Mobbing iFokus

Mobbing

Etikett: allmänt
Läst 1369 ggr
SusanneStromstedt
0

Fy f*n för avundsjuka !!!

Vilken jäkla dag det var igår!!

Kl.15.30 ringde Rebecca och Caroline om att det var luciaträning i Grebbestad,så Rebecca skulle inte vara hämtbar förrän efter kl.20 på kvällen.

- Ok, sa jag!

Efter nån timma kom jag på att jag inte visste var vi skulle hämta Rebecca,så jag ringde till Carolines mamma.

- Men vet du inget?frågade hon

- Nä,vaddå?svarade jag

- Det är ju ingen träning idag.Det är i morgon,sa hon

-Va??Men då är alla tjejerna i Grebbestad och har ingenstans att ta vägen!!sa jag

- Precis!men jag ska försöka lokalisera var denna träning skulle hållas,så kanske vi får tag på dom.Jag ringer dig sen,sa Carolines mamma

- Ok!

Efter 2 timmar ringde Katarina,Carolines mamma upp :

- Jag vet inte hur dom fått för sig att det ska vara träning idag!Det brukar ju vara kröning och luciatåg två dagar efter varandra så det ska ju inte vara förrän i morgon!

Vi försökte komma fram till nåt resultat ,men utan framgång så vi la på till slut.

Då kom jag att tänka på Camilla som tränar tjejerna….Hennes mobilnummer hade jag sett Rebecca skriva upp i köket,och där hittade jag det också.

Camilla svarade ganska omgående och jag frågade då var hon och tjejerna höll hus.

- Tja,jag är i Gbg och tjejerna är väl hemma,sa hon

- Nä!sa jag.Dom skulle träna lucia idag,sa dom…

- Hm,sa hon då.

I och för sig var det nån som sa att en av tärnorna,Marie, sagt att det var träning,men jag sa ifrån om det,sa Camilla.Är dom i Grebbestad nu då?

- Ja

- Men du!Då skickar jag min syster som bor där.Hon får kolla upp var dom kan finnas.

- Åh,tack,sa jag

Nervöst stirrade jag på klockan som hade hunnit bli över åtta på kvällen.

Rätt vad det var så ringde telefonen!Det var Carolines mamma :

- Hej!Nu är tjejerna till rätta igen,sa hon glatt

- Åh,va bra!!!Var hittade ni dom?

- Det var Julias mamma som hittade dom,blåfrusna och vrålhungriga,inne i Grebbestad!sa hon

- Hur kunde det bli ett sånt missförstånd om träningen?frågade jag då

- Det var en av tärnorna, Marie,som sagt att det var träning!

Hon var avundsjuk för att Sofie blev lucia, och eftersom Rebecca,Caroline och Julia  tyckte bra om Sofie,hämnades hon på dessa genom att skicka dom med bussen till Grebbestad,som ligger 2 mil från skolan.Efter kl.16 går inga bussar från Grebbestad och det visste denna Marie!

Hon har dessutom skrivit taskiga saker om Sofie i mail som grasserar runt på nätet…Vi får se vad Sofies föräldrar gör åt saken,sa hon.

-----

SUCK!!!!!!!!

Ärligt talat!Jag blev rent ut sagt ledsen igår när jag hörde om denna förslagna och hämndgiriga 15-åring!!

Hade det varit Rebecca som burit sig så illa åt skulle hon förtjänat en örfil!

Jag ska vara glad att Rebecca känner empati och glädje med sina vänner iallafall…

Jag frågade Rebecca vad hon skulle säga till Marie i skolan idag.

- Jag ska fråga henne var hon fick allt ifrån,sa hon.

- Men,sa jag,kan du inte gå fram till henne lite undrande och fråga varför hon inte var på träningen?Att sångerna är bestämda i en annan ordning nu och att hon verkligen hade behövt vara där.

- Nä,jag vill inte ligga på hennes nivå,sa hon då.

Risken är att,trots Rebeccas tro på att Marie är lika lurad,blir gapskrattad åt, av Marie och hennes väninnor!

Varför vill inte Rebecca ta in att det var därför som bara Rebecca,Caroline,Julia som blev skickade till Grebbestad.Ingen annan av tärnorna åkte iväg dit….

Vad skulle ni göra ifall det var ert barn som blev avundsjukt och betedde sig så illa mot skolkamraterna?

[LenaB]
0

Fy så elakt! Har du pratat med hennes föräldrar? Jag vet att när jag gick i skolan så var det likadant. Många ville bli lucia men det kunde ju bara bli en. Det var nästan så det rådde lynchstämning i skolan.

Jag hade hoppats att jag hade fått reda på det och hade tagit med mitt barn till de berörda och tvingat fram en ursäkt. Sedan hade jag nog tagit mobilen ett tag eller datorn.

Vh LenaB

Marta
0

Här har vi oxå en tös som är med i yns lucia tåg. Samma sak hände henne, när hon kom till träningen andra veckan mötte hon fotografen som tagit kort på dem i dörren. Då hade de andra varit där en timme innan. Men ingen hade sagt till oss. När de lämnade den gången sa ledaren att de skulle vara där samma tid dvs kl 17 nästa gång. Vår tös vardär, stängt och låst ingen annan dä. Så hon väntade 10 min och sen åkte hon hem och var riktigt arg. Vi ringde ledaren och påpekade att det var viktigt att alla fick reda på ändringar i tiderna även vi som bor en bit utanför byn och inte umgås eller är släkt med några andra häromkring. Hon var mycket avmätt och svarade kort att alla hade fått reda på tiderna och sen direkt -var det något mer?

Vi röstningen av luciakandidaterna som var uppsatt på ortens bensintapp står det att endast boende i vår by och nästa fick rösta!! Varför ha det på en bensinstation och inte låta förbipasserande rösta. Är de så rädda att en "utomstående" ska bli vald? 

Men vi är taggade nu, en grej till så kommer fan lös, det är helt klart!

Zetter
0

Definitivt ringt och pratat med hennes föräldrar!

[LenaB]
0

#2. Diskriminering hade jag nog kallat detta. Obegripligt hur människor kan uppföra sig.  Stå på er och ge er inte om det nu blir något mer!!Glad

Vh LenaB

SusanneStromstedt
0

Rebecca vill att vi ska avvakta för att se vad som händer…men risken finns att jag letar upp telefonnumret till denna Marie och pratar med hennes föräldrar.Förhoppningsvis tänker Sofies föräldrar göra detsamma…

Men fy vilken dålig stämning det blir i luciatåget nu.Gamlingarna på hemmen måste ju märka det?Det är ju svårt att utesluta bråkstakarna så här i sista ögonblicket också!

[LenaB]
0

Jag hade nog tagit kontakt med föräldrarna oavsett. Tjejen bör få sig en uppdragning för sitt uppförande.

Vh LenaB

SusanneStromstedt
0

Den som är mest eggad av oss föräldrar ville definitivt ta hand om saken.Julias mamma är på krigsstigen*asg* och då aktar man sig om man är klok!Hon sköter det bäst själv,sa hon!

Undrar vad hon ska hitta på….Hemlis

[LenaB]
0

#7: Bra då hoppas man att de inte kommer undanGlad!

Vh LenaB

[LenaB]
0

Susanne och Marta, hur avlöpte det hela?

SusanneStromstedt
0

Än har jag inget hört från Julias mamma,men det är nog för att hon hjälper Carolines mamma med julbaket.Carolines mamma bröt överarmen dagen efter luciakröningen.Vi har pratat med Camilla som höll i träningen och hon skulle ringa till denna Marie och "prata"….

[LenaB]
0

Ok. Undrar just om föräldrarna vet nåt om det alls? Hoppas det löser sig i alla fall.

Vh LenaB

YvonneW
0

Suck! Undrar om man skulle kunna lösa detta med uttagning av en viss person till lucia genom att istället låta alla bära luciakronor? Därefter får dom gå i storleksordning, så att den längsta går först osv. Jag har aldrig gillat när till och med tidningarna går ut och visar bilder på tjejer och vill att folk skall rösta på vilken som är vackrast och mest värd att bära luciakronan. Tycker det tillhör det förgångna. Dom är ju lika vackra allihop som visas.

Då kommer man åtminstone förbi något som väcker missunnsamhet och avund. Lite kan man väl tumma på traditionerna, åtminstone i skolåldern!

SusanneStromstedt
0

Denna Marie var den längsta av tjejerna och Sofie,som blev lucia var den kortaste,strax över 1,50 lång…

Jag tycker inte att längden spelar nån roll.Sofie var den tjej som gjorde bäst reklam för sig och vågade prata med gamlingarna lördagen före kröningen….

[LenaB]
0

YvonneW: Som de gör på lågstadiet. Var på julfest för min lille i kväll. Han är 6 år. Där var alla tjejer lucia. De fick välja själva. De som ville vara tomte fick vara det osv. Glad.

Susanne: När tjejerna kommer upp i klasserna så blir det nästan som en skönhetstävling och då blir det allvar. konkurens.

vh LenaB

sezierra
0

#12 Längst först? På min skola var den med längst och ljusast hår lusia och de övriga fick gå i storleksordning efter. De långa fick stå i kanten så det blev "estetiskt tilltalande" ^^

YvonneW
0

Tja, längden har väl ingen betydelse egentligen. Den minsta först och längsta sist. Äh, tar tillbaka det jag skrev om längden. Den har ju ingen betydelse.

Men att låta alla vara lucia så att ingen känner sig mindre värd kan nog vara viktigt. Eller tome om någon vill vara det. Huvudsaken är ju att det hela blir en fin upplevelse för alla. Det är dit jag vill komma, det som är själva poängen.

sezierra
0

Självklart (för mig i alla fall) så spelar inte längden någon roll… viste inte att det fans de som hade längst först bara… jag har alltid tänkt mig det som vi hade. Är kanske lite korttänkt sådär på sena timmen Oskyldig

SusanneStromstedt
0

Nu har Marie fått sig en snack med rektorn på skolan samt att hennes föräldrar också blivit kallade dit lagom till jullovet.

Dom var tydligen inte så glada på skolan som blandade sig i det hela.

Men som skolan sa;Hon lurade dessa tre elever på skoltid,så att de efter skolans slut tog bussen 2 mil bort.Under skoltiden är skolan ansvarig för eleverna väl och ve,även fast det fortsätter flera timmar till framåt.

[LenaB]
0

Bra att skolan tog tag i saken. Undrar just vad föräldrarna hade att säga om tilltaget?! Jag hade blivit arg och besviken kan jag säg ai alla fall. Hoppas att hon aldrig gör om det eller nåt annat elakt.

Vh LenaB

SusanneStromstedt
0

Hon lär få igen med ränta när hon kommer upp i gymnasiet och bär sig illa åt

YvonneW
0

#17 Dom har väl olika på olika ställen kan jag tro. Och för min egen del spelar det, som sagt, ingen större roll. Tänkte väl mest på hur det var på min tid - och det var ju längesedan! I min ålder blir man nämligen lätt lite nostalgisk när man tänker tillbaka på den tid man traskade på som tärna i skolan. Jag är av medellängd och gick alltså i mitten. Skrattande