Missbrukas ordet mobbing? (På internet)
Efter att ha varit medlem på iFokus väldigt länge, samt en hel del andra forum där jag varit moderator/admin eller "bara" vanlig användare så har jag sett ordet mobbing väldigt ofta i en hel del olika situationer. I vissa fall tycker jag att det definitivt stämmer, men i många fall är det ett ord som verkar kännas allt för "lätt" att ta till. Lite som när man slänger in ordet "slampa" för att en tjej råkat haft två sexpartners på lika många veckor.
Tycker ni ordet "mobbing" används för ofta? Eller kanske inte tillräckligt ofta? När övergår det från att vara "tjafs" till "mobbing"? Jag vet hur jag definierar ordet, men är naturligtvis intressant att se hur ni användare tänker.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Mobbning är när man medvetet klankar ner på en annan individ, eller när denna individ känner sig kränkt, oavsett vilken nivå detta är på, allt från verbal mobbning till en liten knuff till att spotta på en, till att slåss. Det beror helt på situationen och känslorna inblandade.
'-Headlights on the highway-'
#2 Fast är det automatiskt mobbing om en person känner sig kränkt? Frågar bara av nyfikenhet. :)
#3 Du upplever ju att du blivit mobbad eller hur? många som blir mobbade har inga bevis på att dem blir mobbade mer än att dem vet att det händer och sen att råka ut för det som #2 beskriver tycker jag är mobbning, mår man dåligt av det och att andra människor är taskiga mot en så är det mobbning jag tror att det är väldigt viktigt att ta dem som säger att dem blivit mobbade seriöst. Wikipedia beskriver dock det såhär "Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp."
#4 Fast jag vet inte riktigt varför du drog in mig i detta? Ja, jag blev mobbad under skoltiden men det var något alla visste om då jag ofta hade blåmärken, förstörda böcker, fick min cykel pajad, osv. Det jag menade med frågan i #3, var just om det alltid är så att den som anser sig mobbad verkligen är det.
Kan ta ett exempel som faktiskt hänt på iFokus (utan att nämna namn eller sajt osv).
Användare 1: Jag tycker så här.
Användare 2-6: Nja, vi håller inte med, det känns inte som om det stämmer så bra.
Användare 1: Nu känner jag mig kränkt, ni mobbar mig!
I den situationen känner visserligen Användare 1 sig mobbad och kränkt - men är personen faktiskt det?
Helheten i #2 håller jag naturligtvis med om är mobbing, jag tog bara ut en mening med undran om just det alltid avgör om någon blir mobbad eller inte.
#5 Drog dig som ett exempel då du berättar om att du blivit mobbad och beskriver i #0 Att du ibland tycker att ordet mobbning används för lätt men jag tycker man ska ta det seriöst om någon säger att dem blir mobbad. Sen om det är något oseriöst över iFokus där någon bara vill trolla eller är barnslig av sig i sammanhanget då är det väl en annan sak för det är så det låter ur exemplet du tog upp.
#6 Man ska naturligtvis ta det seriöst om någon påstår sig vara mobbad, det jag syftade på i #3 var just i allmänhet. Ingen specifik situation. Det har varit något vi diskuterat förut, just det där kring vem som "avgör" (i brist på bättre ord) om det är mobbing eller inte. Oftast är det såklart den som blir mobbad som kan avgöra det, men inte alltid. Och det var lite det jag syftade på, att bara för att person X säger att denne blir mobbad så är det inte per automatik så att det stämmer.
#7 Nä men du ville väl bli tagen seriöst? tänk om folk inte skulle tro på dig när du säger att du blivit mobbad? jag skulle vilja undvika en sån situation.. där med försöka tro på folk om dem helt allvarligt berättar om att dem blir mobbade!
#8 Fast jag vet inte riktigt vad du syftar på nu? Jag har inte påstått att man inte ska tro på folk när de säger att de blir mobbade, eller att man inte ska ta dem på allvar.
Det enda jag syftat på är att det inte är lika med fakta bara för att någon anser sig mobbad. Däremot om någon påstår sig vara mobbad ska man naturligtvis kolla närmare på situationen och ta det på allvar och utreda vad nästa steg ska bli.
Jag kan tycka att ordet mobbing och även kränkt används alldeles för lättvindigt.
Man ska givetvis ta människor på allvar men riken är ju att det blir alldeles för "urvattnat" när man blir kränkt för minsta lilla.
Mobbing och kränkning är allvarliga saker och handlar inte bara om olika åsikter hit och dit.
/Maria
#10 Det är lite så jag menar.
#10 + 1
Nä självklart så behöver det inte vara så att människan är mobbad bara för att den säger så fortfarande tycker jag man ska ta det seriöst om någon säger sig vara mobbad och faktiskt mår dåligt av det. Finns oseriösa människor alltid eller som använder ordet i fel sammanhang. Jag tycker ändå man ska utgå från att om någon säger att den är mobbad och kan förklara varför så ska man ta det seriöst. Jag förstår om man inte räknar det som mobbning om någon bara säger sig vara mobbad pga en hetsig diskussion osv men det är något helt annat varför ens lägga ner tid och tänka på det?
#13 Men det är väl ingen här som sagt något annat?
Däremot om många använder ordet mobbing när det inte handlar om det så blir ju tyvärr konsekvensen att man i allmänhet tar det mindre seriöst när det väl handlar om mobbing. Framförallt om det är samma person. Blir lite "the boy who cried wolf" över det hela.
#14 Nä jag har inte heller sagt att någon sagt nått annat heller :)
Jag förstår att ordet kan bli urvattnat och att en del använder det bara vid enkla tjafs, men skulle någon komma fram och säga till mig att den blev mobbad och att den mår dåligt av det och kunde förklara varför skulle jag aldrig ifrågasätta det, de skulle vara att förminska den personens situation.
Vad menar du med "framförallt om det är samma person" ?
#15 Om t:ex jag säger 20 gånger att jag blir mobbad, fast det helt enkelt bara handlar om att några andra inte håller med mig, och jag senare blir mobbad så är det tyvärr väldigt lätt att anta att det handlar om samma sak som tidigare. Dvs att jag faktiskt inte blir mobbad utan överdriver eller är överkänslig.
#16 Jo men det är något helt annat än vad jag försöker säga, det du säger är ju inte riktig mobbning om det bara är att någon inte håller med någon sånt får man ta över forum.
#17 Men det är ju lite det som är poängen med tråden. Att folk använder ordet mobbing när det inte handlar om mobbing, vilket i sin tur kan förstöra för de som faktiskt blir mobbade då de inte tas på allvar för att folk skriker mobbing hit och dit.
#18 Ja det har jag väl sett hänt någon gång att nån sagt att den är mobbad om man tjafsar det är inte riktig mobbning det håller jag med om, men jag tänkte mig ett annat scenario.
#19 Vilket scenario då? Alltså, handlar det om mobbing på riktigt så är ju inte ordet missbrukat. Nu var frågeställningen angående om uttrycket missbrukas eller inte.
#20 Att mitt barn kommer hem från skolan till exempel och berättar om att den är mobbad där (bara ett exempel, har inga barn)
#21 Fast det är ju en helt annan situation. Om mitt barn (om jag hade haft ett), eller ett syskon, eller en vän, eller någon annan som står mig nära berättar att de blir mobbade skulle jag naturligtvis ta dem på allvar. Och jag har tagit vänner på allvar när de berättat sånt. Nu var frågan mer hypotetisk, i allmänhet, på det stora hela, om ordet har blivit ett sådant som man slänger ur sig hit och dit utan att riktigt ha koll på vad man ens menar.
#22 Ok, jag uppfattade det inte så, inte så lätt att veta exakt hur du menade eller så är det bara jag som lätt missförstår men då vet jag.
#23 Hur kan du missa vad tråden handlar om? Det står ju klart och tydligt!
#24 Jag missförstod det bara är det fel av mig?, allt jag ville få fram var att jag tycker mobbning ska tas seriöst och att mobboffer ska tas seriöst, däremot tycker jag inte att ordet ska missbrukas eller användas bara vid vanligt tjafs osv. Så för att göra det hela enkelt, håller jag med om vad ni andra sagt i tråden när jag tänkt efter.

#0 Ja, ordet mobbning urvattnas rejält i en del sammanhang.
Jag har sett diskussioner här på i fokus där två parter anklagat varandra för mobbning (ingen av dem hade nog något särskilt bra underlag för anklagelserna).
Jag har också sett trådar där folk talar om mobbing och mobbare på ett sätt som gör det mer eller mindre tydligt vem de syftar på men utan att säga det rakt ut så den får en chans att försvara sig, en teknik som på många sätt liknar mobbning i sig.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Det jag kan tycka är mest onödigt, om vi ska nämna iFokus, är när folk skriker mobbing baserat på vem som fått flest klick på "bra inlägg" knappen.
#26 Jo, det sistnämnda har man ju sett både här och där på internet. Passiv aggressivitet har jag väldigt svårt för. Speciellt på t:ex FB när det är så otroligt tydligt att en statusuppdatering handlar om en specifik person, men man väljer att skriva publikt istället för till personen i fråga.
Jag håller med dig Bellatrix om att det finns vissa situationer då en person förväxlar ordet mobbad med att bli ifrågasatt, det är inte mobbning utan endast människor som har olika åsikter. Diskussioner och mobbning är två olika saker om inte ena parten börjar sträva sig bort från ämnet och komma med personliga påhopp då denne blir frustrerad eftersom diskussionen inte leder någonstans. Man måste kunna ta motargument.
#28 Absolut. Och känner man att det inte leder någonstans så är det ok att säga det också och avsluta sin del av diskussionen.

Vad en del inte inser är att mobbing är systematisk. Dvs genomfört konsekvent över tid, inte en vecka, utan mera månader, år. Att en grupp (en person gör inte mobbing, mob betyder grupp) utsätter samma person för angrepp psykiskt och/eller fysiskt under en längre tid. Om det är en person så är det inte mobbing, utan trakasseri. Om det inte är under en längre tid, är det också trakasseri. Ordet mobbing infördes just för sådana fall där det var samma grupp som anföll samma person om och om igen under månader. Mobben har alltid en eller flera ledare.
Jag upplever att det händer då och då att en mobbare påstår sig varit mobbad av offret. En narcisistisk mobbare kan lätt vända bilden och få omgivningen att se fel på hen och på offret. Mobbare använder ju dessutom ofta försvaret att anklaga mobboffret för att ha förstört stämningen, tvingat hen att säga ifrån pga offrets dåliga stil, fula kläder, efterhängsamhet, avundsjuka mot mobbaren osv. En naiv skolledning kan lätt falla för lögnerna. Det ligger i människans natur att om en person blir exkluderad av en grupp, så följer omgivningen efter och exkluderar personen i solidaritet. De kan inte förklara varför om man frågar. Det är ofta halvt omedvetna processer som inte har några medvetna rationella skäl. Det har att göra med vårt förflutna som flockdjur.
De Lapsus Resurgam
#30 Projicering, det gjorde mamma ofta på mig. Håller med dig.