Mobbing iFokus

Mobbing

Etikettallmänt
Läst 1890 ggr
Karmatarerskanise
0

Vad räknas som mobbing?

Är mobbing då en eller flera pratar skit om en bakom ryggen? När någon kallar en ful? När någon kallar en idiot? När någon ljuger om en till andra?

Var går gränsen från att uttrycka sina personliga känslor för någon och att mobba? T.ex "Jag tycker du är en j**la idiot", är det mobbing?

[LenaB]
0

Om det du beskriver ovan, sker under en längre tid och när det känns jobbigt att gå till skolan på grund av det då anser jag att det är mobbing. När i tiden man känner att det är jobbigt att gå till skolan på grund av detta är individuellt. 

Vh LenaB

Karmatarerskanise
0

Men även om man jobbar eller går hemma blir det väl till mobbing?

sezierra
0

Mobbing skulle jag kortfatta som någonting som någon (eller några) gör medvetet (eller omedvetet, beror på) mot en (eller flera personer) under en längre tid vilket resulterar i att personen mår dåligt av det.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker ju att en gång kan vara mobbing det med.

V-lang
0

#1 #3 ni förklarar det som jag skulle ha gjort, mobbing är något som upprepas om och om igen, inte något som görs en gång.

Karmatarerskanise
0

Så om ett gäng på stan ställer sig och pekar skrattar och pratar om en är det inte mobbing enligt er? För mig är det ett klart fall av mobbing.

V-lang
0

Nej jag tycker inte det, andra kanske anser det.

När vi läste om det när sonen var mobbad så var det exakt som det är förklarat här ovan, det ska vara upprepade gånger och av samma person eller personer.

Annars skulle man ju kunna säga till en kompis som står och snackar blajja om en till nån annan och pekar finger att dom mobbas….kan ju bli hemskt konstigt, vart ska man då dra gränserna? Då skulle ju skolorna inte få göra annat en att sitta i möten med barn som känner sig mobbade.

Karmatarerskanise
0

Det är ju mobbing. Varför skulle det bli hemskt konstigt? Det räknades som mobbing då jag gick i skolan.
Förstår inte hur man inte kan se det som mobbing.
Antar då att du inte skulle känma dig mobbad om du råkar ut för det?

sezierra
0

#6 skulle jag nog snarare kalla det trakaserier i och med att det inträffar en gång. Men skulle det upprepas ett flertal gånger av samma människor då är det mobbing, helt klart.  Men det är upp till var och en att tolka fritt eftersom man vet själv bäst när man mår dåligt av någon annans handlingar och hur man tolkar saker. :)
#8 Förklara gärna vad du menar med det som mobbing, utveckla.

Sen tror jag (rätta mig om jag har fel V-lang) att #7 menar att det skulle bli något överdrivet om man sa att allt negativt som händer är mobbing …
Exempelvis: Jag är ute med mina illrar och så kommer någon person fram och säger en massa elaka saker till mig om mitt husdjur. Bara för att denna någon beter sig dåligt en gång gör det inte till mobbing även om jag personligen tar ganska illa vid mig av att någon kallar mitt husdjur för Vidrigt jävla odjur som borde skjutas på fläcken. Det är snarare trakaserier men det är kanske bara jag som upplever det så… eller jag är kanske van vid folks spydiga komentarer? =P

Karmatarerskanise
0

Men det är inte samma sak som du drog upp.
Vet inte vad jag ska utveckla. Om folk står och pekar, pratar om en och skrattar åt en, då är det mobbing, klart mobbing för mig.
Och det var det på min skola också.

Bra för dem som inte känner sig mobbade av det. Själv förstår jag inte hur man inte kan känna sig mobbad av de.

Gronstedt
0

Min definition av mobbning är att den utförs av en mobb, alltså där en eller flera individer blir föremål för en grupps förtryck. I begreppet mob ligger att det är ett slags masspsykos, där människor som kanske är balanserade var för sig attackerar utan provokation.

Att en person retar en annan är också för djävligt, men det är inte mobbing.

Penegarc
0

#11  ja som du säger tycker jag också. En person är bråk och konflikt. när flera gadar ihop sig d¨å är det mobbing

V-lang
0

#9 precis så, för att det ska kallas mobbing så ska det vara upprepade gånger. En engångsföreteelse kan som nedan räknas som en kränkande behanhandling men ej som mobbing.

Mobbning kan definieras på en mängd sätt men grundläggande kan sägas att det handlar om ett upprepande aggressivt beteende med ojämn maktbalans mot ett offer som har svårt att försvara sig. En viktig gemensam utgångspunkt är att den som upplever sig mobbad har rätt att bli tagen på allvar. Mobbning är inte engångsföreteelser eller konflikter, utan en systematisk kränkning av en person. Negativt beteende och kränkande behandling måste dock självfallet betraktas som oacceptabelt även vid ett enstaka tillfälle.

Melina.
0

Mobbing kan ju vara en hel massa grejer. Det går inte att säga en enda sak. Och mobbing behöver inte heller vara något som märks så tydligt, dvs att ignorera en person kan vara lika mycket mobbing som att trycka upp den mot väggen och spotta den i ansiktet.

Jag håller med ovanstående att mobbing är något som upprepas gång på gång.

V-lang
0

Att frysas ut är också mobbing i allra högsta grad, och är fruktansvärt jobbigt för personen det drabbar.

Melina.
0

#15 Japp, är själv med om det.. Man vet inte varför, vet inte vad man har gjort, helt plötsligt säger ingen hej till en på morgonen.

[LenaB]
0

Hej Melina. Så tråkigt att höra att du inte har det bra i skolan. Ledsen Har det hållt på ett tag eller börjat nyligen?

Vh LenaB

Melina.
0

Det började en vecka efter att jag började i denhär skolan, i höstas. Och nu har det övergått till att vissa snackar skit om mig, och några kallar mig för idiotiska namn.

Jag är alltid noga med att vara trevlig och så mot andra, så jag vet inte vad det beror på.

Mamma har pratat med min mentor, får se vad som händer. Fundersam

[LenaB]
0

Vad bra att du pratat med din mamma och att hon tar tag i det. Man måste ta tag i sånt här så det inte blir värre. Det är skolans skyldighet att stoppa mobbing.

Vh LenaB

Melina.
0

#19 Ja, och just på min skola verkar de bry sig extra mycket. En kille i min klass blev mobbad av några äldre snubbar i min skola. En dag för ett par veckor sedan blev det bråk - några gav sig på honom, resten hejade på. Lärarna ringde polisen direkt.

Det är ju ofta svårt för lärarna att upptäcka att någon blir mobbad, inte fören det har gått riktigt långt.

Får hoppas att det löser sig.

[LenaB]
0

#22. Det verkar som att du går på en skola där man agerar när något händer. Det kan vara som du skriver att det inte blir synligt förrän det gått långt och det blir en riktig urladdning. Så långt ska det ju inte behöva gå innan man ser mobbingen. Men de verkar ändå att agera.

Skulle det nu inte bli bättre för dej i din skolsituation så prata med din mamma igen så kan hon ta upp det igen med skolan. Inge ska behöva gå till skolan och känna oro. Stå på er och kräv din rätt att må bra och att trivas i skolanGlad. Om du vill kan du gå in på skolverkets sida och titta vad som står där om mobbing.

Vh LenaB

V-lang
0

Det är ju tur att du har en bra relation till din mamma, bara det gör det mycket lättare. Många ungdomar går ju runt och tiger och lider tills det gått alldeles för långt.

Och som Lena säger det låter ju som du går på en skola som verkligen försöker få ordning på sådana här situationer och det är ju toppenbra.

Ijin
0

Nej, om man säger "jag tycker du är en j*vla idiot" är det inte mobbing.. Det är en åsik, dok om man repeterar det bara för att kränka är det mobbing, Allt som är onödigt och som kränker utan att informera är mobbning.