Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: undersökningar
Läst 1804 ggr
[LenaB]
0

Skoluniformers vara eller inte ?

Vad tror Ni om skoluniformer? Är det något för svenska skolor?

Vh LenaB

KamillaB
0

Det kan nog både vara bra och dåligt.. Ibland önskade jag att vi hade skoluniform så att en del slapp bli retade för att de inte hade lika dyra kläder som andra..

Karmatarerskanise
0

Jag tror det för med sig mer bra än dåligt. Men problemen försvinner inte.

[LenaB]
0

Jag trodde att skoluniform skulle lösa mycket av mobbingen men jag är inte så säker längre. Tittar man på skolor i England tex så är det mycket mobbing ändå.

Gronstedt
0

Det löser nog inga mobbingproblem, men kanske en del andra problem, om eleverna och deras föräldrar slipper lägga så mycket tid och pengar på kläder. Möjligen - fast det är jag inte säker på - kan också individernas grupptillhörighet bli mindre tydligt synlig, vilket kanske är bra för integrationen.

[mingdie]
0

Eftersom min son har skoluniform kan berätta hur vi upplever det.

Det kommer inte att ta bort mobbing men det kan hjälpa. Fördelen är att man slipper tänka på vilka kläder som skall finnas klara på morgonen. En undersökning bland eleverna fann att eleverna ville ha kvar uniformen mest för att dom inte ville tänka på vilka kläder dom skulle ha på sig och också för att dom var stolta över sin skola och uniformen.

En annan bra sak är säkerheten. Du ser direkt om någon obehörig tar sig in på skolan.

Eddie

Ijin
0

Men för fan… Jag vill inte se enformig ut i skolan, jag vill ha på mig det jag vill ha! och klädes kostnaderna kommer inte sjunka, man har ju bara skoluniformen i skolan, ingen annan stanns! Kläder är en del av ens identitet.

[mingdie]
0

#6 Hur vet du att kläd kostnaderna inte sjunker? Skulle det inte vara skönt att slippa bygga upp sin egen identitet med kläder. Där din identitet är dina tankar, ditt sätt att vara och ditt sätt mot andra och inte vad du har för kläder. Skulle det inte vara skönt att slippa modet för ett tag.

Det var vad 86% av eleverna i den lokala highskolan tyckte. Dom kände att det var skönt att slippa ödsla tid på kläder när dom hade så mycket att göra ändå.

Och eftersom du gillar visdomsord så ta och läs Kejsarens nya kläder. 

Eddie

SusanneStromstedt
0

Om skoluniformen fanns skulle ingen bli mobbad p.g.a kläderna iallafall…

Karmatarerskanise
0

Jo, problemet är ju att skolunifromen används bara i skolan, och möjligen på playdates direkt efter skolan. Annars använder ju alla barn vanliga kläder. Så jag e tveksam till att mobbingen för kläder upphör.

[LenaB]
0

Jag tänker att kanske man kan få ner mobbingen en del, men det försvinner nog inte i och med det. Tyvärr…

Vh LenaB

korseett
0

nej man får nog inte bort all mobbing med uniformer men klart är att det finns många fler fördelar än nackdelar med uniform. Men det kanske ska tillfogas att även skolpersonalen ska iklädas uniform. På så sätt så ser man direkt vilka som tillhör skolan både vuxna och elever.

Har ni märkt att när en person som kommer i "uniform" så påverkas omvärlden och blir lite skötsammare och trevligare? Samma sak om man har en "uniform" så känner man sig mer identisk med det man jobbar med och står för. Så kanske är det rätt väg att gå?

Om bara svenskarna inte vore så rädda för allt som är annorlunda och kan uppfattas som hämmande för den personliga utvecklingen…Fundersam

Karmatarerskanise
0

"Har ni märkt att när en person som kommer i "uniform" så påverkas omvärlden och blir lite skötsammare och trevligare?"

Nja, det är enbart polis i unifrom som jag känner att jag blir skötsammare inför :)

[LenaB]
0

Det stämmer,så är det faktisktGlad!

V-lang
0

Hera du är för härlig ;)

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om skoluniform, jag tror ju inte mobbingen försvinner för barn hittar alltid på något annat att reta sig på.

#11 Jag håller med i vad du skriver…

Ijin
0

#7 mingdie. Går du i skolan i nuläget?

[mingdie]
0

#15 Nej men min son gör det och jag är involverad i skolan så jag har klart för mig vad eleverna tycker.

Melina.
0

Jag tror inte att skoluniformen skulle lösa särskilt många problem. Någon skulle kanske bli mobbad just för skolunifromen - "Du passar inte i den" osv.. Och mobbarna finner alltid nya saker att mobbas för. Är det inte kläderna så är det musikstilen..

Om vi skulle införa skoluniformen i Sverige idag tror jag att många skulle bli jättearga och vägra sätta på sig den. Man vill ju ha sina egna kläder. I alla fall jag Glad Vissa skulle kanske känna en lättnad av att äntligen slippa ödlsa så mycket energi på vad de ska ha på sig, men jag tror faktiskt att flertalet skulle ogilla uniformen. Ännu en måste-grej ju..

Ijin
0

#16 Själv går jag 3:e ring på gymnasiumet, och alla jag känner säger nej till det. Och enda sättet man har nu förtiden att visa vem man är utom sin åsik är kläderna, Och klädkostnaderna kommer inte sjunka, dom kommer gå up! Då måste ju köpa en skoluniform nu också! Och jag tror inte att jag någonsin sätt en "Obehörig" komma in på en skola… Isåfall någon på besök, och är det hela världen om någon gör det..?

Wiizy
0

nej, inga skoluniformer, jag är inte sugen på det, tänk så får man en skit gräslig! :O

Gronstedt
0

Fast jag begriper inte varför man ska uttrycka sin personlighet i kläderna. Är den inte så stark att den märks ändå? Kläder för mig är till för att jag ska slippa frysa eller skada mig, och för att jag inte ska vifta offentligt med några kroppsdelar som kan göra andra generade. Men min personlighet sitter inte där Cool!

Melina.
0

#20 Tja, fast grejen är ju att när man möter en människa första gången, då skapar man sig ju en uppfattning om henne. Både till sätt - hur hon talar osv - och till utseende.

De flesta väljer ju kläder på morgonen efter hur de känner sig, vad de är på för humör. Om jag var glad skulle jag iaf inte sätta på mig en stor, svart tröja, eftersom att jag inte skulle vilja att någon skulle tro att jag var ledsen.

Om du inte bryr dig särskilt mycket om vad du ska ha på dig på morgonen, då är ju det din personlighet. Eller personlighet kanske är fel ord, syftar mer på hur man känner sig just nu.

Som man går klädd blir man sedd helt enkelt.

Gronstedt
0

#21: OK, jag förstår. Men är det viktigt hur man blir sedd?

OBS att detta inte är menat som något spydigt analyserande, jag är bara nyfiken på hur folk fungerar.

Melina.
0

#22 Bra fråga faktiskt Glad

Vissa tycker att det är viktigt att de ser bra ut, andra bryr sig inte så mycket. Som jag skrev, det beror på hur man är som person.

Man ska ju inte heller döma andra efter utseendet, dendär svartklädde punkaren kanske inte är som du hade tänkt..

Det är nog väldigt olika vad man tycker. Själv tycker jag att det är ganska viktigt. Inte så att jag måste se ut som ngn fotomodell när jag går hemifrån på morgonen, men att jag har på mig något som matchar mitt humör den dagen e viktigt.

Ijin
0

Jag tycker att man ska se anständig ut…

myriis
0

Jag vill inte att man ska skol-uniform. Fy säger jag bara, inget jag skulle vilja dra på mig! Hur kul är det att se ut som alla andra?

Finns en del människor på min skola som har skitcoola kläder. Tänk om tjejen med rosa hår, färggladda kläder och egensydda byxor skulle komma i en grå uniform? Blää .

Ijin
0

Precis=)

Xiox
0

Jag tror inte att " mobbningen" går bort, men jag tror att " retandet" med att man kanske inte har mode kläder eller dyra kläder sjunker =)

Ijin
0

vem faan mobbar för kläder?! jag har aldrig någonsin hört det!

AnneN
0

Ijin jag var länge mobbad dels för att jag inte hade dyra märkeskläder som var inne för tf.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Xiox
0

Det är faktiskt så, det är många som blir mobbade för att dom inte har dyra kläder.

myriis
0

#28: Inte? :O ALLA på min skola (som mobbar) mobbar för kläder. T.ex jag blir utstött för att jag har mörka kläder. Jag gillar att ha svart/mörkrött och sådana färger. Vilket tydligen inte är bra för då är man Emo och skär sönder sina handleder. Shit.
Även när folk tycker att man har "töntiga" kläder blir man utstött.

Ijin
0

#31 Nja, inte kläder, det är kultur..

jag har då inte märkt det.. fast det är väl kanske vanligare bland tjejer, än bland killar..?

[LenaB]
0

Det är mycket vanligt att man mobbas för sina kläder. Samt om man har en speciell klädstil.

Vh LenaB

Ijin
0

trodde vi snackade om te.x. dyra märkes kläder osv.. att man inte skulle ha det, men kulturer, alltså gothare(vet inte vad annars jag ska kalla det, Emo är så negativt), Hip-hop stil osv..

Tror mer att det är vanligt bland tjejer fortfarande, och därför har jag inte lagt märket till det, Ber om ursäkt för min arrogans.

[LenaB]
0

Jag menar all klädsel.Glad 

Vh LenaB

Ijin
0

tror att världen borde skaffa sig mer koll på vad dom bråkar om/med… på thorildsplan blir man iaf inte mobbad.. 96% trivs i skolan!:D