Mobbad av lärare?
Hej
Jag har alltid tyckt att bild varit det bästa ämnet i skolan, jag älskar att måla och kompisar, lärare och familj tkr jag är bra på det. Jag går i 7:an och har nu bild 2h i veckan. Jag har haft samma bildlärare i 1,5 år nu och jag har helt seriöst inte hört henne säga en enda positiv grej till mig. Hon ger bara negativ kritik som:
fy vad fult!,
kan du verkligen inte bättre,
min dotter kan bättre än du, och hon är 3.
är du helt seriös, du är ju värdelös.
Och när hon inte kmr på något dåligt att säga så berömmer hon alla andra och går bara förbi mig som om jag inte finns. jag vet inte om det räknas som mobbing men jag känner bara att jag vill gråta! Vad har jag gjort för att förtjäna det? Även om jag enligt henne är värdelös så kan hon väl komma på en positiv grej i alla fall, eller? enligt mig är detta någon sorts psykisk mobbing. Bild som innan varit mitt favorit ämne har nu förvandlats till de hemskaste 2 timmarna på hela veckan.
jag skickar med en bild på en bild jag gjorde under förra veckans bild lektion, skriv gärna vad ni tycker 🙂
Enligt mej är du jätteduktig på konst när jag kollar på bilden där uppe!
Men förstår dej, har också en sån bildlärare. Min kan dessutom sätta upp en annan elevs tekning på tavlan och uttrycka sej och säga att de var dåligt, fult osv.
Jag förstår inte hur skolan kan ha såna lärare, vi har klagat hos rektorn jag vet inte hur många gånger men inget händer.
Du borde absolut inte acceptera de hon säger. Vet inte riktigt vad du kan göra, för ofta funkar inte rektorn. Men som hon beter sej får man inte göra, de blir ju inte bättre för att hon säger att du ritar fult. Men acceptera de absolut inte. De där borde nog kunna klassas som mobbning ja.

Det är absolut mobbning och du borde ta upp det med rektorn, dina föräldrar eller någon annan lärare. Ta gärna med dig nån kompis som kan intyga att det är sant.
Är ingen expert på bild men en treåring kan inte rita sådär bra och inte jag heller även om jag försökte.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hon verkar ju seriöst störd!! Din målning är ju AMAZING!!!!! Lyssna inte på henne!! Hon kanske är avundsjuk? Hursomhelst så tycker jag att din bild är sjukt bra och att du ska ignorera henne, för det hon säger är inte sant. 😉
Dogs is my world ♥
Använder hon verkligen dom orden du skrev? "Fult" och "värdelöst" tex?
Du är ju verkligen grym på att teckna, förmodligen den bästa i klassen.
Min tanke är, kanske hon vill ge dig en utmaning för att hon ser hur duktig du är? Men då är ju inte ord som "fult" och "värdelös" ord man använder och speciellt inte som lärare.
Kan du prata med din lärare? Annars, prata med dina föräldrar eller kuratorn för dom kan hjälpa dig! En lärare FÅR inte uttala sig så! Oavsett om man kan teckna eller inte!
#1 och #2
Tack! Jag har gått till andra lärare och berättat hur hon behandlar mig men det blir inte bättre 😢
#3 och #4
Tack!
#4 Ja hon använder precis meningarna som jag skrivit i texten 😕
Din lärare är antagligen avis och därför trycker ner dej och berömmer andra. En bra lärare skall inte favorisera en speciell elev eller trycka ner någon. Så denna lärare är helt enkelt svag.
Jag tycker din bild är jätte vacker och du är riktigt duktig och du är bättre än mej på att se detaljer och då hade jag höga betyg i bild då jag gick i skolan. Försök stå ut 2h i veckan med en jobbig lärare och tänk på att du är bättre än vad hon tycker jag tror många håller med. Och sen om det blir värre skulle jag prata med Grupphandledaren/klassföreståndare vad du nu har och förklara dina problem. Men ta inte åt dej detta nonsen om att du e dålig. Alla kan rita men alla målar/ritar på sitt eget sätt

Har du möjlighet att spela in vad hon säger så gör det.
Skynda långsamt så går det fortare.
Din bild är jättefin. 👍
Prata med din rektor eller en annan lärare. Att säga så till någon elev är faktiskt allvarligt, och som du skrev i din rubrik; mobbing.
#7 Tack! Jag har pratat med klassföreståndare och han har sagt att han ska prata med henne och återkomma, men det har han inte gjort
#8 På skolan jag går på så får men inte filma under lektionstid tyvärr😕
Prata med era föräldrar, prata med den lokala tidningen, har ni elevtidningar kan ni ta upp det där, för sådär ska det inte gå till!
#9 Tack!
Jag önskar att jag hade kunnat teckna lika bra! Superbra!
Det du går igenom är helt klart mobbing av lärare! Jag önskar att du ville anmäla personen där det går att anmäla! Överallt. Själv hade jag också en lärare som gjorde allt för att jag inte skulle klara mig. Tyvärr är det ca "100 år sen" och då fanns det ingenstans där man kunde anmäla och tas på allvar.
Men nu, i dessa dagar, så borde det ju finnas möjligheter att anmäla iaf. Fast, jag förstår också att det kan kännas väldigt obehagligt att anmäla. Framför allt om man ska gå kvar i skolan med samma lärare……..
Men, det allra, allra viktigaste är att du förstår själv att du är bra!!!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#13 Tack så jätte mkt!
Som du säger så är det väldigt obehagligt att anmäla när jag ska gå kvar där i 2,5 år till 😕
Oj, ber om ursäkt att jag som sajvärd helt missat tråden men mycket har hänt senaste dagarna….
Tycker att om inte lärare, klassföreståndare eller rektor tar dig seriöst ska du be din mamma eller pappa att kontakta dem. För det är en sak att ge kritik som kan hjälpa en, t:ex "fint, men nästa gång, fokusera mer på händerna och linjerna" (jag kan inget om konst såatteh, ursäkta de dåliga exemplen) och att kalla något fult. Eller säga att en 3-åring kan göra bättre.
Konstruktiv kritik = jättebra. Det hjälper en att växa inom sitt område.
Elak kritik = bara destruktiv. Det får en att vilja överge sina intressen och göra annat fast man kanske brinner för just detta ämne/intresse.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#14 Det kanske inte bara är du som blir mobbad av denne lärare. Prata med andra elever och gå sedan ihop för att hitta en lösning.
Men fy vilken sjuk människa. Seriöst! Din teckning är ju helt awesome! Den är sjukt fin. Du har verkligen talang, och jag säger inte det bara för att vara snäll, jag menar det verkligen. Jag undrar verkligen hur bra hon själv är på att måla. Hon måste ju vara värsta da vinci om hon är bättre än dig i alla fall. 😡
//Flöffo
#10 Kanske du kan spela in i smyg? Man kanske inte måste filma ansiktet… men bra om man har lite bevis i alla fall. Eller är det så att man måste lämna in mobilerna? I så fall kanske du kan ta med dig en till som du inte använder och lämna in den istället. 😈
Fast i och för sig kanske det inte är tillåtet. Eller är det det?
//Flöffo
#16 Det verkar inte som att någon i min grupp blir mobbad av henne i alla fall, men jag vet en i en annan grupp som är jätte duktig och hon blir oxå mobbad av läraren.
#17 tack så jätte mkt!!😃
#18 man måste lämna in mobil och ipad innan varje lektion och ser hon att någon pillar med mobil så skickar hon ut den personen ut ur klassrummet, så får man inte komma in igen på den lektionen.😛
Säg till rektorn, dü målar grymt bra och ska verkligen inte behöva må såhär eller a sk*t av den här läraren som uppenbarligen är avundsjuk och sjuk. Ingen lärare får göra så mot en elev och du målar verkligen inte sämre än en 3 åring, lovar.
#20 tack så jätte mkt!! <3
Det finns ju elever som stämmer skolor för att de blir mobbade av elever, så du borde definitivt kunna få hjälp. Dina föräldrar kan ju ringa polisen och se ifall de vet mer om var man ska vända sig när man stämmer skolor, ifall det inte är sådana här fall polisen tar tag i.
För om du redan klagat till rektor och de inte gör något så hjälper det nog inte om ni inte tar laglig hjälp.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Det är hemskt svårt att få hjälp via laglig väg, dvs, det finns så himla lite polisen kan göra. Däremot om man gör en anmälan måste de erkänna att den finns, dvs, det kan hända att de kommer till skolan för att prata med rektorn, eller åtminstone ringer. Och det kan ju vara nog för att läraren ska få sig ett "wake up call". Det kan i många fall räcka. Jag hotade med att polisanmäla två tjejer som stal 200:- från mig i sexan (de nekade, nekade, nekade) och då fick jag genast tillbaka pengarna. Nu är det ju skillnad på två tonårstjejer och en lärare, men om en anmälan görs så får de inte bara glömma bort att den existerar. Men annars tycker jag en bra idé, som första steg, är att kontakta rektorn och säga att polisanmälan kommer göras om läraren inte får några konsekvenser. Sedan kan ju konsekvenserna bara vara att rektorn pratar med läraren, men det kan ju i sig också bli ett så kallat "wake up call".
Byt teckning med en kompis och låtsas som att du målat kompisens teckning och hon som att hon målat din. Sen får ni se vad läraren tycker om din teckning…
Kram Elsa<3
Cillaandersson.weebly.com
#24 Ifall läraren ser att det är TS stil kan de få dåligt betyg.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Har du inte tänkt på att läraren kanske bara inte tycker du tecknar snyggt helt enkelt? Det kanske bara är hennes sätt att uttrycka sig det måste inte handla om avundsjuka som många skriver. Jag tycker inte du tecknar fint och skulle inte ha några problem med att säga det irl dock nt på samma sätt och med andra ord. Fast det kan ju vara lätt att överdriva när man gör trådar så det kanske inte är så farligt som det låter.
#26 Säg mig, är ditt mål att gå in i alla trådar och få folk som redan mår dåligt att må ännu sämre genom att antingen avskriva det på deras låga ålder eller för att de skryter eller för att de överdriver? I så fall ber jag dig vänligt men bestämt att sluta. Den här sidan finns till för att man ska kunna få råd och stöd i alla situationer oavsett bakgrund inte för att man ska skriva av sig och sen bli nedvärderad och få ord slängda mot sig som bara gör mer skada.
Du behöver inte tycka att TS tecknar fint, men det är onödigt och otrevligt att säga det när TS mår dåligt över att dennes lärare använt kommentarer som definitivt är att gå över gränsen och du har ingen rätt att utmåla henne som om hon bara överdriver.
Tänk dig för innan du skriver nya inlägg på sajten.
Om jag vore du skulle jag gjort det till min nya livsuppgift att se till att denna lärare förlorar jobbet och dessutom får ett rent helvete. Fy fan, vad oprofessionellt!
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Det är en bildkurs i 7:an, och avancerat nog för den klassen. Du kanske inte gillar stilen, men det är inte samma sak som att det är fult. Tekniken är bra och beroende på uppgift och delmål så borde den uppgiften få minst VG.
Och som Bellatrix sa så är det inte ok att gå in i en ung tonårings tråd och påstå att de överdriver när de säger att de blir trakasserade av en vuxen. Det kan vara att hon ljuger, men det är knappast schysst att anklaga någon utan bevis. Om läraren sa det TS påstår så borde den personen få sparken.
Jessica Jones (2015-)
#30 Jag håller med. Handlar det om folk på universitet som studerat konst i typ fem år så kanske det inte håller måttet (jag gissar, jag är verkligen inte kunnig inom den formen av konst), men i sjuan?! Jag kunde knappt rita streckgubbar i sjuan, kan fortfarande knappt rita bättre än det. Och även om läraren inte gillar det så finns det så många andra ord att använda för att uttrycka det istället för att göra så att eleven i fråga känner sig kränkt.
Bildlärare som ger kritik som fult och dåligt!?!?!? Är det ett skämt!😡
Finns taskig kritik som man inte kan göra något av och bara bli sårad av. Sen finns det kritik som lärare ska använda sig av - konstruktiv kritik. Att hon går och säger att det du gör är fult är inte sådan! Om hon förvisso säger att du skulle kunna göra bättre och beroende på sättet hon säger det på, så hade man kunnat tolka det som att hon tror på dig och försöker inspirera och motivera.
Du är talangfull och läraren verkar inte klok i huvudet.
Jag kommer ihåg när jag och en annan bildelev hade ett bildwar där vi ritade sträckfigurer i timmar som var "oss" där vi gjorde helt sjuka saker. Vår lärare hade lätt kunnat ge oss F men för att vi ändå gav vad läraren krävde för ett G så fick vi det istället. Jag tycker det är helt sjukt att en lärare kan anse att ens lärares hår på benen eller deras ideal av skönhet kan användas emot någon.

En sådan lärare ska väck. Se till att du har ett par vuxna med dig när du polisanmäler. Lärare får inte trycka ner eleverna, det är helt emot vad skolan behöver och rektorn behöver få sig en omruskning. Gå gärna till tidningen.
Du behöver stöd av vuxna.
De Lapsus Resurgam
Har inte vart inne och kollat tråden på ett tag men jag uppdaterar nu iaf vad jag har gjort åt detta!
Jag och min mamma gick till min klassföreståndare (Kristina) och berättade precis vad som har hänt….
Tillsammans med Kristina fick jag då gå och prata med en kurator på skolan och berätta allt så att han vet vad de handlar om, efter det så fick jag tillsammans med Kristina, och kuratorn prata med bild läraren…….hon nekade till allt och kuratorn blev vansinnig på henne. Bild läraren hade sänkt mitt betyg från A till F, vilket är näst intill omöjligt om inte situationen är sådan att eleven ej varit närvarande på en enda lektion under terminen, kuratorn blev förbannad på henne för detta och det hela slutade med att jag fick ett C i betyg.
Jag har ej bild för tillfället då vi har det varannan termin, dock kommer jag ha samma bildlärare i 8an……så jag får se hur de går! För tillfället känns det väl sådär, hon blänger på mig i korridorerna och vill ej hjälpa mig på ''studiehjälpen'' (som hon då håller i) men men, det hela kommer nog lösa sig tillslut
Jag är faktiskt glad att åtminstone klassföreståndaren tar dig på allvar. Det är inte en bra situation, men den hade kunnat vara värre. Om du blivit ignorerad av alla så hade du ju fått ett F och nästa termin hade förmodligen varit fruktansvärd. Bättre att få lite stöd än inget alls. Men jag hoppas verkligen att det kan lösa sig mer än vad det redan har.
#36 Tack så mkt!
Bra att du står på dig. Glöm inte bort att nämna blängandet och att hon inte hjälper dig, om du får tillfälle.
Jessica Jones (2015-)

Skönt att det blev bättre. Se upp med henne, hon verkar ju helt koko.
De Lapsus Resurgam
#26 Som lärare får du inte uttrycka dig på detta sätt. Du får inte säga till en elev att den är värdelös eller att den inte har någon talang. Det spelar ingen som helst roll om eleven skulle vara "värdelös" du får som lärare inte säga det till eleven! Lärarna ska uppmuntra elever så dom blir bättre inte trycka ner dom. De som denna lärare sysslar med är inte okej och detta är helt klart mobbing! Så sluta lägga dig i andras trådar och få folk som redan har det besvärligt att må ännu sämre!!