just det stör mig att det verkar avfärdas som ett "elevgnabb" då personen verkar roffa att sig all uppmärksamhet så att den kan förnedra mig i helklass.
#4 Om de har sett det hela, berättar dom det för lärarna?
#4 : Då jag berättar så typ berättar de på deras sätt det jag upplever och hur de har sett det!
#6 Har du testat föra dagbok under en tid? Exempelvis "Idag gjorde hon det här" och vilken tid det hände. Då kan det bli lättare att ta precisa exempel på vad hon gör som du upplever så negativt.
#7 : Jag har faktiskt försökt men jag la av med det efter en gång då jag inte trodde att jag skulle tas på allvar.
#4: Har någon frågat personen varför hen agerar så här? Om hen upplever sig "mobbad" av dig, eller att du är "jobbig", så är ni kanske två som har samma problem, från två olika håll. Hen kanske inte är ute efter att förnedra dig, utan bara efter att få dig att sluta göra det som hen upplever som jobbigt? Kanske hen agerar annorlunda om du agerar annorlunda?
Om det är så är det bara kommunikation som kan lösa situationen. Då måste ni båda bestämma er för att tro det bästa om varandra eller för att ignorera varandra, eller en kombination.
Ibland går man bara inte ihop med en viss person. Det är inget att göra åt, då får man ignorera varandra så gott det går. Men man ska naturligtvis vara neutralt hövlig i de lägen det inte går att strunta i varandra.
Har du prövat med rektorn? Jag förstod inte riktigt, ville dina "vänner" inte vittna åt dina vägnar? Är de rädda? Du kan alltid skriva ett utförligt brev och be dina föräldrar ge till mobbarens föräldrar. Det kan vara att hen bryter ihop framför sina föräldrar.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Det kan vara så enkelt att ni båda tror att den andra började, och att ni nu hånar varandra? Men att hon överdriver dina gester? Vågar du prata med henne ensam? Då kanske hon börjar reta dig ordentligt och säga att hon ljuger med flit, då vet du ju. Annars så kanske hon står fast vid sin historia, vilket kan betyda att hon talar sanning(eller ljuger för att förvirra).
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Fru Riker. Om du inte kan ändra på andra kan du föröka ändra på dig själv. Jag säger inte att du ska ändra din personlighet så det passar henne. Jag menar att du ska försöka ändra dig på så sätt att du blir stark nog att inse att hennes skitsnack inte rubbar dig och din självbild. Kanske lättare sagt än gjort men då har du kontrollen över lösningen. Lösningen sitter inte i någon annan. Den äger du. Kanske, som jag sade tidigare, en kurator kan ge dig verktygen du behöver?